Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Bødtkjer
Hold 2022 DA/c (1c DA, 1c DA 130 timer, 2c DA, 2c DA 130 timer, 3c DA, 3c DA 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 At være ung (AP)
Titel 2 1. forløb-Introducerende tekstanalyse og skrivning
Titel 3 2. forløb - Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 4 Den akademiske opgave (DHO)
Titel 5 3. forløb - Taler og argumentation
Titel 6 4. forløb - Fantasy (studietursforløb)
Titel 7 5. forløb - børnelitteratur
Titel 8 6. forløb - Fiktionalisering, dokumentar & podcast
Titel 9 7. Forløb - Sociale medier og digital dannelse
Titel 10 8/9 forløb - Oplysningstid, romantik og romantisme
Titel 11 10. forløb - Afrika og kolonialisme (værklæsning)
Titel 12 12. forløb: Lyriske tekster (+værk)
Titel 13 Akademisk skrivning (ifbm. SRP)
Titel 14 13. forløb - Den medierede virkelighed
Titel 15 11. Miniforløb: Forfatterbesøg
Titel 16 14. forløb - Realismer og modernismer
Titel 17 Opsamling og eksamenstræning
Titel 18 Yderligere materiale anvendt i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 At være ung (AP)

Bemærk: forløbet er afviklet på grundforløbshold og af forskellige dansklærere.

Baggrund:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp, Sprogenes verden, 2016, side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl., Faglige forbindelser, 2005, s. 46 (typer af verber)
Birgitte Darger m.fl., Begreb om dansk, 2009, s 83-89ø (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen, Håndbog til dansk, 2015-17, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer, argumenttyper)
Fibiger m.fl., Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239, Et forkomment englebarn: Michael Strunge (kort intro til Michael Strunge)

Tekster:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, 29/3 2017, Politiken
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke

Fokuspunkter:
Under temaet “at være ung” lægges der vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster. Fokuspunkter i forløbet har været:
Indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Grammatiske og stilistiske grundbegreber
At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst
At anvende centrale mundtlige fremstillingsformer
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle genrer


Skriftlighed (5 timer):
Skriftlige elevpræsentationer med fokus på brugen af verber, substantiver og adjektiver
Omskrivning af et uddrag af Dorthe Nors' "Minna mangler et øvelokale" (omskrivning af korte sætninger til sætninger af varierende sætningslængde)


I alt ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. forløb-Introducerende tekstanalyse og skrivning

Introducerende tekstanalyse og skrivning (novellegenren & personlig stemme):
kreative skriveøvelser til arbejde med sproglig bevidsthed:
Raymond Queneau: "Stiløvelser" ("Regnbuen" s. 18 og "Ordsport" s. 19)
Grundlæggende fagbegreber og genrekendskab:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", (Systime 4. udgave) kap. 1 (ss. 7-17)
  Begreber:
- tegn, analyse og fortolkning, tema, kontekst, perspektiv, form og indhold, hermeneutik: forforståelse
Barbera Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" kap. 10 om novellegenren (ss. 234-239 2.udgave)
  Begreber:
- hvad er en novelle? Den klassiske novelle, den moderne novelle, fortæller, komposition, personer og miljø (realisme/ikke-realisme)

Øvelse i tekstanalyse af noveller i gruppearbejde:
Helle Helle: "En stol for lidt"
H. C. Andersen: "Grantræet"
Kim Fupz Aakeson: "Dødsbo"

Kreativ skriveopgave (5 elevtimer): novelle efter dokumentarmetoden i Rune Munk-Jørgensen og Ask Hjelskov Larsens bog “Kreativ skrivning”, ss. 6-12 (dokumentarmetoden), ss. 18-40 (kontrakt, fortællerstemmen, indledning, stil og genre).

Desuden arbejdede eleverne med remedieringen af "Grantræet", idet de så Lars Ostenfelds filmatisering af eventyret fra 2011 (kortfilm med manus af Bo Hr. Hansen).
I analysearbejdet anvendte de filmanalytiske begreber fra: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. forløb - Det moderne gennembrud (DHO)

Forløbet præsenterer eleverne for perioden det moderne gennembrud og har særligt fokus på kvindernes handlemuligheder. Forløbet danner danskfagligt grundlag for samarbejdet med historie om DHO.

I forbindelse med forløbet besøger eleverne museet "Køn - Gender Museum Denmark" i Århus, hvor de har omvisning.

Tekster om perioden:
DR-dokumentaren "1800-tallet på Vrangen"
- (6:8) introduktion til Brandes og perioden i øvrigt
- (4:8) introduktion til Herman Bang
Barbera Kjær-Hansen og Tinne Serup: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", pp. 118-119 (om naturalisme) og pp. 121-124 (impressionisme)
Georg Brandes: uddrag af "Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur" (1871) (i Johannes Fibiger m. fl.: Litteraturens Huse, s. 193-195)
Maja Bøtcher-Hansen og Susan Mose: "Sædelighedsfejden" - en introduktion fra bogen "Det moderne gennembrud #MeToo", ss. 37-41
Introduktion til sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.lex.dk/S%C3%A6delighedsfejden_1883-1887
Emilia van Hauen: "Brug din erotiske kapital og vær cool!" (i forbindelse med analysen af "Et Dukkehjem")
Herman Bang: "En lille replik"

Skønlitterære tekster med kvinder i fokus:
Amalie Skram: "Karens jul" (novelle)
Herman Bang: "Irene Holm" (novelle)
J.P.Jacobsen: "Fru Fønss"  (novelle)
Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (værk: dramatik)
Herman Bang: "Fragment" (novelle)

DHO: Herman Bang: “Den sidste Balkjole”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den akademiske opgave (DHO)

Kort forløb om skriveproces og opgavens enkeltdele i forbindelse med, at eleverne skriver DHO. Fokus på formidling.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3. forløb - Taler og argumentation

Forløbet fokuserer på argumentationsanalyse, taler og den skriftlige genre kronik.
Eleverne stiftede bekendtskab med Toulmins argumentationsmodel samt diverse argumentationskneb, som de trænede kendskab til ved at udvikle en podcastepisode om emnet. De arbejdede med at opbygge et velfungerende argument, såvel som de blev stillet den opgave at vurdere andres argumentation.
De stiftede bekendtskab med talegenrer og med dette som afsæt skulle de selv skrive og fremføre en tale, hvori de bevidst brugte argumentationsstrategi.
De blev i samme proces blive bedt om at analysere klassekammeraternes argumentation.

Materiale:
lærerkompendium: "Argumentation" (Toulmin, argumenttyper)
Berit Riis Langdahl: "Talen - Genrer i dansk", Gyldendahl s. 6-8, 12-13, 19, 22-24, 26-27, 29-31, 35-37, 43-45, 49, 57, 59, 63.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 4. forløb - Fantasy (studietursforløb)

I forbindelse med klassens studietur til London arbejdede eleverne i engelsk med krimigenren/dramagenren og i dansk med fantasy. I London besøgte Klassen bl.a. Warner Brothers Studio, The Globe og Sherlock Holmes Museum, idet turen havde et litterært fokus. De arbejdede desuden med at skrive en fantasynovelle, som foregik i et miljø i London, som de fotograferede og beskrev, mens de var der.

Forløbet om fantasy, tog udgangspunkt i Bilbo Egelunds teoribog, og eleverne læste både  uddrag af danske værker såvel som verdenslitteratur i oversættelse.

Kernestof:
Egelund, Bilbo: Fantasylitteratur, Gyldendal 2011:
pp. 16-19 (Fantasy som litterær genre)
pp. 22-30 (Fantasy og romantikken)
pp. 34-40 (Racer, mentaliteter og værdier i fantasygenren)
pp. 44-46 (fantasy og middelalderen)
pp. 50-53 (det magiske sprog)
pp. 58-67 (Fantasygenrens mange lån bl.a. mytologiske og religiøse)

Skønlitteratur:
C. S Lewis: ”Af Løven, Heksen og garderobeskabet” ( pp. 79-85)
Philip Pullman: Det gyldne kompas, kap. 15 (pp. 86-90)
J.K. Rowling: Harry Potter og de vise sten, kap. 8
J.R.R. Tolkien: ”Af Kongen vender tilbage” (pp. 91-95)
Ursula Le Guin: af "Toldmanden fra Jordhavet"

Eleverne skulle desuden som en del af forløbet om skrive et uddrag af Lars Husums roman "Jeg er en hær" til fantasy, idet de anvendte den introducerede teori.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5. forløb - børnelitteratur

Forløbet introducerer til eksperimenterende samtidslitteratur for børn. Det fokuserer på kendskab til multimodale udtryk, sproglig analyse, lyriske udtryk, værklæsning, projektarbejde mm. Eleverne arbejder med begreber som: den dobbelte læser, ikonotekst, intertekstualitet, metatekstualitet og systemdigtning.

Gennem børnelitteraturen stifter eleverne således bekendtskab med litterære traditioner, som de i andre genre ville have svært ved at læse og analysere.

Introducerende læsning
- Om at lave en børnebog:
a. ”Max & Møv” af Dorte Karrebæk og Oscar K. in. Børnebilledbogen – indblik og udsyn, Foreningen for Boghaandværk 2009.

Teoretisk indgang til børnelitteraturen
- Ikonoteksten (bl.a. det kontrapunktiske forhold ml. ord og billeder)
- Det dobbelte blik (voksen-/barnelæseren)
- Metafiktion i børnelitteraturen (fx Kim Fupz Aakeson), her læses Line Beck Rasmussens artikel ”En historie er en historie er en historie. Om metafiktion og intertekstualitet” in Stjernebilleder bind II, ss. 129-139

billedbøger om ikonoteksten:
- Jan Loof: "Viktor bygger en bro"
- Anthony Browne: "En tur i Parken"
- Shaun Tan: "The Arrival" (bog uden tekst, som eleverne selv skriver en tekst til et uddrag af)

teoretiske tekster om billedbogsgenren og begrebet ikonotekst:
- Tine Kirkegaard Jensen: "Ord og billeder. Billedbogens komplekse udtryk"

Formen sprænges/ tabuer for børn?
- Kim Fupz Aakeson (2007): Den sidste historie i verden (metafiktion og intertekstualitet)
- Mette Hegnhøj: Ella er mit navn vil du købe det? (formeksperiment, tabu om savn, tab og ensomhed, værklæsning)
- Thorstein Thomsen: Cirkler (cirkeldigte og digital bog)
- Cecilie Eken: "Mørkebarnet" (sonatekrans, tabu om ensomhed og gode/onde børn)
- Tina Sakura Bestle: "Onsdag er gul" (tabu: depression/psykiske sygdomme)
- Oscar K. og Dorte Karrebæk: Lejren (findes på www.oscar-k.dk som billedlydbog, tabu om krig)

Teori om tabuer og censur i børnelitteraturen:
- Ingelin Røssland: "Why there are no taboos in skandinavian children's books"
- Poul Aarøe Pedersen: "Debat: Censur i børnelitteratur gør verden fattigere", Politiken 09.10.2014, sektion 2, side 8
Oscar K.: "Tabuer i børnelitteraturen"

Eleverne arbejder med formeksperimenter i kreative processer, hvor de selv skriver tekst til eksisterende billeder, skaber værker ved at klippe i gamle bøger mm.

Afsluttende arbejder eleverne i 7 grupper med selvvalgte børnelitterære værker, som de analyserer vha. de gennemgåede teoretiske begreber og analysemetoder. Afsluttende præsenteres stoffet for resten af klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6. forløb - Fiktionalisering, dokumentar & podcast

Forløbet kredser om fiktionalisering og dokumentartekster (film og podcast). I forløbet er fokus på dokumentarfilmen, idet der arbejdes med særligt filmiske virkemidler, podcastanalyse og fakta- og fiktionskontrakter.
Forløbet indeholder desuden en værklæsning af dokumentaren.

Primær litteratur:
Mimi Olsen m.fl.: "Dansk i tiden":
s. 23-28 (fakta og fiktion, autenticitet og fiktionalisering)
s. 29-40 (filmiske virkemidler)
kompendium (med udgangspunkt i Håndbog til dansk) og analysemodel til podcastanalyse
Diverse øvelse til kontraktlæsning og billedanalyse, der inddrager uddrag af:
podcasten: "Jordforbindelsen der forsvandt"
podcasten fra DR "Dronekrigeren" afsnit 1:9
trailer til "Making a murder"
Maja Lee Langvad: "Hun er vred", (vidnesbyrd 2015)
Sørine Steenholdt: "Zombieland", (novellesamling 2015)
Bax Lindhardt: "årets pressefoto" (foto 2018)
filmplakat "En fremmed flytter ind - en sand historie om en løgn"

Værkanalyse: Birgitte Stærmoses dokumentarfilm "Ønskebørn", 2009 (om efterkrigstidens børneliv i Kosovo)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7. Forløb - Sociale medier og digital dannelse

Forløbet diskuterer sociale mediers rolle. Fokus er bl.a. på digitale dannelse.

Teori: "Onlineidentiteters performancer på sociale medier", in Dig & digital dannelse i dansk, https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=139

særligt fokus:
- autencitet under pres (SoMe)
- Onlineidentiteter på SoMe (influencere og traditionelle statussymboler på SoMe)
- Frontstage, Backstage og middle region (Eving Goffman)
- Kønsperformance på SoMe (bl.a. Butler)
- politisk performance på SoMe (bl.a. direkte og indirekte kommunikation)

artikel:
Aminata Amanda Corr: "Hun gik forrest i kampen for fjerdebølgefeminismen. I dag fortryder hun alt, og hun har en advarsel til ungdommen", Berlinske d. 26. juni 2022 (om Girl Squad, provokation, social kontrol, bevidst PR-arbejde, #TradWife
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8/9 forløb - Oplysningstid, romantik og romantisme

Oplysningstid 1720-1800
Introduktion: Historien om Danmark (DR-undervisning, e7) https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571  
Kant: ”Hvad er oplysning?” (1784)
Holberg: uddrag af "Erasmus Montanus"
Holberg: (to videoer)
Holberg og oplysningstiden (videointroduktion)
Komedierne (introduktion til komedien som genre og dens betydning i perioden i DK)
Periodeoverblik på skrift: ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, s. 51-53 og 59-62

Romantik (1800-1870)
Strukturen i forløbet kobles til de tre første afsnit af ”1800-tallet på vrangen”
A. Introduktion: ”Guld, hor og romantik” (1:8) ROMANTIK
1. Oehlenschläger: "Guldhornene"
2. Perspektivtekst: "Pochahontas" 1995 (youtube – ”Vindens farver”)

B. Introduktion: ”Gud, konge og politistat” (2:8) ROMANTIK (nationalromantik)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (dansk nationalsang)
Bjørnstjerne Bjørnson "Ja vi elsker dette landet" (norsk nationalsang)
Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (svensk nationalsang)
N.F.S Grundtvig: "Velkommen i den grønne lund" (1843)

teori:
Inge Adriansen: uddrag af "Brug af sange i nationsopbygningen"
- fædrelandssange udvikles som begreb
- folkelig fællessang gennem 1800-tallet
- Fædrelandssange som nationale symboler
- Gennemgang af "Velkommen i den grønne lund" https://videncenterforsang.dk/3-velkommen-i-den-groenne-lund/

malerier:
C.W. Eckersberg: "Landskab med stente, Møn" (1810)
Johan Thomas Lundby: "Landskab ved Arresø" (1838)

teori hertil:
video om det romantiske landskabsmaleri: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=192
lærerkompendium "Det perfekte sted - romantiske landskabsmalerier"

Romantisme (1830-1850erne)
c. Introduktion: ”Grimme ællinger og forbudte drifter” (3:8) ROMANTISME
3. H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
Lydfil: https://youtu.be/DsPWayqtuBY (Skyggen indtalt)
Hastrups tegnefilm ”H. C. Andersen og den skæve skygge”
(tidskode 37:33-41:33 og 48:47 – 1:07:07)

Litteraturens veje pp.185-186 ("dobbeltgængermotivet")

Værklæsning som afslutning på forløbet:
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10. forløb - Afrika og kolonialisme (værklæsning)

Afrika og postkolonialismen

Jacob Ejersbo – "Eksil" (værklæsning)
Jacob Ejersbo - novellen "Uhuru Peak"
Karen Blixen – "Mit Afrika" (film)
Karen Blixen – uddrag af Skygger på græsset (fokus på: blikket på afrikanerne)

Artikler til debat:
Dokumentaren ”Ejersbo”
Lasse Horne Kjeldgaard: ”En af de farligste bøger, der nogensinde er skrevet om Afrika? Karen Blixen og kolonialismen”, Magasinet Karen Blixen Museet
Evt. uddrag af dokumentar om Blixen

Fokus på:
Afrika gennem danske øjne og det syn på kontinentet, som vi finder i de to forfatterskaber.
Værklæsning - roman
repetition af filmiske virkemidler og fiktionalisering (spillefilm og dokumentar)

gruppearbejde, klassearbejde (mundtlighed) og skriftligt arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12. forløb: Lyriske tekster (+værk)

Eleverne arbejder som start med den lyriske genre, idet de læser og lytter til Kristina Holgersens musikalske og lyriske omskrivning af udvalgte af Helle Helles prosatekster - "To slags Mørke". (værklæsning)
Eleverne læser pp. 248-252 i Barbera Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsens "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (om den lyriske genre)

Herefter foretager vi yderligere lyriske undersøgelser af:
Benny Andersen: "På høje tid" i Den Indre Bowlerhat (1964)
Yahya Hassan: "UDEN FOR DØREN" i YAHYA HASSAN (2013)
Glenn Bech: "[Uden titel]" i Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)

Teori:
lærerkompendium: "Litterær undersøgelse - lyrikteori"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Akademisk skrivning (ifbm. SRP)

I dette forløb samles der op på elevernes viden om faglig formidling. Af materiale anvendes en power point og arket Do's and don'ts i dansk skriftlighed. Begge er lagt tilgængelig for eleverne.
Der laves klasse- og gruppesamtaler. Desuden udfører eleverne diverse omskrivningsøvelser.

Eleverne har adgang til I-bogen "Eksamensgenrerne i dansk stx" skrevet af Nicolai Rekve Eriksen, som vi bruger i arbejdet med de skriftlige genre i dansk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13. forløb - Den medierede virkelighed

Et forløb om mediering, nyhedstekster og opinionstekster.
Forløbet handler også om konstruktiv journalistik, nyhedstræthed og SoMes betydning for nyhedsdækning.

Teori:
Jørgen Asmussen og Johannes Fibiger: uddrag af "Den Medierede virkelighed":
- kap. 1 (Hvad er medieret virkelighed?)
- kap. 2 (Nyhedstekster)
- kap. 3 (opinionstekster)

Artikler:
Berlinske: "Norge rystet efter terrorangreb" (2011)
Poul Madsen: "Sandheden skal frem" Ekstra Bladet 2022
Sørine Gotfredsen: "Lad os bruge Breivik rigtigt" (2011)
Malte Jørsted: "Tror vi selv på den ægte kærlighed" (2012)
m. fl.

Eleverne skulle bl.a. lave 60 sekunders foredrag om nyhedstekster, arbejde med kommunikationsmodelle og nyhedsmodeller, analysere billeder i nyhedsartikler, analysere dagens nyheder i 5 forskellige aviser, stifte bekendskab med konstruktiv journalistik (fx Verdens bedste nyheder og Zetland). Desuden arbejdede de med dækningen af Breviksagen som casestudie.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 11. Miniforløb: Forfatterbesøg

Vi har besøg af forfatter Ingrid Nymo, der fortæller om sit forfatterskab og laver skriveworkshop med eleverne.

materiale anvendt:
Bjørn Rasmussen: uddrag af "Kirstens Hævn" (2024)
Ingrid Nymo: uddrag af "Den røde Hane" (kap.1)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 14. forløb - Realismer og modernismer

Et forløb om realistiske og modernistiske tendenser i litteraturen.
bl.a. fokus på kanonforfattere i analysearbejdet.

Teori:
Steffen Auring: og Erik Svendsen: "Realismer og modernismer", ss. 7-32

Litteratur:
uddrag af
- Gustave Flaubert: "Madame Bovary" (1856)
- Kirsten Hammann: "Fra Smørhullet" (2004)
- Thomasine Gyllembourg-Ehrensvärd: "To tidsaldre" (1845)
- Brett Easton Ellis: "Glamorama" (1998)
- Henrik Pontoppidan: "Illum Galgebakke" (1887)
- Hans Kirk: "De ny tider" (1939)
- Rainer Maria Rilke: "Malte Laurids Brigges Optegnelser" (1919)
- James Joyce: "Ulysses" (1922)
- Klaus Høeck: "Honeymoon" (1997)
- Bodil Bech: "I Halvsøvne" (1934)
- Tom Kristensen: "Livets Arabesk" (1921)
- Per Højholdt: "Den tydelige solsort" (1977)

desuden har alle læst og analyseret (eller hørt oplæg om):
Jan Sonnergaard: "Polterabend"
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Klaus Rifbjerg: "I skumringen" (1997)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" ((1947)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Tom kristensen: "Henrettelsen" (1922)
Martin Andensen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)

Malerier:
Edgar Degas: "L'Attente" (1879)
Pablo Picasso "Les Demoiselles d'Avignon" (1907)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Opsamling og eksamenstræning

Til eksamenstræning arbejdede vi med:
- tidslinjer over læste tekster
- Folkevisen: "Ebbe Skammelsen"
- J.V.Jensen: "Oktobernat" (1898)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Yderligere materiale anvendt i undervisningen

Desuden har eleverne haft tilgang til:
- Nicolai Rekve Eriksen: "Eksamensgenrerne dansk STX" (som i-bog)
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier"
- Barbera Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer