Titel
10
|
Hvordan taler litteraturen om døden?
Hvordan taler litteraturen om døden?
Baggrund:
Rasmus Hyllested og Mimi Olsen: Døden – fra sagatid til senmodernitet, Dlf 2018, s. 24-25
DR2: Bøger, der gør en forskel (Om "Blomsterdalen" og selvmord i litteraturen)
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2014
Thor Gustafsson m.fl.: Litteratur med udsyn 2 om postkolonialistisk læsemetode s. 18-21 (i forbindelse med læsningen af "Blomsterdalen")
Om Middelalder/folkeviser: s. 19, 34-36
Om Oplysningstiden: s. 73-76, 83
Om Romantik og Romatisme: s. 91-98
Om Det moderne Gennembrud: s. 124-127
Om Det 20. århundredes litteratur: s. 138-141, 151-160
Tekster:
Folkevise (tryllevise): Den dødes igienkomst
Ludvig Holberg: Epistel 424, 1750 (uddrag fra Rasmus Hyllested og Mimi Olsen: Døden – fra sagatid til senmodernitet)
Adam Oehlenschläger: af Sanct Hansaften-Spil, 1803 (Sanct Hans-Ormen under Egen og Döden, uddrag fra Spurvesol 2)
N.F.S. Grundtvig: Tag det sorte kors fra graven, 1832
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1837
Emil Aarestrup: Angst, 1838
H.C. Andersen: Barnet i graven, 1860
Herman Bang: Fra Lighuset, Nationaltidende 1881
Amalie Skram: Karens jul, 1885 (norvagismer)
Marie Bregendahl: af En dødsnat (ca. 20 s. fra romanens sidste del – læst i forbindelse med filmen:
Tea Lindeburg: Du som er i himlen, 2021 (værk)
Johannes V. Jensen: Naaede de færgen, 1925
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1955
Martin A. Hansen: Roden, 1961
Peter Seeberg: Nød, 1962
Naja Marie Aidt: af Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage, 2017
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen, (værk, seneste 5 år)
Anders Walther: Ivalu (kortfilm, 2023)
Forløbsbeskrivelse:
Forløbets hovedformål er at følge litteraturens indblik i døden op gennem tiden med nedslag i middelalder, oplysningstid, romantikken, det modernes gennembrud, realisme, modernisme og nyeste tid. I forløbet bliver læst tekster på norsk og svensk samt de seneste 5 år, og vi arbejder med 2 værker. Samtidig læser vi de kanonforfattere, vi mangler.
De fire digte fra romantikken blev fordelt mellem eleverne i grupper – det betyder, at de enkelte grupper kun har arbejdet i dybden med et af digtene, men alle har læst alle digtene og hørt oplæg om forfatterne.
Omfang:
Ca. 500 sider, 20 moduler
|