Holdet 2024 Ps B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Benjamin Graneberg
Hold 2024 Ps B1 (3g Ps B1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Normalitet og sygdom
Titel 2 Eksperiment og Metode
Titel 3 Medier og Mistrivsel
Titel 4 Mening og Lykke
Titel 5 Kærlighed
Titel 6 Kultur og Konflikt
Titel 7 Feltundersøgelse
Titel 8 Årsafslutning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Normalitet og sygdom

Psykologien beskæftiger sig mest med det "normale" menneske, men i dette forløb skal vi rette blikket mod de mennesker der af den ene eller anden grund ikke passer ind. Vi skal både se på forskellige diagnoser, forklaringer på hvordan psykiske lidelser opstår og snakke om behandlingsformer. Kernebegreber er anormalitet og stigmatisering, og derfor skal vi også snakke en hel del om hvad det egentligt vil sige at være "normal"/"psykisk sund".
Slutteligt ser vi på hvorfor nogle psykologer mener at vi i dag i stigende grad lever i et "diagnosesamfund"

Problemformulering:
Hvad vil det sige at være psykisk syg?
- Hvordan adskiller mennesker med psykiske lidelser fra ”normale” – og hvad vil det sige at være normal?
- Hvordan opfattes psykisk sygdom og psykisk syge i nutidens samfund?

Normalitet og sygdom
PS B 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Emne Pensum
1 Hvornår er man syg? Psykologiske processer s. 224-30 + Psykologiens veje 427-29
2 Angst Psykologiens veje 1 s. 427-34 + ”fobier i go’aften danmark”
3 OCD Psykologiens veje 1 s. 435-36 + ”OCD” + ”I Tankernes Vold”
4 Skizofreni Psykologiens veje 1 s. 437-40 + ”psykose”
5 Skizofreni og samfundet ”Sindssygt farlig” 42 min + ”Flere psykisk syge begår kriminalitet” + ”Flere skizofrene kriminelle”
6 Depression ”Hver femte får en depression” + ”Vores lykkepiller…” + ”Opråb fra sociolog”
7 Personlighedsforstyrrelser Psykologiens veje 1 s. 451-53 + ”borderlinebloggeren”
8 Behandling Psykologiske processer s. 232-34 + ”Kendetegn ved forskellige terapiretninger”
9 Stigmatisering ”Stigma” + ”Gal eller normal”
10 Diagnoser i Senmoderniteten ”Skal vi have en diagnose for at få hjælp?` + ”Normalitet og diagnosticering” + https://www.youtube.com/watch?v=QkwodvaE0mg 4½ min

11 De raske er ikke normale ”de raske er ikke normale”

Litteraturliste
Larsen, Ole Schultz (2009): Psykologiens Veje, Viborg, Systime. s. 427-41 + 451-555
Amann, Gabriele (2005): Psykologiske Processer, Danmarks Blindebibliotek, s. 224-30, 232-34
Artikler
”Schizophrenia”, tallguywrites 10-09-2009, http://tallguywrites.livejournal.com/133179.html, besøgt 25-08-2016
”Splitting fra min mor, selvskade og ny kæreste”, borderlinebloggeren.blogspot.dk/2014/06/splitting-fra-min-mor-selvskade-og-ny.html, hentet 23-10-2014
”OVERBLIK: 2905 senge til over 200.000 psykisk syge”, Ritzau, https://www.information.dk/telegram/2016/05/overblik-2905-senge-200000-psykisk-syge, besøgt 06-09-2017
Brinkmann, Svend (2015): ”Skal vi have en diagnose for at få hjælp?”, politiken.dk 18-09-2015, hentet 21-09-2015
Christensen, Lone: ”OCD”, http://www.psykolograadgivningen.dk/ocd/ besøgt 12-08-2016
Frank, Lone (2021): ”De raske er ikke normale”, Weekendavisen 15. oktober
Gøtzsche, Peter C. (2012): ”Vores lykkepille-epidemi er dybt skadelig”, www.B.dk 16-12-2012, http://www.b.dk/kronikker/vores-lykkepille-epidemi-er-dybt-skadelig besøgt 22-08-2016
Kaas, Karin (2010): ”Hver femte får en depression”, http://www.sygeforsikring.dk/default.aspx?ID=83 besøgt 25-08-2016
Kahr, Jacob: ”Afvigerens Sociale Identitet - introduktion til E. Goffmans teori om Stigma”, kilde: Stigma, Notes on the management of spoiled identity, Touchstone 1986, upubliceret
Lykke, Nana (2012): ”Gal eller normal?”, Psykolog Nyt nr 12, 2012, s. 6-7
Malmos, Tenna (2018): ”Kendetegn ved forskellige terapiretninger”, Alt om psykologi 13. december 2018, https://altompsykologi.dk/2018/05/kendetegn-ved-forskellige-terapiretninger/#, hentet 27-08-2019
Tulnius, Bjørg (2016): ” Opråb fra sociolog: Vi har udviklet et samfund, der skaber depression og angst”, kristeligt-dagblad.dk 22-08-2016, http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/opraab-fra-sociolog-vi-har-udviklet-et-samfund-der-skaber-depression-og-angst besøgt 23-08-2016
Vennekilde, Line Vaaben (2004): ”Flere skizofrene kriminelle”, Pol.dk 15-08-2004, http://politiken.dk/indland/ECE92375/flere-skizofrene-kriminelle/ besøgt 04-08-2016
Walsøe, Kamilla (2003): ”Flere psykisk syge begår kriminalitet”, Kristeligt Dagblad 01-10-2003, http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/flere-psykisk-syge-beg%C3%A5r-kriminalitet besøgt 20-06-2016

Film:
Fobier i go’aften danmark, TV-2 2012, 7:30 minutter, http://youtu.be/IjbOeUNHXwg
I tankernes vold, TV2-dok 2005, 44 minutter
Sindssygt farlig, tv2-dok 2004, 42 minutter
Psykose og skizofreni, Psykiatrifonden 2012, 7:12 minutter, https://youtu.be/O8P2j2xjoSQ, case
Normalitet og diagnosticering, PsykiatriensTopmoede 2010, 4:33 minutter https://www.youtube.com/watch?v=jUW9IbGvw5k
I had a black dog, it’s name was depression, http://www.youtube.com/watch?v=XiCrniLQGYc, kortfilm fra WHO om depression
Han havde været træls igennem en længere periode, https://youtu.be/lXLYu3Xxifs, case, 3 min
Psykiske lidelser, deadline 14.10.2021, 15 min
”Svend Brinkmann: Noter om diagnosekultur”, https://www.youtube.com/watch?v=QkwodvaE0mg, 4:22 min
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksperiment og Metode

I dette forløb skal vi se eksempler på hvordan psykologer opnår den viden om mennesket vi læser om i lærebøgerne. Vi skal debattere etik, metoder og fejlkilder.

Problemformulering: Hvordan opnår man psykologisk viden?
- Hvordan undersøger psykologien mennesker?
- Hvor sikre kan vi være på den viden vi opnår?
- Hvad skal man være kritisk overfor?

Eksperiment og Metode
PS B 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Emne Pensum
1 Etiske eksperimenter? PsykC s. 38-39, + ”Fluen på væggen”, ”Er det uetisk at…”
2 Psykologiske metoder Psyk veje 3 s. 29 + ”psykologiske metoder”
+ ”Mobbeofre har stor selvmordsrisiko” + ”Hvad får et ungt menneske til at begå selvmord?”
3 Kritisk Vurdering PsykC s. 34-35, ”relevans” + ”samme data, forskellige svar”
4 Fejlkilder PsykC s. 36-38 + Kulturen og det sociale liv s. 578 + ”Eksperter gennemhuller nyt dansk akupunktur-studie”
5 Sammenhænge Psykologiens Veje 3. udg s. 44 + ”Korrelation, kausalitet og køleskabsmødre”


Litteraturliste
Flemming B. Olsen (2007): Kulturen og det sociale liv, Frydenlund, s. 578
Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens Veje 3. udg, Systime, Viborg, s. 29, 44
Riisager, Magnus (2021): PsykC, Frydenlund, s. 34-39
Artikler
Graneberg, Benjamin (2016): ”Korrelation, kausalitet og køleskabsmødre”, upubliceret
Graneberg, Benjamin (2024): ”Psykologiske metoder ”, https://sites.google.com/a/skivegymhf.dk/stx-metro/home/fordybelse/faglige-metoder/psykologi
Graven, Andreas R. (2014): ”Hvad får et ungt menneske til at begå selvmord?”, Videnskab.dk 06. marts 2014, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-far-et-ungt-menneske-til-bega-selvmord, besøgt 06-10-2017
”Eksperter gennemhuller nyt dansk akupunktur-studie”, Videnskab.dk 2013, http://videnskab.dk/krop-sundhed/eksperter-gennemhuller-nyt-dansk-akupunktur-studie, hentet 15-09-2014
”Fluen på væggen,” Kristeligt-dagblad.dk 2002,  http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/fluen-p%C3%A5-v%C3%A6ggen, hentet 28-09-2015
”Er det uetisk at bruge data fra nazisternes eksperimenter?”, Videnskab.dk 2015, http://videnskab.dk/kultur-samfund/er-det-uetisk-bruge-data-fra-nazisternes-eksperimenter, hentet 30-09-2015
”Mobbeofre har stor selvmordsrisiko”, Videnskab.dk 27. august 2009, http://videnskab.dk/kultur-samfund/mobbeofre-har-stor-selvmordsrisiko, besøgt 06-10-2017
Film:
”Lydighedens Dilemma”, Dr-dokumentar 1978, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=010212012255 , 40 min
”Bandura and Social Learning Theory”, The Curios Classroom, youtube.com 2013, http://youtu.be/NjTxQy_U3ac, 3:22
“The danger of mixing up causality and correlation: Ionica Smeets at TEDxDelft”, TEDxTalk 2012, youtube.com 5-11-2012, https://www.youtube.com/watch?v=8B271L3NtAw, besøgt 10-10-2016, 5:57 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - metode og teori
  • Læse - Videnskabelige artikler
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale - Blandet gruppearbejde for at mixe klassen
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Medier og Mistrivsel

Overordnet problemstilling:
Flere og flere unge virker til at mistrives, og ofte får Sociale Medier skylden. Men hvad er mistrivsel og er der virkelig mere af det? Er forklaringen SoMe eller kan der være andre forklaringer?

I dette forløb skal vi beskæftige os med en række af de psykologiske udfordringer mennesker står overfor i det senmoderne samfund. Vi skal især kigge på stigningen i kommunikation og medieforbrug, og se lidt nærmere på hvordan vi (og om vi) bliver påvirket af at se tv, spille computer og bruge de sociale medier.
Kernebegreber er acceleration, afhængighed, virtuel identitet og mediepanik.

Medier og mistrivsel
PS B 2024/25 , Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Overordnet problemformulering:
• Mange undersøgelser viser at unge mistrives i stadig større grad, og den mest udbredte forklaring er at det skyldes de sociale medier. Men hvor sikre kan vi egentligt være på at det sociale medier er årsag til unges mistrivsel?
• Hvad er mistrivsel?
• Hvordan påvirkes vi af medier?
• Hvilke andre forklaringer kan der være på unges mistrivsel?
Emne Pensum
1 Mistrivsel og målinger ”billedet af en hel generation..” + ”psykisk mistrivsel”, ”når vi måler trivsel påvirker det børnene”
2 Medier og Tid ”Når alt ikke længere har sin tid” + ”spild din tid”
3 Mediepanik og skærme ”Nye medier er ikke farlige” + ”forældre skal slappe af”
4 Afhængighed af medier ”Afhængighed er den nye pest” + ”afhængig af smartphonen” + ”findes teknologi afhængighed?”  
5 Computerspil ”Trods 40 års forskning….” + ”Eksperimentet: er computerspil skadelige for børn?” 28 min.
6 Digital Identitet Like s. 43-48 + ”Virtuel identitet”
7 Sammenligningssygen OBS – ny lektie, forkortet Netværkssamfundet s. 53-54, ”sammenligningssygen”
8 Narcissisme og selfies Psykologiens veje 3 s. 336-338 + ”Hvad er narcissisme?”, ”Selvportrætter”, ”Unge i dag er ikke narcissister”
9 Instrumentalisering ”Landet der holdt op med at give mening”
10 Hvad gør vi? ”Flere unge har ondt i livet” + øvelse med hvad vi faktisk gør ved det. De skal være inno og måske lave nogle gode råd?
11 Case: Amalie er intet uden andre
12 Synopsis-øvelse Øve formulering af problemstillinger

Litteraturliste
Larsen, Ole Schultz (2019): Psykologiens Veje 3 udg. Viborg: Systime. s. 336-38
Levander, Martin m.fl (2005): Anvendt Psykologi, Systime (4. udgave), s. 309, 311-14
Mehlsen, Camilla og Vincent F. Hendricks (2019): Like, Center for Information og Boblestudier, Københavns Universitet, s. 43-48 (5 s)
Bjørnstrup, Victor, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov (2012): ”Netværkssamfundet”, Columbus, s. 53-55
Artikler:
”Psykisk mistrivsel”, https://generatorpp.dk/mistrivsel/, hentet 28-08-2023, uddrag
Boas, Andreas (2022): ”Sammenligningssygen”, Weekendavisen 18. november 2022, sektion 4, s 4
Dalgas, Julie (2019): ”Opråb fra eksperter: »Forældre skal slappe af og ikke være så bange for skærme«”, Berlingske.dk 16. juli 2019, https://www.berlingske.dk/samfund/opraab-fra-eksperter-foraeldre-skal-slappe-af-og-ikke-vaere-saa-bange-for, hentet 20-08-2019
Eriksen, Ida (2017): ”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede”, videnskab.dk 9 juni 2017, https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-i-dag-er-ikke-narcissister-de-er-pressede besøgt 07-03-2019
Fenger, Morten (2013): ”Afhængig af smartphonen”, Psykolog Nyt nr 20, 2013, s. 22-23
Holm, Line Tolstrup (2015): ”Landet, der holdt op med at give mening”, http://www.b.dk/nationalt/landet-der-holdt-op-med-at-give-mening besøgt d. 25-01-2017
Ianev, Pernille (2018): ”Hvad er narcissisme?”, https://www.psykolog-pernille.dk/hvad-er-narcissisme/, besøgt 04-02-2020
Johansen, Simon (2013): ”Selvportrætter: På grænsen mellem narcissisme og anerkendelse”, Kristeligt Dagblad 01. oktober 2013, https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/selvportr%C3%A6tter-p%C3%A5-gr%C3%A6nsen-mellem-narcissisme-og-anerkendelse besøgt 05-10-2018, uddrag
Lieberoth, Andreas (2018): ”Findes teknologi-afhængighed?”, Videnskab.dk 24. juni 2018,  https://videnskab.dk/teknologi/findes-teknologiafhaengighed-amerikansk-forsker-afliver-seks-myter/, hentet 05-10-2023, uddrag
Lyng, Jens From (2013): ”Trods 40 års forskning ved vi stadig ikke, om vold i computerspil skader”, Kristeligt Dagblad 25-09-2013, http://www.kristeligtdagblad.dk/danmark/trods40%C3%A5rsforskningvedvistadigikkeomvoldicomputerspilskader, besøgt 22-09-2015
Lundberg, Kasper: ”Identitet og Internettet”, http://www.clioonline.dk/samfundsfaget/emner/samfund/identitet-og-socialisering/identitet-og-internettet/, besøgt 04-11-2015
Nygaard, Else Marie (2015): ”Når alt ikke længere har sin tid”, kristeligt-dagblad.dk, http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/naar-alt-ikke-laengere-har-sin-tid.  besøgt 15-01-15
Nyvang, Caroline m.fl (2018): ”Når vi måler trivsel, påvirker det børnene”, Videnskab.dk d. 2. februar 2018, https://videnskab.dk/kultur-samfund/naar-vi-maaler-trivsel-paavirker-det-boernene/m, hentet 28-09-2023, uddrag
Neutzsky-Wulff, Chresteria (2012) : ”Kend dig selv - online og offline”, denfri.dk 01-05-2012, https://www.denfri.dk/2012/05/kenddigselvonlineogoffline/ besøgt d. 28-10-15
Riel, Martin (2009): ”En warcraft-spillers bekendelser”, Information.dk 15-07-2009, http://www.information.dk/197552, besøgt 25-11-2015, gengivet i uddrag.
Spilde, Ingrid (2010): ”Nye medier er ikke farlige”, Videnskab.dk, http://videnskab.dk/kultur-samfund/nye-medier-er-ikke-farlige, besøgt 15-01-15
Støvring, Kasper (2018): ”Spild din tid!”, Kristeligt Dagblad 28. december 2018, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kommentar/spild-din-tid, hentet 21-08-2019
Schmidt, Anders Legarth (2022): ”Billedet af en hel generation i dyb mistrivsel er ikke bare forkert, det er også dybt problematisk”, Politiken.dk 19. december 2022, https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art9103059/Billedet-af-en-hel-generation-i-mistrivsel-er-ikke-bare-forkert-det-er-ogs%C3%A5-dybt-problematisk, hentet d. 28.08.2023
Thingsted, Anne Sophie (2023): ”Afhængighed er den moderne pest”, Videnskab.dk 5. maj 2023, https://videnskab.dk/krop-sundhed/topforsker-afhaengighed-er-den-moderne-pest/, hentet 22-02-2024

Film:
Gaming og Virtuelle Verdener, Danskernes Akademi, DR2 2012: ”Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn?” 28 min., http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031212041310, fra 1:05-1:33
Stromae (2015): ”Carmen”, Youtube.com 01-04-2015, https://youtu.be/UKftOH54iNU 3:37
Tværs: Amalie er intet uden andre, DR 7. juni 2020, https://www.dr.dk/drtv/episode/tvaers_-amalie-er-intet-uden-andre_189898, 40 min.
POV III: Ludoman, DR3 22. august 2016, uddrag på 10 min

Hjemmesider;
Virtuel Identitet, http://nyemedier.wikidot.com/virtuel-identitet besøgt 04-11-2015

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mening og Lykke

Problemformulering: Stort set alle mennesker stræber efter at opnå et lykkeligt liv – men hvad er ”lykke” egentligt og hvad gør mennesker lykkelige?
Er det at være ”lykkelig” det samme som at have et godt liv?


Danskerne bliver ofte udråbt til at være de lykkeligste i verden - men hvad ligger der egentligt i sådan et udsagn?
I dette forløb vil vi blive klogere på forskellige lykke-begreber og lykkeforskning, samt nogle af de teorier der knytter an til menneskelig lykke (Maslow, Flow og Positiv Psykologi).
Vi vil også stille os kritiske over for hvad lykke er, og nærme os andre bud på et godt liv, fra en eksistentiel vinkel. Vi skal se på en række eksistentielle psykologer og cases.
Som afslutning vender vi blikket mod nutidens samfund og diskuterer pseudoarbejde og valg

Mening og Lykke
PS B 2024/25, Skive Gymnasium– ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemstilling: Hvad gør mennesker lykkelige? Hvad er ”lykke”? Er det at være ”lykkelig” det samme som at have et godt liv?
Emne Pensum
1 Lykke Fri eller fortabt s. 42-45  + ”to veje til lykke”, ”the new era of positive psychology” + “en psykologi i balance og et helt liv”
2 Hedonisme ”Ved du hvad lykke er?” + ”dopamin fremmer hjernens…”
”man bliver mere ulykkelig af at få børn” +
3 Penge og lykke Fri eller fortabt s. 45, 47-49 (minus kritik af Easterlin) + Se de Waal-eksperimentet, slutte med ”How to buy happiness” 11 min
4 Flow Psykologiens Veje 3 s. 303-08 + ”frydykning”
5 Det Meningsfyldte Liv ”Hvad er meningen?” + ”Meningen med livet - Jørgen Leth”
6 Eksistentialisme Psykologiens Veje 3 s. 293-299
7 Frankl og Buber Psykologiens Veje 3 s. 299- 302 + ”Fyret efter 19 år på Lottehjemmet” +
8 Yalom Psykologiens Veje 1 s. 264-70 + ”Jeg har planlagt min begravelse”
9 Lykke og identitet ”Narrativ psykologi” og ”Uden fortællinger har vi ingen identitet”
10 Positiv psykologi ”Lykkelige tanker i et pletfrit sind”, + ”Praxis - op med humøret” (case)
11 Synopsis: Pseudoarbejde ”Filosof og antropolog: I spilder jeres liv med ligegyldigt pseudoarbejde. Gå dog hjem!”
12 Valg Fri eller fortabt s. 32-33, 34-41
13 Faglig samtale

Litteraturliste
Larsen, Ole Schultz (2009): Psykologiens Veje, Systime, Viborg, s. 255-75
Artikler:
Aagard, Jens (2012): ”Jeg har planlagt min begravelse”, sondagsavisen.dk 09-05-2012, http://sondagsavisen.dk/kendte/2012-05-09-jeg-har-planlagt-min-begravelse,  besøgt 20-11-2015
Abrahamsen, Sebastian (2014): ”Lykkelige tanker i et pletfrit sind”, Information 14. juni 2014, Moderne Tider s. 10-14
Andersen, Nikolaj K. (2012): ”Ved du hvad lykke er?”, https://videnskab.dk/kultur-samfund/ved-du-hvad-lykke-er, besøgt 01-03-2019, uddrag
Brinkmann, Svend (2020): ”Stjernesociologs mursten af en bog er blandt de vigtigste, der indtil videre er udgivet i dette århundrede”, Politiken 2. marts 2020, https://politiken.dk/kultur/art7673918/Stjernesociologs-mursten-af-en-bog-er-blandt-de-vigtigste-der-indtil-videre-er-udgivet-i-dette-%C3%A5rhundrede hentet 13-11-2020
Dowthwaite, Lowri (2018): ”Sand lykke handler ikke om at være lykkelig hele tiden”, https://videnskab.dk/kultur-samfund/sand-lykke-handler-ikke-om-at-vaere-lykkelig-hele-tiden, besøgt 01-03-2019, uddrag
Frank, Lone (2015): ”Hvad er meningen?”, Weekendavisen 27-07-2015, uddrag
Greve, Bent (2011): ”Hvorfor er Danmark et af verdens lykkeligste lande?”, Videnskab.dk 28-04-2011, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-danmark-et-af-verdens-lykkeligste-lande,
Jensen, Sanni (2015): ”Studie: man bliver mere ulykkelig af at få børn, end af at miste sin partner”, Berlingske 12-08-2015, http://www.b.dk/globalt/studie-man-bliver-mere-ulykkelig-af-at-faa-boern-end-af-at-miste-sin-partner besøgt 05-04-2016
Lund, Kenneth og Per Michael Jespersen (2018): ”Filosof og antropolog: I spilder jeres liv med ligegyldigt pseudoarbejde. Gå dog hjem!” POLITIKEN.dk 14. APR. 2018, https://politiken.dk/debat/art6444111/I-spilder-jeres-liv-med-ligegyldigt-pseudoarbejde.-G%C3%A5-dog-hjem besøgt 08-03-2019
Thiemann, Per (2013): ”Lykken er at tjene mere end naboen”, politiken.dk 22-09-2013, http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE2083771/lykken-er-at-tjene-mere-end-naboen/ besøgt 05-04-2016 (Uddrag)
Scheel-Krüger, Jørgen (2017): ”Dopamin fremmer hjernes belønningstilstand”, Videnskab.dk 3. april 2017, https://videnskab.dk/krop-sundhed/dopamin-fremmer-hjernens-beloenningstilstand, besøgt 08-03-2019, uddrag
Seligman, Martin E.P, m.fl (2004): ”En psykologi i balance og ”et helt liv””, gengivet i Psykologiens Veje I-bog
Viuf, Berit (2011): ”Bliver man lykkelig af at være på festival?”, Videnskab.dk 02. juli 2011, https://videnskab.dk/kultur-samfund/bliver-man-lykkelig-af-vaere-pa-festival besøgt 14-03-2019
Weikop, Katrine (2013): ”Fridykning: Nikolaj finder ro ved at holde vejret”, pol.dk 19. februar 2013, https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art5435893/Fridykning-Nikolaj-finder-ro-ved-at-holde-vejret besøgt 02-04-2019
”Stig Severinsen – dansk fridykker med rekorder”, https://undervandsitetet.dk/stig-severinsen-dansk-fridykker/, besøgt 02-04-2019, uddrag
Film:
Meningen med livet, interview med Jørgen Leth, DR2 2015, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031307012200  fra 00:00-02:00, og 12:00-
Praxis - Op med humøret, TV2 2010, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=021004272035, de første 20 min af programmet
Norton, Micheal (2011): ”How to buy happiness”, TEDxCambridge november 2011, http://www.ted.com/talks/michael_norton_how_to_buy_happiness?language=en, 11 min
“The new era of positive psychology – Martin Seligman”, TED 21. Juli 2008, https://youtu.be/9FBxfd7DL3E, 23:42 min
”Two Monkeys Were Paid Unequally Excerpt from Frans de Waal's TED Talk”, https://youtu.be/meiU6TxysCg, 2:43 min

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed

I det forløb skal vi prøve at forstå kærlighedens væsen: hvorfor forelsker vi os? Hvem bliver vi egentligt tiltrukket af?

Vi skal se på både kulturelle forklaring på kærlighed, bl.a. Sternberg, og biologiske, som Fisher. Senere skal vi se på de mønstre der kan præge vores partnervalg, som barndommens tilknytningsmønstre.
Undervejs slår vi ned på en række aktuelle undersøgelser af, fx om hvilke kriterier der styrer partnervalget.
Nogle af diskussionerne undervejs vil handle om hvordan det senmoderne samfund påvirker vores kærlighedsliv. Afslutningsvis vil vi arbejde metodisk med interviewundersøgelse og selv gennemføre et interview med en caseperson om synet på kærlighed

Problemformulering: Kærlighed er noget af det der optager mennesker allermest. Men hvad er kærlighed egentligt? Hvorfor bliver vi forelskede? Og kan videnskaben forudsige hvem vi vælger som partnere?


Kærlighed
PS B 2023/24, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Kærlighed er noget af det der optager mennesker allermest. Men hvad er kærlighed egentligt? Hvorfor bliver vi forelskede? Og kan videnskaben forudsige hvem vi vælger som partnere?

Emne Pensum
1 Kærlighed som kultur ”Kærlighed og forelskelse”, ”kærlighedens tre komponenter”, ”Scener fra et singleliv”)
2 Kærlighed som biologi ”Parforholdet” + ”hvorfor føles kærligheden så magisk?”
3 Kærlighed som tilknytning ”Forskellige tilknytningsstile”, ”vores adskillelseskultur går ud over fremtidens par”
4 Partnervalget ”At vælge en partner” + ”Hvem bliver vi tiltrukket af”
+ ”Menneskedyret 5” 24 min
5 Forelskelse OBS: nye lektie ”Forelskelse kan også være fornuftigt” + ”Det sker der, når vi er forelskede” + De første kærester (1), 12 minutter
6 Videnskab og kærlighed ”Kan videnskaben forudsige kærlighed?” + ”Gift ved første blik s01e01”, 40 min
7 Interviewøvelse
8 Interview – analyse
9 Synopsisøvelse
10 Evt: Parterapi ”parterapi”,  inddrag viden om mægling og konfliktløsning, https://via.mitcfu.dk/TV0000118231

11 Perspektivering: Porno ”Frygt ikke porno” +”Nu får den bløde porno måske kniven” + ”Blød porno er ligeså farlig som rygning” 4:30

Litteraturliste
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Viborg: Systime, ibog kapitel 26, afsnittene: Kærlighed og forelskelse, Kærlighedens tre komponenter, Hvem bliver vi tiltrukket af?, Forskellige tilknytningsstile
Pedersen, Christian Skjødt: Evolutionspsykologi, I-bog, systime, uddrag af afsnittene ”Parforholdet”, At vælge en partner”
Artikler:
Giese, Ditte (2015): ”Scener fra et singleliv”, pol.dk 08-09-2015, http://politiken.dk/kultur/fomo/features_fomo/ECE2830868/scener-fra-et-singleliv-er-kaerligheden-blevet-svaerere/ besøgt 20-01-2016
Kaveladze, Benjamin m.fl (2022): ”Hvorfor føles kærligheden så magisk?”, https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/hvorfor-foeles-kaerlighed-saa-magisk, hentet 07-03-2023
Mortensen, Iben (2023): ”Det sker der når vi er forelskede”, Iform.dk 30. marts 2023, hentet fra https://iform.dk/sundhed/sex/det-sker-der-naar-vi-er-forelskede 12-12-2024
Sommer, Malene Plank (2015): ”Kan videnskaben forudsige kærlighed?”, https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-videnskaben-forudsige-kaerlighed hentet 07-03-2023
Snejbjerg, Anja (2019): ”Vores adskillelseskultur går ud over fremtidens par”, Kristeligt Dagblad 12. december 2019, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/vores-adskillelseskultur-gaar-ud-over-fremtidens-par hentet 18-12-2019
Øvreberg, Elisabeth (2011): ”Forelskelse kan også være fornuftigt”, https://videnskab.dk/krop-sundhed/forelskelse-kan-ogsa-vaere-fornuftig hentet 07-03-2023
Film:
Gift ved første blik afsnit s01e01
De første kærester (1), https://via.mitcfu.dk/TV0000113226, de første 10 min
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kultur og Konflikt

Hvad er kultur egentligt? I dette forløb vil vi arbejde med kulturmøder, og blive klogere på hvad kultur er, ved at se på hvordan det farver menneskers syn på hinanden. Vi skal så på kulturmøder, kulturelle forskelle og arbejde med konkrete værktøjer til kulturanalyse.
Derudover skal vi kigge på noget konfliktteori, med fokus på konfliktløsning.

Problemformulering: Hvorfor opstår kulturelle konflikter? Hvad udløser dem - og hvordan kan de løses?

Kultur og Konflikt
PS B 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Hvorfor opstår kulturelle konflikter? Hvad udløser dem - og hvordan kan de løses?

Emne Pensum
1 Hvad er kultur? Psykologiens veje 3 s. 421-24, 426-29 + ”Mennesket er flokdyr” + ”Enkebrænding”
2 Kulturelle forskelle Psykologiens Veje 3 s. 430-33
3 Kulturanalyse Iben Jensen s. 105-119 + ”Mine tanker om København”
4 Subkulturer ”når det unormale er det normale”, ”Subkultur”, ”Subkultur og anerkendelse”, ”Subkultur og empowerment”
5 Konfliktteori Psykologiens veje 3 s. 358-62
6 Konfliktmægling ”Tal girafsprog i en ulvetid” + ”Peter Langs fortællinger om anerkendelse og det positive” + ”Mægling i skolen” 7 min.

Kultur og Konflikt
PS B 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Hvorfor opstår kulturelle konflikter? Hvad udløser dem - og hvordan kan de løses?

Emne Pensum
1 Hvad er kultur? Psykologiens veje 3 s. 421-24, 426-29 + ”Mennesket er flokdyr” + ”Enkebrænding”
2 Kulturelle forskelle Psykologiens Veje 3 s. 430-33 + ”Mine to kulturer”, 29 minutter
3 Kulturanalyse Iben Jensen s. 105-119 + ”Mine tanker om København”
4 Subkulturer ”når det unormale er det normale”, ”Subkultur”, ”Subkultur og anerkendelse”, ”Subkultur og empowerment”
5 Konfliktteori Psykologiens veje 3 s. 358-62
6 Konfliktmægling ”Tal girafsprog i en ulvetid” + ”Peter Langs fortællinger om anerkendelse og det positive” + ”Mægling i skolen” 7 min.

Litteraturliste
Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens Veje 3.udg., Systime, Viborg, s. 358-62, 421-24, 426-33,
Jensen, Iben (2006): Grundbog i kulturforståelse, Roskilde Universitetsforlag, s. 105-119
Artikler:
Brødegaard, Tine (2004): ”Tal Girafsprog i en Ulvetid”, K-forum 16-02-2004, http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/tal-girafsprog-i-en-ulvetid besøgt 03-05-2016
Graneberg, Benjamin (2022), ”Subkulturer og empowerment”, upubliceret
Hjorth, Sofie (2015): ”Mennesket er flokdyr. Derfor bliver vi ensomme alene”, Dr.dk 21. april 2015, https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/mennesket-er-flokdyr-derfor-bliver-vi-ensomme-alene, hentet 04-12-2019
Kureer, Henrik og Claus L. Frederiksen: ”Samfundsfag C”, https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=677, hentet 08-12-2022
Kjærgaard, Hanne (2005): ”Enkebrænding”, religion.dk 25. maj 2005, http://www.religion.dk/hinduisme/enkebr%C3%A6nding besøgt 20-04-2016, (uddrag)
Larney, Kathrine Toftkær: ”Peter Langs fortællinger om anerkendelse og det positive”, http://www.konfliktloesning.dk/side/15/peter_langs_fortaellinger_om_anerkendelse_og_om_det_positive, besøgt 03-05-2016 (uddrag)
Luth, Andrea (2010): ”Når det unormale er det normale”, Berlingske.dk 2. august 2010, https://www.berlingske.dk/samfund/naar-det-unormale-er-normen-0 hentet 08-12-2022
Otto, Lene (2020): ”Subkultur”, Den Store Danske 4. august 2020, https://denstoredanske.lex.dk/subkultur hentet d. 08-12-2022
Film:

”Klog på konflikter - mægling i skolen”, Center for Konfliktløsning, Youtube.com 22-07-2009, https://youtu.be/gAkQIwJ_6Ew, 7:22
”Klog på konflikter – konflikttrappens syv trin”, Center for Konfliktløsning, Youtube.com 19-08-2009, https://www.youtube.com/watch?v=G7W-ASmDLjo, 8:06
”Spørg mig om alt – Furry”, DR2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Feltundersøgelse

Problemformulering: Hvordan udføres psykologisk forskning i praksis - og hvilke problemer kan der opstå i arbejdet med en psykologisk feltundersøgelse?

I dette forløb skal vi arbejde med en selvstændig undersøgelse af en psykologisk problemstilling. I vil i grupper selv udvælge en relevant psykologisk problemstilling inden for et af de områder vi har arbejdet med, og derefter vælge en undersøgelsesmetode som kan give jer viden/empiri om problemstillingen.

Feltundersøgelse
PS B 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Emne Pensum
1 Hvad er en feltundersøgelse? Anvendt psykologi s. 372-75 + ”Feltundersøgelse”
2 Projektarbejde ”Feltundersøgelse – rapport” + Can you solve this?
3 Projektarbejde
4 Projektarbejde Omlagt 5. modul
5 Projektarbejde Omlagt 5. modul
6 Afslutning og fremlæggelse

Litteraturliste
Levander, Martin (2005): Anvendt psykologi, Systime, Viborg, s. 372-75
Artikler:
”Feltundersøgelse”, uddrag fra Psykologiens Veje I-bog, systime 2014, kapitel 28 (redigeret og suppleret af Benjamin Graneberg)

Film:
Verisatum: ”Can you solve this?”, youtube.com 24. Februar 2014,  https://youtu.be/vKA4w2O61Xo , 4:43

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feltrapport 05-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer