Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anne Mette Rahbek Kristensen, Gitte Breum Esbjørn, Jens Randrup, Signe Mortensen, Søren Garsdal Rasmussen, Tania Rettig
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks hi, 1p ks hi SPS-lærer, 1p ks re, 1p ks re SPS-lærer, 1p ks sa, 1p ks sa SPS-lærer, 2p ks, 2p ks hi, 2p ks hi SPS-lærer, 2p ks re, 2p ks re SPS-lærer, 2p ks sa, 2p ks sa SPS-lærer)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdenshistorien i oversigt
Titel 2 Vikingetiden
Titel 3 Besættelsen
Titel 4 Familien
Titel 5 Kulturmøder
Titel 6 Det gode samfund, fællesfagligt
Titel 7 Hekse
Titel 8 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Verdenshistorien i oversigt

Verdenshistorien i oversigt. Eleverne arbejder med forskellige perioder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 Familien

Religion:
I religion arbejder vi med kristendommens rolle i Danmark i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund. Vi har særligt fokus på kristendommens betydning for familien og for individets identitetsdannelse, især i forbindelse med ægteskab og skilsmisse.

Vi tager udgangspunkt i de kristne grundmyter: Skabelse, Syndefald og Opstandelse og dermed den kristne frelsesforståelse og begrebet arvesynd.
Som grundbog anvendes KS-bogen, dels det indledende forløb om familien, dels afsnittet om det gode samfund, hvor den kristne frelsesforståelse bliver udfoldet.

Vi arbejder med følgende sider: s. 9-12: Om de tre samfundsformer, 155-157: Om Jesus som guds søn og verdens frelser, s. 167-169: Om folkekirkens fløje.
Desuden bruges Klar til KS s. 142-143: Grundmyter, 154-156, 158-159: Sekularisering

Vigtigste tekster:
Niels Reeh: Hvilken rolle spiller kristendommen for den danske familie? Kristeligt Dagblad 2014.
Første Mosebog kap. 1-3: Skabelse og syndefald
Luthers hustavle
Palladius: af Det hellige ægteskab
Constance Ring: Constances besøg hos præsten
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad.
Bouchet: Myte og ritual privatiseret
Bryllup i det senmoderne samfund – tre eksempler på senmoderne vielser.
Matilda Lyager Hanscomb: Familien er ikke længere fælles om troen, Kristeligt Dagblad 2023.

Desuden besøg i den lokale kirke (Egeris kirke) til en snak med præsten om tro og ritualer i det senmoderne samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kulturmøder

Religion:
I religion arbejder vi med islam. I forløbet undersøger vi islams oprindelse og formative periode, herunder profeten Muhammeds betydning. Vi arbejder med trospunkter og pligter i islam og eksempler på, at pligterne kan være en udfordring i det danske samfund. Desuden arbejder vi med forholdet mellem religion og samfund og undersøger en række forskellige måder at se på islam og være muslim på.

Grundbog: KS-bogens afsnit om kulturmøder.
Vi bruger følgende sider: s. 98-101: Trosartiklerne, 101-104: Muhammeds betydning i islam, 104-105: Livet som muslim, 105-108: De fem søjler + Jihad, 108-110: Tørklædet, 111-112: Forskellige opfattelser af islam, demokrati og sharia.
Klar til KS s. 162-163: Hjärpes model med eksempler.

Centrale begreber:
Trosartiklerne, de fem søjler, sharia, Koranen og hadith, lovreligion, jihad, konversion, minimalisme og maksimalisme, Hjärpes model.

Tekster:
Video med Duaa, som er muslim. TV2 Fyn, 2020.
Deniz Kitir: Mange måder at være religiøs på, fra "Klassisk og moderne islam", Systime i-bog:
Profetens himmelrejse, denne udgave er fra Forman: Muslimernes Religion.
Hadith om dommedag.
Inger Støjberg, Facebook-opslag om ramadanen, 2018
Tre muslimer fortæller om hverdagen under ramadanen: Sådan klarer vi faste og job. dr.dk, 2018
I gymnasiet med Allah, Interview med gymnasieeleven Samoon Ghazi; Gymnasieskolen, 2015
Aminah Tønnsen: Koranen og tørklædet (uddrag), islamstudie.dk, 2005.
Waseem Hussain: Tørklæde og hijap, fra islamsvar.dk
Om tørklædet i islam: Sura 24, vers 31 (uddrag) og Sura 33, vers 59 (uddrag)
Rambos model for konversion.
Dagbladet Holstebro-Struer: Jeg græd da jeg konverterede. Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv, 2018.
Når naboens datter er muslim, DR dokumentar, uddrag. Fokus på årsager til konversion, brug af tørklædet og synet på muslimer i Danmark.
Omar Marzouk: Islam handler for mig om at have gode intentioner, religion.dk 2018.
Sherin Khankan: Om islam og sekularisme, 2016.
Sura 2, 2-10: Om tro
Sura 8, 39 og 9,5 om jihad
Hizb ut-Tahrir: Om synet på samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det gode samfund, fællesfagligt

Tema: Det gode samfund/velfærdsstaten.

Religion:
I religion arbejder vi med de etiske forestillinger, som kan skabe grundlaget for det gode samfund. Vi arbejder først med den kristne etik og efterfølgende med sekulær etik i form af lykkeetik og pligtetik. Vi arbejder især med forskellige syn på næstekærlighed samt med etik i forbindelse med prioriteringer i sundhedsvæsenet. Desuden undersøger vi forskellige syn på sammenhængen mellem kristendommen og den danske velfærdsstat.

Forløbet bygger på KS-bogens afsnit om det gode samfund, s. 206 - 217.

Tekster:
De 10 bud, 5. Mosebog 5, 7-21
Bjergprædiken, Matt 5, 21-30 + 43-48
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, Luk 10, 25-37.
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste og Kim Hartzner: Den syriske flygtning i nød er også min næste. Begge artikler er fra Kristeligt Dagblad 2015.
Jakob Birkler: Hvem af os skal først i respirator?, 2020
Caroline Bjerre-Bertelsen: Organdonorer skal først i køen til nye organer, 2016
Religion og velfærdsstat.
Niels Kærgård: Religion, politik og velfærdsstat (uddrag), 2005
Kurt E. Larsen: Velfærdsstaten udspringer af kristendommen, 2006
Anders Raahauge: Barmjertighed eller beregning, 2011




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsistræning 16-09-2025
Synopsistræning: Det gode samfund 18-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Buddhisme

Forløb 4: Buddhisme (enkeltfagligt)

Vi tager udgangspunkt i den klassiske buddhisme og undersøger de overordnede forskelle på vestlige religioner (jødedom, kristendom og islam) og østlige religioner (hinduisme og buddhisme). Fokus på gudsopfattelse og menneskesyn samt frelsesforestilinger.
Efterfølgende arbejder vi med det buddhistiske verdenssyn og begreberne: Karma, samsara og nirvana, de fire ædle sandheder og den otte-ledede vej. Desuden kort intro til skandhaer og an-atman.
De tre hovedretninger præsenteres.

Buddhisme i vesten/Danmark:
Fokus på begrebet Google-buddhisme og konvertit-buddhisme i DK i forhold til buddhisme i oprindelseslandene. Desuden fokus på buddhismen som en senmoderne religion.

Vi bruger afsnittet om buddhismen i KS-bogen s. 47 - 56.

Klassiske tekster:
Budha-legenden (efter Borup)
Benares-talen, fra Religionsportalen.

Om buddha-legenden fra KS-bogens hjemmeside.

Merete Boe Nielsen: Man bestemmer selv sit liv, fra Grundbogen til Religion C s. 172
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer