Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/2b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Kathrine Ahrenkiel Mikkelsen
Hold
2024 bi/2b (
2b bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktionsforløb: Celler og transportprocesser
Titel 2
Krop og træning
Titel 3
Kost og fordøjelse
Titel 4
Sex og hormoner
Titel 5
Genetik & molekylærbiologi
Titel 6
Evolution
Titel 7
Økologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktionsforløb: Celler og transportprocesser
Kernestof:
- Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler samt transportprocesser (diffusion, osmose, faciliteret transport).
s. 9-11, 14-21 i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
Forsøg: Osmose
Aflevering: Journal (særligt resultatskema) og tegning gennemgås på video.
Indhold
Kernestof:
2b, Livets opståen, cellen og transportprocesser
2b, Velkommen til Biologi C - nyttig info
Genstart | En slimet sommer | DR LYD
Celler og transportprocesser, hæfte, KMI.docx
Har I fået biologibog så tag den med :)
Læs s.9-11 og 14-16 i Biologibogen
Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
læs s.17-21
Biologisk metode - Biologi - STX | Emu.dk
Læs forsøgsvejledning grundigt. Osmoseforsøg, vejledning til elever, opdateret efterår 24.docx
Genopfrisk NV-begreber (kvalitativ vs. kvantitativ forsøg, variabelkontrol, kontrol, gentagelse, hypotese, reproducerbarhed) - Lav en tabel for dig selv med begreber og prøv at definere dem. Brug evt. vedhæftet link, hvis du er lost.
Lad bogen blive hjemme! :)
KMI's eksempel med osmose
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krop og træning
Krop og træning
Kernestof:
- Biokemiske processer: Respiration (fokus herpå) og gæring
- Fysiologi; hjertet (fokus herpå), lunger, blodkarnet, blodtryk
Supplerende:
- Sundhed (motionsanbefaling)
- Diffusion i lungerne
- ATP; kroppens energimønt (kort intro til glykolyse, CSC, elektrontransportkæde)
s. 103-120 i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
Forsøg: Blodtryksmåling
Indhold
Kernestof:
ATP og Respiration (Crash Course Biology)
Biostriben - Gymnasie - Respiration
BioStriben - Grundskole - Krop og Sundhed
Krop og træning, kmi, hæfte 24.docx
Krop og træning - Bio C, 2b
Lektie: læs s.103-107+108-109 i Biologibogen.
Medbring jeres hæfte vi brugte til forsøg + bog
Læs s.110-111
Læs s.116-118
Lav opg. 1 og 2 i hæfte (dvs. s.1-3) færdig hjemme. Spring øverste opgave over på s.2.
Læs s.112-116
Lav opg. 3 (om lungerne) færdig
Lave opgaver tilknyttet hjertet færdig (hæfte)
NB: Lad biologibogen blive hjemme dette modul, medbring dog hæftet.
https://www.youtube.com/watch?v=jktZggPAZxk
Lektie: Blodtryk s.119-120
Kost og fordøjelse -Bio C, 2b
Kost og fordøjelse, hæfte, KMI.docx
Biological Molecules - You Are What You Eat: Crash Course Biology #3
Lektie: s.99-101 i bogen. Kroppens energibalance og livsstil. Læsefokus: Få styr på begrebet stofskifte, nærstuder figur 133 samt figurtekst og forstå forskellen på diabetes type 1 og 2.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kost og fordøjelse
Kost og fordøjelse
Kernestof:
Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Fysiologi: organsystem; Fordøjelsessystemet
s. 74-92,95-101 i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
- Kulhydrater
- Proteiner
- Fedtstoffer
- Mineraler, vitaminer, vand
- Fordøjelsen
- Enzymer – fordøjelsesenzymer og hastighed
- Næringsstoffers optagelse
Supplerende:
Sygdomme i fokus: Diabetes type 1 og 2
- Insulin og glykagons virkning
Forsøg: Spytamylase og blodsukkermåling
Indhold
Kernestof:
Kost og fordøjelse -Bio C, 2b
Kost og fordøjelse, hæfte, KMI.docx
Biological Molecules - You Are What You Eat: Crash Course Biology #3
Lektie: s.99-101 i bogen. Kroppens energibalance og livsstil. Læsefokus: Få styr på begrebet stofskifte, nærstuder figur 133 samt figurtekst og forstå forskellen på diabetes type 1 og 2.
Lavt blodsukker er det værste _ Christina K Hansen.pdf
sådan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
Insulin og blodsukker (linket bruger vi aktivt i modulet)
Glukagon forklaret. Faste tilstand og ketonstoffer
Forberedelse, kulhydrater, egne noter, insulin og glykagon.docx
Lektie: læs s.75-78 (Kulhydrater) og s.96-97 (Langsomme og hurtige kulhydrater). Fokus: figur og figurtekster, særligt figur 129.
Servicemeddelelse: Husk self både bog og hæfte i morgen :)
Lektie: læs s.78-82
Lektie: læs s.86-92 (Fokus: Enzymers opbygning og funktion. Lav desuden en rækkefølge for madens vej gennem fordøjelseskanalen ved brug af pile: Eks. Mund -> spiserør… )
Spytamylase - afleveringsinfo og forsøgsvejledning.docx
Fælles begrebslister - samlet
Lektie: læs s.82-85 (Mineraler, vitaminer og vand) + s. 98-99 (Appetitregulering)
Grupper, spytamylase.docx
Afsnit
Lektie: Læs vedhæftet dokument grundigt ("Spytamylase...") + hav opstillet hypoteser til de fire forskellige glas (tænk over hvad du forventer der sker i de fire glas og argumenter hvorfor du netop tror det)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sex og hormoner
Sex og hormoner
Kernestof:
- Forplantning og hormonel regulering
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
s. 132-145 og s. 153-158 (Sex og hormoner) samt s.48-49 (Hormonforstyrrende stoffer) i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
s.64-65, "Menstruationscyklus" i ”Biologi i fokus” (PDF, B-niveau bog), scannet ind.
s. 104-106, ”Bakteriers vækst og vækstfaktorer i”Mikrobiologi” (PDF), scannet ind.
Hjemmesiden Biotech Academy
- ”Seksuelt overførte sygdomme”:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/seksuelt-overfoerte-sygdomme/
- ”Præventionsformer”:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/
Supplerende stof:
- Seksuelt overførte sygdomme og prævention (stigende tendens til kønssygdomme blandt unge, derfor prioriteres dette)
- Menstruation og feedback mekanismer
- Fertilitet: Artikel om dalende sædkvalitet blandt danske mænd samt kort film (12 min.) fra TV2 Østjylland:
https://www.tv2ostjylland.dk/horsens/saedkvaliteten-er-styrtdykkende-27-aarige-emil-er-overrasket-over-sit-resultat?fbclid=IwAR3ngAnLUcw1WuABQxCGa9onLsyslrIB7z-ME223OwE92ZmnHuuy2fydZDc
- Kunstig befrugtning: Insemination og IVF
Forsøg:
Smittespredning - eksempel med "klamydia"
Ægløsningstest
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs om pubertet, hormoner samt mandens og kvindens kønsorganer s.133-138.
HUSK: bog til SG-læser
Lektie: Læs om menstruation (fokuser på hormonerne østrogen og progesteron), s.139-141 i bogen
Læs s. 64+65 i denne PDF om menstruation (læseguide: Følg tallene og kig derefter i figuren): Hormoner og menstruation.pdf
Lektie til hæfte: Hav lavet s.2-3 (gennemgås på time)
Nyttige links i biologi, skoleår 24,25.docx
Lektie: Læs om samleje og befrugtning, s. 142-145.
Afsnit
Hav lavet s.4-5 i hæftet omkring pubertet og hormoner
Sex og hormoner - 2b, Bio C
Seksualundervisning: Seksuelt overførte sygdomme
NB: Lad biologibogen blive hjemme
Skim info om forsøg, klip på link og åben google sheets. Se under bjælkerne "resultater" og fremgangsmåde"Klamydia i 2.b
I fremtiden er det måske mænd, der skal tage p-pillen inden sex: 'Det ser super lovende ud'
Et flertal i Etisk Råd anbefaler at hæve abortgrænsen til 18 uger
Seksualundervisning: Præventionsformer
Lav præsentation af kønssygdom færdig - sørg for at have billeder og kilder med og opfyld kriterier til fagligt indhold
Fertilitet hos dansk par
Kemiluppen: Tjek din personlige pleje for uønsket kemi
Info om aflevering 3 - 2b.docx
Google Drive: Sign-in
Sex og hormoner, hæfte, 2024.docx
Lektie: Læs om fødselstal, ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning, s.153-158 (fokuser på figurer) + Medbring 2 produkter (fx shampoo, deo, creme, make-up) + have downloadet appen Kemiluppen på mobil
Husk biologibog igen :)
Grupper - Aflevering 3
Overvej hvem du vil være i gruppe med.
Info om aflevering 3 - 2b - opdateret 14.1.25.docx
Genetik og mol.bio, hæfte, KMI.docx
Læs op på forløbet "Kost og fordøjelse" og "Sex og hormoner", da der kommer en prøve hertil. Forslag: Se dine noter igennem fra hæfterne og husk at det særligt er begreber og figurer, der er fokus på i biologi :)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Genetik & molekylærbiologi
Genetik
Kernestof:
- Makromolekyle: DNA og nukleotid (opbygning og funktion)
- Nedarvningsprincipper: stamtræ, krydsningsskema
- Det centrale dogme, hertil proteinsyntese og den genetiske kode
- Mutationer (typer: punkt, insertion, deletion)
s.169-174, s.176-181, s.181-186, s.189-196, s.199-203, s. 209-210
i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
Supplerende:
-Genteknologiske undersøgelser: DNA-profil
- Transfusion, blodmangel.
Forsøg:
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Biostriben - Gymnasie - Genetik
Genetik og mol.bio - Bio C, 2b
Genetik og mol.bio, hæfte, KMI.docx
Lektie: Læs om DNA, s. 169-174. Forsøg hjemmefra at skrive en forklaring til ordene vha. nøgleordslisten.
Transskription
Translation Biostriben - Gymnasie - Det Centrale Dogme
Lektie: Læs s. 176-181. Fokuser på figurerne + tag noter vha. nøgleliste
Biostriben - Gymnasie - Det Centrale Dogme
Lektie: Læs s. 181-186
EKSTRA OPGAVER i genetik og mol.bio.docx
Lektie: Læs s. 189-196 (stop ved meiose). Fokus: Opnå derhjemme en forståelse for hvordan en stamtavle skal læses. (dvs. hav styr på hvad følgende betyder: firkant, cirkel, farver, romertallene i siden, se s.189)
Lektie: Læs s. 199-203. Læs fra ”Kromosomtalsmutationer” og slut øverst på s.203.
Lektie: Læs s. 209-210 (DNA-profil)
Håb i en håbløs tid Skive Gym Gjerris 270225 .docx
_DSC8256.JPG
Blodtypebestemmelse - forsøgsvejledning til elever.docx
Aflevering 4, blodtypebestemmelse, rapport.docx
Blodtyper - 2b
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Evolution
Evolution
Kernestof:
Evolutionsmekanismer (naturlig selektion, seksuel selektion)
Bog: s. 222-227, 230-233 i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
Hertil:
- Artsbegrebet og taksonomi
- Darwin og Linne (AI benyttes hertil)
- Eksempel på naturlig selektion - Darwins finker
- Eksempler på seksuel selektion i naturen - påfugle og kronhjorte
Links:
-
https://www.evolution.dk/evolution/vilde-historier/livets-mening/index.html
-
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html
Indhold
Kernestof:
Evolution - Bio C, 2b
Evolution, hæfte KMI, 2025, Bio C.docx
Læs s.222-227
Seksuel selektion
Livets mening
Læs s.230-233
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Økologi
Økologi
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter samt mellem arter og deres omgivne miljø, E-strømme, C-kredsløb, biodiversitet.
- Biokemisk proces: fotosyntese
Bog: s. 22-32, s. 35-37, s. 50-58, s.70-73 i ”Biologi i udvikling” (C-niveau)
Supplerende:
Podcast: ”Gyllens kvælertag”, Genstart.
Bæredygtighedsquiz
Forsøg: Abiotiske faktorer i søen
Indhold
Kernestof:
Økologi - Bio C, 2b
Økologi - hæfte, KMI.docx
Lektie: læs s. 23-32 (lang lektie)
Læs s. 35-37 (Læs fra ”Konkurrence”)
Hav lavet opgave 1-4 færdig, så du er klar til gennemgang (hæfte)
Hav downloadet appen "Seek" på din mobil
Genstart | Gyllens kvælertag | DR LYD
Læselektie: Læs s. 51-58
Afsnit
Jer som har spansk og missede sidste modul: Hør også podcasten ”Gyllens kvælertag”, hør de første 15 minutter.
Alle: Læs s. 70 i bogen, fokuser på springlag og rækkefølgen forud for iltsvind.
Aflevering 5, Forsøg i søen, individuel journal, opdateret 28.4.docx
Info til elever omkring eksamen og forberedelse.docx
Klimatosse version 2
Bio C - Repetition af figurer
Har du spørgsmål til pensum - så er det nu du skal stille dem, så du kan få hjælp! Send en Lectio-besked inden modul, så det kommer på dagsordenen :)
Overvej hvilke metodebegreber, der er relevante at inddrage ved de 3 forsøg (som vi lavede i/omkring søen)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960045228", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960045228", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64960045228" }