Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Stig Ross Sørensen
|
Hold
|
2024 KE (3g KE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reaktionskinetik
I dette forløb skal vi lære om reaktioners hastighed og forskellige reaktionsmekanismer.
Hastighedudtryk: nulte, første og andenordensreaktioner
Arrheniusplot
SN1 og SN2.
Initialhastighedsmetoden
Temperaturafhængighed
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 51-86.
Youtubevideoer om Markovnikov:
https://www.youtube.com/watch?v=1vqqO2jT1C8
https://www.youtube.com/watch?v=dqVfztA7Q3g
Eksperimentelt:
Diiod og propanon (elevøvelse)
Initialhastighedsmetoden. Calciumcarbonat og syre (elevøvelse)
Nucleofil substitution. Syntese af 2-chlor-2-methylpropan (elevøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejd selv. Se vedhæftede.
-
Bond length and bond energy | AP Chemistry | Khan Academy
-
Kemisk binding, uddrag fra Aurum 2.pdf
-
Vi skal først runde jeres arbejde fra i går, og dernæst går vi i lab og laver en lille øvelse, som repeterer ligevægte og syre-baseligevægte. Som forberedelse kan du bladre dine noter om ligevægte og syre-baseligevægte og Ks-værdier igennem.
-
Ingen lektier. Vi laver databehandling til gårsdagens øvelse og skal dernæst repetere lidt mere syre-baseligevægte. Medbring din B-niveaubog.
-
Hydronolysegrad, øvelse.pdf
-
Vi tager hul på den nye bog og starter med emnet reaktionskinetik (reaktionshastighed).
-
Læs s. 57-60 og prøv at løse opgave 25. Når opgaven skal løses, foregår det i store træk som ved løsning af opgaverne i tirsdagsmodulet (funktionsudtrykket et bare et andet).
-
12_Basiskemi_A_Xperiment_12.pdf
-
Ingen ny lektie. Vi færdiggør øvelsen fra i går og laver databehandling.
-
Læs 61-67. Metoden beskrevet i eksempel 7 er standardmetoden, når I skal undersøge hastighed kvantitativt. Vi gør noget lignende med jeres data fra eksperimentet med propanon og diiod.
-
Prøv at færdiggøre databehandlingen til øvelsen med diiod og propanon (laboratorieøvelsen).
-
Reaktionskinetik, initialhastighed, førsøg med carbonat og syre.pdf
-
Realistisk set kan vi nok ikke nå at tage ordentligt fat i Arrhenius i dette modul, så vi nøjes med at fokusere på initialhastighedsmetoden. Genlæs s. 67-68.
-
Som aftalt skriver vi rapport og/eller løse opgaver i afleveringsopgavesættet.
-
Læs s. 68-74 (lektien kom først ud tidligt søndag morgen, beklager).
-
Vi fortsætter med Arrhenius, og her er røde formler side 70 det vigtigste. Opgave 30 løste vi i sidste modul. Løs opgave 32 og 33.
-
Læs først side 76-80. Genkend, at det handler om nucleofile substitutionsreaktioner. Overvej dernæst opgave 38.
-
Markovnikov's Rule
-
Markovnikoff's Rule
-
Læs s. 84-86. Giv opgave 45 et skud.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bindingsteori
Vi skal her udvide vore begreber om kemisk binding, særligt med henblik på spektroskopi.
Elektronkonfiguration
Orbitaler
Hybridiseringer, sp,sp2og sp3
Sigma- og pibindinger
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 95-119
Figurkompendium.
Eksperimentelt:
Molekylbyggesæt (elevøvelse)
Orbitaler og hybridisering visualiseret med balloner (elevøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Spektroskopi. IR og NMR.
Spektroskopisk identifikation ved hjælp af IR og 1H-NMR
Vibration - strækning og bøjning
Symmetriske og asymmetriske vibrationer
Absorbstionsfrekvens og bølgetal
Spin og opsplitning
Kemisk skift
Ækvivalente protoner
Integral
Koblingsmønster
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 121-159.
Figurkompendium
Eksperimentelt:
Syntese af benzoesyre (elevøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 121-135. Ikke den korteste lektie, men noget af det har du læst til i torsdags, og så er der til gengæld heller ikke nogen lektie til i morgen.
-
Som aftalt bruger vi den første del af molekylet på at repetere navngivning af organiske molekyler + at få styr på MarvinSketch. Resten af modulet bruges på mere træning i at tolke IR-spektre.
-
Marvin
-
Funktionelle grupper, oversigt.doc
-
IR, opgaver fra KK3.docx
-
8 Nukleofil substitutionsreaktion.pdf
-
Vi laver øvelsen. Skim vejledning, hvis du kan nå det.
-
Som aftalt færdiggør vi destillationen og kigger på MarvinSketch og løser lidt flere IR-spektre.
-
Ny plan pga. fraværende LifeScienceelever fra 3x: Vi bruger modulet på at arbejde med næste afleveringsopgavesæt.
-
Plan C (jeg har opdaget, at næsten halvdelen af holdet er på studiepraktik): Vi går i laboratoriet. Læs vejledning. Bemærk, at du kun kan stole på sidenummerering i øverste højre hjørne i lige netop denne pdf.
-
Bjerrumdiagram for bromthymolblåt, journaløvelse.pdf
-
Vi laver databehandling til onsdagsøvelsen og bruger dernæst resten af tiden på afleveringsopgavesæt.
-
Vi skal som aftalt i gang med H-NMR. Men allerførst skal vi lige tale kort om at skrive SRP i kemi.
-
SOP-holdøvelse og SRP-holdøvelse
-
Hjælp til gymnasieopgaver
-
Lav din SRP- eller SOP-øvelse på DTU
-
Vi fortsætter med NMR. Læs s. 144-150.
-
H-NMR, arbejdsopgaver.docx
-
Vi er sådan cirka nået frem til arbejdsspørgsmål nr. 17. Hvis du endnu ikke er nået hertil, så prøv at kigge på det derhjemme, hvis du kan finde energien til det.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Heterogene ligevægte
Heterogene ligevægte
Faser
Partialtryk
Opløsningsmiddel
Opløselighedsprodukt
Mygind, Nielsen og Axelsen: Basiskemi B, s. 45-50, 53-60
Noter om fordelingsligevægte og fordelingsforhold (udgivet af fagkonsulent og suppleret af SRS)
Eksperimentelt:
Calciumhydroxids opløselighedsprodukt (elevøvelse)
Bestemmelse af fordelingsforhold for salicylsyre (elevøvelse, hvor elever selv har udtænkt vejledning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Termodynamik
Der arbejdes med:
- enthalpi
- entropi
- Gibb’s funktion
- Van’t Hoffs ligning
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 7-49.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=YM-uykVfq_E
Eksperimentelt:
Hess' lov (elevøvelse)
Bestemmelse af ΔHo og ΔSo for opløsning af kaliumnitrat i vand (elevøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det er ved at være længe siden sidst. Start med at skimme Hess' lov i bogen og genopfrisk hurtigt den øvelse, som vi lavede sidst (om Hess' lov). I modulet starter vi med at færdiggøre databehandling til øvelsen og afrunde Hess.
-
4. Hess_ lov.pdf
-
What is entropy? - Jeff Phillips
-
Dagens tema er Gibbs-energi (og ja, på dansk burde man droppe bindestregen). Læs s. 32-36. Her er sammenhæng mellem entropi, entalpi og Gibbsenergi det centrale.
-
Som aftalt arbejder vi videre med Gibbsenergi. Side 36-38
-
Inden vi skal se nærmere på delta G og delta G standard, skal vi lige opholde os ved ligevægte, hvor vi udtrykker ligevægtskonstanten ved såkaldte partialtryk. Det ligner heldigvis noget, vi har set før. Læs som forberedelse s. 45-50 i B-bogen. Bemær
-
Vi skal videre med delta G og delta G standard. Læs s. 39-43.
-
Øvelse med entalpi, entropi og gibbsenergi. Skim vejledningen. Skim også s. 45.
-
Termodynamik, van't Hoff, kaliumnitrat i vand, øvelse.docx
-
Prøv at færdiggøre databehandlingen til øvelsen med KNO3. Læs desuden de sidste få sider af kapitlet. Og så er der ikke flere lektier i denne uge. Vi bruger ugen på at øve termodynamik.
-
Termodynamikopgave, methanol.png
-
Termodynamikopgave, fremstilling af jern.png
-
SOP-holdøvelse og SRP-holdøvelse
-
Hjælp til SRP
-
Efter skønlitterær hyggelæsning bruger vi tiden på at træne termodynamik (= regne opgaver). Medbring A-bogen. Har du plads i tasken og en stærk ryg, så medbring også din databog.
-
Mere træning i termodynamik.
-
Termodynamik, gummifremstilling.pdf
-
Som aftalt regner vi på afleveringsopgavesættet.
-
Isomeri, oversigt, opgaver.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Chromatografi
Gaschromatografi, TLC og HPLC
Retentionstid
Stationær og mobil fase
Kolonne
Bæregas
Arealtoppe
Løbevæske
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 221-231
Eksperimentelt:
Bestemmelse af koffeinindhold i læskedrikke ved HPLC (elevøvelse på EAMV i Holstebro)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Proteiner og enzymer
Aminosyrer
Protein
Peptidbinding
Amoion/zwitterion
Proteiners struktur (Primære/sekundære/tertiære /kvarternære)
Denaturering
Enzymer
Substrat
Cofaktorer
Michaelis-Menten-kinetik
Temperatur, pH, inhibering
Axelsen og Nielsen: Basiskemi A, 2011, s. 161-198
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ozdO1mLXBQE&t=42s
Eksperimentelt:
Albumin i æg (elevøvelse)
Catecholase (elevøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Færdiggør arbejdsark om protein fra i sidste uge.
-
Protein, arbejdsspørgsmål.docx
-
Enzymer, bindingslommer, opgaver.docx
-
Læs s. 173-180. Vigtigst at lægge mærke til er enzym-substrat-kompleks, cofaktorer og induceret tilpasning (induceret fit).
-
What are Enzymes?
-
Albumin i æg, øvelse.pdf
-
Lektie til hele ugen (nå så meget som muligt til dette modul): Start med at se videoen om Michaelis-Menten-kinetik i vores delte googlemappe. Læs dernæst s. 181-188 i bogen. Når du har set og læst, skulle du gerne have en fornemmelse af, hvad størrel
-
Michaelis-Menten-kinetik, arbejdsopgaver.docx
-
Som aftalt fortsætter vi med tirsdagsarbejdet.
-
Pufferfremstilling.png
-
Vi laver vedhæftede øvelse i lokale 15 (kemilab optaget)
-
Enzymet catecholase, øvelse.pdf
-
Læs s. 189-198. Det handler om enzymers temperatur- og pH-afhængighed og om inhibering af enzymer.
-
Syntese af benzoesyre.pdf
-
Øvelsen tager ca. 2/3 af modulet, og så har vi ca. 1/3 tilbage til at hjælpe hinanden med aflevering.
-
Vi skal have målt smeltepunkt af vores benzoesyre og have afsluttet øvelsen. Derefter tager vi lige så stille hul på arbejdet med tilsætningsstoffer, så tag gerne den lilla bog med. Skulle der være spørgsmål til aflevering (det nåede vi ikke sidst),
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilsætningsstoffer
Konserveringsmidler, farvestoffer, antioxidanter, konsistensmidler, sødestoffer
Parbo m.fl.: Kend Kemien 2, 2007, s. 109-129
Eksperimentelt:
Syntese af benzoesyre (elevøvelse)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827851",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827851",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692827851"
}