Holdet 2024 fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Ole Lilleør
Hold 2024 fi (2g3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det Gode (etik)
Titel 2 Det gode argument
Titel 3 Det gode samfund (politisk filosofi)
Titel 4 Det gode liv
Titel 5 Hvad kan vi vide?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det Gode (etik)

Det første forløb handler om etik, en disciplin indenfor praktisk/anvendt filosofi. Med udgangspunkt i en række cases skal vi prøve at indkredse, hvordan man kan sætte rammer for, hvad man "bør" gøre.

I læser primærtekster af Jeremy Bentham, Emmanuel Kant og Aristoletes.

Cases er bl.a. filmen "Sommersøndag" (om en brovagt), The Trolley Problem og et klip fra filmen "The Inglorious Bastards".
Endvidere online etisk spil (https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/spil-skal-den-gamle-dame-eller-hundehvalpen-doe) samt rollespilsleg omkring en række fiktive cases om prioritering i sundhedssystemet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det gode argument

I en kvalificeret filosofisk diskussion er det vigtigt, at argumentere på en god og sammenhængende måde, ligesom I skal se, hvorledes filosofferne bygger deres argumenter op. I skal derfor lære det grundlæggende om argumenters opbygning, om gyldige og ugyldige argumenter samt om holdbare
og uholdbare argumenter. Endvidere ser på på klassiske fejlslutninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det gode liv

Kan livet gives en "mening"? Og hvad er den så? Eksistentialismen har været/er umådelig populær. Vi læser en række filosoffer indenfor dette område af filosofien - samt en kritiker (Løgstrup).
Forløbet afsluttes med et foredrag med Mickey Gjerris om at finde håb i en tid med store kriser, som man som individ kan føle sig magtesløs i. Hvordan finder man mening i det?

Der indledes med en kronik af Boserup Skov: "Hvad er meningen med livet?"
31. marts 2017, Kristeligt Dagblad.
Der læses primærtekster af Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Beauvoir og Løgstrup.

To film (på CFU): "Fem skarpe om Kierkegaard og valget" og "Jean Paul Sartre". Med AI arbejdes med Kierkegaards stadier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvad kan vi vide?

Hvad kan vi vide med sikkerhed, og kan vi overhovedet erkende omverdenen? Det har været store spørgsmål igennem hele filosofihistorien, og kaldes erkendelsesfilosofi. Med AI's fremmarch er spørgsmålet om sikker/pålidelig viden kun blevet endnu mere aktuelt.

Vi læser primærtekster af Platon (hulelignelsen), Descartes, Hume, Popper og Favrholdt.

Film "Hvad er viden?" DR2 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer