Holdet 2024 me/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Emil Damgård Hauge
Hold 2024 me/g2 (1g me2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Korte formater/Introduktion til mediefag
Titel 2 Dokumentaren som genre (del 1)
Titel 3 Ungdom
Titel 4 Dokumentaren som genre (del 2)
Titel 5 Eksamensfilm + repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Korte formater/Introduktion til mediefag

Forløbet om ”Korte formater” er en introduktion til filmsprog, begreber mm. Vi arbejder de filmiske virkemidler og dramaturgi. Udover en række praktiske øvelser med optage- og redigering,
Fokus i forløbet er kortfilm.

Close-Up
Beskæring – komposition – perspektiv (Fotoopgave)
Kapitel 2: Filmiske virkemidler (p.17-42)
Klipning (film en simpel samtale): https://www.youtube.com/watch?v=VYtWdc_UMEg
Kamerabevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=9LkKgoq584M
Kapitel 3: Dramaturgi (p.43-53)
Kapitel 4: Produktion (p.55-64)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentaren som genre (del 1)

I forløbet er fokus på nyhedskriterier, og vi arbejder vi med den overordnede forskel mellem de tre klassiske dokumentargenrer; den autoritative, den deltagende og den observerende dokumentar og kigger desuden på, hvordan elementer herfra bruges i de tre realityprogrammer: reality-serien, reality-magasinet, realityshowet.
I forløbet indgår et mini-projekt med gruppearbejde og præsentation af dokumentar


Teori
- Fra Close-up: s. 105-117
- Fra Dox: Kapitel 2 & 3
- Fakta- & fiktionskoder: Kap1 Forløb i medier (pdf) + dokument

Værker
- Når forbrydelse ryster os - Forgiftet i natten, https://www.dr.dk/drtv/se/naar-forbrydelse-ryster-os_-forgiftet-i-natten_146638
- Kvindefængslet, s1a2, https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-14-gram_487480

Citater
- Drengene på kanten (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/drengene-paa-kanten_51511
- Wingman (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/wingman_-korsfaestelsen_464804
- TV Midtvest, Nyhedsindslag d. 11/11, https://www.tvmidtvest.dk/node/36d4fbae-a52a-4352-a8de-d394632246a5
- Historien om Danmark (s1e10), https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371
- Operation X, https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U&ab_channel=AAMuploader
- Kvindefængslet (s1e1), https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
- Hvad jeg lærte af en blæksprutte (Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom

I forløbet beskæftiger vi os med temaet om ungdom på tværs af de levende billeders genrer og formater. Det indeholder et kort historisk blik på ungdomsfilms begyndelse, samt forskelle på amerikansk og dansk ungdomsfilm. Ungdomsbegrebet undersøges og ungdomsfilm defineres som genre, og teorier til analyse afprøves. Endelig er der fokus på oprør, om hvordan oprøret tematiseres i ungdomsfilm både indenfor fakta og fiktion. Her anlægger vi et psykologisk, socialt og kulturelt perspektiv.

Ungdom: kap 1-3, Anders Lysne & Neel Schucany, p. 8-39

Citater: (Opvækstfilm & Opvækstfilm)
mangler

Værker:
Nordvest, Michael Noer, 2013

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer