Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/x (2x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Krop og bevægelse
Introduktion til biologi som fag - oversigt celler
Lunger, åndedræt
Kredsløb, hjerte, blod
Cellens energi: Respiration og anaerob forbrænding
Muskler (opbygning, funktion), muskelfibertyper
Kondition
Styrke
Kort om træning og doping
Materiale:
Biologi i udvikling, s.9-10, 14, 16, 103-131.
Øvelser:
Hjertedissektion, hjertelyd, blodtryk
Kredsløb og arbejde (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og mikrobiologi
Celler - opbygning og typer af celler (+ virus kort)
Cellemembran og transport over membran
Osmose
Mikroorganismer
Vækst og vækstfaktorer + kort om enzymer
Respiration og gæring
Eksempler på anvendelse: håndvask, konservering, enzymfremstilling
Materiale:
Biologi i udvikling, s.9-11, 14-21, 90
Biologi til Tiden, s.141-149
Øvelser:
Osmose i kartofler
Mikroskopi (mundskrab, løgceller, gærceller)
Enzymaktivitet i gær
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i udvikling; sider: 9-11, 14-21, 90
-
Husk bogen med - ellers ikke lektie
-
3 ØV Osmose Kartoffel.doc
-
4 ØV Mikroskopi af dyre-, plante- og svampeceller.docx
-
4 OPG Cellemodel.docx
-
Lektie: brug 20 min, hvor du: kigger kommentarer til Osmose-journalen, repeterer siderne om celler (især fig. 10, 12, 14), og ser godt på to nye figurer: fig. 24 og 26
-
5 OPG Diffusion, osmose, aktiv transport SPG (BIU s.18-21).docx
-
5 OPG Enzymer.docx
-
6 Arbejdsspørgsmål Mikroorganismer og Vækst.docx
-
6 ØV - Variabelkontrol og enzymaktivitet i gær.docx
-
Lektie: læs i kopi fra sidste gang (BTT) s.141-146 (vedhæftet). Det er lidt langt, bemærk især: Hvad er en mikroorganisme? Hvad viser fig.198 om 'Bakterievækstkurven'?
-
Mikroorganismer og bioteknologi (fra BTT).pdf
-
¤ Celler Basis-ppt.pptx
-
¤ Mikroskopisk liv Basis-ppt.pptx
-
Lektie: læs videre i kopi om Mikroorganismer, s.146-149 (indtil 'DNA og gener). Noget af det har vi haft før - bemærk især: enzymernes funktion, figur 202 og figur 205.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn og hormoner
Kønnet vs. ukønnet formering
Køn og hormoner, kønsorganer, kønshormoner
Menstruationscyklus, feedbackmekanismer
Graviditet
(Prævention, kønssygdomme)
Barnløshed, kunstig befrugtning
Materiale:
Biologi i udvikling, s.133-158
Videoaflevering: Celler og formering
Øvelser:
Ægløsningstest (journal)
Mikroskopi æggestokke og testikelvæv (set præventionsmidler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og arv
DNA-molekylet, opbygning og replikation
Protein, det centrale dogme
Gener - nedarvning af egenskaber: Krydsningsskema, stamtræ, kønsbundne egenskaber
Celledeling overordnet (mitose, meiose)
Mutation
Eksempler på evolutionsmekanismer, arv versus miljø
Diskussion anvendelser (fosterdiagnostik, PGD, ægsortering)
Materiale:
Biologi i udvikling, Frøsig et al. 2014, Nucleus, s.78-79, 169-172, 174-178, 196-203, 181-194.
Supplerende:
Biologi i udvikling, Frøsig et al. 2014, Nucleus, s.179-180, 159-160, 165-167.
Øvelser:
Blodtypebestemmelse (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost og fordøjelse
Kort forløb om kost og enzymer:
Hvad kosten består af og bruges til i kroppen:
-Kulhydrat, fedtstoffer, protein
Energibalance, energiindhold, energifordeling
Nedbrydning i fordøjelsen: enzymer
Materiale:
Biologi i udvikling, s.75-82, 90.-92. Supplerende: s.82-89
frida food.data
Øvelser:
'Nedbrydning af stivelse i rugbrød'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Økosystemer
Energistrømme
Fotosyntese, fødekæder, respiration
Omsætning af energi hos planter og dyr
Nedbrydning, oganiske og uorganiske stoffer
Kulstofkredsløb
Samspil mellem arter, og mellem arter og omgivende miljø
-Habitat, niche
-Konkurrence, abiotiske og biotiske faktorer
Eksempel på økosystem: Gymnasiesøen
Oversigt kroppens organsystemer
Repetition
Materiale:
Biologi i udvikling C, s.23-31, 35-37, 61-64, 71-73
Biologi til Tiden (kopi, 'Kroppens organsystemer'), s.16-17
Øvelser:
"Fotosserie": Plantedele, nedbrydning, kulstof i jorden
Feltundersøgelse: Makroindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Økologi - Basis I.docx
-
Biologi i udvikling; sider: 23-31, 35-37, 61-64, 71-73, 82-89, 138-141
-
2 OPG Fig & ord Energistrøm, vækst, fødekæder.pptx
-
3 Økologi - Basis II.docx
-
3 Planters opbygning OPG.docx
-
3 Kulstofkredsløb OPG.docx
-
4 Feltundersøgelse - Makroindeks.doc
-
5 Økologi Problemstillinger ANV.docx
-
Økologi basis-ppt 2x bi.pptx
-
Lektie: samme som i går
-
Kroppens organsystemer_BTT s.16-17.pdf
-
Tag bogen med. Lektie er bruge 15 min på at kigge undervisningsbeskrivelsen igennem, og bladrer lidt rundt på siderne - hvad har I lært om?
-
z NøgleordSamlet_Celler, Mikro, Kost.docx
-
Udkast oversigt spørgsmål UdenBilag 2x bi 2025.pdf
-
Tjek også: at du kan finde Undervisningsbeskrivelsen på lectio, og har overblik over forsøgene.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67402730508",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67402730508",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67402730508"
}