Holdet 2024 Ps B2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Jakob Ulrik Gam Kahr
Hold 2024 Ps B2 (3g Ps B2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Variationer over normalitet - Klinisk Ps
Titel 2 Forløb 2 - Parforhold og de nære relationer
Titel 3 Forløb 3: Vidne og retspsykologi
Titel 4 Forløb 4 -  Udfordringer i ungdoms- og voksenlivet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Variationer over normalitet - Klinisk Ps

Klinisk psykologi - variationer over normalitet

I forløbet arbejder vi med forståelsen af hvad det vil sige at være psykisk syg og hvordan det er at leve med en psykisk lidelse. Vi tager udgangspunkt i hvordan forståelsen af psykisk sygdom har udviklet sig historisk gennem tiden og betydningen for hvordan psykisk syge skulle behandles. Vi prøver at forstå hvad det vil sige at leve med de forskellige diagnoser - hvilke symptomer er knyttet til den enkelte diagnose samt hvilke tanker, følelser og adfærd der er en del af sygdomsdomsbilledet.  I forståelsen af kognitive symptomer trækker vi på viden om tænkning og hukommelse.  Vi ser på forskellige årsagsforklaringer, herunder trækkes på viden om emotionel psykologi,  desuden introduceres forskellige typer af af behandlingsformer og terapi samt mulige recoveryprocesser. Vi ser nærmere på Kognitiv Adfærdsterapi og Metakognitiv Terapi.


I forløbet kommer vi i blandt andet ind på:

- Hvad vil det sige at være psykisk syg - Diagnosticering (ICD10 og DSM)
- Psykiatriens historie i Danmark (forståelsen af årsager til psykisk sygdom gennem tiden og de behandlingsformer der knytter sig hertil)
- Nervøse lidelser (Angstformerne)
- Skizofrenierne
- Stigmatisering, fordomme og stereotyper om psykiske sygdomme.
- Behandlingformer og terapier. Vi introducerer forskellige former for terapi, og deres effekt, samt kigger nærmere på den den kognitive adfærdsterapi (KAT) og den metakogntive terapi. (META)  
- Recovery processer og hvilke faktorer der kan påvirke recoveryforløbet.

Forløbet afsluttes med en Socrative vidensquiz omkring klinisk psykologi

Forløber dækker cirka 83 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terapeutisk - rollespil 18-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv - udviklingen af psykiske problemer og lidelser. - betydningen af stress, sårbarhed og resiliens ved udviklingen af psykisk sygdom. Personlighed og identitet - identitet og personlighed - Forståelse af personligheden - Psykologisk forskning individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder coping. - Psykologisk metode - undersøgelsesmetoder og analyse af data - Følelser og kognition; Kognitive processer - Menneskets følelser, tænkning og hukommelse - påvirkning ved psykisk lidelse og sygdom - Supplerende stof - området klinisk psykologi og herunder forskellige terapeutiske tilgange jf. psykologiens retninger.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - Parforhold og de nære relationer

I forløbet om de nære relationer starter vi med at se på attraktion, forelskelse, etableringen af parhold, familien, voksenalder og dens kriser samt senmoderniteten som ramme om dette. I belysningen af attraktion og parforhold trækker vi på viden og teori fra den emotionelle udvikling hos barnet. Fx. tilknytningsbegrebet (Ainsworth og Bowlby). Desuden ser vi på evolutionsmæssige forholds mulige betydning for attraktion, forelskelse og kærlighed. I forbindelse med relationer ser vi på betydningen af kønsnormativitet, køn og socialiseringen til køn.

Vi kigger på de senmoderne relationer i familien, indbyrdes blandt unge og i parforholdet,. Vi undersøger hvilke processer og psykologiske forhold der ligger bag valget af kæreste/partner. Vi inddrager teorien  om familietyper,  livsformer og ser på hvilken betydning disse har for familielivet og relationerne. Endvidere diskuterer vi hvordan ændringerne i det senmoderne samfund har betydning for forholdet i familien, mellem kønnene og de nære relationer. Her inddrages bl.a Giddens teori om "Det rene forhold" og intimitetens forandring i det senmoderne samfund.

Forløbet er bygget op omkring to typer af nære relationer:
- Voksne-Voksne (Parforhold og Kærlighed)
- Voksne-Børn (Opdragelse - og familietyper)

I forløbet arbejdes der ligeledes med at øge den metodiske bevidsthed hos eleverne, dels med anvendelse af psykologiske undersøger indenfor feltet, men også med elevernes egen indsamling af egne kvalitative data, interviews omkring partnervalg og parforhold m.v. på baggrund af operationalisering af teoretiske begreber. Vi slutter forløbet af med en synopsisøvelse.

Forløbet dækker cirka 45 normalsider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Menneskets udvikling i livslangt forløb med fokus på ungdom og voksenalderen. Barndommen og tilknytningens betydning for vores relationer senere i livet - Parforhold - familierelationer - Metode - dataindsamling og forskningsartikler - Socialpsykologi - gruppepsykologiske processer, interpersonel kommunikation og roller.
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb 3: Vidne og retspsykologi


Forløbet tager udgangspunkt i den kognitive psykologi og dennes forståelsen af den menneskelige erkendelse, samt hukommelsens funktioner og opbygning af hukommelsen.

I forløbet ser vi bl.a. på hvordan vores erkendelsesprocesser og  hukommelse kan snyde os. Herunder kigger vi på dele af vidnepsykologien og bla. forskning i hvorvidt det kan lade sig gøre at afsløre løgne og løgnere, hukommelsens funktion og opbygning,  psykiske processer som opmærksomhed og perception.

Undervejs besvares blandt andet spørgsmål som:
- Hvordan fungerer vores hukommelse og kan vi stole på den?
- Hvad er løgn og kan de afsløres? Virker en løgnedetektor?
- Kan man plante falske erindringer?
- Hvad påvirker vores evne til at huske og vidne sandt?
- Hvad påvirker vores opfattelse af andres troværdighed?
- Hvordan kan politiet anvende viden om vidnepsykologi når de afhører en vidner og mulige gerningsmænd?
- Kan man via hypnose finde frem til sande erindringer?
- Hvilke psykiske lidelser der optræder i sammenhæng med kriminalitet?
- Hvorfor bliver nogle mennesker kriminelle mens andre ikke gør?
- Hvad vil det sige at være "sindssyg i gerningsøjeblikket"?
- Hvad vil det sige at være uegnet til straf?
- Hvordan man laver gerningsmandsprofiler
- Hvorfor er mænd mere aggressive end kvinder?

Forløbet bygger videre på elevernes viden om kognitionspsykologi fra C-niveauet.

Desuden skal vi arbejde med elevernes egne feltundersøgelser indenfor området og derigennem få en bedre forståelse for psykologisk metode og dataindsamling.

Materialer:
Uddrag af Magnus Riisager: PsykB - kap 9 og 10 (Rets og Vidnepsykologi)
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, I-bogen, systime
Desuden diverse forskningsrelaterede artikler

Forløbet dækker cirka 90 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kognitionspsykologi - herunder opmærksomhed, perception og hukommelse. Stereotyper betydning for vores erkendelse i relation til. f.eks. vidneudsagn. Vidnepsykologi og løgnens psykologi bruges som anvendelsesområde for kognitionspsykologien herunder perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen i en vidnepsykologisk sammenhæng. Personlighed og forstyrrelse ifht. straf Psykologisk metode - egne felteksperimenter indenfor vidnepsykologien.Psykologisk metode (undersøgelsesmetoder, eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt analyse) ata
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb 4 - Udfordringer i ungdoms- og voksenlivet

I forløbet undersøger vi hvilke udfordringer voksne og unge mennesker kan opleve i det senmoderne samfund. F.eks. ved at være i et skolesystem og på et arbejdsmarked der er meget krævende og præstationsorienteret og være en del af et hastigt foranderligt samfund hvor man i langt højere grad end tidligere selv skal arbejde på at skabe sin egen identitet.  Vi ser bla. på udfordringer med:
- Arbejdslivet - forøgede og ændrede krav, udbrændthed og stress
- Læring og motivation i skolen og uddannelse
- Digitale liv der stjæler tid og opmærksomhed
- Kulturmøder
- Identitetsdannelse og selvets udvikling  i en foranderlig verden

Vi ser blandt andet på motivation, opmærksomhed og læring i en digital verden. På det identitetsmæssige og socialpsykologiske område ser vi på udfordringer ved dels at være orienteret mod en gruppe og samtidig skulle skabe en individuel identitet. Vi berører emner som flertalsmisforståelser, risikovillighed og ensomhed blandt unge.  
Undervejs ses undersøgelser hvor eleverne forholder sig kritisk til metode og resultater

Forløbet inddrager dermed perspektiver fra kognitionsvidenskaben, socialpsykologien og identitetsteorier.

Vi kommer bla. ind på:
Det moderne arbejdsliv og dets konsekvenser
Pernille Steen Pedersen - om Stress og skam,
Udbrændthed
Hartmut Rosa om livet i højhastighedssamfundet
Erikson - om identitet
Giddens og Gergen - Identitet som et narrativ og relationel størrelse
Ziehe - om kulturel frisættelse og individualisering
Forståelse af unges udsathed - CEFU/Katznelson (psykisk mistrivsel, ny udsathed og motivation via relationer)

Forløbet sluttes af med en eksamensøvelse hvor der identificeres psykologiske problemstillinger.

Grundbøger:
Psykologiens Veje (I-bogen)
Psyk B af Magnus Riisager

Forløbet dækker cirka 45 normalsider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Kommunikation i sociale sammenhæng og på digitale medier - Social adfærd - herunder gruppepsykologiske processer og social indflydelse i grupper - – Kulturelle normer og konsekvenser af senmoderniteten ifht. identitet og socialt samspil - Læring, motivation og hukommelse, samt perception, opmærksomhed og hukommelse - Personlighed og identitet – selv, identitet og personlighed – individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Væsentligste arbejdsformer