Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jakob Ulrik Gam Kahr
|
Hold
|
2024 ps/2 (2g ps C2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Det onde og aggressive menneske
Det grundlæggende spørgsmål vi undersøger i forløbet er hvilke årsager der er til at mennesker udfører aggressive handlinger.
Et introducerende forløb hvor eleverne stifter bekendtskab med forskellige dele af psykologiens teoretiske bud på årsagerne til
aggression og vrede opstår, og herunder hvilken rolle ondskab kan spille heri.
Forløbet lægger ud med en introduktion til grundlæggende teorier om aggression og ondskab, hvor der gives teoretiske bud på, hvorfor mennesker begår ondskabsfulde/aggressive handlinger og hvilke typer af ondskab der findes.
Vi ser på hvordan aggression kan opstå som følge af sociale omstændigheder i en gruppesammenhæng, som følge af stereotyper og diskrimination, som følge af sociale læringsmekanismer m.v.
Afsluttende ser vi også på betydningen af individuelle personlighedsmæssige forhold. Der tages udgangspunkt i trækpsykologiens og socialpsykologiens forståelse af personlighed og selvet og betydningen af forstyrrede personlighedsmæssige træk.
Desuden ser vi på hvordan kognitive omstruktureringer ofte spiller en rolle i at forklare ondskabsfulde handlinger finder sted.
- Case Bertel Haarder - Vrede: https://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws
- The Brain: A Secret History - Emotions; Bandura Bobo Doll Experiment
- Den Sorte Boks: Mysteriet om Rasmus: https://play.tv2.dk/programmer/dokumentar/serier/den-sorte-box/mysteriet-om-rasmus-25802/
Grundbøger:
- "Psykologiens Veje" af Schultz Larsen
- Uddrag af "Charmør og Tyran"
-----
Forløbet afsluttes med synopsisøvelse og en multiple choice test i Socrative
Forløbet dækker cirka 67 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I forløbet undersøger vi forskellige baggrund for menneskets onde og aggressive handlinger. Herunder kommer vi ind på forskellige forståelser af hvad personlighed er og hvordan personligheden kan beskrives, personlighedstyper og identitet.
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse samt betydningen af stereotyper, fordomme og diskrimination
- Tænkningens (og herunder kognitive omstruktureringers) betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
- Metodiske overvejelser ved psykologiske eksperimenter - herunder etik.
- Skrive - Intro til at formulere psykologiske problemstillinger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Opvækst, udvikling og svigt
Vi undersøger i forløbet barnets emotionelle og kognitive udvikling. Fagligt baserer forløbet sig på psykologisk viden om den emotionelle udvikling med særligt fokus på den tidlige barndoms betydning som fundament for den videre udvikling.
Forløbets fokus er den normale emotionelle udvikling i barndommen, omsorgen og tilknytningens betydning for den videre udvikling, men der arbejdes også med omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser. Vi arbejder med den emotionelle og sociale udvikling, og ser på hvordan barndommen kan påvirke senere faser i livet.
Teoretikere som Erikson, Stern og Bowlby/Ainsworth står centralt til at beskrive den normale udvikling og tilknytning, samt de klassisker undersøgelser af Spitz og Harlow som afsæt for at forstå sårbarhed og resiliens ifht. omsorgssvigt.
I den sidste del af forløbet ser vi på den normale kognitive udvikling med inddragelse af Piagets teori og med perspektivering til den kulturhistoriske skole for at kunne forstå hvordan miljøet påvirker tænkningen.
Endvidere indgår der i forløbet materiale omkring psykologiens metoder med fokus på de psykologiske undersøgelsesmetoder.
Grundbøger:
Psykologiens Veje 3. udgave
Video:
- Feral Childeren (I relation til betydningen af kritiske perioder)
- Fremmedtesten: http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
- Dokumentar: Er du mors lille dreng? (Caseanalyse)
- Harlow: https://www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4
- Spitz: https://www.youtube.com/watch?v=VvdOe10vrs4
I forløbet er der læst cirka 62,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Socrative Quiz i udviklingspsykologi
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Den emotionelle og kognitive udvikling med fokus på menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, men med særligt fokus på barndommen. Vi ser på hvad omsorg og tilknytning er og hvilken betydning de har.
- Endvidere kommer vi i forløbet ind på begreber som sårbarhed og resiliens hos børn, samt berører hvordan svigtende omsorg kan påvirke barnets udvikling.
- Desuden ser vi på psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for tænkning, hukommelse og læring, samt perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
- De metodiske aspekter afdækkes ved at se på forskellige typer af psykologiske eksperimenter, undersøgelser og data, samt forholde sig til de etiske aspekter disse.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Caseanalyse - definerering og analyse af psykologiske problemstillinger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Mennesket under pres
Vi ser nærmere på de menneskelige reaktioner når vi kommer under pres i forskellige situationer som vi ikke umiddelbart har ressourcer til at mestre.
Hvordan reagerer vi på situationer hvor vores ressourcer ikke slår til. Det kan være oplevelser med stress, livskriser, traumatiske begivenheder - hvordan påvirker disse vores personlighed og hvordan mestrer vi dem?
Vi ser i forløbet nærmere på hvordan kriser kan forløbe, brugen af forsvarsmekanismerne og forskellige copingstrategier når vi oplever tab, sorg, stress og kriser. Vi ser på både den traditionelle faseopdelte forståelse af krisen og PTSD begrebet. Kan man komme ud som et helt menneske på den anden side af en traumatisk krisen, og måske endda styrket? Vi undersøger desuden hvad der særligt kendetegner ungdomsperioden og de pres omkring identitet, kønsroller og kønsidentitet, betydningen af grupperelationer, brugen af sociale medier og den ansigtsløse kommunikation mv.
Hvilke faktorer fører til at mange mennesker oplever at være stressede i hverdagen - hvordan kan vi forstå stress, stressreaktioner og udbrændthed. Hvad er det for nogle faktorer der presser mennesket f.eks. i arbejds- eller studielivet. Krav-Kontrolmodellen og Stress-såbarheds-modellen inddrages og derudfra diskuterer vi hvordan man kan cope med stress i arbejds- og studielivet.
Grundbøger
Ole Schulz Larsen, Psykologiens Veje
Magnus Riisager, Psyk C
Andre materialer:
www.traume.dk (uddrag)
Poul Videbech: Klinik og Neurobiologi ved PTSD
Video:
- 16 årige Christian har mistet sin far
- Vores Krig - en kærlighedshistorie
Mestering af Stress, af Bobby Zachariae
Visualiseringsøvelse, Stresskompetence
I forløbet er der læst cirka 54,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Planche over PTSD
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Hvordan håndterer mennesket udfordringer fx tab, sorg, krise og stress. Herunder individuelle forskelle i mestring og håndteringen af udfordringer undervejs i livet både som udviklingskriser og traumatiske kriser. Udfordringer med pres i ungdomsperioden omkring det senmoderne samfunds påvirkning, herunder, køn, identitet, kommunikation og digitale forholds betydning for motivation og læring.
Forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Caseanalyse - fokus på anvendelse af relevante begreber og teorier i behandlingen af psykologisk casemateriale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827728",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827728",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827728"
}