Holdet 2024 Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Mette Randrup
Hold 2024 Re (2h3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Religion B
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Islamisk feminisme
Titel 4 Døden og religion
Titel 5 Kristendom Jehovas vidner Værklæsning
Titel 6 Scientology
Titel 7 Religionsprojekt
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Religion B

Introduktion til Religion B

Forløbet skal fungere som en introduktion til faget på B-niveau med særligt fokus på teorier og begreber. Vi lægger ud med at diskutere forskellige definitioner af religion. Derefter tager vi hul på nogle af de helt centrale fænomenologiske begreber (ritualer og myter).

Eleverne skulle teste, om Durkheims religionsdefinition var præcis nok i forhold til, om den vil anerkende troen på nisser, Socialdemokratiet, Videnskab og Fitness som religion. Eleverne skulle også selv tage stilling til, om de så disse fænomener som religion og skulle argumentere for deres synspunkt.

Schaffalitzkys religionsdefiniton:
-Tine Rask et al: "Begrebsnøglen til Religion", Systime 2016-2017, s. 90
-https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-en-fanklub-vaere-en-religion (Caroline Schaffalitzky )

På Religionsportalen(Systime, 2024) hørte vi også nogle religionsdefinitioner (Poul Götke, Jesper Vind)

Evolutionisme og religionskritik:
-Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion: teori, fænomelogi, metode, Systime 2010 , s.18-25 (Tylor, Frazer, Nietzsche, Freud, Marx, Dawkins)


Fænomenologi, strukturalisme, funktionalisme, kognitionsforskning:
- Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion: teori, fænomenologi, meotde, Systime 2010, s. 25-31 (Eliade, Lévi-Strauss, Durkheim, Boyer)
-hvordan det hellige vs. det profane bliver tydeligt:  https://www.youtube.com/watch?v=AKwI_f_TMyo(rejse til Mecca)

Intro til ritualer:
-Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion: teori, fænomelogi, metode, Systime 2010, s. 33-34 39-44
-Vi analyserede overgangsritual fra New Mexico: https://www.youtube.com/watch?v=5B3Abpv0ysM&t=160s

Intro til Myter:
-Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion: teori, fænomelogi, meotde, Systime 2010 s. 55-61 og s. 62-63
-strukturalistisk analyse af "Jætten Tjasse bortfører Ydun"
-Purushahymnen fra Allan Poulsen: "Hinduismen" Systime 2012 s.174-175

omfang: cirka 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hinduisme

Eleverne får et indblik i den religiøse forklaring på kastesystemet og skal fx arbejde strukturalistisk med myten Purushahymnen. Eleverne får et overblik over de hellige skrifter vedaerne, Upanishaderne, Bhagavad Gita og Puranerne og får indblik i hinduismens verdenssyn (fx karma, samsara, de fire livsaldre, de tre frelsesveje). Eleverne laver miniprojekt om nogle af Hinduismens guder, og derudover arbejder vi en del med ritualet puja og observerer en puja i templet i Herning. Vi ser både på pujaen fænomenologisk(helligt, profant, axis mundi, hierofani) og funktionalistisk(Durkheim: dyrkelse af fælles idealer og værdier, fællesskabet styrkes, effervescence). Vi taler også om religionsfagets metoder (hermeneutisk vs. sociologisk) og om de sociologiske metoder observation, deltagerobservation og interview. Vi kategoriserede pujaen som afværgeritual og lærte om disse begreber: offer (do ut des), murti, darshan, arti, prasad.

Materiale:

Fra "Hinduismen" af Allan Poulsen, Systime 2012
s. 7-9 Intro til hindusimen
s. 18-20 øverst om kastesystemet
s. 29-32 øverst: Atman, karma, samsara, Brahman, moksha
s. 38-39: Bhagavadgita og de tre frelsesveje
s. 40-48: guderne -både polyteisme og monoteisme. Tre hovedguder: Brahma, Vishnu og Shiva
s. 56, 58-60: kulten i templet: puja
s. 91-94: de fire mål i livet og de fire livsaldre, lidt om overgangsriter
s. 115-117: Hinduismen i verden og i Danmark
s. 124-126: Reinkarnation forklaret for børn
s. 129-130 (e: Krishna præsenterer sig som hovedguden)
s.131-132 (h: Kasterne set i relation til gunaerne)
s. 174-175: Rigveda: Purushahymnen

-Interview med Dinesh fra Religionsportalen (han fortæller om kastesystemet i Indien i dag - I storbyen spiller kastesystemet ikke nogen rolle-kun ved giftermål og religiøse fester - på landet bor kasterne dog afgrænset fra hinanden)


Fra Grundbogen til Religion C af Lene Madsen et al, Systime 2012:
s. 123-132 om vedaerne, upanishaderne, Bhagavad Gita og puranaerne ink. uddrag fra Rig Veda I, 125,4-6 om ofringer (s. 124) og uddrag fra Maitrayania Upanishad 1 om kroppen og den forgængelige verden (s. 129)

fra Carsten Lykke-Kjelden et al: Begrebsnøglen, Systime 2022(onlineversionen):
Èmilie Durkheims ritualteori (funktionalistisk)
Mircea Eliades ritualteori (fænomenologisk)

fra Religion -teori-fænomenologi-metode af Dorte Thelander Motzfeldt, Systime 2010:
s. 34 (forskellige slags ritualer)
s. 49-50 om offer og offerets tre faser
s. 144-148, 152-153: metode (observation, interveiw, deltagerobservation)


eksempel på puranaer i dag: https://www.amarchitrakatha.com/mythology-category/stories-from-the-puranas/

eksempel på at en gudinde har taget bolig i et menneske (fra templet i Brande): https://www.youtube.com/watch?v=XLo64nsCoGY


Puja - Hindu morning ritual: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk&ab_channel=MarkJaress

How to have a puja at home: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU&t=5s&ab_channel=Howcast

Den hellige tråd-ceremoni: https://www.youtube.com/watch?v=9_qD9UW05z4&ab_channel=adiishvideos

Indian Wedding (at gå rundt om den hellige ild): https://www.youtube.com/watch?v=HlRvGNEvJ3w

Meet India's holiest men: the sadhus: https://www.youtube.com/watch?v=zzXIpXxsxU8&ab_channel=CultureTrip



omfang: cirka 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islamisk feminisme

Islamisk feminisme

Eleverne har indledningsvist lært om begreberne feminisme og sekularisme. Eleverne har lært om, hvordan den vestlige og den muslimske feminisme adskiller sig fra hinanden, om feminismens historie i den islamiske verden og hvordan islamiske feminister tolker koranen og hadith(man kan fx arbejde lingvistisk, fokusere på den store indflydelse Muhammeds koner havde i samfundet og fokusere på at koranen skal tolkes ud fra den tid, man lever i). Eleverne har flere gange skullet anvende Hjärpes model og vi har talt om forskellene på hermeneutisk og sociologisk metode. Eleverne har læst kort om euroislam og om den franske professor Oliver Roys teori om islams udvikling. Vi rundede emnet af med at nogle elever skulle analysere den islamiske bøn fænomenologisk og andre skulle analysere den funktionalistisk.

Under islamforløbet afholdt vi "Religionernes dag" for alle religionshold på gymnasiet. Dagen startede med et oplæg af Marianne Fibiger fra Aarhus Universitet, der fortalte om de nyeste religiøse tendenser i DK. Derefter skulle eleverne rundt og lytte og tale med gæster fra forskellige trossamfund. Vi havde besøg af en nordisk heks, en asatreoende, Jehovas vidner, en healer, buddhister, ateistisk selskab, den katolske kirke og en hindu. Eleverne skulle afslutningsvist fremlægge en planche med indtryk fra dagen.

Materiale:
-Islam introduktion, Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden

-Rebecca Albinus et al: Religioner lever, Lindhardt og Ringhof 2019: s. 96-112 (repetition af viden fra c-niveau), vi har i undervisningen haft særligt fokus på: s. 103 om profetens sunna og hadtihlitteraturen, s. 108-109 om bønnen, s. 112- 114 om sharia og de fire kilder til sharia, s. 115 Jan Hjärpes model, 116-122(tendenser blandt muslimer i verden/Danmark)

-Hadith om Profetens forbøn. Taget fra Jens Forman: Muslimernes religion, Systime 2009.

-Reformisten (dokumentar fra 2019, dr.dk)
Efter vi havde set dokumentaren skulle eleverne i grupper arbejde videre med forskellige aspekter af filmen og bagefter fremlægge for hinanden. De skulle:
1)forklare hvad Islams lovskoler går ud på: https://www.religion.dk/leksikon/islamiske-retsskoler
Og uddrag s. 43-46 i Jens Forman: Muslimernes religion, Systime 2009
2)Hvilken rolle en imam har
https://www.religion.dk/viden/hvad-er-en-imam
http://islamstudie.dk/?page_id=117
3)Analysere Sherin Khankan ud fra Hjärpes model og kommentere på, hvorfor modellen er sociologisk. Også sætte begrebet euroislam på hende.
4)læse om danske kvindelige præsters historie
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/s%C3%A5dan-fik-vi-kvindelige-pr%C3%A6ster
https://www.kristendom.dk/hvordan-fik-vi-kvindelige-praester
Paulus 1. Korintherbrev 14, Det Nye Testamente (uddrag om at kvinder skal tie i menighederne)
Paulus Kolossenserrev 3, Det nye Testamente (uddrag om at at kvinder underordne sig deres mænd)

-Hadithuddrag fra bogen "Kvinderne i Medina -imamer, lærde, krigere" af Jesper Petersen, magistrenes forlag 2016

-How to perform wudu: https://www.youtube.com/watch?v=F1AyRBejDVk&ab_channel=Islamwise

-Muslim Prayer: https://www.youtube.com/watch?v=LfFBgDtsI8A&ab_channel=TrueTube

-Der er plads til kvinder i islam, af Hadi Khan, religion.dk 2004

-Skal man være sekulær for at være feminist? Af Tobias Havmand, Information 2010 (uddrag)

-Fortolkning af kvinders påklædning af Aminah Tønnsen, 2005 (uddrag)

-Tørklæde og Hijab, 2009 (uddrag): http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/

-Islamisk feminisme, af Louise Rognlien 2019 (uddrag) https://baggrund.com/2019/02/03/islamisk-feminisme/

Eksempel på analogislutning
-Lotto er forbudt i islam af Safia Aoude, Religion.dk 2009: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/lotto-er-forbudt-i-islam


omfang: cirka 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Døden og religion

Døden og religion


Eleverne har fået et overblik over mange af de elementer der går igen i dødsforestillinger i myter og ritualer i religioner verden over. Vi har talt om de ligheder man især ser mellem kristendom, jødedom og islam på den ene side og buddhisme og hinduisme på den anden side. I den forbindelse talte vi også om begreberne cyklisk og lineær tidsforestilling, den dobbelte udgang, frelsesuniversalisme, reincarnation. Vi har beskæftiget os med teorier om magi og overgangsritual og talt om, hvordan Peter Bergers teori kan forklare mange menneskers behov for at tro (anomi). Vi påbegyndte og afrundede forløbet med at fokusere på danskernes forhold til døden. Som opstart så vi 1. afsnit af programserien Gennemsnitlig død og som afrunding lavede vi feltarbejde på Egeris kirkegård.

Eleverne arbejdede i små grupper med hver deres emne, der senere skulle præsenteres for resten af holdet. Emnerne var: De dødes dag i Mexico, Tibetansk himmelbegravelse, Ma'nenerritualet i Indonesien, forestillinger om døden i Nordisk religion(myten: Hermod ridder til Hel)

Materialer:
Gennemsnitlig død, episode 1: dødsritualer (dr.dk, 2014)

sura 56,1-56 om dommedag

"Hvad betyder det at være muslim?", britisk dokumentar fra 2021 -vi så kun fra 26-36 (analyse af overgangsritual)
https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-muslim_291337

Rebecca Albinus et al: "Religioner lever", Lindhardt og Ringhof, 2017 s. 107 (om forudbestemmelse i islam)

Hans Memling: Last Judgement (maleri fra 1460erne)

Lars Sandbeck: "I folkekirken forkylder vi, at alle bliver frelst. Men det strider imod teorien og teologien" (uddrag), kristeligt dagblad, 31. januar 2021, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/der-er-en-inkonsistens-mellem-teori-og-praksis-i-kirken

Charlotte Knagh Vesterggard: "Sådan ser de 5 største relgioner på døden", religion.dk, 30. maj 2006, https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/oversigt-forholdet-til-d%C3%B8den-i-fem-religioner

Dorte Thelander Motzfeldt: "Religion- teori, fænomenologi, metode", Systime 2010: s. 40-45 om overgangsriutaler, s. 65 om eskatologiske myter, s. 71-73 og 74-75 om magi

Death along the Ganges River: https://www.youtube.com/watch?v=TEOBW1PvMqo&t=11s&ab_channel=NationalGeographic

Allan Poulsen: "Hinduismen", Systime 2012, s. 65-67

"Hvad betyder det at være hindu?" britisk dokumentar fra 2021, vi så 18:47-28:20 og anvendte begrebet magi(fra dr.dk)

Maria Madsen et al: "KS-bogen", 1. udgave, Colombus 2015, s. 44-46 (uddrag) om Peter Berger, nomos, kosmos, kaos, anomi.

Anders Nielstrup et al: "Afro-caribisk religon" , Systime, tekst 11: Sindobobis begravelse (uddrag, som vi trænede mundtlig eksamen med)

Materiale som eleverne brugte i miniprojekt:

Hermod ridder til Hel (uddrag af Snorres Edda) https://heimskringla.no/wiki/Uddrag_af_Snorres_Edda#Balders_d.C3.B8d

Lene Madsen et al: Grundbogen til Religion C, Systime : øjenvidne til tibetansk himmelbegravelse, s. 146

Dorte Thelander Motzfeldt: "Religion-teori, fænomenologi, metode", Systime 2010, s. 27-29 og s. 39-40 om funktionalisme, 49-50 (om offer), s. 62-63 om strukturalistisk myteteori og s. 71-75 (om magi)

4 Torajan Death rituals that are out of the world, https://www.youtube.com/watch?v=0CTvBb6HIVE&ab_channel=DCODEbyDiscovery



omfang: cirka 30 tider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kristendom Jehovas vidner Værklæsning

Værklæsning Kristendom Jehovas Vidner

I dette forløb fokuserede vi først på Det gamle Testamente. Eleverne skulle blandt finde mytetræk i 1. Mosebog kap. 1-3 (fx se efter ætiologisk elementer) og se på skabelselsberetningen med strukturalistiske briller. Vi talte om Jødedom som lovreligion, Moses og Moseloven. Eleverne lærte om messiasforestillinger (den nationale lykkekonge og den kosmiske og hinsidige frelserskikkelse) og skulle i grupper arbejde med messiasforestillinger fra Det gamle Testamente.

I vores værklæsning af Markusevangeliet har vi fokuseret på, hvordan Jesus fremstilles, hans holdning til Moseloven, kernen i hans forkyndelse og lignelser, Jesus konflikter med de skriftkloge, dommedag er nær, hvem der skal frelses, Jesu lidelseshistorie og opstandelse, Messiashemmeligheden.

Efter værklæsningen har vi læst om kristendommens opståen og udbredelse, om de store splittelser-her med fokus på reformationen. Vi har også kigget på, hvad religionsforskere mener, de kan sige om den historiske Jesus (bekvemme og ubekvemme udsagn) og talt om, hvorfor det er vanskeligt at sige ret meget om den historiske Jesus. Vi arbejdede med Bjergprædiken med fokus på kristen etik, hyklerne, Jesus radikalisering og omfortolkning af Moseloven, axis mundi.

Herefter fokuserede vi på Jehovas vidner: deres opståen, hierarki/struktur og punkter, hvor de adskiller sig fra de store kristne retninger (fx synet på Jesus, treenigheden). Vi satte forskellige begreber på dem som fx fundamentalisme, millenarisme, minoritet og sekt og anvendte konversionsteori på videomateriale.

Vi afrundede forløbet ved at tage på feltarbejde i Jehovas vidners rigssal i Skive, hvor vi overværede et møde.


Tekster fra Biblen:
1. Mosebog kap. 1-3 (verdens skabelse og syndefaldet)
5. Mosebog kap. 14: Bestemmelser om rene og urene dyr (uddrag)
Esajas bog kap. 9,1-6(messiasforestilling)
Daniels bog kap. 7,9-14(messiasforestilling)
Markusevangeliet (alle kapitler) værklæsning
Matthæusevangeleit kap. 5-7 Bjergprædiken (uddrag)


-Jehovas vidner -dvd for børn -adlyd Jehova: https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk&ab_channel=JP200570 (vi talte om Jehovas vidner som sekt)

-Vis mig din tro (uddrag fra program 1), fra dr.dk (eksempel på kristen fundamentalisme og modernisme)

-Er Jesus Gud? fra: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/ebtv/er-jesus-gud/

-Tror Jehovas vidner på Jesus, fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/tro-p%C3%A5-jesus/

Emma er udstødt af sin familie (2022), fra: https://www.youtube.com/watch?v=g9GB9n3SYl0&t=14s&ab_channel=TV2%C3%98stjylland (vi anvendte konversionsmodellen)

-There is no white Jesus (2018), BBC Three: https://www.youtube.com/watch?v=APMu32sC2nM&t=2s&ab_channel=BBCThree

-Jesus og far: den sidste nadver, DR P3: https://www.youtube.com/watch?v=mXQuJBkmFcc&ab_channel=DRP3

Tekst:
Jens Forman: De kristnes religion, Systime 2009, s.:
s. 11-15: Kristendommens udbredelse og de store splittelser
s. 22-29: Fundamentalisme og modernisme
s. 40 (Det gamle Testamente)
s. 41-43: Det Nye Testamente
s. 48-49: syndefald, problemmyte, løsningsmyte
s. 49-52: Moses, Moselov, lovreligion
s. 54-56: Messiasforestillinger(national lykkekonge, kosmisk hinsidig frelserskikelse)
s. 61-68: den historiske Jesus, bekvemme og ubekvemme udsagn

Claus Vincents: Messiashemmeligheden, religion.dk 2006

Kultur og samfund, Systime 2010: om Luther og reformationen (om tro og gerning, det almindelige præstedømme, to-regimentelæren)

Lina Petersen: 10 vigtige ting om Jehovas vidner, religion.dk 2022

Annika Hvithamar: danske verdensreligioner: Kristendom, Gyldendal 2007: s. 237-242, 244

Carsten Lykke-Ljeldsen et al: "Begrebsnøglen", Systime 2016-17:
Religiøse fællesskaber (majoritet, minoritet, sekt) s. 104-105
Konversion(hjernevask, konvertit) s. 46-48
Millenarisme s. 57


Åbenbaringen til Johannes:  https://www.jw.org/da/bibliotek/b%C3%B8ger/min-bog-om-bibelen/14/%C3%A5benbaringens-bog-johannes/ (eksamenstræning)


omfang: cirka 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Scientology

Indledningsvist læser eleverne om religion i det senmoderne samfund med udgangspunkt i Anthony Giddens teori. De læser om særlige træk ved nyreligiøse bevægelser (synkretisme: kristendom eller indisk tradition, inspiration fra naturvidenskab og psykologi).
Eleverne lærer om Scientologys opståen, om religionens stifter L. Ron Hubbard som karismatisk leder, og de lærer om centrale dele af Scientologys tro: menneskets tre bestanddele, verdens skabelse, broen til fuldkommen frihed, auditering.
Eleverne arbejder med Scientology som sekt og anvender også Rambos konversionsmodel på en kvinde, der blev en del af Scientology. Eleverne analyserer auditering som et ritual og ser både på auditering med fænomenologiske og funktionalistiske briller (Durkheim og Eliade). Eleverne er på feltarbejde på Scientologys danske hjemmeside: https://www.scientology-denmark.org/

Materiale:

Tobias Stern Johansen et al: "Broen til ruin", 24. november 2014, Kristeligt dagblad

"Om stadiet Opererende Thetan" fra: "What is Scientology?" s. 222-223, udgivet af Scientology 1992

Carsten Lykke-Kjeldsen et al: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", Systime 2016-2017 s. 34 (karismatisk ledelse), s. 46-48 (om konversion) og s. 104-105 (om sekt)

Interview with L. Ron Hubbard 1966: https://www.youtube.com/watch?v=8mueSLbxFKQ&t=96s&ab_channel=GrowingUpInScientology

auditering - video fra Scientologys egen hjemmeside: https://www.scientology.dk/videos/beliefs-and-practices/basic-principles/~an-introduction-to-scientology-auditing.html

Giddens og det senmoderne samfund, fra: Deniz Kitir: "Klasssik og moderne islam", Systime 2025

Mikael Rothstein: Gud er blå, 3. udgave, Gyldendal 1993: s. 9, 14, 151-152

Birgit Andersen et al.: Senmoderne religiøsitet i Danamrk, Systime 2008, s. 52-58

"Mit hemmelige liv i Scientology" Dansk reportageserie fra 2014, DR

cirka antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer