Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Anne Mette Rahbek Kristensen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf1 (1gf1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Dansk i grundforløbet
Introduktion til dansk på stx.
Grundbog i forløbet er Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime IBog, 2015
I grundforløbet i dansk introduceres eleverne til:
- fagets hovedområder (litteratur, sprog og medier)
- de overordnede betegnelser (fakta og fiktion og eksempler på undergenrer)
- mere elementære analyseredskaber
- typiske arbejdsmåder
Der vil især være fokus på fiktion og her novellegenren, hvor der arbejdes med hhv. den klassiske og den moderne novelle. Forhold der fremdrages under analysen af fiktionstekster er fx. indre og ydre komposition, fortæller, personkarakteristik m.m. (forhold der er kendt fra grundskolen).
Når vi analyserer, vil der også blive set på sproglige virkemidler fx anvendte ordklasser, bøjninger og sætningsopbygning, som ligeledes tages op i AP.
Det skriftlige arbejde foregår dels i timerne, dels som fordybelsestid - og en del af arbejdet vil foregå som processkrivning.
Vi skal ind over skriftlige genrer som: beskrivelse, (referat), resume og personkarakteristik og afslutter med en mere sammenhængende analyseopgave.
Der gives ikke karakterer, men evalueres i form af samtaler og kommentarer - både klassevis og individuelt.
Kernetekster, der læses i grundforløbet:
Boccaccio: “Basilikumkrukken”, fra “Decameron” (1348-50)
Henrik Pontoppidan: “Muldskud” (novelle, 1888)
Pia Juul: “Alle kan ro” (novelle, 2008)
Helle Helle: “Stavgang” (novelle, 2007)
Analysebegreber, der gennemgås i grundforløbet:
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime IBog, 2015, følgende afsnit:
Afsnit 2.2
Om genrer og fakta- og fiktion
Afsnit 3.1
Personkarakteristik
Miljø + tid
Konflikt
Afsnit 3.2
Komposition
Afsnit 3.3
Fortælleren
Afsnit 3.5
Tema
Afsnit 3.6
Om novellen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Aktivering af ibog.docx
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Boccaccio's Decameron, Day 4 Novella 5 – cdimatteo
-
Afsnit
-
Tekstarbejde Basilikumkrukken.docx
-
Basilikumkrukken
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
3.1 Hvad handler teksten om? | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Muldskud
-
Google Classroom
-
3.5 Tema og perspektivering | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Til eleverne på Skive Gymnasium
-
Øvelser Kontrakter, koder og genrer.docx
-
2.2 Fakta- og fiktionsgenren | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Litterær analyse, grundforløb i dansk.docx
-
Husk kompendium
-
Meme Generator - Imgflip
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Referat og resume
|
28-08-2025
|
|
Personkarakteristik
|
26-09-2025
|
|
Afsluttende analyseopgave
|
20-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429041343",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429041343",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429041343"
}