Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jens Randrup
|
Hold
|
2024 ps/1 (3g ps C1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab
I dette forløb har vi undersøgt, hvad ondskab er, og hvordan det opstår ud fra en social og neuropsykologisk tilgang. Vi har arbejdet med begreberne:
Typer af ondskab (instrumentel, idealistisk, sadistisk og dum ondskab)
Massehypnose
Grupper
Gruppepåvirkninger
Mobning
Intergruppekonflikter
Roller
Holdninger
Kognitiv dissonans
Attributioner
Hjernens opbygning
Kønsforskelle i ondskab
Afslutningsvis har eleverne lavet et projektarbejde om ondskab.
Sider 52
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Psykologisk metode
I dette forløb har vi undersøgt de etiske retningslinjer, der er indenfor psykologisk forskning - herunder principperne 1) informeret samtykke, 2) anonymitet, 3) beskyttelse af deltagerne og 4) retten til at fortryde.
Dernæst har vi arbejdet med fejlkilderne 1) forsøgsledereffekt, 2) forsøgseffekt, 3) kontroleffekt, 4) selektionsbias, 5) øvelseseffekt og 6) selvpræsentationseffekt.
Herudover har vi undersøgt forskellene mellem kvantitativ og kvalitativ metode.
Sidst har vi arbejdet med begreberne validitet og reliabilitet.
Der laves ikke særskilte eksamensspørgsmål i metode, men det forventes, at eleverne kan inddrage denne metodiske viden i de andre forløb.
Sider 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Omsorg og opvækst
I dette forløb har vi undersøgt menneskets udvikling med fokus på psykologiske teorier og begreber. Vi har gennemgået udvalgte dele af Eriksons udviklingsteori, specifikt krise 1, 2 og 5, samt Daniel Sterns fem selver. Derudover har vi arbejdet med tilknytning, herunder tilknytningsmønstre, reaktioner ved brud på tilknytning, omsorgssvigt og resiliens. Forløbet har givet eleverne indsigt i, hvordan tidlige relationer påvirker menneskets udvikling og evne til at håndtere modgang. Som afslutning på forløbet har vi læst 'Min barndom i helvede' for at illustrere teorierne i praksis og skabe refleksion.
48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dating og parforhold
I dette forløb har vi undersøgt spørgsmålet: Hvordan påvirker det senmoderne samfundet menneskets vilkår og muligheder for romantisk pardannelse?
Dette spørgsmål vil blive undersøgt via følgende tilgange og begreber:
Eksistentielpsykologisk via begrebet valg
Evolutionpsykologisk - seksuel selektion og partnervalg
Tiltrækning
Personlighedspsykologisk - hvilken effekt har personlighed i parforhold
Tilknytningsstil og kærlighedsforhold
Køn og seksualitet
Sider: 49
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamen
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålet: ‘Hvordan kan man øge sandsynligheden for at præstere godt til en mundtlig eksamen?’
I forløbet har vi arbejdet med teamet ‘eksamen’ fra et elevperspektiv, hvor vi har undersøgt de psykologiske processer, der finder sted, når der skal præsteres ved en mundtlig eksamen - herunder angst, stress, coping, hukommelse, perception og kommunikation - og de processer, der forventes at finde sted i processen op til eksamen - grit (standhaftighed), læring, vaner, selvkontrol og motivation.
Sider 50
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827647",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827647",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827647"
}