Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dorthe Waagner
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv i cellerne
Hvad vil det sige at noget er levende? I dette forløb kan læres at en levende organisme kan bestå af såvel én enkelt- som 100 billioner celler. Heriblandt findes både prokaryote og eukaryote organismer der kan skelnes fra hinanden ved deres forskellige opbygning. På den anden side er de processer cellerne benytter til at transportere stoffer ind og ud af cellen ens. Desuden er alle celler fælles om at bruge energi i form af ATP.
I laboratoriet undersøges transportformen osmose samt hvilke faktorer der påvirker gærcellers energidannelse og vækst i henholdsvis respiration og gæring.
Hæfte Liv i cellerne (Indeholder følgende: Biologi til tiden s. 13-15, 141-146. Biologi i udvikling, C-niveau, s. 10, 21-26, 28-32, opgaver og øvelsesvejledninger med opgaver).
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af osmose
Undersøgelse af gærcellers aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af osmose
|
18-11-2024
|
Undersøgelse af gærcellers aktivitet
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gener og arv
Tænk dig: Med et enkelt stof dannes grundlaget for vores udseende og for vores egenskaber.
Desuden kan én lille ændring i dét stof være afgørende for om vi får en sygdom.
I dette forløb arbejder vi med DNAs opbygning og funktion, og dermed hvordan egenskaber kan
opstå og nedarves.
Eksempelvis skal vi se at lactoseintolerans skyldes en minimal ændring i DNA (en mutation) og at
sådanne mutationer kan være grundlag for arters udvikling og for evolution.
Forløbshæfte: Gener og arv
Hæftet indeholder:
Biologi i udvikling, C, s. 124-125, 140-141
Biologi i udvikling, s. 222-224, 230-232
https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html%3Fno_cache=1&print=1.html
Opgaver og øvelsesvejledninger med opgaver
Derudover:
Biologi til tiden s. 101-116, 149-153
Animation af proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
Spil selv proteinsyntese: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af fænotypefordeling (PTC)
Påvisning af lactoseintolerans
Naturlig og seksuel selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tag Biologi til tiden med. Vi starter nyt forløb med udgangspunkt i s. 149-151 om DNAs opbygning og funktion.
-
Siddepladser i lokale 67 68.docx
-
Læs om DNA´s opbygning og mitose i Biologi til tiden s. 149-151 + om kromosomer, mitose og meiose på s. 2-3 i hæftet Gener og arv.
-
Læs Biologi til tiden s. 101-105 om gener, kromosomer og mutationer. Svar desuden på 'Hvad er en karyotype?' og 'Hvad kan man se ud fra en karyotype?'
-
Læs s. 106-109 i Biologi til tiden og besvar opgave 1 til 5, s. 4-6 i hæftet Gener og arv.
-
Læs øvelsesvejledningen på s. 14 (vi tilpasser den inden øvelsen).
-
Læs om gentest, herunder gel-elektroforese, på s. 112-116 i Biologi til tiden.
-
https://www.youtube.com/watch?v=0G1kHAwHuWg
-
Vi arbejder bla. med proteinsyntesen ud fra s. 152-153 i Biologi til tiden. Tag også hæftet med.
-
Vi arbejder med proteinsyntesen ud fra s. 152-153 i Biologi til tiden. Fokus på 1) DNA koder for mRNA, 2) Triplets bestemmer aminosyrerækkefølge, 3) Aminosyrerækkefølge bestemmer proteinstruktur og -funktion. Dermed: Gener bestemmer organismers egens
-
Nyt år, nye siddepladser: Siddepladser i lokale 67 68.docx
-
Siddepladser i lokale 67 68.docx og 69 :)
-
Besvar opgaverne:
-
Læs om evolutionsteori, artsdannelse og naturlig selektion og seksuel selektion på s. 15-19 + s. 22 i hæftet Gener og arv.
-
Laves i modulet: OPG Repetition af forløbet Gener og arv.docx
-
Tag hæftet Gener og arv og bogen Biologi til tiden med. I skal repetere indhold fra forløbet.
-
Siddepladser: gruppevis ved runde bord, Grupper 1.b uge 3 - 7 2025.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lactoseintolerans
|
19-12-2024
|
Naturlig og seksuel selektion
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klamydia i Skive
I dette forløb arbejdes med kønssygdomme, med fokus på klamydia. I den forbindelse undersøges smittespredning, prævention, menstruationscyklus, befrugtning, fosterudvikling, mitose og meiose.
Forløbshæfte: Klamydia i Skive
Hæftet indeholder:
Biologi i udvikling, s. 142-44, 166-172
Biologi i fokus, s. 109
Hvad er klamydia?: https://sundhedstv.dk/video/klamydia/
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sexsygdomme/sygdomme/bakterieinfektioner/klamydia/
'Skive Kommune er klamydia-duks', Skive Folkeblad, 15/11 2023
Derudover
Biologi til tiden s. 76-77, 85, 89 + repetition af mikrobiologiske vækstkurve
Eksperimentelt arbejde: Smittespredning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Smittespredning
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
I dette forløb arbejdes med økosystemets dele, herunder fødekæder, fødenet, BPP, NPP, græsningsfødekæde, nedbryderfødekæde samt iltforhold i vand, åens forløb og vandløbsdyrs tilpasning til livet i vand. Fotosyntese og respiration samt carbonkredsløb og biodiversitet.
Materiale:
Biologi til tiden, s. 117-132
Biologi i udvikling C, 2. udgave, s. 228-231
Biodiversitet (slide i forløbs-Powerpoint), anvendt i opgaver.
Eksp
Undersøgelse af fotosyntese og respiration i vandpest
Undersøgelse af vandkvalitet i Karup Å
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960023252",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960023252",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960023252"
}