Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anders Teglgaard Kjær, Malou Bergmann Madsen, Rikke Madsen
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf, 1q nf bi, 1q nf ge, 1q nf ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer, ioner og molekyler
Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:
Grundstoffer
Bohrs atommodel
Det periodiske system
Tilstandsformer
Afstemning af reaktionsskemaer
Ioner og ionforbindelser
Simple og sammensatte ioner
Navngivning af ionforbindelser
Fældningsreaktioner
Elektronparbindinger
Navngivning af molekyler
Molekylers rumlige struktur
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger
Polære og upolære molekyler
Vand som opløsningsmiddel
Hydrofile og hydrofobe grupper.
Hydrogenbindinger
Sikkerhed i laboratoriet.
Elevøvelser:
Fældningsreaktioner (rapport)
Bestemmelse af chloridindholdet i vand (journal)
Blandbarhed (journal)
Demoforsøg:
Afbrænding af magnesium
Flammefarver
Fældningsreaktioner
Polaritet - blandbarhed mellem polære og upolære stoffer.
Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 11-25, 37-38, 41-59, 63-83, 105-107 og 127-135
Forløbet har været en del af det tværfaglige nf samarbejde ift. problemformuleringen:
Kan havørreden leve i Karup å?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ørred i vandløbet
Ørreden i Karup Å
Eleverne forventes efter forløbet at have en indsigt i:
- Hvad et økosystem er
- Overblik over fotosyntese og respirationsprocesserne
- Opbygningen af et vandløb
- Hvordan man kan undersøge vandkvaliteten i et vandløb
- Ørredens biologi
Læsestof: Kompendie om Ørreden i Kaurp Å
Øvelse: Makroindex
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klamydia i 1.q
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i pro og eukaryote celler og i kønssygdommen klamydia.
- Cellens grundlæggende opbygning
- Cellemembran og celletransport
- Pro- og eukaryote celler
- Kønssygdommen klamydia
Forsøg:
- kan vi få en vingummibamse til at vokse?
- Smittespredning i 1.q
Materiale:
-sundhed, borger, patienthåndbogen, sexsygdomme, bakterieinfektioner, klamydia
- biologi til tiden s. 14-15
- Fra ørred hæfte om osmose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vejr og klima
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Regn med kemi
Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:
Afstemning af reaktionsskemaer
Beregninger ved reaktioner
Stofmængde, n.
Molarmasse, M.
Masse, m.
Enheder: g, mol, g/mol, liter, mol/liter
Ækvivalente mængder
Stofmængdekoncentration, c(A)=n(A)/V
Formel og aktuel koncentration
Masseprocent
Elevøvelser:
Ophedning af NaHCO3 (rapport)
Saltindhold i smør (rapport)
Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 87-98 og side 145-155
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Hvem er far til Lukas og Markus?
I forløbet arbejder vi med DNA, hvordan gener nedarves og hvordan gener udtrykkes, og hvordan man kan bruge den viden til at finde ud af hvem der er far til Lukas og Markus.
- DNAs opbygning
- Proteinsyntesens principper
- Genetik
- Nedarvning
Forsøg:
- blodtypebestemmelse
- gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre-basekemi
Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:
Definition af en syre og en base
Syrer og basers styrke
Syre-basereaktioner
Korresponderende syre-basepar
Dihydronsyre
Oxoniumion og pH-begrebet
Indikator
Syre-basetitrering
Ækvivalenspunkt
Konservering af fødevarer med svage syrer
Elevøvelser:
Introduktion til syre-basekemi ved undersøgelse af pH (journal)
Bestemmelse af eddikesyre i lagereddike (journal)
Miniøvelsen om atamon (journal)
Demonstrationsforsøg:
NH3(g) + HCl(g)
Ændring af pH-værdi for NaOH og HCl ved forskellige stofmængdekoncentrationer
Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 159-177
Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 2
Side 111-112
Youtube-videoer fra Gymnasiekemi som lektier til bedre faglig forståelse.
Forløbet er afsluttet med et tværfagligt NF-projekt om fødevarer med problemformuleringen: Hvordan sikrer vi, at der er mad nok til alle?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Fødevarer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kampen om elektronerne
Kernestof der er arbejdet med både teoretisk og med inddragelse af opgaveregning:
Redoxreaktion
Oxidation
Reduktion
Tildeling af oxidationstal
Afstemning af reaktionsskemaer for redoxreaktioner
Spændingsrækken.
Demonstrationsforsøg
Metaller i vandige opløsninger og metaller i syre
Elevøvelser
Spændingsrækken (journal)
Læste sider af forfatter H.Parbo m.fl.: Kend Kemien 1
Side 181-193
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fødevarer
Indhold:
- Makromolekyler: kulhydrat, fedt og protein
- Energiomsætning
- Enzymer i fordøjelses systemet
- Fordøjelses systemet
-Sundhed
Materiale:
- kost og fordøjelseskompendie
Forsøg:
-Nedbrydning af fedt
-Nedbrydning af kulhydrat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Organisk kemi
Kernestof som er suppleret med opgaveregning
Carbonatomets bindingsforhold
Carbonhydrider fysiske og kemiske egenskaber
Alkaner og alkener
Navngivning af carbonhydrider
Strukturformel og zigzagformel
Isomeri
Substitution og addition
Forbrændingsreaktioner
Introduktion til den karakteristiske gruppe alkohol (-OH gruppen)
Blandbarhed
Hydrofile og hydrofobe grupper
Læst i Basiskemi C, forfatter H.Mygind m.fl.
Side 122-138 (udleveret som pdf og i papirform)
Demonstrationsforsøg
Ethanol og vand
Elevøvelser
Reaktioner med carbonhydrider (rapport)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Biologi i anvendelse
Indhold:
- Overordnet om bioteknologiske metoder: CRISPR, genterapi, æg sortering
- Muligheder for at behandle arvlige sygdomme
- Etiske overvejelser omkring CRISPR/genterapi
-GMO fødevarer
- Fotosyntese
- Respiration
Materiale:
- Dokumentar: CRISPR - vi fixer dine gener
- s. 117-123 i biologi til tiden
Forsøg:
- Påvisning af respiration og fotosyntese
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Energi, erhverv og udvikling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Forberedelse til den interne NF-prøve
Repetition af de forskellige forløb i kemi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962945536",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962945536",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64962945536"
}