Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gf2 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Mette Randrup, Susanne Bejer
Hold
2025 ap/gf2 (
1gf2 ap
,
1gf2 ap almen
,
1gf2 ap latin
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
AP latin
Titel 3
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I almendelen præsenteres eleverne for almen grammatik som ordklasser, sætningsled, verber og helsætningsanalyse. Desuden introduceres eleverne for sproghistorie, kommunikationsanalyse, dialekter, sociolingvistik og læringsstrategier.
Grundbog for forløbet er Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
I løbet af forløbet testes eleverne to gange (midtvejstest og afsluttende test). Den afsluttende test afholdes i både latin- og almendelen. Den afholdes under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Kernestof:
Tag bogen "Sprogenes verden" med. Find ud af hjemmefra, om I kan tage en kage med til introturen.
Sprogtræ.pdf
Romerriget i antikken og eftertiden.docx
Sprogenes verden; sider: 12-13, 113-121, 123-125, 127-132, 158, 161-166, 170
Trojan Horse Scene | TROY (2004) Brad Pitt, Movie CLIP HD
Lav lektien s. 3-4 i kompendiet. Skriv svarene i kompendiet.
II. Den trojanske krig - øvelser.docx
I skal alle læse s. 34-48 i Sprogenes Verden. Alle A-elever skal besvare de røde opgaver i kompendiet s. 6. Alle B-elever skal besvare de blå opgaver i kompendiet s. 6-7. Skriv jeres svar i kompendiet.
Ordklasserne på latin
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Stk 2. Øvelse.docx
Ingen lektier :) Tag Sprogenes Verden med.
Stk. 3 øvelse.docx
Alle skal læse s. 49-59 i Sprogens Verden til i dag. Derudover skal I lave opgaverne s. 9 i kompendiet.
Læs s. 60-64 i Sprogenes verden og lav opgaverne s. 10-11 om sætningsanalyse i kompendiet. Vær opmærksom på, hvilke opgaver I skal lave som A-elev og som B-elev.
Adjektiver.docx
Latinøvelser - subst. - adj. - genitiv - 1 - løsning.docx
Øvelse 3. Ænéas - Adjektiver - Løsning.docx
HUSK: "SPROGENES VERDEN" ! + Skriveredskaber (blyant, viskelæder)
I bliver testet i:
AP latin / mellemtest: gennemgang af opgaven i klassen. I får jeres egen opgave til gennemsyn - den skal afleveres til læreren igen.
"Sprogenes verden" kap. IV: Lucretia og Sextus Tarquinius: læs den danske tekst på side 135. Ny grammatik: indirekte objekt står i dativ. Læs § 11 på side 138. Tjek dativ i skemaet side 137. Prøv derefter at læse de første 4 linjer af den latinske te
Dem der mangler, laver testen i timen!
I skal til timen kunne fortælle jeres makke om hovedpointerne i kapitlet "1. Alle kan lære sprog" s. 103-104 øverst i Sprogenes Verden.
Husk kompendiet
"Sprogenes verden" side 138: lav øvelse 15 - skriv svarene i et worddokument eller på et stykke papir - IKKE i bogen! Vi gennemgår sætningerne i timen.
Tag Sprogenes verden med
Kapitel V. Hannibal: læs side 141. Ny grammatik: akkusativ pluralis. Find den i skemaet side 143. Læs de første 3 sætninger af den latinske tekst side 143.
Kapitel VI. Cicero: læs den danske tekst side 146 - 147.
Ny grammatik: genitiv pluralis - find den i substantivernes bøjningsskema. Infinitiv (navneform) læs § 14 (side 150) - Imperativ (bydeform) læs § 15 (side 151).
I skal arbejde selv. Orientér jer i de vedhæftede dokumenter.
Opsamling på AP latin, nu igen med Susanne
Vi repeterer det, I allerede har arbejdet med om verber og adjektiver, så læs jeres noter igennem til de to ordklasser inden timen.
Vi skal repetere sætningsanalyse. Læs jeres noter igennem om sætningsanalyse inden modulet (dvs. om subjekt, verballed, objekt osv.)
Latinske betegnelser
AP-ark til stk 8.doc
I skal tage Sprogenes verden og kompendiet med.
Tag kompendiet og Sprogenes verden med
Endnu en øvelse.docx
Konjunktioner.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP latin
Undervisningsbeskrivelse for latindelen:
Det moderne grammatiske system blev skabt af romerne.
Latin er derfor det sprog, som er bedst til at illustrere grammatik i næsten alle andre
gymnasiesprog. Latin kan således anvendes som model til at belyse grammatikken i f.eks. tysk, engelsk, fransk, spansk og dansk.
Som grundbog anvendes Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
Undervisningen er baseret på historiske og kulturhistoriske emner hentet fra romersk mytologi og historie, begyndende med sagnet om den trojanske krig. Derefter historien om Lucretia, Hannibal og de puniske krige op til to af de største romerske politikere, Cicero og Cæsar. Endelig om Vesuvs udbrud og ødelæggelsen af Pompei i 79 efter Kristus.
Der arbejdes med betydningen af de antikke sprog (græsk og latin) i forhold til de moderne sprogs udvikling samt med kasus og verbalsystem, morfologi og syntaks i lette, konstruerede latinske tekster.
Eleverne testes to gange i latin (midtvejstest og afsluttende test sammen med almendelen). Sluttesten foregår under eksamenslignende forhold i uge 44
Indhold
Kernestof:
Tag bogen "Sprogenes verden" med. Find ud af hjemmefra, om I kan tage en kage med til introturen.
Sprogtræ.pdf
Romerriget i antikken og eftertiden.docx
Sprogenes verden; sider: 12-13, 113-121, 123-125, 127-132, 158, 161-166, 170
Trojan Horse Scene | TROY (2004) Brad Pitt, Movie CLIP HD
Lav lektien s. 3-4 i kompendiet. Skriv svarene i kompendiet.
II. Den trojanske krig - øvelser.docx
I skal alle læse s. 34-48 i Sprogenes Verden. Alle A-elever skal besvare de røde opgaver i kompendiet s. 6. Alle B-elever skal besvare de blå opgaver i kompendiet s. 6-7. Skriv jeres svar i kompendiet.
Ordklasserne på latin
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Stk 2. Øvelse.docx
Ingen lektier :) Tag Sprogenes Verden med.
Stk. 3 øvelse.docx
Alle skal læse s. 49-59 i Sprogens Verden til i dag. Derudover skal I lave opgaverne s. 9 i kompendiet.
Læs s. 60-64 i Sprogenes verden og lav opgaverne s. 10-11 om sætningsanalyse i kompendiet. Vær opmærksom på, hvilke opgaver I skal lave som A-elev og som B-elev.
Adjektiver.docx
Latinøvelser - subst. - adj. - genitiv - 1 - løsning.docx
Øvelse 3. Ænéas - Adjektiver - Løsning.docx
HUSK: "SPROGENES VERDEN" ! + Skriveredskaber (blyant, viskelæder)
I bliver testet i:
AP latin / mellemtest: gennemgang af opgaven i klassen. I får jeres egen opgave til gennemsyn - den skal afleveres til læreren igen.
"Sprogenes verden" kap. IV: Lucretia og Sextus Tarquinius: læs den danske tekst på side 135. Ny grammatik: indirekte objekt står i dativ. Læs § 11 på side 138. Tjek dativ i skemaet side 137. Prøv derefter at læse de første 4 linjer af den latinske te
Dem der mangler, laver testen i timen!
I skal til timen kunne fortælle jeres makke om hovedpointerne i kapitlet "1. Alle kan lære sprog" s. 103-104 øverst i Sprogenes Verden.
Husk kompendiet
"Sprogenes verden" side 138: lav øvelse 15 - skriv svarene i et worddokument eller på et stykke papir - IKKE i bogen! Vi gennemgår sætningerne i timen.
Tag Sprogenes verden med
Kapitel V. Hannibal: læs side 141. Ny grammatik: akkusativ pluralis. Find den i skemaet side 143. Læs de første 3 sætninger af den latinske tekst side 143.
Kapitel VI. Cicero: læs den danske tekst side 146 - 147.
Ny grammatik: genitiv pluralis - find den i substantivernes bøjningsskema. Infinitiv (navneform) læs § 14 (side 150) - Imperativ (bydeform) læs § 15 (side 151).
I skal arbejde selv. Orientér jer i de vedhæftede dokumenter.
Opsamling på AP latin, nu igen med Susanne
Vi repeterer det, I allerede har arbejdet med om verber og adjektiver, så læs jeres noter igennem til de to ordklasser inden timen.
Vi skal repetere sætningsanalyse. Læs jeres noter igennem om sætningsanalyse inden modulet (dvs. om subjekt, verballed, objekt osv.)
Latinske betegnelser
AP-ark til stk 8.doc
I skal tage Sprogenes verden og kompendiet med.
Tag kompendiet og Sprogenes verden med
Endnu en øvelse.docx
Konjunktioner.pdf
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Undervisningsbeskrivelse for ap latin:
Det moderne grammatiske system blev skabt af romerne.
Latin er derfor det sprog, som er bedst til at illustrere grammatik i næsten alle andre
gymnasiesprog. Latin kan således anvendes som model til at belyse grammatikken i f.eks. engelsk, tysk, fransk, spansk og dansk.
Som grundbog anvendes Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
Undervisningen er baseret på historiske og kulturhistoriske emner hentet fra romersk mytologi og historie, begyndende med sagnet om den trojanske krig. Derefter historien om Lucretia, Hannibal og de puniske krige op til to af de største romerske politikere, Cicero og Cæsar. Endelig om Vesuvs udbrud og ødelæggelsen af Pompei i 79 efter Kristus.
Der arbejdes med betydningen af de antikke sprog (græsk og latin) i forhold til de moderne sprogs udvikling samt med kasus og verbalsystem, morfologi og syntaks i lette, konstruerede latinske tekster.
Eleverne testes to gange i latin (midtvejstest og afsluttende test sammen med almendelen). Sluttesten foregår under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432795498", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432795498", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432795498" }