Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anders Teglgaard Kjær, Malou Bergmann Madsen, Rikke Madsen
Hold 2024 nf/q (1q nf, 1q nf bi, 1q nf ge, 1q nf ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer, ioner og molekyler
Titel 2 Ørred i vandløbet
Titel 3 Vand - kan der leve ørreder i Karup Å?
Titel 4 Klamydia i 1.q
Titel 5 Vejr og klima
Titel 6 Regn med kemi
Titel 7 Hvem er far til Lukas og Markus?
Titel 8 Syre-basekemi
Titel 9 Fødevarer
Titel 10 Kampen om elektronerne
Titel 11 Fødevarer
Titel 12 Organisk kemi
Titel 13 Biologi i anvendelse
Titel 14 Pladetektonik og naturkatastrofer
Titel 15 Energi, erhverv og udvikling
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer, ioner og molekyler

Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:

Grundstoffer
Bohrs atommodel
Det periodiske system
Tilstandsformer
Afstemning af reaktionsskemaer

Ioner og ionforbindelser
Simple og sammensatte ioner
Navngivning af ionforbindelser
Fældningsreaktioner

Elektronparbindinger
Navngivning af molekyler
Molekylers rumlige struktur
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger
Polære og upolære molekyler
Vand som opløsningsmiddel
Hydrofile og hydrofobe grupper.
Hydrogenbindinger

Sikkerhed i laboratoriet.

Elevøvelser:
Fældningsreaktioner (rapport)
Bestemmelse af chloridindholdet i vand (journal)
Blandbarhed (journal)

Demoforsøg:
Afbrænding af magnesium
Flammefarver
Fældningsreaktioner
Polaritet - blandbarhed mellem polære og upolære stoffer.

Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 11-25, 37-38, 41-59, 63-83, 105-107 og 127-135

Forløbet har været en del af det tværfaglige nf samarbejde ift. problemformuleringen:
Kan havørreden leve i Karup å?
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Ørred i vandløbet

Ørreden i Karup Å

Eleverne forventes efter forløbet at have en indsigt i:
- Hvad et økosystem er
- Overblik over fotosyntese og respirationsprocesserne  
- Opbygningen af et vandløb
- Hvordan man kan undersøge vandkvaliteten i et vandløb
- Ørredens biologi

Læsestof: Kompendie om Ørreden i Kaurp Å

Øvelse: Makroindex

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vand - kan der leve ørreder i Karup Å?

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klamydia i 1.q


Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i pro og eukaryote celler og i kønssygdommen klamydia.

- Cellens grundlæggende opbygning
- Cellemembran og celletransport
- Pro- og eukaryote celler
- Kønssygdommen klamydia


Forsøg:
- kan vi få en vingummibamse til at vokse?
- Smittespredning i 1.q

Materiale:
-sundhed, borger, patienthåndbogen, sexsygdomme, bakterieinfektioner, klamydia
- biologi til tiden s. 14-15
- Fra ørred hæfte om osmose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vejr og klima

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Regn med kemi

Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:

Afstemning af reaktionsskemaer
Beregninger ved reaktioner
Stofmængde, n.
Molarmasse, M.
Masse, m.
Enheder: g, mol, g/mol, liter, mol/liter
Ækvivalente mængder
Stofmængdekoncentration, c(A)=n(A)/V
Formel og aktuel koncentration
Masseprocent

Elevøvelser:
Ophedning af NaHCO3 (rapport)
Saltindhold i smør (rapport)

Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 87-98 og side 145-155
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Hvem er far til Lukas og Markus?

I forløbet arbejder vi med DNA, hvordan gener nedarves og hvordan gener udtrykkes, og hvordan man kan bruge den viden til at finde ud af hvem der er far til Lukas og Markus.

- DNAs opbygning
- Proteinsyntesens principper
- Genetik
- Nedarvning

Forsøg:
- blodtypebestemmelse
- gelelektroforese
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Syre-basekemi

Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:

Definition af en syre og en base
Syrer og basers styrke
Syre-basereaktioner
Korresponderende syre-basepar
Dihydronsyre
Oxoniumion og pH-begrebet
Indikator
Syre-basetitrering
Ækvivalenspunkt
Konservering af fødevarer med svage syrer

Elevøvelser:
Introduktion til syre-basekemi ved undersøgelse af pH (journal)
Bestemmelse af eddikesyre i lagereddike (journal)
Miniøvelsen om atamon (journal)

Demonstrationsforsøg:
NH3(g) + HCl(g)
Ændring af pH-værdi for NaOH og HCl ved forskellige stofmængdekoncentrationer

Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 159-177

Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 2
Side 111-112

Youtube-videoer fra Gymnasiekemi som lektier til bedre faglig forståelse.

Forløbet er afsluttet med et tværfagligt NF-projekt om fødevarer med problemformuleringen: Hvordan sikrer vi, at der er mad nok til alle?
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Fødevarer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kampen om elektronerne

Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:
Redoxreaktion
Oxidation
Reduktion
Tildeling af oxidationstal
Afstemning af reaktionsskemaer for redoxreaktioner
Spændingsrækken.

Demonstrationsforsøg
Metaller i vandige opløsninger og metaller i syre

Elevøvelser
Spændingsrækken (journal)

Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 181-193
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fødevarer

Indhold:
- Makromolekyler: kulhydrat, fedt og protein
- Energiomsætning
- Enzymer i fordøjelses systemet
- Fordøjelses systemet
-Sundhed

Materiale:
- kost og fordøjelseskompendie

Forsøg:
-Nedbrydning af fedt
-Nedbrydning af kulhydrat
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Organisk kemi

Kernestof som er suppleret med opgaveregning
Carbonatomets bindingsforhold
Carbonhydrider fysiske og kemiske egenskaber
Alkaner og alkener
Navngivning af carbonhydrider
Strukturformel og zigzagformel
Isomeri
Substitution og addition
Forbrændingsreaktioner
Introduktion til den karakteristiske gruppe alkohol (-OH gruppen)
Blandbarhed
Hydrofile og hydrofobe grupper

Læst i Basiskemi C, forfatter H.Mygind m.fl.
Side 122-138 (udleveret som pdf og i papirform)

Demonstrationsforsøg
Ethanol og vand

Elevøvelser
Reaktioner med carbonhydrider (rapport)



Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Biologi i anvendelse

Indhold:
- Overordnet om bioteknologiske metoder: CRISPR, genterapi, æg sortering
- Muligheder for at behandle arvlige sygdomme
- Etiske overvejelser omkring CRISPR/genterapi
-GMO fødevarer
- Fotosyntese
- Respiration

Materiale:
- Dokumentar: CRISPR - vi fixer dine gener
- s. 117-123 i biologi til tiden

Forsøg:
- Påvisning af respiration og fotosyntese
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Pladetektonik og naturkatastrofer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Energi, erhverv og udvikling

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Forberedelse til den interne NF-prøve
Repetition af de forskellige forløb i kemi.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer