Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Bente Beck Sørensen
|
Hold
|
2024 bk/gh1 (1gh bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Intro til faget
Der arbejdes med:
Komposition -
Statisk dynamisk, åben, lukket, hierakisk, additivt, det gyldne snit.
Besøg på Skive museum - udstillingen "Øjeblikke" med Bjarke Regn Svenssons værker:
det dagligdags, "skæve" og realismen i Regn Svenssons værker leder frem mod det næste emne som er grimhedens æstetik og fotokunst.
Fotografi - (kunstfoto)
Det Grimmes Æstetik
Teori:
Fra Busk: Billedkunstbogen(Columbus):
afsnit 1a (kompos)
afsnit 7.2 (fra "Det iscenesatte fotografi")
afsnit 6a, 6b, 6c (arkitektur)
uddrag af kapitel 4.3 (det grimmes æstetik)
Besøg på udstillingen "Øjeblikke" - Skive Kunstmuseum
Praktiske opgaver: (justeres løbende)
tegning med gråtoner og farver på mappens forside (statik og dynamik)
fotos: gruppeopstilling med kompositioner (åben - lukket, statisk - dynamisk)
"saksetegning" (det gyldne snit)
landskabsfoto (det "skønne")
clair-obscur portrætfoto
Fotos af "det grimme" (fra skolen) - til Rosenkranz's kategorier
11 moduler = ca 15 klokketimer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til billedkunst :-) Hvis du kan aktivere e-bogen hjemmefra, er det fint. Driller det, klarer vi det i timen. Se noten her på modulet.
-
læs afsnit 1a om komposition i billedkunstbogen. Du skal ikke se videoen til sidst. Fokus: forstå de begreber, der introduceres: a) statisk-dynamisk, b) åben - lukket, c) balance, d) det gyldne snit.
-
I din nye notesbog skal du tegne en simpel tegning, som skal have et statisk/roligt udtryk - dvs. der skal være flest vandrette og lodrette linjer/akser, f.eks. noget der ligner firkanter og trekanter på fladen og evt. en cirkelform. Det kan også vær
-
I skal læse en del af kapitel 7.2 i bogen. I skal starte et stykke nede - ved "Det iscenesatte fotografi" (se link) og læse ned til "Det Nye Fotografi"). Se de to videoerne undervejs. Tag noter om de fire fotografer, der nævnes i teksten på denne må
-
Det iscenesatte fotografi afsn 7.2.docx Brug bogen, hvis du kan - dette er kun i nødstilfælde, da ikke alt er med.
-
Hvis du ikke fik lagt et landskabsbillede ind sidste gang, skal du gøre det inden modulet. Sæt det ind nederst, på en side for sig, og husk at skrive dit navn under billedet. Du skal bruge nedenstående fil (BBS printer alle ud i timen):
-
Landskaber
-
Du skal hjemme tage et (selv)portræt (få nogen til at tage det), hvor du iscenesætter dig selv på en bestemt måde, - du bestemmer selv hvordan. OBS: Du kan også tag et iscenesat billede af en anden end dig selv, hvis du hellere vil det. Det skal bare
-
I må gerne (men skal ikke) hjemme prøve at lave et AI billede, hvis I ikke nåede det i timen sidst. Prompt: "clair-obscur, sort-hvidt, dynamisk" (resten er op til dig). Brug gerne co pilot (søg det frem i google). Prøv også gerne at bede om justering
-
Zines - DIY magasiner
-
læs vedhæftede fil, så du har overblik over, 1) hvad "æstetik" betyder, 2) hvad ønsket om at lave "grim æstetik" kan forklares med, og 3) hvilke eksempler, der er i teksten på kunstneres arbejde med dette.
-
Medbring spiral-notesbogen og skrivegrej
-
Bjarke Regn Svendsen.docx
-
Vi samler op på museumsbesøg og "grimme fotos" - medbring jeres noter fra museet og husk spiral-notesbogen. Der skal også arbejdes praktisk med "Nyrealisme" :-)
-
TEST i begreberne fra grundforløbet - lektie: forbered dig ved at gennemlæse filen med begreber (se link). Brug bk-bogen, eller spørg evt ChatGPT om definitioner, hvis du er i tvivl om, hvad begreberne dækker over). MEDBRING blyant, viskelæder og (he
-
begreber du skal kunne
-
Test retur
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metode: form og indhold
Eleverne undersøger, hvordan forskellige form-elementer og materialer påvirker et værks udtryk (både egne og andres).
Farver
Lys og skygge,
Forskellige former for rumdannelse i et 2D-værk,
Skulptur: analyse og praksis
Installation: teori og undersøgelse (ARoS)
Kunsthistoriske perioder: (elevoplæg) : barok, romantik, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, surrealisme, pop art
Teori: i Busk : Billedkunstbogen (Columbus):
Afsnit 1b, 1c, og 1d (Rum, Lys og skygge, Farver)
4a (Skulptur)
5a (installation)
Hertil en række lærerproducerede ppt med billedeksempler fra før og efter 1800 og det seneste 10år.
Praktisk arbejde:
oliepastel og acryl: _______
Blyant: gråtoneøvelser
blyant: tegning af genstand med egen- og slagskygge (løg mm)
Kridt: reflekser i glas
Blyant: Tegning(er) med linearperspektiv
Skulptur: 4 skulpturer i henholdsvis ler, papir , tråd og assemblage
Perioder:
oliepastel opstilling i "barok stil" med clair-obscur
acrylmaleri af samme motiv i impressionistisk stil
mixed media: pop art version (samme motiv)
Holdet har besøgt ARoS i april og arbejdet teoretisk med
Installation (de 9 rum)
samt besøgt 3 andre niveauer: på 2 niveauer selvvalgte analyser af udvalgte værker, herudover rundvisning i udstillingen om Modernisme. "Modernismens mange Stemmer"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk at medbringe din "spiralrygs-" notesbog! Hvis du ikke har fået en endnu, får du én i timen.
-
bk- mappen på drev
-
Læs afsnit 1d i billedkunstbogen (se link herunder). For hvert underafsnit skal du i din notesbog skrive kort, hvad de enkelte farvekontraster går ud på. Brug den (venstre) side, du startede på i timen onsdag. Færdiggør evt. manglende farvelægning af
-
1.d Farver | BILLEDKUNSTBOGEN
-
Vi fortsætter med farveteori plus praktisk arbejde. Fik du ikke læst kapitel 1d i billedkunstbogen til sidste modul, så sørg for at gøre det inden dette modul.
-
I skal arbejde selv. Admin. fører fravær og låser op til sakse og lim. Papir er på rullebordet. I skal lave jeres collager færdige (husk at tænke i farvekontraster), I må gerne lave mere end en collaage. Hvis I har glemt notesbogen, så tag et A4 papi
-
Vi samler op på farver: collagerne fra før jul + repetition af begreber. Evt start på en lille farveopgave med "solens lys" (fra Vidensfestival (Isabella og Melina, håber I klarer en gentagelse :-))
-
Ingen lektier - praktisk arbejde
-
I timen færdiggøres billeder fra sidst med "Solens Lys" , og vi tager hul på, hvordan man kan skabe "rum" på en flade (og hvordan I har gjort det i jeres sol-billeder)
-
1.b Rum | BILLEDKUNSTBOGEN
-
I skal læse de sidste punkter under "Rum" i bk-bogen: fra Linearperspektiv og frem. Tag korte noter til hvert punkt (og skriv dem siden ind i din notesbog, hvis den ligger på skolen.)
-
På de to udleverede ark (Amalie og Nadar: få fra kammerat) skal I hjemme færdiggøre skraveringsøvelserne. Brug gerne en blød blyant, hvis du har en. Medbring til timen
-
tegningerne fra sidst gøres færdige til mappen. Praktisk arbejde: linearperspektiv
-
Test i Farvekontraster og Rumdannelse på Flade - Medbring blyant/kuglepen. Det vil være en god ide at repetere de begreber, der hører til farver og rumdannelse. Ved fravær tages testen snarest efter
-
Læs i bk-bogen om skulptur: kap 4a: skala, materialer, komposition, skulpturelle virkemidler, sokkel
-
afsnit 4b i bogen - om skulptur Indhold (kun 1 side)
-
(Gen)læs afsnit 4b om Skulptur Indhold
-
Husk din notesbog
-
Papirskulpturer (i timen)
-
Husk at gøre billeder af jeres lerfigurer klar til print, hvis vi ikke nåede det i timen onsdag!
-
Husk notesbog/skulpturanalyseark (Fugle + edderkop) . Gør dem færdige hjemme, hvis I ikke nåede det på skolen sidst.. I timen også start ler.
-
ler Læs filen ,der er linket til her, igennem hjemmefra, for at vælge opgave (a, b eller c) og evt. medbringe en genstand (hvis du vælger opg. a)
-
ler
-
Læs i billedkunstbogen om avantgardekunst og objektkunst: fra starten af kapitel 5.2 (se link) og ned til "...en indlemmelse i samme institution" (lidt under billedet af pissoiret). Dvs.: stop ved "den surrealistiske kunst..."
-
5.2.docx = teksten fra bogen
-
analyseark
-
Du skal lave en assemblage-skulptur hjemme, og fotografere den. Gør sådan her:a) Find 2 - 4 (primært menneskefremstillede) genstande, og sæt dem sammen til én skulptur (uden øvrig bearbejdning)
-
Assemblage - readymades.docx
-
Orienter dig hjemmefra om den periode, din gruppe skal holde oplæg om (se ppt): perioder Brug 15 minutter på at læse om perioden, f.eks. her: kunstperiodereller her: https://www.kunstskolen.dk/kunstretninger/ eller i tidslinjen i vores billedkunstbog
-
Afsnit
-
I får 15 min i timens start til at finpudse - men skal som udgangspunkt være klar med jeres oplæg når timen starter - Inklusiv at slides SKAL lægges i den fælles ppt FØR timens begyndelse - senest søndag aften.
-
oplæg (2-3 grupper, alle skal være parat)
-
praktisk arbejde: pop art
-
oplæg: de sidste grupper
-
I skal arbejde selv: brug timen på at få indhentet det, du evt . mangler at gøre færdig. Det kunne f.eks. være at færdiggøre eller finpudse barok/impressionisme/pop art-billederne (De tre SKAL være færdige i dag) eller noterne til oplæggene (på drev)
-
sorte tusser til konturer står i jeres skab med mapperne, papir til baggrund ligger på hylden 2.øverst, farvet papir i glasskab nr 4 fra højre.
-
admin fører fravær og låser op for sakse lim og blyanter - RYD OP efter jer selv, skyl pensler og vask osv.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Med afsæt i uddrag af Billedkunstbogens kapitel 6 en kort introduktion til perioder i arkitekturhistorien: det klassiske, gotikken, renæssancen, barokken, klassiscisme og modernisme
overordnede begreber: det klassiske/geometriske vs det organiske skønhedsideal
Eksempler på grundplan, snit og opstalt - funktion, konstruktion og æstetik
Analysebegreber anvendt på en fotoregistrering af Skive Gymnasiums arkitektur: Nordisk Funktionalisme (Arkitekter: Karen og Ebbe Clemmensen)
Praktisk arbejde: "Close-up" af detalje på skolen (acryl) eller popart version af et element fra skolens arkitektur og indretning (mixed media)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Afsæt i Freuds teori om Das Unheimliche
Teori: "Das Unheimliche" pp 65 - 70 i TAP bogen
Praktisk arbejde:
Eleverne vælger selv motiv og materialer med flg. "benspænd":
Udtryksform: Stort set frit valg - f.eks. maleri, tegning, mixed media, ler, gips, grafik, collage…
Du vælger selv, om du vil lave ét større arbejde, eller evt flere mindre, der “taler sammen”. Husk at medtænke, hvor meget tid, du har til rådighed.
Der skal indgå farver
Du må ikke kun arbejde med foto eller computer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag går projektarbejdet i gang for alvor. Du skal have en første skitse klar til timens start. Medbring skitsebog (det er snart tid for årskarakterer til 1.g'erne, så bogen og mappen skal opdateres)
-
1.g- elever: Husk at mappe og skitsebog skal ligge klar i lokalet fra i dag
-
print evt af sammenlignende skupturanalyse, periodeoversigt, fotos fra ARoS?, andet ?
-
hvem har fjernet filen med assemblage skulpturer fra mappen på drev? Check lige om du har den, og hvis ja, læg den tilbage i den fælles mappe.Husk hjemme at overveje, hvilke værker, du kan sammenligne med (indhold/materialer). Vi skal have dem printe
-
Send fil (samlet = kun 1 fil) til BBS i lectio med billeder af kunstværker, du kan trække paralleller til (materiale, Unheimlich indhold/motiv osv) Du skal have kunstnernavn, titel, årstal med
-
Hvad forventes du at have til dit projekt.docx
-
eksamensspørgsmålets form:
-
Links til ppt'er mv
-
links til ppt'er mv.
-
Du skal have dine skitser, farveprøver mv klar til timen, så du kan lave en samlet fremstilling af dit projekt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962674471",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962674471",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962674471"
}