Holdet 2024 id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Malene Aaes Kvist
Hold 2024 id/h (1h id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og løb
Titel 2 Grundtræning
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Badminton
Titel 5 Dans
Titel 6 Fodbold (og eksamensforberedelse)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og løb

I dette første forløb spilles der ultimate som et lidt anderledes boldspil, som stiller krav til det sociale (fairplay).
Vi vægter det rent tekniske: Kaste/gribeteknik - forhånd, baghånd og upside-down samt forsk. former for gribning. Fornuftige løbebaner, placering på banen og forsk. forsvarssystemer berøres kort.

Der løbes (såvel distanceløb som intervalløb) som opvarmning - bl.a. som optakt til Skive Løbet (obligatorisk deltagelse) og det efterfølgende fokus på kredsløb og kondition i grundtræningsforløbet.

I Yubio læses s. 667-672 + 694-696 om spillets oprindelse, regler og 'Spirit of the game'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundtræning

I dette forløb skal eleverne i grupper som afslutning udarbejde og fremvise et grundtræningsprogram i grupper.
Inden da skal forskellige former for grundtræning afprøves. Eftersom konditionstræning i form af udendørs løb var en del af ultimateforløbet kommer fokus i dette forløb til at ligge på alternative indendørs former for aerob træning (sjipning, seksdagsløb, cross fit, boldspil og cirkeltræning) samt muskeltræning.
Her afprøves såvel udholdenhedsmuskeltræning (Cirkeltræning), muskelstyrke- og eksplosivitetstræning samt plyometrisk træning. Der vil desuden være en intro til koordinationstræning (fx også gennem sjipning) og til balance- og bevægelighedstræning gennem yoga.

Eleverne introduceres til brug af skolens styrkerum.
Teoretisk arbejdes der med:
Yubio, s. 72-77 (aerob træning) + s. 78-84 (muskeltræning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Forløbet er todelt, en del med fokus på, hvorfor vi varmer op, og en del med fokus på at lave et opvarmningsprogram til musik.
Eleverne laver sidst i forløbet en rapport, der tilgodeser begge dele.

Forløbet startes med en undersøgelse af opvarmningens effekt. Der laves 5 forskellige tests før og efter opvarmning, og resultaterne diskuteres i rapporten. Desuden behandles teorien omkring opvarmning.
Der er i den anden del fokus på, hvordan man bygger et opvarmningsprogram til musik op, hvilke øvelsesområder der bør være med, og hvordan man finder velegnet musik (her skelnes mellem førende, svingende og markeret musik). Her øves takttælling, og tidtælling af musikken afprøves. Eleverne udarbejder herefter i grupper et opvarmningsprogram til musik, som de fremviser og varmer de andre elever op med, og som evalueres efterfølgende.

Teori: Yubio, s. 71-72 + s. 1338-1339
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton

I badmintonforløbet er der fokus på forskellige tekniske elementer:
- Lang og kort serv
- Clear
- Benarbejde (bevægelse og placering på banen)
- Dropspil
- Lob
- Smash

Al slagtræning (på nær kort serv, lob og drop) foregik med fokus på forhånd.

I tekniktræningen og indlæringen af regler og basistaktik og selvfølgelig derfor også i det efterfølgende spil var der fokus på singlespillet. Der blev ind i mellem spillet på halv bane (af pladshensyn), men det rigtige spil på hel bane blev også afprøvet.

Teoretisk er der fokus på sundhed.
Yubio s. 13-17 + s. 30-34
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dans

Danseforløbet her i 1.hf har centreret sig om dels forskellige former for gruppedanse, hvor alle danser de samme trin, evt. forskudt i tid, dels pardans. Inden for den enkelte dans er der lært en enkelt sekvens med forskellige grundtrin/’stil-typiske’ bevægelser, og sekvensen har kunnet gentages. Der har været fokus på at lære danse inden for forskellige stilarter og derfor på dansenes forskellige tempo, rytme og udtryk.
De danse, der har været afprøvet er: Disco, lanciers, folkedans, square dance og line dance samt vals og salsa.
De fleste danse har været lærerstyrede, men der har også været arbejdet med egne trinkombinationer.

Teoretisk var emnet: Idrættens organisering i Danmark
Yubio, s. 1445-1447
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold (og eksamensforberedelse)

Vi spiller fodbold med vægt på indlæring af grundlæggende teknik og på, at alle får en god oplevelse af spillet. For at alle får udbytte af forløbet, indfører vi roller på holdet. Nogle er mentorer (de elever, der har fodbolderfaring) og andre er føl (elever uden erfaring), og det er mentorernes opgave at lære deres føl teknik inden for nogle af læreren udstukne rammer.
Rammerne er følgende:
Boldkontrol (driblinger, tæmninger, heade)
Afleveringer (inderside + vristspark)
Bevægelse og placering på banen (bredde/dybde + løb uden bold + spilbarhed)
Skudteknik

Teori om Team og roller: Yubio, s. 139-146
Vi repeterer desuden teori om kredsløb, kondition og konditionstræning - og afprøver forskellige former for intervaltræning i forbindelse med fodbold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer