Skive Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gf6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Skive Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Mette Randrup, Susanne Bejer
Hold
2025 ap/gf6 (
1gf6 ap
,
1gf6 ap almen
,
1gf6 ap latin
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse
Titel 2
AP latin
Titel 3
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse
I almendelen præsenteres eleverne for almen grammatik som ordklasser, sætningsled, verber og helsætningsanalyse. Desuden introduceres eleverne for sproghistorie, kommunikationsanalyse, dialekter, sociolingvistik og læringsstrategier.
Grundbog for forløbet er Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
I løbet af forløbet testes eleverne to gange (midtvejstest og afsluttende test). Den afsluttende test afholdes i både latin- og almendelen. Den afholdes under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Kernestof:
Sprogenes verden; sider: 113-117, 120-127, 153-157, 161-163, 166
Romerriget i antikken og eftertiden.docx
Stk. 1, side 119.pdf
Sprogtræ.pdf
Tag bogen "Sprogenes verden" med.
Trojan Horse Scene | TROY (2004) Brad Pitt, Movie CLIP HD
II. Den trojanske krig - øvelser.docx
I skal læse s. 19-31 i Sprogenes Verden hjemmefra og I skal have besvaret nogle af spørgsmålene på s. 3 i kompendiet.
Øvelse s. 126 - 127 med løsninger.docx
I skal alle læse s. 34-48 i Sprogenes Verden. Alle A-elever skal besvare de røde opgaver i kompendiet s. 6. Alle B-elever skal besvare de blå opgaver i kompendiet s. 6-7.
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Ingen lektier :) Tag Sprogenes Verden og kompendiet med. Vi starter timen med at tale om morfemer.
I skal alle læse s. 49-59 i Sprogenes Verden til i dag. Derudover skal I også lave de opgaver, I kan se s. 8 i kompendiet:
Alle skal læse s. 60-64 i Sprogenes Verden. Derudover skal I lave opgaverne s. 9 i kompendiet
Stk. 3 øvelse.docx Øvelse til stk. 3.docx
I bliver testet i:
Latinske betegnelser
Lektie: Øv dig på opgaver, som minder om testens opgaver. Løs det udleverede ark (eller find det vedhæftet her) og tjek dernæst vha dokumentet "Løsning til prøvetræning", om du har nogenlunde styr på sagerne.
Husk Sprogenes verden
Husk kompendiet
Lektie: a. Læs den drabelige og tragiske beretning om Lucretia på side 135 i Sprogenes Verden.
Tag Sprogenes verden med
Regeringen vil fjerne fjumreår og cafépenge
Lektie: Arbejd selvstændigt i 20-30 minutter UDEN forstyrrelser fra de asociale medier med følgende:
Vi repeterer det, I allerede har arbejdet med om verber og adjektiver, så læs jeres noter igennem til de to ordklasser inden timen.
Øvelser i at bruge ordbogen.docx
Vi skal repetere sætningsanalyse. Læs jeres noter igennem og sætningsanalyse inden modulet (dvs. om subjekt, verballed, objekt osv.)
Lektie: a. Læs om den berygtede hærfører Hannibal på side 141.
I skal arbejde selv. I skal sætte jer sammen i jeres makkerskabsgrupper og lave opgaverne s. 13 i kompendiet. Det er vigtigt, at I arbejder grundigt med det, for det er med til eksamen. Hvis det er svært, så hav spørgsmål klar til mig i næste time. V
Lektie: Arbejd fokusseret i 20 minutter med det udleverede arbejdsark (Stk V: Hannibal). Spring over opgave C, som vi laver på klassen. Til gengæld kan du sikkert nå noget på bagsiden af papiret. Øv dig i at bruge bogen som hjælpemiddel.
Lektie: Gør forsiden på det udleverede arbejdsark om verbernes infinitiv færdig og løs opg 4 på bagsiden. Inddrag din nye viden om infinitiv for at løse forsiden, dvs brug § 14 på side 150.
AP-ark til stk 7.doc
Da Vulkanen Vesuv Udslettede Byen Pompeji
Vi repterer det, I har lært. Husk kompendiet og Sprogenes Verden.
Analyser sætninger på fremmedsprog.docx Facit analyser sætninger på fremmedsprog.docx Banankage ordklasser.docx Verbernes bøjning.docx Facit Verbernes bøjning.docx substantivernes og verbernes bøjning.docx facit substantivernes og verbernes bøjning.d
Øvelse.docx
AP-ark med seks sætninger.doc Øvelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP latin
Undervisningsbeskrivelse for latindelen:
Det moderne grammatiske system blev skabt af romerne.
Latin er derfor det sprog, som er bedst til at illustrere grammatik i næsten alle andre
gymnasiesprog. Latin kan således anvendes som model til at belyse grammatikken i f.eks. tysk, engelsk, fransk, spansk og dansk.
Som grundbog anvendes Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes Verden. Gyldendal, 2013.
Undervisningen er baseret på historiske og kulturhistoriske emner hentet fra romersk mytologi og historie, begyndende med sagnet om den trojanske krig. Derefter historien om Lucretia, Hannibal og de puniske krige op til to af de største romerske politikere, Cicero og Cæsar. Endelig om Vesuvs udbrud og ødelæggelsen af Pompei i 79 efter Kristus.
Der arbejdes med betydningen af de antikke sprog (græsk og latin) i forhold til de moderne sprogs udvikling samt med kasus og verbalsystem, morfologi og syntaks i lette, konstruerede latinske tekster.
Eleverne testes to gange i latin (midtvejstest og afsluttende test sammen med almendelen). Sluttesten foregår under eksamenslignende forhold i uge 44.
Indhold
Kernestof:
Sprogenes verden; sider: 113-117, 120-127, 153-157, 161-163, 166
Romerriget i antikken og eftertiden.docx
Stk. 1, side 119.pdf
Sprogtræ.pdf
Tag bogen "Sprogenes verden" med.
Trojan Horse Scene | TROY (2004) Brad Pitt, Movie CLIP HD
II. Den trojanske krig - øvelser.docx
I skal læse s. 19-31 i Sprogenes Verden hjemmefra og I skal have besvaret nogle af spørgsmålene på s. 3 i kompendiet.
Øvelse s. 126 - 127 med løsninger.docx
I skal alle læse s. 34-48 i Sprogenes Verden. Alle A-elever skal besvare de røde opgaver i kompendiet s. 6. Alle B-elever skal besvare de blå opgaver i kompendiet s. 6-7.
Grammatik for dummies -- Del 1 -- Ordklasser
Ingen lektier :) Tag Sprogenes Verden og kompendiet med. Vi starter timen med at tale om morfemer.
I skal alle læse s. 49-59 i Sprogenes Verden til i dag. Derudover skal I også lave de opgaver, I kan se s. 8 i kompendiet:
Alle skal læse s. 60-64 i Sprogenes Verden. Derudover skal I lave opgaverne s. 9 i kompendiet
Stk. 3 øvelse.docx Øvelse til stk. 3.docx
I bliver testet i:
Latinske betegnelser
Lektie: Øv dig på opgaver, som minder om testens opgaver. Løs det udleverede ark (eller find det vedhæftet her) og tjek dernæst vha dokumentet "Løsning til prøvetræning", om du har nogenlunde styr på sagerne.
Husk Sprogenes verden
Husk kompendiet
Lektie: a. Læs den drabelige og tragiske beretning om Lucretia på side 135 i Sprogenes Verden.
Tag Sprogenes verden med
Regeringen vil fjerne fjumreår og cafépenge
Lektie: Arbejd selvstændigt i 20-30 minutter UDEN forstyrrelser fra de asociale medier med følgende:
Vi repeterer det, I allerede har arbejdet med om verber og adjektiver, så læs jeres noter igennem til de to ordklasser inden timen.
Øvelser i at bruge ordbogen.docx
Vi skal repetere sætningsanalyse. Læs jeres noter igennem og sætningsanalyse inden modulet (dvs. om subjekt, verballed, objekt osv.)
Lektie: a. Læs om den berygtede hærfører Hannibal på side 141.
I skal arbejde selv. I skal sætte jer sammen i jeres makkerskabsgrupper og lave opgaverne s. 13 i kompendiet. Det er vigtigt, at I arbejder grundigt med det, for det er med til eksamen. Hvis det er svært, så hav spørgsmål klar til mig i næste time. V
Lektie: Arbejd fokusseret i 20 minutter med det udleverede arbejdsark (Stk V: Hannibal). Spring over opgave C, som vi laver på klassen. Til gengæld kan du sikkert nå noget på bagsiden af papiret. Øv dig i at bruge bogen som hjælpemiddel.
Lektie: Gør forsiden på det udleverede arbejdsark om verbernes infinitiv færdig og løs opg 4 på bagsiden. Inddrag din nye viden om infinitiv for at løse forsiden, dvs brug § 14 på side 150.
AP-ark til stk 7.doc
Da Vulkanen Vesuv Udslettede Byen Pompeji
Vi repterer det, I har lært. Husk kompendiet og Sprogenes Verden.
Analyser sætninger på fremmedsprog.docx Facit analyser sætninger på fremmedsprog.docx Banankage ordklasser.docx Verbernes bøjning.docx Facit Verbernes bøjning.docx substantivernes og verbernes bøjning.docx facit substantivernes og verbernes bøjning.d
Øvelse.docx
AP-ark med seks sætninger.doc Øvelse.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432800722", "T": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432800722", "H": "/lectio/262/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432800722" }