Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Mette Hjuler Hansen
|
Hold
|
2024 bk/g3 (1g bk3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Komposition og museumsbesøg
Billedanalyse og komposition: Statisk dynamisk, åben, lukket, hierakisk, additivt, det gyldne snit.
Vi laver mappeforside og øvelser med komposition som omdrejningspunkt.
Besøg på Skive museum - udstillingen "Øjeblikke" som leder frem mod det næste emne som er grimhedens æstetik og fotokunst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunstfoto og grimhedens æstetik
Kunstfoto og iscenesat fotografi og samtidskunst. Fokus på grimhedens æstetik, det hverdagsagtige, det abjekte, det kedelige og grimme.
Vi tager selv fotos med clair obscure-effekt og laver opstillede fotos, som bliver iscenesat med objekter og tøj fra skolens teaterrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Farver og lys
Johannes Ittens farveteori og fokus på kontraster
Øvelser i farvelære og lysvirkninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rum på flade
I forlængelse af formalanalyse af billeder, skal vi arbejde med RUM på en todimensionel flade, med rumskabende virkemidler både teoretisk og praktisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur 3D
Praktisk og teoretisk arbejde med skulptur, skulpturelle virkemidler, materiale, overflade, taktile egenskaber, modsætningspar. Vi laver skulptur i ler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Periodenedslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Installationskunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962693719",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962693719",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962693719"
}