Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Peter Toftgaard Dubillot
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 1y BIø, 2y BI, 2y BIø, 3y BI, 3y BIø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nervesystemet
Nervesystemet og celler
Anvendt litteratur:
Fysiologibogen 2. udgave. side 11 - 29 og 31 - 39 og 43 - 54
Øvelser:
Osmose og mikroskopi, EMG og EKG måling. Smerte og refleks forsøg.
Kernestof :
Celllemembran, proteinkanaler, organeller, exo og indocytose. Pro - Eukaryoter.
Nervesystemet. Aktionspotentiale, CNS og PNS, reflekser, synapser, transmitterstoffer og NK- pumpen.
Søvnforsøg. (Måske)
Kompetencer:
Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fordøjelse
Vi har haft fokus på:
- Kostens hovedbestanddele (kulhydrater, proteiner og fedt) i forhold til struktur og hvilke kosttyper, de hver især findes i samt deres betydning og funktion i/for kroppen.
- Fordøjelsessystemets opbygning med tilhørende kirtler og organer.
- Enzymer og hormoner tilknyttet fordøjelsen og en lille smule om enzymkinetik
- Organer tilknyttet fordøjelsen (lever, galdeblære og bugspytkirtel)
- Blodsukkerregulering
- Diabetes type 1 og 2
- Måling af blodsukker
- Energiomsætning
Følgende kernestofpunkter (sakset fra læreplanen) har været bragt i spil:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion samt hormonel
regulering (insulin og glykagon, hovedsagligt)
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iltens vej i kroppen
Det respiratoriske system
Hjerte, lunge, blodkredsløb.
Anvendt litteratur:
Fysiologibogen 2. udegave. side 67 - 82.
Øvelses: Iltoptagelsesforsøg (demo på klassen) og hæmatokritværdi. EKG, Puls. Lungevolumen osv..
Kernestof: Lunges anatomi, lungevolumen, røde blodlegemer, ilt, kuldioxid og tryg. Hjertets funktion og opbygning.
Kompetencer:
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Power (Muskelfysiologi)
Power (Muskelfysiologi)
Anvendt litteratur:
Fysiologibogen 2. udgave. side 129-140.
Kernestof:
Type 1 og 2 fibre, myosin, aktin, motorunit, tværbroscyklus, længde spændningskurve, træthed, glykogen.
Øvelser: muskelstyrke og RFD måling.
Kompetencer:
Hypotese dannelse og testning. Indføring i digitale måleredskaber. Gruppearbejde med fokus på undersøgelse af muskelstyrke med et PBL fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi Nørre V
Økologi
Indhold Anvendt litteratur:
Biologiens ABc (Økologi og økotoksikologi) Side 31- 49 og 81-89
Se vedhæftet PDF filer.
Felttursøvelse; Klitterne i Nørre Vorupør
Øvelser:
Jord pH, vandindhold i jorden, sandkornsstørrelse, N og P indhold, Ledningevne i opløst sand. Organisk indhold i jorden. Vegetationsbestemmelse af forekommende planter udvalgt ved udkast af raunkjær cirkler.
Kernestof :
Naturvidenskabelige arbejdsmetoder, samspil mellem arter,
fødekæder, fotosyntese og respiration. Arters sammenspil med deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet. Organisk indhold i jorden.
Særlige fokuspunkter
Kompetencer:
- Indsamling og bearbejdning af biologisk data
- Cyklisk samspil i naturen
- Feltarbejde
- Projekt arbejde
Progression:
Eleverne opnår færdigheder i mundtlig og skriftlig formidling af
naturvidenskabeligmateriale, vurdering af indsamlede data, samt
viden om grundlæggende biologiske begreber.
Undervisning.
Tavleundervisning, eksperimentelt arbejde, dataopsamling,
klassediskussion, journalføring, elevaktiverende arbejdsformer.
felttursarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FF 2.1 (Unge forskere)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Genetik
Genetikbogen B+A side 6-70
DNA, cellens livscyklus, mitose og meiose. Gener, det centrale dogme. Proteinsyntesen.
Genetik, nedarvning, mendels love.
Forsøg og øvelser.
Krydsningsskemaer, stamtavler, udspaltningsforhold, ABO-systemet, fingerprint forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sex og Hormoner
Med udgangspunkt i debatten om danskernes faldende fertilitet startede vi forløbet med bl.a. at diskutere faktorer som kan påvirke fertiliteten. Vi har arbejdet med kønsorganernes opbygning og funktion, og vi har fokuseret på hormoner herunder særligt kønshormonerne, og i denne forbindelse menstruationscyklussen samt reguleringen af sædcelle produktionen. Vi har også på et introducerende niveau beskæftiget os med hormonforstyrrende stoffer i den forbindelse har eleverne set dokumentaren "Kuk i hormonerne" eller ligende dokumentar. Ligeledes er befrugtningens forløb blevet gennemgået. Eleverne har arbejdet med forståelsen af hvordan en graviditetstest virker. Meget kort har eleverne lært om kønssygdomme og prævention. Vi har mod slutningen af forløbet fokuseret på kunstig befrugtnings teknikker og etikken herved.
Mål for forløbet:
At kunne beskrive den generelle opbygning af de mandlige og kvindelige kønsorganer
At kunne beskrive funktionen af de dele der er involveret i produktionen af sædceller og sæd samt ægceller, og kønscellernes vej igennem kønsorganerne
At træne den mundtlige formidlingsevne under inddragelse af figurer
Overordnet at kunne beskrive hvordan det endokrine system virker (hormoner)
At kunne definere forskellen på negativ og positiv feedback
At kunne forklare reguleringen af testosteron, samt beskrive hvilke funktioner testosteron har i en mand
At kunne forklare menstruationscyklussen under inddragelse af figur-materiale
At kunne forklare hvordan en graviditetstest virker
At kunne beskrive befrugtningens forløb
At kunne udvise en generel indsigt i og biologisk forståelse for prævention og kønssygdomme
At kunne redegøre for kunstig befrugtning samt at kunne diskutere de etiske problemstillinger metoderne rejser
At kunne diskutere fænomenet ufrivillig barnløshed og perspektivere den biologiske viden til samfundsdebatten
GMO- Gær og hormonforstyrrende stoffer. (Økotox)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Evolution og mikrobiologi (Tiny earth med Å Uni)
Genetikbogen B+A side 71-177
Covid virus artikel og dokumentar (Det store vaccine kapløb)
Bakterier kap 3 fra Liv grundbog i biologi.
Emner:
- Plasmider
- RNA og DNA virus. (Covid)
- Mutationer
- Klassisk genetik via krydsningskemaer og stamtavleanalyser
- Populationsgenetik - herunder Hardy-Weinberg-loven.
- Arv vs. miljø
- Epigenetik
- Evolution og hvordan kan liv opstå på jorden?
- Endosymbiont-teorien
- Variation, selektion og seksuel selektion
- Survival og the fittest
- Dannelse af nye arter
- Homologe og analoge strukturer
- Evolutions teori med betydningen af samspillet mellem arv og miljø
- Bioinformatik: Alignments, Stamtræer og slægtskab via fylogeni og Protein og DNA søgning i databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Immunforsvaret
Immunforsvaret og økotoksikologi
Fysiologibogen 2 udgave: se pensum
Podcast https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-immunsystemet-11162405187
Selvvalgte artikler om autoimmune sygdomme.
Gennemgang af immunforsvaret og det funktion
Herunder genkendelse af virus og bakterier.
Mikroorganismers sammenspil og indflydelse på udviklingen af immunforsvaret.
Forsøg.
Blod test i mikroskop.
IgM og IgG test
Økotox forsøg med dafiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Økologiske kredsløb med fokus på vand. (DTU Aqua)
Fokus på limfjorden som økosystem.
Besøg på DTU Aqua Nykøbing Mors
Økosystem, NPP, BPP, kredsløb, søen/livet i vandet, næringsstoffer, biodiversitet.
Forsøg: Fangst genfangst metoden. Artsbestemmelse på et afgrænset område under overfladen. Katabolisme og anabolisme forsøg i vækstboks.
+ DTU forsøg. (Ålegræs monitorering med drone, Muslings filtrationsrate, fotosynteseforsøg med forkellige typer tang)
Biologien ABc øko
Biologien ABc biokemi
se pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Enzymer og ølbrygning
Enzymer og ølbrygning
Biologiens ABc Biokemi. Skadhede mfl. s. 9-47
Trinmæskningens VIdenskab http://www.larchris.dk/Artikler/TrinmaeskningensVidenskab.pdf
Animationer
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/
Supplerende
Biologiens ABc Biokemi. Skadhede mfl. s.47-56
Faglige mål
Opsøge og vurdere information vedrørende bioteknologi
Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologisk faglige emner
forklare, hvordan levende organismer opretholder stabile indre miljøer, og vurdere
betydningen af samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser
laboratoriet, herunder vurdere risikomomenter ved omgang med biologisk materiale,
apparatur og kemikalier
Analysere og bearbejde data fra eksperimentelt arbejde samt bearbejde og formidle
resultater fra biologiske undersøgelser
Observere og forklare levende organismers struktur og funktion og sammenholde
dette med organismernes livsbetingelser
Begreber
Malt
Enzymer struktur og funktion (mæskning)
Proteiner
Kulhydrater
Gær, gæring og respiration
Glykolyse (citronsyrecyklus, respirationskæde)
Alkoholgæring/mælkesyregæring
Humle
Bakterier
Konkurrence
Sterilt arbejde
Øvelser
Brygning af øl
mæskning
pH-måling
Sukkermåling
Stivelsespåvisning med IIK
Gennemføre observationer og undersøgelser og tilrettelægge eksperimenter i
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fight the Bite
Fight the Bite
I Fight the Bite arbejder eleverne med følgende faglige pointer:
Slangebidsforgiftning er et stort problem i fattige områder i den tropiske del af verden.
Behandling af slangebidsforgiftning kræver modgift, der er specifik for slangearten. Dette kræver identifikation af slangen, som har bidt.
Mange slanger er vanskelige at identificere på baggrund af udseende, bidmærker og de symptomer, som giften giver.
Slangegifte består af toksiner, der fungerer som antigener.
Specifikke antistoffer, der kan binde sig til antigener (toksiner) fra forskellige slangegifte, kan bruges til at identificere den slange, der har bidt en patient.
Bioteknologiske metoder som ELISA (Enzyme Linked Immuno Sorbent Assay) og LFA (Lateral Flow Assay) kan bruges til at synliggøre bindingen mellem antigener og antistoffer.
Traditionelle modgifte består af antistoffer og produceres ved immunisering af produktionsdyr som heste.
Både traditionel produktion af og behandling med modgifte er forbundet med alvorlige udfordringer, fx risiko for voldsomme allergiske reaktioner. Der arbejdes derfor på at udvikle nye og bedre modgifte.
Modul 1 Toksin (hæmotoksin, neurotoksin, cytotoksin)
Modul 2 Antigen, antistof, ELISA-test (Enzyme Linked Immuno Sorbent Assay)
Modul 3 LFA-test (Lateral Flow Assay), modgift, specifik immunrespons
https://www.mylife.dk/publiceret/fight-the-bite/laerervejledning/laerervejledning
Se pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Super nature (evolutions drivkraft)
Super nature
Del 1: Genregulering, epigentik og kræft.
(Genetikbogen B+A)
Del 2: Stægtskab, bioinformatik og biodiversitet.
(Genetikbogen B+A og BLAST)
https://blast.ncbi.nlm.nih.gov/Blast.cgi
Se pensum.
https://www.biotechacademy.dk/
Del 1: Kræft, genregulering, proto- og onkogener, Telomerer, RNA regulering osv.
Del 2: Klassifikation og systematik, Stamtræer, fylogenetiske stamtræer, Bioinformatikse værktøjer (BLAST). eDNA.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Opsamling + Pensumliste
Forløb 1. Fysiologibogen side 11-29 og 31-65
Forløb 2. Fysiologibogen side 207-239
Forløb 3. Fysiologibogen side 93-109
Forløb 4. Fysiologibogen side 111-145
Forløb 5. ABc Øko side 11-18 + 21 - 28 + 31-36 + 39-45 og PDF "det åbne land" side 248-268
Forløb 6. Unge forskere.
Forløb 7. Genetikbogen B+A side 8-69
Forløb 8. Fysiologibogen side 177-201
Forløb 9. Genetikbogen B+A side 71-107 + (https://bce.au.dk/forskning/forsknings-og-udviklingsomraader/industrial-biotechnology/microbial-biosynthesis/projects/tiny-earth-danmark)
Forløb 10. Fysiologibogen side 147-162 og ABc Øko side 131-141
Forløb 11. ABc Øko side 53-78 + 103-111 og ABc Biokemi side 41-70
Forløb 12. Trin mæskning PDF side 1-9 og Biotech academy om ølbrygning side 1-15 og ABc biokemi side 9-56
Forløb 13. https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/gift-og-modgift/ side 1-26 + forsøg (Fight the bite) https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite
Forløb 14. Genetikbogen B+A side 109-114 + 115-125 + 161-177
Brug i alle forløb:
https://www.biotechacademy.dk/
Ialt 517 sider pensum. + (Tiny earth ca. 50 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648569089",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648569089",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53648569089"
}