Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Natascha Ulf Christensen
Hold 2022 DA/b (1b DA, 1b DA 130 timer, 2b DA, 2b DA 130 timer, 3b DA, 3b DA 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP-dansk: At være ung
Titel 2 #1 Eventyr og Fantasy (VÆRK)
Titel 3 #2 Litteraturhistorie: Opbrud og oprør
Titel 4 #3 DHO: Ungdomsoprøret
Titel 5 #4 Norsk identitet og 22. juli (VÆRK)
Titel 6 #5 Romantikken
Titel 7 #6 Gys (VÆRK)
Titel 8 #7 Køn igennem tiden (VÆRK)
Titel 9 #8 Krig og flugt i medierne (VÆRK)
Titel 10 #9 Eksistens og identitet  (VÆRK)
Titel 11 #10 Akademisk skrivning
Titel 12 #11 Humor
Titel 13 Digitale hjælpemidler til (skriftlig) eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP-dansk: At være ung

Baggrundslitteratur:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp, Sprogenes verden, 2016, side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl., Faglige forbindelser, 2005, s. 46 (typer af verber)
Birgitte Darger m.fl., Begreb om dansk, 2009, s 83-89ø (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen, Håndbog til dansk, 2015-17, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer, argumenttyper)
Fibiger m.fl., Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239, Et forkomment englebarn: Michael Strunge (kort intro til Michael Strunge)


Primærlitteratur:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, 29/3 2017, Politiken
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke


Eksamenstekster:
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt, 2019
Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY, 1980
Leonora Christine Skov: Det er mandens privilegium at vise bar overkrop, når han sveder, og pik når han pisser, Politiken 02-09-2013
Sarah Salway: The Fabolous Button Sisters, 2006
Raymond Carver: One more Thing, 1981
Chimanda Adichi: We should all be Feminists, 1017


Skriftlighed (5 timer):
- Skriftlige elevpræsentationer med fokus på brugen af verber, substantiver og adjektiver
- Omskrivning af et uddrag af Dorthe Nors' "Minna mangler et øvelokale" (omskrivning af korte sætninger til sætninger af varierende sætningslængde)


Fokus;
Under temaet “at være ung” lægges der vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster.

Faglige mål:
- Indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Grammatiske og stilistiske grundbegreber
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
- At anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle genrer


Arbejdsformer: gruppearbejde, pararbejde, tavleundervisning, klassedialog, skriftligt arbejde, konkurrencer m.m.


I alt ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #1 Eventyr og Fantasy (VÆRK)

Baggrund:
Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2015-2017 s. 74-76 (om eventyr: kunst- og folkeeventyr)
Solveig Bennike et al., Faglige forbindelser, 2005, s. 86-87 (forskellige læsemetoder: strukturalistisk, historisk og psykologisk læsning)
Finn Fergo (red.), Den gyldne nøgle, 1984, s. 10-13 (strukturalistisk, historisk og psykologisk læsning)
Katrine Hornstrup Yde, Er Disney-universet blevet et queerparadis, 15. maj 2014, BT
Bilbo Egelund, Fantasylitteratur, 2011 s. 16-19, 34-35ø, 36m-37, 38n, 22-26 og 29n-30
Udleveret oversigtsark om kunst- og folkeeventyr


Primærtekster:
De tre gaver
Kong Lindorm
Prinsessen på glasbjerget
Klokkeblomst (Raputnzel) + uddrag af Disneys Tangled
Den trekantede hat
H.C Andersen: Fyrtøjet
Nordens Mythologi 1832 (uddrag) i Holm, Anders, Grundtvig - introduktion og tekster, iBog, 2023, p.179
Walt Disney Pictures: Narnia - løven, heksen og garderobeskabet (cac. første 40 min.)
C.S. Lewis, Af Løven, heksen og garderobeskabet (1950) i Bilbo Egelund, Fantasylitteratur, 2011 s. 79-83
H.C Andersen: Snedronningen (første historie + uddrag af anden og syvende historie)


OBS: Værklæsning: 5 folkeeventyr med temaet ”overgange”.


Fokus:
Eleverne er i forløbet blevet introduceret til den historiske, den psykoanalytiske og den strukturelle læsemetode, herunder kontraktmodellen og aktantmodellen.  Eleverne har derudover arbejdet med ligheder og forskelle på folkeeventyr og kunsteventyr (opbygning, sprog, opståen) og undersøgt Disney-eventyr. I anden halvdel af forløbet har fokus været på sammenhængen mellem eventyr og fantasygenren, herunder romantikkens sammenhæng med moderne fantasylitteratur. Eleverne har hertil også lært om fantasygenrens kendetegn (åben vs. lukket fantasy). Skriftligt har eleverne remedieret et eventyr til en avisartikel, og de har øvet sig i at analysere og anvende PEEL-modellen.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- dokumentere kendskab til dansk litteratur med perspektiv til litteraturen i Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Gruppearbejde, pararbejde, tavleundervisning, klassedialog, kreativ skriveøvelse m.m.


Omfang: ca. 80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskrivning af eventyr til avisartikel 23-11-2022
Analyseøvelse (PEEL-modellen) 06-01-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #2 Litteraturhistorie: Opbrud og oprør

Baggrundslitteratur:
PP om det moderne gennembrud og Georg Brandes
Udleveret analysemodel til digtanalyse
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2013, Systime, s. 91-92 + 95-96ø (om det moderne gennembrud og realismen som skrivestil) + s. 126-129ø (om folkelig realisme og socialrealisme)
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2016, Systime, s. 138-141 (om realisme og modernisme)
Udleveret pointeark om ekspressionisme
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, 2022, Systime, s. 225-261 (om modernisme, herunder konfrontationsmodernisme) + s. 291m + 292n-297 (om nyrealisme og realismer i 70'erne)


Primærlitteratur:
Brandes, Georg, Af Indledningen til Emigrantlitteraturen, 1872
Pontoppidan, Henrik, Af Kong Salomon og Jørgen Hattemager, 1886
Aakjær, Jeppe, Jens Vejmand, 1906
Kristensen, Tom, Landet Atlantis - Et symbol fra Fribytterdrømme, 1920
Rifbjerg, Klaus, Værtshus, 1956
Bodelsen, Anders, Signalet, 1965 (analyseret som skriftlig aflevering)
Madsen, Svend Åge, Noget går gennem byen, 1969
Mørch, Dea Trier, Af Vinterbørn, 1976


Fokus:
Forløbet har haft til formål at give et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark (i samspil med historie). I forløbet har eleverne derfor i dansk læst, analyseret og fortolket tekster fra 1872-1976 med fokus på skellet mellem modernisme og realisme, herunder litteraturens forholden sig til den moderne verden. Teksterne har indholdsmæssigt og/eller litteraturhistorisk været knyttet til det overordnede tema 'opbrud og oprør', idet forløbet har fungeret som optakt til elevernes DHO om ungdomsoprøret. I forløbet har eleverne derfor også arbejdet med skriftlighed (PEEL-modellen).

Faglige mål:
- anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber i forbindelse med digtanalyse
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Læreroplæg, klassegennemgang, gruppearbejde, pararbejde, produktion af egen protestsang m.m.


Omfang: 55 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyseøvelse 2 (PEEL-modellen) 26-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #3 DHO: Ungdomsoprøret

Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, s. 325-337 (om filmanalyse)
Ekskursion til Den Gamle By med fokus på 70-afdelingen
Larsen, Brian Dupont og Adam Lund Madsen, DHO - en skriveguide, 2018


Primærlitteratur:
Madsen, Ole Christian, Steppeulven, 2015, Nimbus Film (tilgået via Filmstriben)
Skaløe Eik, "Til Nashet" fra Steppeulvene, Hip, 1967: https://genius.com/albums/Steppeulvene/Hip
Skaløe Eik, "Itsi Bitse" fra Steppeulvene, Hip, 1967: https://genius.com/albums/Steppeulvene/Hip


Fokus:
Forløbet bygger videre på #2 Litteraturhistorie: Opbrud og oprør. Eleverne har i forløbet analyseret og fortolket Ole Christian Madsens film Steppeulven samt digte af Eik Skaløe - dette som en del af deres DHO. Igennem filmen og digtene (og i samspil med historiefaget) har eleverne opnået indsigt i 60'ernes ungdomsoprør samt Eik Skaløes liv. Metodisk har filmanalyse, digtanalyse og det at skrive en større skriftlig opgave været i fokus.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, klassedialog, gruppearbejde og individuelt arbejde.


Omfang: 75 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse DHO 31-03-2023
Kreativ skriveøvelse 17-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #4 Norsk identitet og 22. juli (VÆRK)

Baggrundslitteratur:
Rangvid Mads og Mimi Sørensen, Perspektiver i dansk - Grundbog, 2018, Dansklærerforeningens Forlag, s. 112-113 (introduktion til taler i en terrortid)
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 150-159 (om taler, Ciceros pentagram, appelformer og Toulmins model), s. 122-126 (om sproglige billeder og figurer), s. 161-167 (om argumenttyper), s.168-174 (om diskursanalyse), s. 243-247 (om spillefilm), s. 231-235 (om fakta- og fiktionskoder) og s. 332-336 (om filmens dramaturgi, fremdrift, spænding og karakterer).
Wiedemann, Katrine, Samtlige medier: Styr jer, Information.dk, 2007
Rasmussen, Anita Brask, Instruktør om kontroversiel film: "Vi tror, vi ved alt om det, der skete på Utøya. Vi ved ingenting", Information.dk, 2018
Andreasen, Rune N., Overlevende om "Utøya 22. juli": Filmen greier ikke å gjenspeile brutaliteten, 2018, nrk.no
Diverse anmeldelser af "Utøya 22. juli"
Uddrag af https://faktalink.dk/essay (om essay-genren og begrebet 'digressioner')


Primærlitteratur:
Jens Stoltenbegs mindetale efter angrebene på Utøya, 2011, dansketaler.dk
NRKUtoyaMassacre, Stoltenberg holdt tale til minne Utøya-ofrene, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 160-161 (opgaver om argumentation)
Gotfredsen, Sørine, Kronik: Las os bruge Anders Breivik rigtigt, Berlingske, 2011
Poppe, Erik, Utøya 22. juli, 2019, Nordisk Film
Knausgård, Karl Ove, Mit fædreland, Weekendavisen, 2011


Andet:
PP-Introduktion til den analyserende artikel
George Bush' tale til kongressen 21. september 2001
Volodymyr Zelenskyjs tale ved arrangementet "Et lys i mørket", 2022, dansketaler.dk
Studietur til Oslo med besøg på 22. juli-senteret.


Fokus:
Forløbet har primært haft et sprogligt fokus, idet vi har undersøgt retorikken, diskurserne og argumentationen i tekster, der omhandler terrorangrebet på Utøya d. 22. juli 2011. Det sproglige fokus har også fyldt i forbindelse med skriftlige afleveringer, hvor Jens Stoltenbergs mindetale fra 2011 er blevet sammenlignet med en sproglig analyse af Bush' tale til kongressen d. 21. september 2001 og Volodymyr Zelenskyjs tale ved arrangementet "Et lys i mørket" i 2022.
I forlængelse af det sproglige fokus har vi desuden set og arbejdet med Erik Poppes filmatisering af angrebet på Utøya i 2011. Vi har analyseret filmen med fokus på genre, fakta- og fiktionskoder, dramtaturgi og karakterudvikling, og vi har diskuteret for/imod at producere en film som "Utøya 22. juli".

Faglige mål:
-udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
-beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
-undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, klasseduskussion, fremlæggelser, skriftlighed (fx egen anmeldelse af filmen "Utøya 22. juli") m.m.


Omfang: ca. 115 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #5 Romantikken

Baggrundslitteratur:
Kjær-Hansen, Barbara & Tinne Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2016, 91-96ø, 97m-98m, 102-103 og 108-110ø (om romantikken, nyplatonisme, universalromantik, biedermeier og romantisme)
Youtube.dk, Pochahontas - Vindens farver: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Christensen, Søren Vrist, Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur, 2019, youtube.dk: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Analysemodel til lyrik (også anvendt i tidligere forløb)
Knudsen, Jørn Ingemann, Fortællere i lyrik (uddrag), pixidansk.dk: https://pixidansk.dk/index.php?id=8583
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 310-311 (uddrag: om billedanalyse) + diverse opslag
Jensen, Henrik, Tidens unge er til mad, ikke bøger, 2015, jyllands-posten.dk: https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE8117528/Tidens-unge-er-til-mad-ikke-b%C3%B8ger/
Moltesen, Mette og Dorrit Færk Møller, Mesterfortællinger. Blichers noveller som værklæsning, 2020, Dansklærerforeningens Forlag, s. 27 (om den upålidelige fortæller)


Primærlitteratur:
Oehlenschläger, Adam, Morgenvandring (uddrag, 1805) i Sørensen, Mimi og Mads Rangvids Brug litteraturhistorien (iBog), 2024, p. 356
Andersen, H.C., Klokken (1845)
Grundtvig, N.F.S, De levendes land (1824),  kalliope.org
Rørbye, Martinus, Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter (1829) i Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsens Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2014-2016, s.103
DR, Bagedysten S4:E6 (uddrag), 2015
Blicher, Steen Steensen, Brudstykker af en landsbydegns dagbog (uddrag) i Kjær-Hansen Barbara et al., Litteraturhistorien - på langs og på tværs, iBog, 2024, p253
Aarestrup, Emil, Paa Sneen (1838), kalliope.org


Andet:
Goul, Nanna, Voilà, 2017 (analyserende artikel)


Fokus:
Forløbet dækker læreplanens krav om periodelæsning. I forløbet har vi arbejdet med romantikkens forskellige strømninger: universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og romantisme.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (analysere, fortolke) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Europa
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, "bogklub", quiz, kreativ skrivning m.m.


Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #6 Gys (VÆRK)

Baggrundslitteratur:
Holst, Jette, Den gotiske fortælling - et overblik, 2021, gyseren.dk: https://gyseren.dk/2021/05/03/den-gotiske-fortaelling-et-overblik/
PP om gysets historie
Krogh, Ebbe og Finn Lykke Schmidt, Gys, splat & Freud, 1995, Dansklærerforeningen, s. 28-30
Halskov, Andreas og Henrik Rytter, Vampyr - Forløb i medier, Lindhart og Ringhof, s. 12-18
Borberg, Peter, Darwin forklarer Draculas fascinationskaft, 2008, videnskab.dk: https://videnskab.dk/kultur-samfund/darwin-forklarer-draculas-fascinationskraft/
Læreroplæg om 'fabula og sjuzet' ud fra Tina Jensens Dansk i praksis (iBog), 2024, Systime, p166
Holst, Jette, Hvad er en gyser (uddrag om det psykologiske gys), 2000, gyseren.dk: https://gyseren.dk/hvad-er-en-gyser/gyseren-om-subgenrer-psykologi-og-eventyrtraek-uddrag-af-hovedopgave-1999/
Sørensen, Asbjørn Mølgaard, Hvorfor er vi bange for mørke? (uddrag), 2020, videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-er-vi-bange-for-moerke/
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 325-335 (som opslagsværk om filmiske virkemidler)
Wolfhagen, Mette og Dorte granild, SHORTS - kortfilm i undervisningen (iBog), 2024, Systime, p. 135-136 og 140-143 (på nær få uddrag)


Primærlitteratur:
Flanagan, Mike, The Haunting of Hill House S1:E1, 2018
Le Fanu, Sheridan, Carmilla (1872)
Alfredson, Tomas, Lad den rette komme ind, 2008
Poe, Edgar Allan, Den sorte kat (1843)
Langstrup, Steen, Indbrud, 2000
Knudsen, Annemalene, Omklædningsrummet, 2013


Andet/skriftlighed:
PP om den reflekterende artikel
Eleveksempler på den reflekterende artikel
Monggaard, Christian, Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej, 2017 information.dk: https://www.information.dk/kultur/2017/04/gyserfilm-eksistentielt-lag-enten-ej
Ebdrup, Niels, Vores DNA elsker gyserfilm, 2012, videnskab.dk: https://videnskab.dk/kultur-samfund/vores-dna-elsker-gyserfilm/
Ravn, Anne Raaby, Litteratur er en pokkers effektiv social aktør (uddrag), 2016, Information.dk
Jessen, Jakob, Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet (uddrag), 2018, Zetland
Brandes, Georg, Uddrag af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes LItteratur (1871)
DR, Hvorfor er Ludvig ikke konge S1:E1 (uddrag), 2020
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 228-231ø (om dokumentarfilmtyper)


Fokus:
I forløbet 'Gys' har vi arbejdet med forskellige former for gys, herunder forskellige former for vampyrfortællinger. Vi har undersøgt gysets opbygning af spænding og uhygge, og vi har undersøgt, hvad der kendetegner gys på forskellige tidspunkter i historien. Vi har derudover arbejdet med forskellige danskfaglige metoder (psykoanalytiske læsning, litterær darwinisme og filmanalyse).
Skriftlig har vi arbejdet med både den reflekterende og den debatterende artikel.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke, vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, klasseopsamlinger, kreativ skrivning, fremlæggelser, kreative produktioner (egen gyserfortælling) m.m.


Omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - levende billeder 28-02-2024
Brev til Laura 15-03-2024
Reflekterende artikel 14-04-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #7 Køn igennem tiden (VÆRK)

Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, 2022, Systime:
s. 37-38m + 50-53m + 54ø (om middelalder, slægtens magt, folkeviser, ridderviser og trylleviser) og s. 190-192 (om Herman Bang og impressionisme)
Kjær-Hansen, Barbara et al., Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2016, Systime, uddrag af s. 73-76 (om oplysningstiden), uddrag af s. 81-83 (om Holberg), s. 121-124 (om impressionisme) og uddrag af s. 118-121 (om naturalisme)
Bregnsbo, Michael, Enevældens faser 1660-1848, 2025, danmarkshistorien.lex.dk (kort uddrag om oplyst enevælde)
Chakravarty, Dorthe og Hanne Mortensen, De danske kvinders historie (iBog), 2023, Systime, id 121 (afsnittet 'Oplysningstidens tanker om kvinder')
Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose, Det moderne gennembrud #MeToo (iBog), 2019, Gyldendal, id 132 (afsnittene 'Herman Bangs stille eksistenser' og 'Sædelighedsfejden')
Sørensen, Mimi og Mads Rangvid, Brug litteraturhistorien (iBog), 2014, Systime, id 130 (afsnittet 'Amalie Skram: ind med kvinderne' + skema over kvinderoller før og under sædelighedsfejden)
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 61-65 (om fremstillingsformer) og s. 228-231 (om dokumentarfilmtyper)
Vinkel, Emma B., "Realitydeltagere i sex-opråb: - Det er pinligt", 2019, ekstrabladet.dk: https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/realitydeltagere-i-sex-opraab-det-er-pinligt/7692033
Campion, Ditte, Blik for køn, 2016, Dansklærerforeningens Forlag, s. 10-15 (om socialkonstruktivismen og køn), s. 18-21 (om Judith Butler, kønsperfomance, citeringer, illokutionære og perlokutionære talehandlinger, boying og girling), s. 77-82 (om kønskomponenter, den heteroseksuelle matrice og køn og seksualitet som et kontinuum) og s. 84-86 (om subversion)
PP om queerteori og queerlæsning
Brødegaard, Tine, "Når man danner familie som to kvinder bliver det meget tydeligt, at familier er noget man opfinder", 2015, Jyllands-Posten: https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/ECE7929568/naar-man-danner-familie-som-to-kvinder-bliver-det-meget-tydeligt-at-familie-er-noget-man-opfinder/
Löfström, Kamille, "Den guddommeligt morsomme komedie", 2019, Information:https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2019/06/guddommeligt-morsomme-komedie


Primærlitteratur¨
Harpens kraft i Brodersen, Chr. N., Litteraturudvalg 1, s. 83-85
Holberg, Ludvig, Epistel 199: Til Madame, 1750, hentet fra: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom3_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd3chap199
Bang, Herman, Den sidste balkjole, 1887
Jacobsen, J.P, Fru Marie Grubbe, 1876, i Kjær-Hansen, Barbara et al., Litteraturhistorien på langs og på tværs (iBog), 2023, Systime
DRTV, Jomfruernes klub SE:E1, 2018
Skram, Amalie, Constance Ring (uddrag), 1885, i Sørensen, Mimi og Mads Rangvids Brug litteraturhistorien (iBog), 2023
Nik & Jay, Boing! (+ musikvideo på Youtube), 2006
Leksell, Viktor, Svag, 2020
Andersen, H.C, Hyrdinden og Skortensfejeren, 1845
Glaffey, Kristina Nya, Fuck mor og Busser, 2019, Gyldendal


Andet:
PP-intro til den debatterende artikel som genre
Rasch, Cathrine Rygaard: "Litterær kanon er ligesom FCK",  2019, Berlingske
Hesseldahl, Morten, "En litterær kanon vil styrke den fælles kultur og generelle dannelse, 2020, Berlingske
Bjerring-Hansen, Mogens, "Den litterære kanon virker overbevisende", Litteratursiden.dk
Eksempel på elevstil fra sommereksamen 2024
PP om skriftlig eksamen
Skriftligt opgavesæt fra prøvebanken (stx)14. august 2023


Fokus:
Forløbet 'Køn igennem tiden' har introduceret eleverne til dele af dansk litteraturhistorie (middelalder, oplysningstid og det moderne gennembrud) og tematisk analyse. I nyere tid har vi fokuseret på socialkonstruktivismens syn på køn, herunder queerteori som analysemetode. Forløbet har blandt andet inkluderet begreber som impressionisme, naturalisme, kønsperfomance, citeringer, boying/girling og subversion.
Det overordnede mål med forløbet har været 1) at give en introduktion til kønsdebatten i fortid og nutid og 2) at arbejde med danskfagets metode. Som litterært værk har vi læst Kristina Nya Glaffeys roman "Fuck mor og Busser".
Ved siden af forløbet om køn har eleverne arbejdet med skriftlighed/de skriftlige genrer.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, klassedialog, gruppearbejde, pararbejde, elevpræsentationer m.m.


Omfang: ca. 215 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel del 1 30-08-2024
SKRIV PÅ TID 17-09-2024
Reflekterende artikel - FRA SIDSTE ÅR!! 20-10-2024
Valgfri artikel 1 24-11-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #8 Krig og flugt i medierne (VÆRK)

Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, s. 228-235 (om dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder), s. 325-334 (om filmiske virkemidler og dramaturgi), s. 205-206 (om avisjournalistikkens ydre layout), s. 217-219 (om avisjournalistikkens indre komposition), s. 209-216 (om nyhedsjournalistik, meningsjournalistik og fortællende journalistik) og s. 154-155 + 157-159 + 161-166 (om appelformer, Toulmins argumentationsmodel og argumenttyper)
Olsen, Mimi og Hans-Christian Christensen, Grafiske romaner, Dansklærerforeningens Forlag, s. 35-37
Villesen, Kristian, "I dokumentarfilm må man mere", 2013, Information: https://www.information.dk/kultur/2013/11/dokumentarfilm-maa-mere
Madsen, Freja Sofie, "Et iscenesat stripshow og en likvidering: Her er fire diskussioner fra 'Armadillo'", 2020, tv2.dk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-18-et-iscenesat-stripshow-og-en-likvidering-her-er-fire-diskussioner-fra-armadillo
Rangvid, Mads og Mimi Sørensen, Perspektiver i dansk. Grundbog, 2018, uddrag af kapitel 11 (om nyhedskredsløbet, nyhedskriterier (suppleret af Håndbog til dansk), vinkling og de sociale mediers betydning for nutidens journalistik, herunder begreberne gatekeeping, gatewatching og fake news)
DR1, 21 søndag d. 13. september 2015 (de første 15 minutter = en introduktion til flygtningekrisen i 2015)
Petersen, Jan Aasbjerg, Hvordan analyserer man fortællende journalistik, 2022, gymdansk.dk


Primærlitteratur:
Rasmussen, Jonas Poher, Flugt, 2021, REEL Pictures
Metz, Janus, Armadillo, 2010, Fridthjof Film (de første 10 minutter)
Capa, Robert, Den faldende soldat (1936) i Rangvid, Mads og Mimi Sørensens Perspektiver i dansk. Grundbog, 2018, s.
Nissen, Maya, "Politiet lukker motorvej med flygtninge til fods", 2015, dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-lukker-motorvej-med-flygtninge-til-fods
Forside fra hhv. Jyllands-Posten og Ekstra Bladet, 10. september 2015 i Rangvid, Mads og Mimi Sørensens Perspektiver i dansk. Grundbog, 2018, s.
Leder fra Politiken, "Politiken mener: Nordens Ungarn", 10. september 2019, i Rangvid, Mads og Mimi Sørensens Perspektiver i dansk. Antologi, 2018, s.
Facebookopslag om flygtning, der sparker gravid, 2015, i Rangvid, Mads og Mimi Sørensens Perspektiver i dansk. Grundbog, 2018, s.
Hergel, Olav, "All inclusive ved Europas yderste port" (uddrag), 2015, Politiken


Andet:
Skriftlig opgavesæt fra prøvebanken (stx) 14. august 2024
Skriftligt opgavesæt fra prøvebanken (stx) 3. juni 2020


Fokus:
I forløbet 'Krig og flugt i medierne' har vi arbejdet  med forskellige fremstillinger af krig/flugt. Vi har blandt andet undersøgt genretræk, filmiske virkemidler og forholdet mellem fakta og fiktion i dokumentarfilmene "Flugt" og "Armadillo", og vi har undersøgt, hvordan krig/flugt skildres i forskellige nyhedsmedier og journalistiske genrer. Vi har endvidere undersøgt, hvordan nyheder ændrer sig over tid i et nyhedskredsløb, og hvordan sociale medier spiller en rolle i nutidens medielandskab (på godt og ondt).

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes


Arbejdsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, klassedialog, produktion af egen nyhedsartikel, skarpt-eller-slapt-øvelse m. filmiske virkemidler m.m.


Omfang: ca. 115 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve Dansk 3.b 13-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 #9 Eksistens og identitet (VÆRK)

Baggrundslitteratur:
Noter fra 1.g om realisme og modernisme
PP om hereticamodernisme og eksistentielle fortællinger (herunder begreber som 'angst', 'valget', 'ansvar' m.m.)
Video om reaktionsskrivning i Breindahl, Jens og Louise Debois Litterære undersøgelser - introduktion til tekstlæsning, 2023, Systime, id134
Uddrag af kapitlet 'Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling' i Henriksen, Liselottes Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard (iBog), 2017, Systime, id292 (om Sartras fem værensformer)
Uddrag af kapitlet 'Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde' i Henriksen, Liselottes Eksistentialisme i dansk - fra Kierkegaard til Sonnergaard (iBog), 2017, Systime, id292 (om positiv nihilisme)
Analysemodel til lyrik
Knudsen, Jørn Ingemann, Fortællere i lyrik (uddrag), pixidansk.dk: https://pixidansk.dk/index.php?id=8583
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, 2017, Systime, s. 112-126 (om sproglige billeder og figurer)
PP om identitet på sociale medier (herunder begreberne frontstage, backstage og middle region)
Hansen, Søren Schultz, "Nej, de unge er ikke selvcentrerede. Tværtimod er de den mest ydrestyrede generation nogensinde", 2024, information.dk: https://www.information.dk/debat/2024/08/nej-unge-selvcentrerede-tvaertimod-mest-ydrestyrede-generation-nogensinde


Primærlitteratur:
Jensen, Johannes V., Paa Memphis Station, 1906: https://kalliope.org/da/text/jensenjv2020010818
Nexø, Martin Andersen, Lønningsdag (En Idyl), 1900, i Kjær-Hansen, Barbara et al., Litteraturhistorien - på langs og på tværs (iBog), 2012, id126
Blixen, Karen, Ringen, 1958 (fra?)
Hansen, Martin A, Paradisæblerne i Lütken, Gerd von Buchwald et al.'s Litteraturens huse (iBog), 2010, Systime, id1919
Seeberg, Peter, Patienten i Lütken, Gerd von Buchwald et al.'s Litteraturens huse (iBog), 2010, Systime, id1919
Gülstorff, Jonas, Ting jeg skrev mens du var på min telefon, 2021, Byens


Andet:
Skriftligt opgavesæt fra prøvebanken (stx) 19. maj 2020


Fokus:
I forløbet 'Eksistens og identitet' har vi repeteret forskellen  på realistisk og modernistisk litteratur (som vi arbejdede med i 1.g). Vi har desuden læst forskellige kanonforfattere med et eksistentialistisk læsefokus (inspireret af Liselotte Henriksens bog 'Eksistentialisme i dansk'), og vi er dykket ned i digtsamlingen 'Ting jeg skrev mens du var på min telefon' af Jonas Gülstorff. Vi har arbejdet med digtsamlings sprog, der leger med forholdet mellem virkelighed og online-virkelighed, og vi har arbejdet med digtsamlingens tematisering af identitet vha. Sartras eksistentialisme samt Goffmann og Meyrowitz' begreber 'frontstage', 'backstage' og 'middle region'.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, filosofiske øvelser, fremlæggelser, kreativ skrivning, klassedialog m.m.


Omfang: ca. 175 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 #10 Akademisk skrivning

Materiale:
Back, Karsten Christensen et al., Sådan skriver du SRP, 2021, Columbus, s. 58-64, 66-67, 73, 87ø og 88n (om skrivemetoder, emnesætninger og støttesætninger, koblingsord- og udtryk, redegørelsesmarkører, diskussionsmarkører, den vurderende tone og resumé)
Eksempler på SRP'er (i dansk og et andet fag)
Skolens pjece om større skriftlige opgaver og formalia
Johansen, Emil et al., PP om akademisk skrivning (om opgaven som ét argument og metakommunikation inkl. opgaver)
Johansen, Emil (revideret), Akademisk sprog - do and don'ts, opgavekorrektur.dk

Fokus + arbejdsformer:
Vha. forskelligt materiale og konkrete øvelser er eleverne blevet introduceret til, hvad det vil sige at skrive akademisk og flerfagligt (som optakt til SRP).

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 #11 Humor

Baggrundslitteratur:
Auring, Steffen og Erik Svendsen, Så gælder det rumba... og 46 andre trekster om og med humor, 2002, Dansklærerforeningen, s. 7-10 (om humorens greb: overdrivelse, underdrivelse, inkongruens, sprogleg og degradering)
Dansksiderne.dk, Sproglig værktøjskasse: Humor (om overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien), 2023: https://dansksiderne.dk/index.php?id=6565
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, 2017, Systime, s. 191-193 (om transaktionsanalyse) + s. 335 (om set-up/pay-off)
Slot, Mette, Speciale om Klovn, 2004, kort uddrag s. 46 (om Henri Bergson og det sjove i det uvillige)
Jensen, Michael Balla, Humor i dansk, 2007, Systime, s. 42-43 (om sprogets byggeklodser) + s. 63-67m (om sproghandlinger, præsuppositioner, Grices maksimer og sproglige registre)


Primærlitteratur:
Blendstrup, Jens, Gud taler ud (uddrag) i Christensen, Claus og Peter Jensen, Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, 2008, s. 56-61
Nørgaard, Mikkel, Klovn, S4:E4 (Bornholm), 2006
Adolphsen, Peter, Marie, Jud og Gulemanden. En børnehistorie i Auring Steffen og Erik Svendens, Så gælder det rumba... og 46 andre tekster om og med humor, 2001, Dansklærerforeningen, s. 88-91
Joof, Hella, Meter i sekundet (uddrag), 2023, Nordisk Film


Andet:
PP om skiftlig eksamen i dansk
Ark om gode råd til mundtlig eksamen i dansk


Fokus:
Forløbet har primært haft et sprogligt fokus, idet vi har undersøgt humorens karakteristika. Vi har arbejdet med begreber som 'overdrivelse', 'underdrivelse', 'inkongruens', 'sprogleg', 'degradering', 'sproglige registre', 'indirekte sproghandliger' m.m.

Faglige mål:
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: Gruppearbejde, pararbejde, læreroplæg m.m.


Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valgfri artikel 3 30-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Digitale hjælpemidler til (skriftlig) eksamen

Følgende digitale hjælpemidler, som også er anvendt i undervisningen, er tilladte at bruge til (skriftlig) eksamen:
- Ordnet.dk
- Rekve, Nicolai Eriksen, Eksamensgenrerne dansk stx (iBog), 2019, Systime
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer