Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Mette Hjuler Hansen
|
Hold
|
2024 bk/g2 (1g bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Billedanalyse og museumsbesøg
Billedanalyse og komposition: Statisk dynamisk, åben, lukket, hierakisk, additivt, det gyldne snit.
Vi laver mappeforside og øvelser med komposition som omdrejningspunkt.
Besøg på Skive museum - udstillingen "Øjeblikke" som leder frem mod det næste emne, som er grimhedens æstetik og fotokunst. Udstillingen Øjeblikke – dialoger over tid
’Øjeblikke – dialoger over tid’ viser værker af Bjarke Regns Svendsen.
Tidlige værker, og hans ungdoms kamp om at finde sit eget udtryk som nyrealist.
Nyeste værker, hvor ikke mindst Regn Svendsens familiealbummer er inspirationskilden. De sort/hvide amatørfotografier og gamle dias bliver set gennem kunstnerens fortolkende blik, der beskærer og giver farver.
Kunstneren reflekterer over sit eget liv, hverdagen, det almindelige og formår at fange det forgængelige øjeblik i sine malerier, og han opfordrer beskueren til at gøre det samme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunstfotografi
Kunstfoto og iscenesat fotografi og samtidskunst. Fokus på skønhedens og grimhedens æstetik: det hverdagsagtige, det abjekte, det kedelige og grimme.
Vi tager skønne selvportrætter med clair obscure-effekt og laver opstillede fotos, som bliver iscenesat med objekter og tøj fra skolens teaterrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Billedanalyse og virkemidler
Forløb om farveteorien i Johannes Ittens farvecirkel og Ittens farvekontraster samt forskellige måder at bruge lyset på i billeder.
Øvelser i farver og lys og introduktion af maling med akvarelfarver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Billedanalyse og 3D
Fortsættelse af forløb om analyse af billeder. Nu med rumlige virkemidler og tilhørende praktiske øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ler, marmor og ståltråd
Forløb om skulpturanalyse og skulpturelle virkemidler. Formal og betydningsanalyse af skulptur.
Fokus på Tal R "Fugle flyver af og til bort", Louise bourgeois "Maman", Giovanni Lorenzo Bernini "Den Hellige Teresa".
Øvelser med ler, ståltråd og digital fotobehandling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Periodenedslag
Vi slår ned to steder i kunsthistorien
Pop art i England og USA efter 2. verdenskrig. Historie, teori og praksis
Barokken i 1600-tallets Italien. Historie, teori og praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Modernisme og arkitekturen på Skive gymnasium
Arkitekturen på Skive gymnasium og historien bag arkitektparret Karen og Ebbe Clemmensen, som vandt arkitektkonkurrencen, da der skulle bygges et seminarium i Skive i midten af 50érne.
Forskelle og ligheder mellem modernistisk arkitektur (Bauhaus, Dessau) og nordisk funktionalisme (Skive gym).
Pendulfart mellem dekoration og flade gennem arkitekturens historie.
Praktisk: Fotosafari på gymnasiet og analyse af arkitektur og farve-parafrase over egne fotos.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
AROS
Forløb om installationskunsten i kælderen og på taget af Aros og udstillingen "Modernismens mange stemmer". Besøg på Aros med rundvisning i "Modernismens mange stemmer" og opgaver om installationerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt SKÆVT med udgangspunkt i uddrag af inspirationsmaterialet fra Kørners kunstkonkurrence af samme navn.
Oplæg til eksamen skal indeholde:
1. Proces og dokumentation herfor
2. Analyse og fortolkning
3. Inspirationskilder og/ eller perspektivering
Der er brugt 7 moduler á 85 min på eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962690698",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962690698",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962690698"
}