Holdet 2024 ps/h C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Benjamin Graneberg
Hold 2024 ps/h C (2h ps C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologien
Titel 2 Ondskabens psykologi
Titel 3 Arv og Miljø
Titel 4 Kan du stole på din hjerne?
Titel 5 Ungdom og Identitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologien

I dette korte introforløb skal vi stifte bekendtskab med to af de første psykologiske teorier: Freuds psykoanalyse og Adfærdspsykologien.
Derudover skal vi have afklaret hvad forskellen er på videnskabelig psykologi og hverdags-/pop-psykologi. Igennem denne afklaring vil vi også nærme os hvad psykologi egentligt er for et fag.
Vi afslutter forløbet med et modul om hvordan man egentligt laver undersøgelser i psykologi, og hvad man skal være kritisk overfor

Problemformulering:
Hvad er psykologi?

Introduktion til psykologien
PS C 2024/2025, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Hvad er psykologi?

Emne Pensum
1 Hvad er psykologi? Grundlæggende psykologi s. 9-21
2 Psykoanalysen ”Hvad er Freuds psykoanalyse?” + ”Forsvarsmekanismer”
3 Adfærdspsykologi Grundlæggende psykologi s. 141-50
4 Psykologiske undersøgelser ”Psykologiske undersøgelser og metoder”

Litteraturliste
Bøger
Nielsen, Peder (2013): Grundlæggende psykologi, Forlaget Øknom, 3. udgave, s. 9-21, 141-50 (20s)

Artikler:

Ebdrup, Niels (2015): ”Hvad er Freuds psykoanalyse?”, Videnskab.dk 24-03-2015, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-freuds-psykoanalyse besøgt 08-08-16 , uddrag(2s)
Graneberg, Benjamin (2016): ”Forsvarsmekanismer”, Upubliceret, version 2 (1½s)
Graneberg, Benjamin (2024): ”Psykologisk undersøgelser og metoder”, Upubliceret, (2s)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskabens psykologi


Overordnet problemstilling: Hvordan kan man forklare at mennesker udfører onde og grusomme handlinger overfor hinanden?

I dette forløb skal vi prøve at forstå hvorfor nogle mennesker udfører handlinger der kan ses som ondskab.
Vi starter med en diskussion af hvad ondskab er, og ser derefter på hvordan psykologien forklarer ondskab. Kernebegreber her er: aggression, fravær af empati og moralsk frakobling. Vi ser også på en række berømte og berygtede socialpsykologiske eksperimenter, som Zimbardos Standford Prison forsøg

Et andet fokus er på hvordan mennesket påvirkes af grupper og hvordan det agerer i grupper. Vi vil her både kigge på hvad en gruppe er fra et videnskabeligt synspunkt, og undersøge forskellige gruppeprocesser. Vi vil særligt se på begreberne konformitet og lydighed over for autoriteter, som vi også skal se afprøvet i socialpsykologiske forsøg. I den forbindelse vil vi også komme omkring grundlæggende problematikker i psykologisk forskning, primært ved eksperimenter.

Afslutningsvis ser vi mere praktisk på hvordan ondskab kan se ud i hverdagen, med et fokus på mobning

Ondskabens psykologi
Ps C, Skive Gymnasium 2024/25 ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Hvordan kan man forklare at mennesker udfører onde og grusomme handlinger overfor hinanden?
Emne Pensum
1 Hvad er ondskab? Psykologiens veje 3, s 459, 462-63, 481-82, 486
2 Grupper Psykologiens veje 3 s. 375, 378-79, 380-81
3 Gruppepåvirkning Psykologiens veje 3 s. 381-86 + ”Mennesket er et flokdyr”, ”Menneskedyret 4” 25 min + http://imgur.com/gallery/Pk4JdG2
4 Autoritet og Lydighed Psykologiens veje 3 s. 470-74 + ”Lydighedens dilemma ”40 min
5 Fravær af Empati Psykologiens veje 3 udg. s. 465-67 + case: Breivik
6 Moralsk frakobling Psykologiens veje 3 udg. s. 477-80
7 Stanford Prison ”Standford fængselseksperimentet” + ”The Standford Prison Experiment” 29 min
8 Mobning Psykologiens Veje 3 s. 387-90, ”naturligt at mobbe” + case: ”ville begå selvmord som 9-årig”

Litteraturliste
Bøger
Larsen, Ole Schultz (2019): Psykologien Veje 3 udg.  Viborg, Systime. s. 375, 378-90, 459, 462-63, 465-67, 470-74, 477-80
Artikler

Graneberg, Benjamin (2019): ”Mennesket er et flokdyr”, Upubliceret, (1s)
Knausgaard, Karl Ove (2015): ”Anders Breivik var en af os”, pol.dk 18-07-2015, http://politiken.dk/debat/ECE2762336/anders-breivik-var-en-af-os/ besøgt 02-10-2015 (2s)
Madsen, Maria Christine (2016): ”Nye oplysninger om massemorderen: Så forfærdelig var Breiviks barndom”, BT 17-03-2016, http://www.bt.dk/udland/nye-oplysninger-om-massemorderen-saa-forfaerdelig-var-breiviks-barndom, besøgt 27-09-2016, uddrag (1½s)

Nørgaard, Jais og Katja Sønder Tuxen (2016): ”Psykolog: Naturligt at mobbe dem, der stikker ud fra gruppens normer”, DR.dk 16. AUG. 2016, http://www.dr.dk/nyheder/indland/psykolog-naturligt-mobbe-dem-der-stikker-ud-fra-gruppens-normer, besøgt 09-01-2020, uddrag
Thingsted, Anne Sophie (2018): ”Forskere afslører personlighedens mørke kerne”, Videnskab.dk 24. oktober 2018, https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-afsloerer-personlighedens-moerke-kerne, besøgt 26-10-2018 (5s)
Film:
Lydighedens Dilemma, DR 1978, 40 min, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=010212012255
Asch Conformity Experiment, youtube.com 22-12-2007, https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Menneskedyret 4, TV-2 2005, 25 min http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020510112245
The Standford Prison Experiment, youtube.com 04-01-2013,  http://www.amara.org/da/videos/764uN8LlN7q5/info/feature-film-the-stanford-prison-experiment-documentary/ 29 min
A class divided – with Zimbardo, 8 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arv og Miljø

I dette forløb skal vi beskæftige os med hvad der gør en barndom god eller dårlig, og hvilken betydning det får for hvem man bliver som voksen. Vi skal også diskutere arv og miljø - hvordan vi egentligt får den personlighed vi får.
Først skal vi arbejde med den normale udvikling hos børn, og derefter se på hvad der sker hvis forældre og omgivelser på den ene eller anden måde svigter. Teoretikerne vi skal omkring fremgår af moduloversigten. Til slut skal vi diskutere konsekvenserne af omsorgssvigt og hvad man kan gøre for at forhindre det.
Som afsluttende perspektivering skal vi diskutere den mulige sammenhæng mellem psykopati og omsorgssvigt

Problemformulering:
Hvorfor får vi den personlighed vi gør?

Arv og Miljø
Ps C 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)

I dette forløb skal vi beskæftige os med hvad der gør en barndom god eller dårlig, og hvilken betydning det får for hvem man bliver som voksen. Vi skal også diskutere arv og miljø - hvordan vi egentligt får den personlighed vi får.
Først skal vi arbejde med den normale udvikling hos børn, og derefter se på hvad der sker hvis forældre og omgivelser på den ene eller anden måde svigter. Teoretikerne vi skal omkring fremgår af moduloversigten. Til slut skal vi diskutere konsekvenserne af omsorgssvigt og hvad man kan gøre for at forhindre det.
Som afsluttende perspektivering skal vi diskutere den mulige sammenhæng mellem psykopati og omsorgssvigt

Problemformulering: Hvad betyder vores barndom for vores personlighed som voksne?
Emne Pensum
1 Personlighed Psykologihåndbogen s. 11, 38, Psykologiens Veje 3 udg s. 311-12, 314-315
2 Arv og Miljø ”Hvad betyder barndommen for vores personlighed?” + ”Arv eller miljø?” + filmen: ”Tre identiske fremmede” 00-52
3 Eriksons otte aldre Anvendt Psykologi s. 179-83
4 Omsorg og interaktion PsykC s. 56-57, 60-63, 65 + ”Mød dit urmenneske afsnit 2”
5 Bowlbys tilknytningsteori Psykologiens Veje 1.udg s. 96-100
6 Gener eller opdragelse ”Selvværd”
Se anden del af ”Tre identiske fremmede”, 0:52-1:06, 1:17-32 (ca. 30 min).
7 Omsorgssvigt Psykologiens Veje 3.udg s. 125-26 + ”Er du mors lille dreng”
8 Sårbarhed og Resiliens Psykologiens Veje 3.udg s. 126-29, 132-34 + ”Det er altid mest synd for børnene” + ”resiliens”
9 Psykopati og omsorgssvigt ”Psykopaterne” + ”Forskningsnyt: Charmør eller tyran?” + ”En morder vender hjem”



Litteraturliste
Bøger
Hauge, Lene og Mogens Brørup (2005): Gyldendals Psykologihåndbog, Gyldendal, s. 11, 38 (2s)
Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologiens Veje 3 udg. Aarhus: Systime. s 125-29, 132-34, 311-12, 315-15
Larsen, Ole Schultz (2008): Psykologiens Veje 1 udg. Viborg: Systime. S. 96-100
Levander, Martin (2005): Anvendt Psykologi, Aarhus: Systime. s. 179-83 (4s)
Riisager, Magnus (2021): PsykC, Frydenlund: Frederiksberg, s. 56-57, 60-63, 65
Artikler
Ebdrup, Niels (2012): ”Hvad betyder barndommen for vores personlighed?”, videnskab.dk 25-03-12, www.videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-betyder-barndommen-vores-personlighed, besøgt 10-12-15 (2s)
Elklit, Ask (2000): ” Forskningsnyt: Charmør eller tyran – hvad kendetegner psykopaters baggrund?”, Forskningsnyt fra Psykologi (2000, 9(3)) (1s)
Lind, Henriette og Flemming Christiansen (1998): ”Psykopaterne”, Politiken 23.08.1998, uddrag (2s)
Johansen, Stine Rendrup (2015): ”Arv eller miljø – hvad bestemmer vores personlighed?”, videnskab.dk 26-10-2015, http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/arv-og-miljo-psykologi-personlighed, besøgt 10-08-2016 (3s)
Washuus, Dorte (2008): ”Det er altid mest synd for børnene”, Kristeligt Dagblad 17. april 2008 (1s)
”De fleste kan mere end de tror”, Børn og Unge 1996, (1s)
”Resiliens”, http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Analytisk_psykologi/resiliens, hentet 09-08-2019, (½s)
Selvværd”, https://www.hejdoktor.dk/indhold/selvvaerd/, hentet 22-09-2024, uddrag
Film:
”En morder vender hjem”, TV2 2000, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020010022035 50 min
”Er du mors lille dreng?”, TV2 1998, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020804102000 40 min
Frank, Lone (2014): ”Min indre kode”, DRKultur 26-11-2014, http://via.mitcfu.dk/TV0000031866, 60 min
”Mød dit urmenneske: afsnit 2” DR1 2018, https://via.mitcfu.dk/TV0000112812, 44 min



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kan du stole på din hjerne?

Problemformulering: I det daglige tager vi det for givet at vi kan stole på vores sanser og vores hukommelse – men kan vi egentligt det?

I dette forløb skal vi se på mennesket fra en kognitiv psykologisk vinkel. Vi skal arbejde med hvordan menneskets informationsprocesser foregår, og hvilke begrænsninger der er på vores hukommelse, opmærksomhed, perception og evne til kommunikation og læring.
Vores udgangspunkt bliver nogle eksempler på hvorfor det kan være svært at stole på sin hjerne, fx McGurk-effektten og Stroop-testen. Undervejs kommer vi også omkring hvilken betydning de nye digitale forstyrrelse har for vores mulighed for at koncentrere os, herunder multitaske. Vi kigger også på menneskets tankeprocesser (system 1 og 2)

Vi slutter af med en teoretisk diskussion om falske erindringer og fortrængninger, og anvender disse på dokumentaren "Farlige Forklaringer"

Problemformulering: I det daglige tager vi det for givet at vi kan stole på vores sanser og vores hukommelse – men kan vi egentligt det?
s


Kan du stole på din hjerne?
PS C - 2024/25, Skive Gymnasium – ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: I det daglige tager vi det for givet at vi kan stole på vores sanser og vores hukommelse – men kan vi egentligt det?

Emne Pensum
1 Kognitiv psykologi Psykologiens veje 3, s 167, 169-72, 174-76 + ”The McGurk Effect” + https://imgur.com/gallery/dJ3j3zR,

2 Kognition ”Din fejlbarlige hjerne” + ”Sådan bliver du narret af din intuition”
3 Opmærksomhed Psykologiens veje 3 s. 176-78 + ”multitasking er svært”
http://davecrenshaw.com/myth-of-multitasking-exercise/

4 Perception Psykologiens Veje 3 s. 180-183, 186-88 +,
”hjernevask – kan du stole på din hukommelse?”
5 Sprog og kommunikation Psykologiens veje 3, s. 345-50, Psykologiens veje 1, s. 304, ”How language shapes the way we think” 15 min
6 Hukommelse PsykC s. 108-113, 118, 120 + s. 121-22 på timen (og evt ”Blitz-erindringer”)
7 Læring Psykologiens veje 3 s. 221-24, Fra celle til selfie, s. 250-51, 255 + ”New study shows…”
8 Falske erindringer og fortrængninger Psykologiens veje 3 s.  195-96 + 199 + ”Man fortrænger ikke overgreb”,
”hjernevask – kan du stole på din hukommelse?”
9 Uskyldigt dømt Case: Farlige forklaringer

Litteraturliste
Bøger
Larsen, Ole Schultz (2009): Psykologiens Veje 1 udg, Systime, Viborg, s. 304
Larsen, Ole Schultz (2019): Psykologiens Veje 3 udg, Systime, Viborg, s. 167, 169-72, 174-78, 180-83, 186-97, 199, 345-50

Artikler
”Blitz-erindringer”, Psykologiens Veje I-bog, hentet 05-02-2015 (1½ s)
Aagaard, Lars Henrik (2012): ”Din fejlbarlige hjerne”, B.dk 26-01-2012, http://www.b.dk/boeger/din-fejlbarlige-hjerne, besøgt 26-02-2016 (2s)
Engelhardt, Robin (2010): ”Multitasking er svært, tidrøvende og usundt”, Ingeniøren 22. januar 2010, https://ing.dk/artikel/multitasking-er-svaert-tidrovende-og-usundt-105700, besøgt 01-03-2017 (uddrag) (3s)
Jørgensen, Anna Sol (2013): ”Sådan bliver du narret af din intuition”, Videnskab.dk 15-03-2013, http://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-bliver-du-narret-af-din-intuition, besøgt 26-02-2016 (1½s)
Ringgaard, Anne (2016): ”Professor: Man fortrænger ikke overgreb”, videnskab.dk 28. november 2016, http://videnskab.dk/krop-sundhed/professor-man-fortraenger-ikke-overgreb besøgt 28-02-2017 (3½s)

Film:
”Farlige Forklaringer”, DR1 2003, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=010312102000, 60 min, uddrag
”The mcgurk effect” https://youtu.be/G-lN8vWm3m0
“Test your awareness”, youtube 2008, http://youtu.be/Ahg6qcgoay4 , 1:08
“How smart are you?? Awareness test - 10 second IQ test”, youtube 2009, http://youtu.be/QdwDOL34LIA 0:36
”Det er ham på den bååd der”, Krimi5, youtube.com 2001, http://youtu.be/8ZF2gy56y04 3:21
”Hjernevask – kan du stole på din hukommelse?”, DR2 08-01-2013, http://via.mitcfu.dk/TV0000022968, 40 min., uddrag
”Brain tricks – this is how your brain works”, AsapSCIENCE 31. Jan 2013, https://youtu.be/JiTz2i4VHFw, 4:40
”Madmagasinet”, DR1 3. marts 2015, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011503032155, 25 minutter, uddrag.
Boroditsky, Lera (2017), TEDwomen November 2017, https://www.ted.com/talks/lera_boroditsky_how_language_shapes_the_way_we_think, 14 min
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ungdom og Identitet

Problemformulering: Hvad er en identitet, hvordan skabes den – og hvordan er betingelserne for at skabe en identitet for nutidens unge?

I dette forløb skal vi se på en række psykologiske teorier om og psykologiske problemstillinger i det senmoderne samfund. Fokus bliver på hvad en identitet egentligt er, hvorfor den for alvor udvikles i ungdommen og hvilke udfordringer det senmoderne samfund skaber for identitetsdannelsen. Vi vil komme omkring centrale teoretikere som Thomas Ziehe og Bourdieu når vi ser på senmoderniteten og Eriksson når vi ser på identitet.
Identitets-begrebet vil også blive belyst fra en række andre vinkler, herunder kønsidentitet, kulturens påvirkningen, roller, digital identitet, samt en narrativ forståelse af identitet.

Slutteligt vil vi se på nogle særtræk ved senmoderniteten og prøve at forstå deres psykologiske baggrund: stress, narcissisme, selfies, anoreksi, motivationskrisen og øget angst. Som perspektivering ser vi på den kritik danske psykologer, med Svend Brinkmann som frontfigur, har rejst af grundlæggende træk ved det senmoderne samfund. Kernebegrebet her bliver Instrumentalisering.

Ungdom og Identitet
PS C, Skive Gymnasium 2024/25 ved Benjamin Graneberg (BGR)
Problemformulering: Hvordan er betingelserne for at skabe en identitet for nutidens unge?
• Hvad er en identitet?
• Hvordan skabes identitet?
• Hvad er særligt ved den tid vi lever i?

Emne Pensum
1 Ungdom og Identitet Psykologiens Veje 3 s. 321-323, 328-29, 333, ”Identitet”, ”Det er hårdt at være ung”
2 Ungdomslivet betingelser Psykologiens Veje 3 s. 323-328
3 Case: Identitet og SoMe ”Kæmper du også med FOMO?” + FOMO
4 Roller Psykologiens veje 3 udg. s. 334, 396-97 (kun til midten af s. 97), 399-400 + ”Alt for kliken”
5 Kulturel identitet Psykologiens Veje 3, s. 421, 430-33, ”Mennesket er flokdyr”, ”Kulturel identitet”, ”Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder”
6 Kønsidentitet Gyldendals psykologihåndbog s. 72-75 + ”Drengen uden Penis”, 42 min
7 Ansvarspres og Anoreksi Psykologiens Veje 3 s. 329 (nederst) + 338-39 + ”Anoreksi”, ”Superwoman-syndromet” + ”Ylva og Dragen”
8 Stress Psykologiens Veje 3 s. 440-42 + Grundlæggende psyk. s. 303-07
9 Instrumentalisering og angst ”Landet der holdt op med at give mening” + ”Unge mistrives fordi de har ret”
10 case Case: Tværs om Amalie + snak om hvad en case er, hvad man siger til eksamen om case-analyse som metode

Litteratur:
Hauge, Lene og Mogens Brørup (2005): Gyldendals psykologihåndbog, København: Gyldendal, s 72-75
Larsen, Ole Schultz (2018): Psykologien Veje 3, Systime, Viborg, s. 321-329, 333, 336-39, 399-403, 421, 430-33, 440-42
Artikler
Dobson, Roger & Shields, Rachel (2007): ”Superwoman-syndromet rammer stræberpiger”, Information 14-09-2007, https://www.information.dk/kultur/2007/09/superwoman-syndromet-rammer-straeberpiger,  besøgt 11-03-2016
Hasager, Ulla: ”Kulturel identitet”, i Den Store Danske, Gyldendal. http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=112101, hentet 24. januar 2020
Holm, Line Tolstrup (2015): ”Landet, der holdt op med at give mening”, http://www.b.dk/nationalt/landet-der-holdt-op-med-at-give-mening besøgt d. 25-01-2017
Hjorth, Sofie (2015): ”Mennesket er flokdyr”, DR.dk 21. april 2015, https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/mennesket-er-flokdyr-derfor-bliver-vi-ensomme-alene, besøgt 03-01-2020
Kristensen, Mai Valentine (2013), ”Det er hårdt at være ung”, http://www.langkaer.dk/elev/alle-elever/langkaer-life/blog/indlaeg/art/det-er-haardt-at-vaere-ung/ besøgt 12-02-2015
Kaarsholm, Lotte Folke (2022): ”Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt”, politiken.dk 23. oktober 2022, https://politiken.dk/debat/art9035551/Unge-mistrives-fordi-de-har-ret.-Noget-er-helt-galt, hentet 30-10-2023, uddrag
Nielsen, Silas Bay (2020): ”Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder: Nu viser han sin stolthed igennem ansigtstatoveringer”, DR.dk 20. jan 2020, https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/josef-paa-21-foelte-sig-ikke-god-nok-som-groenlaender-nu-viser-han-sin-stolthed, hentet 28-01-2020, uddrag
Lind, Trine og Camilla Karmark: ”Kæmper du også med FOMO?”, uddrag hentet 20-02-2023 fra https://kognitivpsykologpraksis.dk/blog-post/kaemper-du-ogsaa-med-fomo
Film:
Ylva og Dragen, DR2 2006, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030604242200, 29 min
Sidney Lee – Single liv, https://youtu.be/xlwAR8MiaVU, 6:45
FOMO – 30 min
Alt for kliken (1), https://via.mitcfu.dk/TV0000115410, de første 10 minutter
Links:
”Identitet”, https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=11022787&query=identitet besøgt 06-01-2020
”Anoreksi”, http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/anoreksi.htm, hentet 19-03-2015
”Anoreksi”, https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/psyke-hos-boern/sygdomme/anoreksi/anoreksi-udvikling/, hentet 19-03-2015

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer