Holdet 2024 Id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jeppe Michael Hejlesen Westendorp
Hold 2024 Id/h (2h Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate repetion
Titel 2 idrætshistorie
Titel 3 x-fit ( crossfit)
Titel 4 idræt og sundhed
Titel 5 Doping
Titel 6 Floorball og træningsprojekt.
Titel 7 Thai Bo
Titel 8 fysiologi
Titel 9 Badminton
Titel 10 idrætspsykologi
Titel 11 opvarmning rep.
Titel 12 Forløb#1
Titel 13 Forløb#11
Titel 14 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 x-fit ( crossfit)

Eleverne introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit. De skal:

have kendskab til crossfit og overfladisk kenskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, træk og pres.
kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt.
have indgående kendskab til teknikken i squat og KB-swings og kunne fejlrette andre.
kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
kunne lave og følge et træningsprogram, der forbedrer elevens crossfitness.
kunne reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 idræt og sundhed

yubio 1.2.2 og 1.3.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Floorball og træningsprojekt.

Faglige mål:
Tekniske: Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case om Jørgen og CF eller FB 17-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Thai Bo

Fokus i forløbet

at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne.

Lærer blok 1-5 fra yubio

at opnå træningseffekt og snakke kontinuerligt vs. Intervalarbejde. Evt. under inddragelse af pulsmåling og Borg skala

at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).

at træne den rytmiske forståelse og koordinationen

at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Badminton

I dette forløb spilles der badminton.
Der arbejdes med både single og double - og de forskellige, grundlæggende taktiske overvejelser, man bør have i de to spil. Rent teknisk arbejdes der med greb, lang serv, kort serv, clearslag, lob, drop, smash samt benarbejde og placering på banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 idrætspsykologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer