Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Emil Damgård Hauge
|
Hold
|
2024 me/g2 (1g me2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Korte formater/Introduktion til mediefag
Forløbet om ”Korte formater” er en introduktion til filmsprog, begreber mm. Vi arbejder de filmiske virkemidler og dramaturgi. Udover en række praktiske øvelser med optage- og redigering,
Fokus i forløbet er kortfilm.
Close-Up
Beskæring – komposition – perspektiv (Fotoopgave)
Kapitel 2: Filmiske virkemidler (p.17-42)
Klipning (film en simpel samtale): https://www.youtube.com/watch?v=VYtWdc_UMEg
Kamerabevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=9LkKgoq584M
Kapitel 3: Dramaturgi (p.43-53)
Kapitel 4: Produktion (p.55-64)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentaren som genre (del 1)
I forløbet er fokus på nyhedskriterier, og vi arbejder vi med den overordnede forskel mellem de tre klassiske dokumentargenrer; den autoritative, den deltagende og den observerende dokumentar og kigger desuden på, hvordan elementer herfra bruges i de tre realityprogrammer: reality-serien, reality-magasinet, realityshowet.
I forløbet indgår et mini-projekt med gruppearbejde og præsentation af dokumentar
Teori
- Fra Close-up: s. 105-117
- Fra Dox: Kapitel 2 & 3
- Fakta- & fiktionskoder: Kap1 Forløb i medier (pdf) + dokument
Værker
- Når forbrydelse ryster os - Forgiftet i natten, https://www.dr.dk/drtv/se/naar-forbrydelse-ryster-os_-forgiftet-i-natten_146638
- Kvindefængslet, s1a2, https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-14-gram_487480
Citater
- Drengene på kanten (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/drengene-paa-kanten_51511
- Wingman (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/wingman_-korsfaestelsen_464804
- TV Midtvest, Nyhedsindslag d. 11/11, https://www.tvmidtvest.dk/node/36d4fbae-a52a-4352-a8de-d394632246a5
- Historien om Danmark (s1e10), https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371
- Operation X, https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U&ab_channel=AAMuploader
- Kvindefængslet (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
- Hvad jeg lærte af en blæksprutte (Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom
I forløbet beskæftiger vi os med temaet om ungdom på tværs af de levende billeders genrer og formater. Det indeholder et kort historisk blik på ungdomsfilms begyndelse, samt forskelle på amerikansk og dansk ungdomsfilm. Ungdomsbegrebet undersøges og ungdomsfilm defineres som genre, og teorier til analyse afprøves. Endelig er der fokus på oprør, om hvordan oprøret tematiseres i ungdomsfilm både indenfor fakta og fiktion. Her anlægger vi et psykologisk, socialt og kulturelt perspektiv.
Ungdom: kap 1-3, Anders Lysne & Neel Schucany, p. 8-39
Citater: (Opvækstfilm & Opvækstfilm)
mangler
Værker:
Nordvest, Michael Noer, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentaren som genre (del 2)
Se forløbsbeskrivelse ved "Dokumentar - del 1"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensfilm + repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962710766",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962710766",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962710766"
}