Titel
8
|
#7 Køn igennem tiden (VÆRK)
Baggrundslitteratur:
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, 2022, Systime:
s. 37-38m + 50-53m + 54ø (om middelalder, slægtens magt, folkeviser, ridderviser og trylleviser) og s. 190-192 (om Herman Bang og impressionisme)
Kjær-Hansen, Barbara et al., Litteraturhistorien på langs og på tværs, 2016, Systime, uddrag af s. 73-76 (om oplysningstiden), uddrag af s. 81-83 (om Holberg), s. 121-124 (om impressionisme) og uddrag af s. 118-121 (om naturalisme)
Bregnsbo, Michael, Enevældens faser 1660-1848, 2025, danmarkshistorien.lex.dk (kort uddrag om oplyst enevælde)
Chakravarty, Dorthe og Hanne Mortensen, De danske kvinders historie (iBog), 2023, Systime, id 121 (afsnittet 'Oplysningstidens tanker om kvinder')
Bødtcher-Hansen, Maja og Susan Mose, Det moderne gennembrud #MeToo (iBog), 2019, Gyldendal, id 132 (afsnittene 'Herman Bangs stille eksistenser' og 'Sædelighedsfejden')
Sørensen, Mimi og Mads Rangvid, Brug litteraturhistorien (iBog), 2014, Systime, id 130 (afsnittet 'Amalie Skram: ind med kvinderne' + skema over kvinderoller før og under sædelighedsfejden)
Larsen, Ole Schultz, Håndbog til dansk, 2017, Systime, s. 61-65 (om fremstillingsformer) og s. 228-231 (om dokumentarfilmtyper)
Vinkel, Emma B., "Realitydeltagere i sex-opråb: - Det er pinligt", 2019, ekstrabladet.dk: https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/realitydeltagere-i-sex-opraab-det-er-pinligt/7692033
Campion, Ditte, Blik for køn, 2016, Dansklærerforeningens Forlag, s. 10-15 (om socialkonstruktivismen og køn), s. 18-21 (om Judith Butler, kønsperfomance, citeringer, illokutionære og perlokutionære talehandlinger, boying og girling), s. 77-82 (om kønskomponenter, den heteroseksuelle matrice og køn og seksualitet som et kontinuum) og s. 84-86 (om subversion)
PP om queerteori og queerlæsning
Brødegaard, Tine, "Når man danner familie som to kvinder bliver det meget tydeligt, at familier er noget man opfinder", 2015, Jyllands-Posten: https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/ECE7929568/naar-man-danner-familie-som-to-kvinder-bliver-det-meget-tydeligt-at-familie-er-noget-man-opfinder/
Löfström, Kamille, "Den guddommeligt morsomme komedie", 2019, Information:https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2019/06/guddommeligt-morsomme-komedie
Primærlitteratur¨
Harpens kraft i Brodersen, Chr. N., Litteraturudvalg 1, s. 83-85
Holberg, Ludvig, Epistel 199: Til Madame, 1750, hentet fra: http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=epistler%2FEpTom3_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=bd3chap199
Bang, Herman, Den sidste balkjole, 1887
Jacobsen, J.P, Fru Marie Grubbe, 1876, i Kjær-Hansen, Barbara et al., Litteraturhistorien på langs og på tværs (iBog), 2023, Systime
DRTV, Jomfruernes klub SE:E1, 2018
Skram, Amalie, Constance Ring (uddrag), 1885, i Sørensen, Mimi og Mads Rangvids Brug litteraturhistorien (iBog), 2023
Nik & Jay, Boing! (+ musikvideo på Youtube), 2006
Leksell, Viktor, Svag, 2020
Andersen, H.C, Hyrdinden og Skortensfejeren, 1845
Glaffey, Kristina Nya, Fuck mor og Busser, 2019, Gyldendal
Andet:
PP-intro til den debatterende artikel som genre
Rasch, Cathrine Rygaard: "Litterær kanon er ligesom FCK", 2019, Berlingske
Hesseldahl, Morten, "En litterær kanon vil styrke den fælles kultur og generelle dannelse, 2020, Berlingske
Bjerring-Hansen, Mogens, "Den litterære kanon virker overbevisende", Litteratursiden.dk
Eksempel på elevstil fra sommereksamen 2024
PP om skriftlig eksamen
Skriftligt opgavesæt fra prøvebanken (stx)14. august 2023
Fokus:
Forløbet 'Køn igennem tiden' har introduceret eleverne til dele af dansk litteraturhistorie (middelalder, oplysningstid og det moderne gennembrud) og tematisk analyse. I nyere tid har vi fokuseret på socialkonstruktivismens syn på køn, herunder queerteori som analysemetode. Forløbet har blandt andet inkluderet begreber som impressionisme, naturalisme, kønsperfomance, citeringer, boying/girling og subversion.
Det overordnede mål med forløbet har været 1) at give en introduktion til kønsdebatten i fortid og nutid og 2) at arbejde med danskfagets metode. Som litterært værk har vi læst Kristina Nya Glaffeys roman "Fuck mor og Busser".
Ved siden af forløbet om køn har eleverne arbejdet med skriftlighed/de skriftlige genrer.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
-anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Arbejdsformer: læreroplæg, klassedialog, gruppearbejde, pararbejde, elevpræsentationer m.m.
Omfang: ca. 215 sider.
|