Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ma/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Matematik C
Lærer(e)
Jens Busck, Thea Kristiansen
Hold
2024 ma/p (
1p ma
,
1p ma SPS-lærer
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Lineære funktioner
Titel 2
Statistik
Titel 3
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 4
Trigonometri
Titel 5
Procentregning
Titel 6
Eksponentielle funktioner
Titel 7
Proportionalitet
Titel 8
Potensfunktioner
Titel 9
Funktionsteori
Titel 10
Lån og opsparing
Titel 11
Repetition og eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Lineære funktioner
Lærebog: "Kernestof mat 1 hf", kapitel 2.
Forskriften for en lineær funktion. a og b's betydning for grafens udseende. Topunktsformlen og bevis for denne. Lineær model. Lineær regression. Vækstegenskab ved lineære funktioner. Skæring mellem to linjer. Ligningsløsning, grafisk og algebraisk.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang
Prøv om du kan forklare eksemplet med en taxatur, startgebyr, og pris per kilometer. Prøv om du kan forklare at y = 10x + 50, hvor y er den samlede pris, og x er antal kilometer.
Du skal kunne beregne prisen per km og startgebyret, hvis et fragtfirma oplyser at 150 km koster 10234 kr. med startgebyr, og 175 km koster 11525 kr. med startgebyr. (Se eventuelt lærergennemgang fra sidste gang).
Øvelse 16, side 11.
Du skal have en nogenlunde forståelse af beviset midt på side 35.
Fint, hvis du kan lave lineær regression, eller har en nogenlunde fornemmelse af hvordan du skal gøre i Geogebra.
Fik du nogenlunde eller måske helt styr på beviset fra sidste gang? (Se eventuelt side 34 og gerne også QR-video).
Link til video
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Statistik
Lærebog: Kernestof mat 1 hf, kapitel 3.
Ugrupperet data. Hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens. Simple statistiske deskriptorer, middelværdi, min/maks, nedre/øvre kvartil og median, udvidet kvartilsæt. Diagrammer, prikdiagram, søjlediagram og boksplot.
Grupperet data. Intervalhyppighed, intervalfrekvens og kumuleret intervalfrekvens. Simple statistiske deskriptorer, middelværdi, kvartilsæt. Diagrammer, histogram, boksplot og sumkurve. Kvartilsæt ud fra sumkurve.
Indhold
Kernestof:
Lærergennemgang
Afslutning på lineære funktioner. Kan du beregne skæringspunktet mellem to lineære funktioner? (Altså skæringspunktet mellem to rette linjer?, for eksempel y = x+1 og y = 2x-3 ).
Eksempel: Vi kaster 10 gange med en terning. Du skal helst kunne bestemme 1) variationsbredden, 2) typetallet, 3) hyppigheder, 4) frekvenser, og 5) kumulerede frekvenser. (Se eventuelt side 46-47).
Lærergennemgang, grupperede observationer (højder) og sumkurve
Du skal gerne kunne bruge Wordmat statistik til at lave udvidet kvartilsæt og boksplot. Du skal helst også nogenlunde kunne forklare sammenhængen mellem udvidet kvartilsæt og boksplot. Altså hvordan tegner man boksplottet ud fra den udvidede kvartils
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
IT
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Kapitel 4 i lærebogen: "Kernestof Mat 1 hf".
Kombinatorik. Multiplikationsprincippet. Additionsprincippet. Tælletræ. Permutationer. Fakultet. Kombinationer og binomialkoefficient. Betydning af rækkefølge.
Sandsynlighedsregning. A priori og frekvens sandsynligheder. Sandsynlighedsfelt og symmetrisk sandsynlighedsfelt. Multiplikationsprincippet og additionsprincippet for sandsynligheder.
Indhold
Kernestof:
Kombinatorik gange og lægge sammen.docx
Kombinatorik permutationer og fakultet, side 68-69.docx
HF mat c, formelsamling.pdf
Du skal helst vide, hvornår vi skal "gange" antallet af muligheder, og hvornår vi skal lægge antallet af muligheder samme. Se eventuelt side 66-67.
Green Innovation Makers
Information om mødetider
1p kombinationer rækkefølge ligegyldig, side 70.docx
Kan du beregne 4!, såkaldt 4 fakultet. På hvor mange måder kan vi ordner 4 bøger på en hylde? Hvad så hvis vi har 10 bøger, men der er kun plads til 4 bøger ordnet på hylden?
Du skal gerne vide, hvordan vi kan beregne antal kombinationer (muligheder), når vi skal have 3 ud af 20, når rækkefølgen IKKE har betydning. Geogebra nkr(n, r). (Se eventuelt side 70-71 i lærebogen).
Link til hurtigt lille spørgeskema fra Green Innovation Week
Sandsynlighedsregning a priori og frekvens.docx
Fint hvis du kan nævne de tre punkter, der skal gælde for at vi kan kalde det et sandsynlighedsfelt. Kan du nævne de tre punkter, for eksempel ved kast med en terning?
Symmetrisk sandsynlighedsfelt.docx
Sandsynlighedsregning. Hvad var det nu for tre punkter, der skulle være opfyldt for at vi kan kaldet det et sandsynlighedsfelt? - Og symmetrisk sandsynlighedsfelt? Eksempel, et kast med en terning. (Se eventuelt side 72-74).
Sandsynlighed både-og enten-eller.docx
Du skal helst kunne forklare, gerne med eksempel, hvornår et forsøg med tilfældigt udfald kan kaldes et symmetrisk sandsynlighedsfelt. Se side 74-75.
Du skal helst vide, hvornår vi skal gange sandsynligheder og hvornår vi skal lægge sandsynligheder sammen. (Side 76-77).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Trigonometri
Lærebog: "Kernestof mat 1 hf", kapitel 5.
Basale trekantsbetegnelser. Vinkelhalveringslinje, median og højde i en vilkårlig trekant. Areal af en trekant. Pythagoras sætning. Ligedannede trekanter og skalafaktor. Konstruktion: De fem trekantstilfælde. Enhedscirklen og definition af cos(v) og sin(v). Retvinklet trekant og formler for cos(v) og sin(v) + bevis. Tangens. Løsning af trigonometriske ligninger med CAS.
Indhold
Kernestof:
Pythagoras formel og ensvinklede trekanter.docx
Med lidt øvelse skal du kunne beregne arealet af en trekant. Både retvinklede trekanter og vilkårlige trekanter. (Se eksempel 7, side 91).
De fem trekantstilfælde.docx
1) Du skal kunne bruge Pythagoras formel. 2) Du skal vide hvad skalafaktor er for ensvinklede trekanter.
enhedscirkel -.ggb
Givet en side og yderligere to størrelser (vinkler eller sider) i en trekant, skal du kunne konstruere trekanten i Geogebra. Eksempel, |AB|=5, |AC|=6, A=60 grader.
cos(A) og sin(A) i retvinklet trekant + bevis.docx
1) Du skal kunne tegne og forklare lidt om enhedscirklen. 2) De skal kunne forklare/redegøre for cos(v) og sin(v) i enhedscirklen. (Side 96-97).
Tangens tan(A).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Procentregning
Kapitel 6 i lærebogen: "Kernestof Mat 1 hf".
Procent og procent af et tal. Lægge procent til og trække procent fra. Fremskrivningsfaktor og vækstrate. Kapitalformlen og omskrivninger af denne.
Indhold
Kernestof:
Lægge procent til og trække procent fra.docx
Husk at hvis I skanner QR-koderne i lærebogen, er der fine video gennemgange.
Kapitalformlen.docx
1) Kan du beregne 10% af 200? 2) Kan du lægge 5% til 50? 3) Kan du trække 3% fra 30? (se side 122-123 og nye formelsamling side 5).
Kapitalformlen igen.docx
Kan du forklare symbolernes (bogstavernes) betydning i kapitalformlen?. (Se side 126 i lærebogen og formel 4 i formelsamlingen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Eksponentielle funktioner
Kapitel 7 i lærebogen: "Kernestof Mat 1 hf".
Formlen for eksponentielle funktioner. Betydning af a og b, og deres betydning for grafens udseende. Bestemmelse af a og b ud fra to punkter. Bevis for formler til bestemmelse af a og b. Eksponentiel regression. Kort introduktion til logaritmefunktionen. Halverings- og fordoblingskonstant. Bevis for fordoblingskonstant (og halveringskonstanten). Eksponentielle vækstmodeller.
Indhold
Kernestof:
Eksponentiel funktion og graf.docx
Mordgåde bestemmelse af a og b ud fra to punkter.docx
1) Kan du formlen for en eksponentiel funktion? 2) Kan du give et eksempel? 3) Kan du kort forklare, hvordan grafen for dit eksempel ville se ud? (Skriv den eventuelt ind i Geogebra).
Bevis formler til at bestemme a og b.docx
Kan du finde de to formler til bestemmelse af a og b for en eksponentiel funktion, som vi brugte til mordgåden? (Formlerne er både i lærebogen og i formelsamlingen).
Formelsamlingen (den samme som I har på papir)
Eksponentiel regression.docx
Eksponentielle funktioner.
Halvering og fordobling og logaritme funktionen.docx
Har du rimelig godt styr på hvordan du skal lave eksponentiel regression i Geogebra? (Side 144). OBS! I nogle versioner af Geogebra skal man benytte "VÆKST" for at få eksponentiel regression, som vi kender.
Bevis fordoblingskonstant.docx
1) Kan du forklare, hvad fordoblingskonstant er? 2) Hvad med halveringskonstant? 3) Kan du beregne fordoblingskonstant, hvis fremskrivningsfaktoren a=1,08 ? (Hint, benyt formel 43).
Eksponentielle vækstmodeller.docx
Forbered gennemgang af beviset for fordoblingskonstant (se side 149 midt).
Fik du styr på hvordan du vil fremlægge de to eksamens spørgsmål om eksponentielle funktioner? (se relevante beviser side 148-149).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Proportionalitet
Kapitel 8 i lærebogen: "Kernestof Mat 1 hf".
Ligefrem- og omvendt proportionalitet.
Indhold
Kernestof:
Ligefrem proportionalitet.docx
Omvendt proportionalt sommerhus.ggb
Omvendt proportionalitet.docx
I hvilken af de tre eksempler er x og y ligefrem proportionale?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Potensfunktioner
Introduktion af potensfunktioner. Betydning af a og b. Bestemmelse af a og b ud fra to punkter. Potensregression. Procent-procent vækst.
Indhold
Kernestof:
Vi sætter os i makkerskabsgrupper
Intro potensfunktion.docx
Potensfunktioner bestemmelse af a og b.docx
1) Kan du formlen for en potensfunktion? 2) Kan du forklare, for hvilke værdier af a, funktionen er voksende og aftagende? 3) En potensfunktion kan vokse på to måder. For hvilke værdier af a vokser den på den ene måde og den anden måde? (side 172-173
Potensregression.docx
Procent-procent vækst potensfunktion.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Funktionsteori
Definitions- og værdimængde. Intervaller. Ekstrema, lokalt- og globalt ekstemum, ekstremumssted, ekstremumspunkt. Monotoniforhold. Tangenter, tangenthældning og væksthastighed.
Kapitel 10, afsnit 10.1-3, i lærebogen: "Kernestof Mat 1 hf".
Indhold
Kernestof:
Intervaller, side 192-193.docx
Funktionsteori, ekstrema.docx
Monotoniforhold.docx
Tangent og væksthastighed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
Lån og opsparing
Kapitel 12 i lærebogen: "Kernestof Mat 1, hf".
Opsparingsannuitet. Annuitetslån, herunder begreberne ydelse, rentefod, rente, hovedstol, afdrag, primo- og ultimo saldo. Amortisationstabel. Frem- og tilbageskrivning med renteformlen/kapitalformlen. Gennemsnitlig rente. Nominel og effektiv rente.
Indhold
Kernestof:
Opsparingsannuitet.docx
Forklar hvad et annuitetsopsparing er. (side 230-231).
Annuitetslån igen - Et lån med faste tilbagebetalinger.docx
Frem- og tilbageskrivning med renteformlen.docx
Forklar hvad et annuitetslån er, (side 234-235).
Gennemsnitlig rente.docx
Nominel- og effektiv rente.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Repetition og eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamensspørgsmål og forberedelse af eksamen.
Indhold
Kernestof:
Opgaver
Geogebra, cos og sin og enhedscirklen
Cos og sin - repetition.docx
Ligedannede trekanter - repetition.docx
Lav en tegning af et koordinatsystem med enhedscirklen og forklar ud fra tegningen om cosinus og sinus (cos og sin).
Tegn og forklar om ligedannede (=ensvinklede) trekanter, og gør rede for begrebet skalafaktor.
Målfast konstruktion med Geogebra.docx
Ligninger og formler.docx
Foreløbige eksamensspørgsmål (skal godkendes af censor)
Vejledende eksamensopgaver
Eksamensspørgsmål nummer 3
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 8, fordi vi får besøg fra banken på fredag.
Lærergennemgang
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 4
Oversigt:
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 5
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 6
Vi arbejder med eksamensspørgsmål nummer 7
2025 04 29 2.modul spørgsmål 6 Tavlegennemgang.docx
Lægge procent til og trække procent fra.docx
Kapitalformlen.docx
Kapitalformlen igen.docx
2025 04 29 2.modul 1p ma OPG.docx
2025 04 30 1p ma MDTL SPG 7.docx
2025 04 30 1p ma OPG.docx
Sandsynlighed både-og enten-eller.docx
Symmetrisk sandsynlighedsfelt.docx
Sandsynlighedsregning a priori og frekvens.docx
Repetition sandsynlighedsregning.docx
MDTL SPG 7 + tavlegennemgang.docx
2025 04 30 1p ma OPG Sandsynlighedsregning.docx
2025 05 14 3.modul 1p ma OPG.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962814544", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962814544", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962814544" }