Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Skive Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Stig Ross Sørensen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf3 (1gf3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Grundbog i forløbet er Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime iBog
I grundforløbet i dansk introduceres eleverne til:
- fagets hovedområder (litteratur, sprog og medier)
- de overordnede betegnelser (fakta og fiktion og eksempler på undergenrer)
- mere elementære analyseredskaber
- typiske arbejdsmåder
Der vil især være fokus på fiktion og her novellegenren, hvor der arbejdes med hhv. den klassiske og den moderne novelle. Forhold der fremdrages under analysen af fiktionstekster er fx indre og ydre komposition, fortæller, personkarakteristik m.m. (forhold der er kendt fra grundskolen).
Når vi analyserer, vil der også blive set på sproglige virkemidler fx anvendte ordklasser, bøjninger og sætningsopbygning, som ligeledes tages op i AP.
Det skriftlige arbejde foregår dels i timerne, dels som fordybelsestid - og en del af arbejdet vil foregå som processkrivning.
Vi skal ind over skriftlige genrer som: beskrivelse, (referat), resume og personkarakteristik og afslutter med en mere sammenhængende analyseopgave.
Der gives ikke karakterer, men evalueres i form af samtaler og kommentarer - både klassevis og individuelt.
Kernetekster, der læses i grundforløbet:
Boccaccio: “Basilikumkrukken”, fra “Decameron” (1348-50)
Henrik Pontoppidan: “Muldskud” (novelle, 1888)
Pia Juul: “Alle kan ro” (novelle, 2008)
Helle Helle: “Stavgang” (novelle, 2007)
Analysebegreber, der gennemgås i grundforløbet:
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime IBog, 2015, følgende afsnit:
Afsnit 2.2
Om genrer og fakta- og fiktion
Afsnit 3.1
Personkarakteristik
Miljø + tid
Konflikt
Afsnit 3.2
Komposition
Afsnit 3.3
Fortælleren
Afsnit 3.5
Tema
Afsnit 3.6
Om novellen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien består i, at du skal tænke over, hvordan jeres udklædning rent praktisk skal se ud + at komme med forslag til kampråb (inkl. fremføring af kampråb på scenen).
-
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Nye makkerpar. Dernæst fortsat arbejde med Black Power.
-
Black Power, arbejdsspørgsmål.docx
-
Black Power, 2005, Per Vers, Lyrics.docx
-
Log ind i Håndbog til dansk (ibog) og find kapitel 3.4 om fremstillingsformer. Her skal du læse om Situation, Beretning og Beskrivelse.
-
Fremstillingsformer, teksteksempler.docx
-
Pontoppidan, Henrik Muldskud 1889.pdf
-
Vi skal i gang med et lille forløb om noveller, og vi skal i modulet i dag fokusere på fortællere. Læs derfor afsnit 3.3 i Håndbog til dansk.
-
Fortællerforhold og synsvinkler, opgaver.docx
-
Vi skal lidt videre frem i vores lille forløb om noveller, så læs derfor vedhæftede pdf som forberedelse til modulet.
-
Boccaccio Basilikumkrukken OCR.pdf Afsnit
-
Prinsessen med de tolv par guldsko, referater.docx
-
Basilikumkrukken, gruppearbejde.docx
-
Hvis du var på kasernen i fredags, så læs vedhæftede dokument igennem. Du behøver ikke skrive referat og resume, men gør dig tanker om, hvad du ville have med i et referat, og hvordan du ville skrive resumeet.
-
PEE-modellen.docx
-
Afsnit 3.1 i Håndbog til dansk. Rul ned til personkarakteristik.
-
Skriv en personkarakteristik af Elisabetta. Upload til lectio.
-
Vi skal videre med Basilikumkrukken. Læs som optakt afsnit 3.1 i Håndbog til dansk (personkarakteristikken har vi arbejdet med tirsdag, men læs alligevel hele kapitel 3.1).
-
PEE, eleveksempler, Basilikumkrukken.docx
-
Basilikumkrukken, arbejdsspørgsmål til analyse.docx
-
Læs vedhæftede novelle.
-
Casper & Mandrilaftalen: Kronisk ironi
-
Muldskud, opgaver, 1gf3.docx
-
Som aftalt skal vi læse en lille novelle på klassen (= ingen lektier) og analysere den i fællesskab. I sidste halvdel af modulet skal vi kigge frem mod den næste skriftlige afleveringsopgave.
-
To kilometer, Helle Helle, tekst.docx
-
Analyse af To kilometer, eleveksempel.docx
-
Som forberedelse til modulet skal du skrive et analyserende afsnit, som kan indgå i den analyseopgave, som du arbejdede med i mandags. Du kan fx fortsætte personkarakteristik (orange) eller symbolanalyse (blåt), men du kan også vælge at skrive dit he
-
Adam & Eva - med danske undertekster.avi
-
Vi bruger, som aftalt, modulet på at skrive på den skriftlige aflevering (analyse og fortolkning). Skriv så meget (eller lidt mere), som du orker inden modulet i dag, så du kan benytte muligheden for at få lidt feedback i skriveprocessen.
-
Til eleverne på Skive Gymnasium
-
Helle Helle Stavgang.docx
-
Læs afsnit 3.2 om komposition i Håndbog til dansk.
-
Som aftalt arbejder vi med vedhæftede novelle. Læs den som forberedelse.
-
Intelligenskvotient 184, Fletcher Flora.docx
-
Intelligenskvotient 184, arbejdsspørgsmål til analyse.docx
-
Sidste novelle i forløbet. Læs den som forberedelse til modulet.
-
Alle kan ro, Pia Juul.docx
-
Alle kan ro, arbejdsspørgsmål.docx
-
Læs i Håndbog til dansk afsnit 2.1. Læs den korte indledning + afsnittet "Svært at skelne mellem fakta og fiktion".
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429045788",
"T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429045788",
"H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71429045788"
}