Holdet 2024 bk/gh1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Bente Beck Sørensen
Hold 2024 bk/gh1 (1gh bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Metode: form og indhold
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Intro til faget
Der arbejdes med:
Komposition -
Statisk dynamisk, åben, lukket, hierakisk, additivt, det gyldne snit.

Besøg på Skive museum - udstillingen "Øjeblikke" med Bjarke Regn Svenssons værker:
det dagligdags, "skæve" og realismen i Regn Svenssons værker leder frem mod det næste emne som er grimhedens æstetik og fotokunst.
Fotografi - (kunstfoto)
Det Grimmes Æstetik

Teori:
Fra Busk: Billedkunstbogen(Columbus):

afsnit 1a (kompos)
afsnit 7.2 (fra "Det iscenesatte fotografi")
afsnit 6a, 6b, 6c (arkitektur)
uddrag af kapitel 4.3 (det grimmes æstetik)
Besøg på udstillingen "Øjeblikke" - Skive Kunstmuseum

Praktiske opgaver: (justeres løbende)
tegning med gråtoner og farver på mappens forside (statik og dynamik)
fotos: gruppeopstilling med kompositioner (åben - lukket, statisk - dynamisk)
"saksetegning" (det gyldne snit)
landskabsfoto (det "skønne")
clair-obscur portrætfoto
Fotos af "det grimme" (fra skolen) - til Rosenkranz's kategorier


11 moduler = ca 15 klokketimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Metode: form og indhold

Eleverne undersøger, hvordan forskellige form-elementer og materialer påvirker et værks udtryk (både egne og andres).

Farver
Lys og skygge,
Forskellige former for rumdannelse i et 2D-værk,
Skulptur: analyse og praksis
Installation: teori og undersøgelse (ARoS)
Kunsthistoriske perioder: (elevoplæg) : barok, romantik, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, surrealisme, pop art

Teori: i  Busk : Billedkunstbogen (Columbus):
Afsnit 1b, 1c,  og 1d  (Rum, Lys og skygge, Farver)
4a (Skulptur)
5a  (installation)
Hertil en række lærerproducerede ppt med billedeksempler fra før og efter 1800 og det seneste 10år.

Praktisk arbejde:
oliepastel og acryl: _______
Blyant: gråtoneøvelser
blyant: tegning af genstand med egen- og slagskygge (løg mm)
Kridt: reflekser i glas
Blyant: Tegning(er) med linearperspektiv
Skulptur:  4 skulpturer i henholdsvis ler, papir , tråd og assemblage

Perioder:
oliepastel opstilling i "barok stil" med clair-obscur
acrylmaleri af samme motiv i impressionistisk stil
mixed media: pop art version (samme motiv)

Holdet har besøgt ARoS i april og arbejdet teoretisk med
Installation (de 9 rum)
samt besøgt 3 andre niveauer: på 2 niveauer selvvalgte analyser af udvalgte værker, herudover rundvisning i udstillingen om Modernisme. "Modernismens mange Stemmer"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arkitektur


Med afsæt i uddrag af Billedkunstbogens kapitel 6 en kort introduktion til perioder i arkitekturhistorien: det klassiske, gotikken, renæssancen, barokken, klassiscisme og modernisme
overordnede begreber: det klassiske/geometriske  vs det organiske skønhedsideal
Eksempler på grundplan, snit og opstalt - funktion, konstruktion og æstetik

Analysebegreber anvendt på en fotoregistrering af Skive Gymnasiums arkitektur: Nordisk Funktionalisme (Arkitekter: Karen og Ebbe Clemmensen)

Praktisk arbejde: "Close-up" af detalje på skolen (acryl) eller popart version af et element fra skolens arkitektur og indretning (mixed media)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Afsæt i Freuds teori om Das Unheimliche

Teori: "Das Unheimliche" pp 65 - 70 i TAP bogen

Praktisk arbejde:
Eleverne vælger selv motiv og materialer med flg. "benspænd":

Udtryksform: Stort set frit valg - f.eks. maleri, tegning, mixed media, ler, gips, grafik, collage…
Du vælger selv, om du vil lave ét større arbejde, eller evt flere mindre, der “taler sammen”. Husk at medtænke, hvor meget tid, du har til rådighed.
Der skal indgå farver
Du må ikke kun arbejde med foto eller computer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer