Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Pia Vigsø Lassen
|
Hold
|
2022 BI/x (1x BI, 2x BI, 3x BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er meningen med livet?
Cytologi og transport, heunder diffusion, osmose, faciliteret diffusion og aktiv transport
Proteiners kemiske opbygning og funktion samt afhængighed af temperatur og pH
DNA´s kemiske opbygning og funktion, herunder det centrale dogme (Replikation og proteinsyntese), mutationer og evolutionsbiologi med udgangspunkt i resistensudvikling.
Mikrobiel vækst
Fotosyntese, respiration og gæring
Øvelser:
1_Evolution og overlevelse
2_Enzymer i ananas
3_Det centrale dogme
4_DNA-ekstraktion
5_Diffusion
6_Osmose i kartoffelceller
7_Mikroskopi af celler
8_Alkoholgæring
9_Fotosyntese og respiration i vandpest
Materialer:
"Liv" side 10-25+30-47+50-69+72-87
Udleverede powerpoints, øvelsesvejledninger og noter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er jeg sund?
Luftvejenes opbygning og funktion
Kredsløbets opbygning og funktion, herunder blodets sammensætning og hæmoglobins funktion
Fysiologiske ændringer fra hvile til arbejde samt efter længere tids træning
Den kemiske opbygning af kostens bestanddele, disses fordøjelse, optagelse og anvendelse i kroppen.
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder fordøjelsesenzymer
Stofskiftet, herunder blodsukkerregulering og diabetes
Øvelser:
10_Hjertedissektion
11_Puls og blodtryk
12_Hæmatokritværdi
13_Forsøg med spytamylase
14_Forsøg med blodsukker
Materialer:
Materialer:
"Liv" side 92-115+118-139
"Fysiologibogen" side 74-79+207-237+241-263+266-267
Udleverede powerpoints, øvelsesvejledninger og noter, herunder dokumenter om proteiners kemiske opbygning og enzymer
Film: Supersize me
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nervesystemet og muskler
Nervesystemets opbygning og funktion, herunder nerveimpulsers elektriske og kemiske signal med særligt fokus på transmitterstofregulerede og spændingsregulerede ionkanaler og natrium-kaliumpumpens betydning
Muskelfysiologi, herunder muskelkontraktion, forskellige muskeltyper og energiproduktion under muskelarbejde.
Materialer:
Fysiologibogen side 31-39+43-54+111-145 samt udleverede materialer
Øvelser:
15_Alkohols fysiologiske effekt
16_Forsøg med ergometercykel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi, evolution og genetik
Hormonsystemet generelt, herunder parakrin og endokrin hormonregulering samt negativ og positiv feedback.
Kønnet og ukønnet formering, herunder mitose og meiose
De kvindelige og mandlige kønsorganers opbygning og funktion, herunder kønshormonregulering, menstruationscyklus og graviditet
Klassisk genetik, herunder Mendels 1. og 2. lov, recessiv, dominant og codomant nedarvning.
Krydsningsskemaer og stamtræer
Fotosyntesen i forbindelse med forsøg om majsmutanter
Ekskursion til Århus Universitet: Besøg på Naturhistorisk Museum og rundvisning af tidligere TG-elever på life-science uddannelser
Materialer:
Fysiologibogen side 177-200
Genetikbogen side 11-58+60-69+85-87
Biologiens ABc side 63-67
Samt udleverede materialer
Øvelser:
17_Underliv fra gris
18_Evolution og formering
19_Genetikøvelse
20_Påvisning af hormonforstyrrende stoffer
21_Klorofylmutanter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genteknologi og epigenetik
Moderne genteknologi, herunder restriktionsenzymer, traditionel gensplejsning (+kort om CRISPR), Sanger-sekventering, det humane genom, ekstraktion og isolation af DNA, PCR, gelelektroforese, RFLP-analyse og STR-analyse
Genregulering på kromatin-, DNA-, transkriptions- og translationsniveau (+kort om udvikling af kræft)
Materialer:
Genetikbogen side 89-107+109-129+139-159 samt udleverede materialer
Øvelser:
22_Genteknologi
23_På jagt efter seglcelleanæmi
24_DNA-fingerprint og den druknede mand
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi populationsøkologi og -genetik
Samspil i naturen herunder biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder og fødenet, energistrøm og energitab, BPP og NPP, Begrænsende faktorer for populationsvækst og populationsøkologi.
Populationsgenetik, herunder Hardy-Weinberg-ligevægt og binomial-test. Generel fortolkning af statistiske p-værdier.
Materialer:
Biologiens ABc Kapitel 1, 2 og 3
Genetikbogen side 71-85
pdf om binomialtest i genetikopgaver
samt udleverede materialer
Øvelser:
25_Algevækst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Økologiske grundbegreber - fortsat, herunder C-, N- og P-kredsløb, sucession og biodiversitet. Næringsstofforurening og vandmiljø. Sø-økologi og klitøkologi. Spildevandsrensning og miljølære.
Ekskursion til skalddyrscenteret med fokus på tang og muslinger som ressource og miljøforbedrende tiltag.
Materialer:
Biologiens ABc (Økologidel) kapitel 4, 5, 6, 8 og 10 (side 103-123)
Udleverede materialer
Øvelser:
26_BI5 og faunaindeks i Skinnerup Å
27_Opgave om Vandet Sø og sørestaurering
28_Klitanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økotoksikologi
Økotoksikologiske grundbegreber, herunder bioakkumulation, biomagnifikation, persistens og LD50/LC50.
Hormonforstyrrende stoffer er gennemgået under emnet "Sexologi, evolution og genetik"
Materialer:
Biologiens ABc (økologidel) kapitel 11
Udleverede materialer
Øvelser:
29_Ecotoxicology_Nicotine_Daphnie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Biokemi og ølbrygning
Gærceller vækst og vækstfaktorer
Enzymatiske hovedklasser
Carbohydraters intermediære stofskifte, herunder glykolyse, gæringsprocesser, oxidativ decarbxylering, Krebs' cyklus og respirationskæden med fokus på enzymklasser, coenzymer og ATP-regnskab.
Ølbrygning, herunder maltning, mæskning og gæring samt disses betydning for øllets kvaliteter
Materialer:
Biologiens ABc (Biokemidel) Kapitel 3+4+5
Udleverede materialer
Øvelser:
30_Samlet ølrapport
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Immunforsvar og infekktionsbiologi
Infektionsbiologi
Virus - opbygning og formering hos forskellige typer af virus
Immunsystemets opbygning og funktion, herunder immunrespons, vacciner og allergi
Antistoffer og immunologiske tests, herunder ELISA og LFT. Blodtyper og blodtransfusion
Materialer:
Fysiologibogen side 147-162
Den indre læge (video)
Virus, Systime, 2022 side 7-13 (Udleveret som scan)
Udleverede materialer
Øvelser:
31_Graviditetstest
32_Blodtypebestemmelse
33_Snakebite (Giftvirkning, ELISA, LFT)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Bioinformatik og slægtskabsanalyse
Bioinformatik og slægtskabsanalyse, herunder alignment, fylogenitiske træer og p-værdier
Materialer:
Genetikbogen side 10
Udleverede materialer
Øvelser:
34_Isenkramdyrenes slægtskab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition med mere
Covid 19's lopbygning og livscyklus, oprindelse og udbredelse, vacciner mod COVID19 og vurdering heraf
Øvelse:
35_Covid19
Materialer:
Fysiologobogen side 164-172
Udleverede materialer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648527108",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648527108",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648527108"
}