Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dorthe Waagner
Hold 2024 bi/b (1b bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv i cellerne
Titel 2 Gener og arv
Titel 3 Klamydia i Skive
Titel 4 Vores mad
Titel 5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv i cellerne

Hvad vil det sige at noget er levende? I dette forløb kan læres at en levende organisme kan bestå af såvel én enkelt- som 100 billioner celler. Heriblandt findes både prokaryote og eukaryote organismer der kan skelnes fra hinanden ved deres forskellige opbygning. På den anden side er de processer cellerne benytter til at transportere stoffer ind og ud af cellen ens. Desuden er alle celler fælles om at bruge energi i form af ATP.

I laboratoriet undersøges transportformen osmose samt hvilke faktorer der påvirker gærcellers energidannelse og vækst i henholdsvis respiration og gæring.

Hæfte Liv i cellerne (Indeholder følgende: Biologi til tiden s. 13-15, 141-146. Biologi i udvikling, C-niveau, s. 10, 21-26, 28-32, opgaver og øvelsesvejledninger med opgaver).

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af osmose
Undersøgelse af gærcellers aktivitet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af osmose 18-11-2024
Undersøgelse af gærcellers aktivitet 02-12-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gener og arv

Tænk dig: Med et enkelt stof dannes grundlaget for vores udseende og for vores egenskaber.
Desuden kan én lille ændring i dét stof være afgørende for om vi får en sygdom.
I dette forløb arbejder vi med DNAs opbygning og funktion, og dermed hvordan egenskaber kan
opstå og nedarves.
Eksempelvis skal vi se at lactoseintolerans skyldes en minimal ændring i DNA (en mutation) og at
sådanne mutationer kan være grundlag for arters udvikling og for evolution.

Forløbshæfte: Gener og arv
Hæftet indeholder:
Biologi i udvikling, C, s. 124-125, 140-141
Biologi i udvikling, s. 222-224, 230-232
https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html%3Fno_cache=1&print=1.html
Opgaver og øvelsesvejledninger med opgaver

Derudover:
Biologi til tiden s. 101-116, 149-153

Animation af proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
Spil selv proteinsyntese: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af fænotypefordeling (PTC)
Påvisning af lactoseintolerans
Naturlig og seksuel selektion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lactoseintolerans 19-12-2024
Naturlig og seksuel selektion 16-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klamydia i Skive

I dette forløb arbejdes med kønssygdomme, med fokus på klamydia. I den forbindelse undersøges smittespredning, prævention, menstruationscyklus, befrugtning, fosterudvikling, mitose og meiose.

Forløbshæfte: Klamydia i Skive
Hæftet indeholder:
Biologi i udvikling, s. 142-44, 166-172
Biologi i fokus, s. 109
Hvad er klamydia?: https://sundhedstv.dk/video/klamydia/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sexsygdomme/sygdomme/bakterieinfektioner/klamydia/
'Skive Kommune er klamydia-duks', Skive Folkeblad, 15/11 2023

Derudover
Biologi til tiden s. 76-77, 85, 89 + repetition af mikrobiologiske vækstkurve

Eksperimentelt arbejde: Smittespredning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Smittespredning 07-02-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vores mad

I dette forløb arbejdes med fødevareproduktion, kostens sammensætning, fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
I den forbindelse inddrages antibiotikaforbrug, antibiotikaresistens, enzymer og sammenspil mellem fordøjelsessystem, blodkredsløb og åndedrætssystem.

Materialer:
Biologi i udvikling, s. 236-239
Biologi til tiden s. 22-29, 36-41, 147-149
De nuværende 7 kostråd fra Fødevarestyrelsen: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig

Film om fordøjelsessystemets opbygning over overordnede funktion: https://gocook.dk/video/film-10-tunge-mavesaek-og-tarm-gorm-og-mikkel-undersoger-fordojelsessystemet/

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af spytamylase
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spytamylase 18-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi

I dette forløb arbejdes med økosystemets dele, herunder fødekæder, fødenet, BPP, NPP, græsningsfødekæde, nedbryderfødekæde samt iltforhold i vand, åens forløb og vandløbsdyrs tilpasning til livet i vand. Fotosyntese og respiration samt carbonkredsløb og biodiversitet.

Materiale:
Biologi til tiden, s. 117-132
Biologi i udvikling C, 2. udgave, s. 228-231
Biodiversitet (slide i forløbs-Powerpoint), anvendt i opgaver.

Eksp
Undersøgelse af fotosyntese og respiration i vandpest
Undersøgelse af vandkvalitet i Karup Å
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer