Holdet 2024 bk/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Mette Hjuler Hansen
Hold 2024 bk/g2 (1g bk2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedanalyse og museumsbesøg
Titel 2 Kunstfotografi
Titel 3 Billedanalyse og virkemidler
Titel 4 Billedanalyse og 3D
Titel 5 Ler, marmor og ståltråd
Titel 6 Periodenedslag
Titel 7 Modernisme og arkitekturen på Skive gymnasium
Titel 8 AROS
Titel 9 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedanalyse og museumsbesøg

Billedanalyse og komposition: Statisk dynamisk, åben, lukket, hierakisk, additivt, det gyldne snit.
Vi laver mappeforside og øvelser med komposition som omdrejningspunkt.

Besøg på Skive museum - udstillingen "Øjeblikke" som leder frem mod det næste emne, som er grimhedens æstetik og fotokunst. Udstillingen Øjeblikke – dialoger over tid

’Øjeblikke – dialoger over tid’ viser værker af Bjarke Regns Svendsen.
Tidlige værker, og hans ungdoms kamp om at finde sit eget udtryk som nyrealist.
Nyeste værker, hvor ikke mindst Regn Svendsens familiealbummer er inspirationskilden. De sort/hvide amatørfotografier og gamle dias bliver set gennem kunstnerens fortolkende blik, der beskærer og giver farver.
Kunstneren reflekterer over sit eget liv, hverdagen, det almindelige og formår at fange det forgængelige øjeblik i sine malerier, og han opfordrer beskueren til at gøre det samme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kunstfotografi

Kunstfoto og iscenesat fotografi og samtidskunst. Fokus på skønhedens og grimhedens æstetik: det hverdagsagtige, det abjekte, det kedelige og grimme.
Vi tager skønne selvportrætter med clair obscure-effekt og laver opstillede fotos, som bliver iscenesat med objekter og tøj fra skolens teaterrum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Billedanalyse og virkemidler

Forløb om farveteorien i Johannes Ittens farvecirkel og Ittens farvekontraster samt forskellige måder at bruge lyset på i billeder.

Øvelser i farver og lys og introduktion af maling med akvarelfarver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Billedanalyse og 3D

Fortsættelse af forløb om analyse af billeder. Nu med rumlige virkemidler og tilhørende praktiske øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ler, marmor og ståltråd

Forløb om skulpturanalyse og skulpturelle virkemidler. Formal og betydningsanalyse af skulptur.

Fokus på Tal R "Fugle flyver af og til bort", Louise bourgeois "Maman", Giovanni Lorenzo Bernini "Den Hellige Teresa".

Øvelser med ler, ståltråd og digital fotobehandling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Periodenedslag

Vi slår ned to steder i kunsthistorien

Pop art i England og USA  efter 2. verdenskrig. Historie, teori og praksis
Barokken i 1600-tallets Italien. Historie, teori og praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Modernisme og arkitekturen på Skive gymnasium

Arkitekturen på Skive gymnasium og historien bag arkitektparret Karen og Ebbe Clemmensen, som vandt arkitektkonkurrencen, da der skulle bygges et seminarium i Skive i midten af 50érne.
Forskelle og ligheder mellem modernistisk arkitektur (Bauhaus, Dessau) og  nordisk funktionalisme (Skive gym).
Pendulfart mellem dekoration og flade gennem arkitekturens historie.

Praktisk: Fotosafari på gymnasiet og analyse af arkitektur og farve-parafrase over egne fotos.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 AROS

Forløb om installationskunsten i kælderen og på taget af Aros og udstillingen "Modernismens mange stemmer". Besøg på Aros med rundvisning i "Modernismens mange stemmer" og opgaver om installationerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt SKÆVT med udgangspunkt i uddrag af inspirationsmaterialet fra Kørners kunstkonkurrence af samme navn.

Oplæg til eksamen skal indeholde:
1. Proces og dokumentation herfor
2. Analyse og fortolkning
3. Inspirationskilder og/ eller perspektivering

Der er brugt 7 moduler á 85 min på eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer