Holdet 2024 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Bente Beck Sørensen
Hold 2024 EN (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Understanding Poetry
Titel 2 Canada - EKSAMEN
Titel 3 Shakespeare  EKSAMEN
Titel 4 Spectators EKSAMEN
Titel 5 Euthanasia and assisted suicide EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Understanding Poetry


Der læses en række eksempler på poesi af forskellige forfattere og fra forskellige perioder, med det formål at opøve færdighederne i at analysere poesi både form- og indholdsmæssigt. (Godt at kunne, før vi går i gang med Shakespeare :-))

Materiale (kernestof):
E. Thomas: Cock-Crow (undated)
anon: THe Butterfly
S. Plath: Metaphors (1960)
A. Ahlberg: Please Mrs Butler (1984)
W. Cope: Bloody Men (1987)
R. McGough: Let Me Die a Youngman's Death (1967)
R. Burns: A Red Red Rose (1794)
L. Carroll: Jabberwocky (1871)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Canada - EKSAMEN



A  brief look into some of the themes that characterize Canadian literature. In our work with the texts, we will look at the "Canadianness" of the texts . Attempts at a Postcolonial literary analysis
(Lærerkandidat underviser)


Margaret Laurence: "The Loons" (short story) (1970)
Al Purdy: "R.C.M.P. Post" (poem) (1973)
Leona Gom: "Survival" (poem) (1984)
Dale Zieroth: "The Hunters of the Deer" (poem) (1973)
all taken from B. Nekman: "Northern Lights" (Futurum, 1988)
Speech by Senator Murray Sinclair, University of Toronto, Convocation 2017 ( https://www.youtube.com/watch?v=NWwbnCM90vM)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shakespeare EKSAMEN

Forløbet har dels fokus på at give eleverne en indføring i  den litterære og kulturelle sammenhæng, Shakespeare skrev sine værker i, dels på at give et indtryk af sprog, verdensbillede, temaer mv i uddrag af  Macbeth og  Romeo and Juliet, med fokus på førstnævnte. Herudover har eleverne deltaget i en  Shakespeare workshopdag på skolen, arrangeret af skolens engelsklærere - fokus: sprog, sonnets, samt stykkerne Macbeth og Romeo and Juliet.
(Lærerkandidat underviser indtil jul)

Tekster:
Macbeth: fra Speyer, Birgitte: Shakespeare in Our Time (Columbus, 2017) pp.76 - 109
(= Act I, scenes i,ii,vii; Act II, scenes i and ii; Act V, scene v)  
suppleret med flg.: (Act I, scene 3; Act I, scene 5; Act IV, scene 1) taget fra Ole Juul Lund: Macbeth (Gyl., 1993)

Romeo and Juliet: (uddrag fra Act II, scene i og Act V, scene iii)

- fra Delaney, Ward and Fiorina: Fields of Vision Vol 1 (Longman 2003)

Endvidere intro-sider
fra Ole Juul Lund's "Macbeth" (Gyl, 1993) pp. 19-29,


Litteraturhistorie
Læreroplæg om litteratur og skuespil i perioden før Shakespeare: Mystery Plays mm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Spectators EKSAMEN

Via tekster og filmklip undersøges "Spectator" begrebet - både som en beskrivelse af konformitet og manglende styrke til at gå imod, selv når det, man overværer, er forkert, og i forbindelse med "Voyeurism": lysten til at iagttage andres privatliv og/eller ulykke.
Der trænes såvel nærlæsning af tekster som evnen til hurtigt at skabe overblik over længere tekster.


Kernestof:
Fra Engberg-Pedersen et al: Wider Contexts, Gyldendal, 2012):
D.G. Meyers: Exploring Psychology (2008)
Mary Payne: The Song of the Spectators (1964)
W.H Auden: The Unknown Citizen (1939)
S. Jackson: the Lottery (1948)
M. Hume: Is Abu Ghraib the Military Version of Reality TV (excerpts) (2004)
M. Goulston: Charlie Sheen and Voyeurism (2011)

Also: extract from chapter 6 in S. Collins: The Hunger Games (bog 1) + video clips:

https://www.youtube.com/watch?v=e3PJ3Du_zDc reaping
https://www.youtube.com/watch?v=d-0HLj3OVuc parade
https://www.youtube.com/watch?v=5XmzSjqIPHs&list=PLuf0nHVARb-6hfud_JyB4XA_nFsPW3XLX&index=7 shooting the apple
https://www.youtube.com/watch?v=QoJU6GpNhp8&index=10&list=PLuf0nHVARb-6hfud_JyB4XA_nFsPW3XLX they don’t own me
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Euthanasia and assisted suicide EKSAMEN

Værklæsning af skuespillet med træning af analytisk tilgang. I forlængelse heraf fokus på at forstå og diskutere de etiske og medicinske komplikationer i forbindelse med aktiv/passiv dødshjælp.

værk: Brian Clark: Whose Life is it Anyway? ( AmberLane Press, 1978)
P. Hesketh: Geriatric Ward (1960) i Alsing-Børgesen et al: The Lift (Gyldendal 1993)

Yvette Brazier/Medical News Today: “What are euthanasia and assisted suicide?” (extract)   Updated on June 22, 2022
https://www.medicalnewstoday.com/articles/182951#statistics

World population review (2022): “Where is Euthanasia legal in 2022”:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/where-is-euthanasia-legal

BBC: Extract from Ethics Guide: "Acts and omissions" https://www.bbc.co.uk/ethics/euthanasia/overview/activepassive_1.shtml
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer