Holdet 1gf2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Mette Randrup, Susanne Bejer
Hold 2025 ap/gf2 (1gf2 ap, 1gf2 ap almen, 1gf2 ap latin)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almen sprogforståelse
Titel 2 AP latin
Titel 3 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almen sprogforståelse

I almendelen præsenteres eleverne for almen grammatik som ordklasser, sætningsled, verber og helsætningsanalyse. Desuden introduceres eleverne for sproghistorie, kommunikationsanalyse, dialekter, sociolingvistik og læringsstrategier.

Grundbog for forløbet er Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.

I løbet af forløbet testes eleverne to gange (midtvejstest og afsluttende test). Den afsluttende test afholdes i både latin- og almendelen. Den afholdes under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP latin

Undervisningsbeskrivelse for latindelen:
Det moderne grammatiske system blev skabt af romerne.
Latin er derfor det sprog, som er bedst til at illustrere grammatik i næsten alle andre
gymnasiesprog. Latin kan således anvendes som model til at belyse grammatikken i f.eks. tysk, engelsk, fransk, spansk og dansk.
Som grundbog anvendes Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
Undervisningen er baseret på historiske og kulturhistoriske emner hentet fra romersk mytologi og historie, begyndende med sagnet om den trojanske krig. Derefter historien om Lucretia, Hannibal og de puniske krige op til to af de største romerske politikere, Cicero og Cæsar. Endelig om Vesuvs udbrud og ødelæggelsen af Pompei i 79 efter Kristus.
Der arbejdes med betydningen af de antikke sprog (græsk og latin) i forhold til de moderne sprogs udvikling samt med kasus og verbalsystem, morfologi og syntaks i lette, konstruerede latinske tekster.
Eleverne testes to gange i latin (midtvejstest og afsluttende test sammen med almendelen). Sluttesten foregår under eksamenslignende forhold i uge 44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2

Undervisningsbeskrivelse for ap latin:
Det moderne grammatiske system blev skabt af romerne.
Latin er derfor det sprog, som er bedst til at illustrere grammatik i næsten alle andre
gymnasiesprog. Latin kan således anvendes som model til at belyse grammatikken i f.eks. engelsk, tysk, fransk, spansk og dansk.
Som grundbog anvendes Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
Undervisningen er baseret på historiske og kulturhistoriske emner hentet fra romersk mytologi og historie, begyndende med sagnet om den trojanske krig. Derefter historien om Lucretia, Hannibal og de puniske krige op til to af de største romerske politikere, Cicero og Cæsar. Endelig om Vesuvs udbrud og ødelæggelsen af Pompei i 79 efter Kristus.
Der arbejdes med betydningen af de antikke sprog (græsk og latin) i forhold til de moderne sprogs udvikling samt med kasus og verbalsystem, morfologi og syntaks i lette, konstruerede latinske tekster.
Eleverne testes to gange i latin (midtvejstest og afsluttende test sammen med almendelen). Sluttesten foregår under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer