Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Stine Thorsen, Tina Marie Trap Godau
Hold 2022 DA/y (1y DA, 1y DA 130 timer, 2y DA, 2y DA 130 timer, 3y DA, 3y DA 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ap-dansk: At være ung
Titel 2 Eventyr og fantasy
Titel 3 Litteraturhistoriske udviklingslinjer 1870-1950
Titel 4 DHO: Ungdomsoprør og periodelæsning
Titel 5 Retorik, argumentation og diskurs: Utøya 22. juli
Titel 6 Reflekterende artikel: Studietur Barcelona
Titel 7 Gyseren i verdenslitteratur og i filmmediet
Titel 8 True Crime og podcast - fællesfagligt engelsk
Titel 9 Dokumentar og reality
Titel 10 Hvordan taler litteraturen om døden?
Titel 11 Forfatterbesøg
Titel 12 Sprogforløb om humor
Titel 13 Køn, kærlighed og queerteori
Titel 14 Akademisk skrivning
Titel 15 Undergange
Titel 16 Repetition
Titel 17 Skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ap-dansk: At være ung

Baggrund:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes verden side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser (typer af verber)
Birgitte Darger m.fl.: Begreb om dansk (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer, argumenttyper)
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239 (Et forkomment englebarn - kort intro til Michael Strunge)

Tekster:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, Politiken 29/3 2017
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke

Eksamenstekster:
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt
Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY
Leonora Christine Skov: Det er mandens privilegium at vise bar overkrop, når han sveder, og pik når han pisser (Politiken 2/9 2013)
Sarah Salway: The Fabolous Button Sisters
Raymond Carver: One more Thing
Chimanda Adichi: We should all be Feminists

Fokuspunkter:
Under temaet “at være ung” blev der lagt vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster. Skriftlig opgave:
En kort skriftlig aflevering på ½ -1 side (kreativ skrivning - 2 timers fordybelsestid)
Dorthe Nors: af Minna mangler et øvelokale (omskrivning af teksten fra korte sætninger til vekslende sætningslængde – 3 timers fordybelsestid).

I alt ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eventyr og fantasy

Baggrund (supplerende):
Bilbo Egelund: Fantasylitteratur, Gyldendal 2011 side 16- 19, 22-30
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015 (4. udgave) side 74-76
Solveig Bennike m.fl. Faglige forbindelser - om historisk, strukturalistisk og psykoanalytisk læsning af eventyr

Tekster (kernestof):
De tre gaver
Kong Lindorm
Prinsessen på glasbjerget
Klokkeblomst (Rapuntzel) – og uddrag af Disneys Tangled
Den trekantede hat
H.C. Andersen: Fyrtøiet
C.S. Lewis: af Løven, heksen og garderobeskabet
Disney: af Frost
Uddrag af filmen: Narnia – løven, heksen og garderobeskabet
Game of Thrones, sæson 1 episode 1

Fokuspunkter:
Introduktion af den historiske, den psykoanalytiske og den strukturelle læsemetode, herunder kontraktmodel og aktantmodel. Folkeeventyr vs. kunsteventyr, romantikkens sammenhæng med moderne fantasylitteratur. Forskellen mellem åben og lukket fantasy. Intertekstualitet. Værklæsning: 5 folkeeventyr med temaet ”overgange”.

I alt ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistoriske udviklingslinjer 1870-1950

Baggrund: (supplerende litteratur):
Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk – litterær analyse af digte side 117-126
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden – Lyrik
Barbara Kjær-Hansen m.fl: Litteraturhistorien på langs og på tværs – Realismer og modernismer side 138-141
Læreroplæg: Tove Ditlevsen og biografisk metode

Kernestof:
Henrik Pontoppidan: ”Græd i unge dage”
Henrik Pontoppidan: af Kong Salomon og Jørgen Hattemager
J. P. Jacobsen: ”Drøm!”
Johannes V. Jensen: af ”Afsked”
Gustav Much Petersen: ”Til mine forældre”
Tove Ditlevsen: ”Der bor en ung pige”



Dette forløb har til formål at lede op til 1.y's DHO-forløb om ungdomsoprøret i 1960'erne. Forløbet afvikles i samarbejde med historie., ”Ungdom” er  et gennemgående tema. Forløbet har desuden til formål at introducere eleverne til, og træne dem i, lyrikanalyse, og derfor består det af tekster indenfor den lyriske genre. Eleverne skal introduceres til hovedstrømninger i litteraturhistorien i perioden  1870-1980.

Som afslutning på forløbet skal eleverne skrive deres egne digte om ungdom, ud fra nogle kreative skriveøvelser og benspænd.

Faglige mål fra læreplanen:

- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund

- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed

Kernestof fra læreplanen:

- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Klaus Rifbjerg

I alt ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO: Ungdomsoprør og periodelæsning

Baggrund:
Mimi Sørensen M.fl.: Brug litteraturhistorien, Systime 2023: Litteratur i 1960'erne - forbrug og fremmedgørelse, velstandens skyggesider, ungdomsoprør
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk litteraturhistorie, side 264-268, 292-294 (Om Villy Sørensen og Anders Bodelsen) Systime 2022
Læreroplæg: Vita Andersen og kvindebevægelsen
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk side (om filmanalyse) side 243-47, 332-37

Tekster:
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Villy Sørensen: Blot en drengestreg
Anders Bodelsen: Signalet
Svend Åge Madsen: Noget går gennem byen
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (digtsamling, værklæsning)
Ole Christian Madsen: Steppeulven
Eik Skaløe: Dunhammeraften, Itsi-Bitsi, Til Nashet og 000


Forløbet har ungdomsoprøret som tema. Eleverne introduceres til 1950'ernes "sære" litteratur, eksemplificeret via tekster af Villy Sørensen og Klaus Rifbjerg. Dernæst bevæger vi os op i 1960'erne, hvor særligt Svend Aage Madsens "Noget går gennem byen" forholder sig til hippiebevægelsen. Slutteligt læses kvindelitteratur fra 1970'erne.
I Dho'en arbejdes dybdegående med filmen "Steppeulven" og tekster fra bandet "Steppeulvenes" LP "HIP".

I alt ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik, argumentation og diskurs: Utøya 22. juli

Baggrund (supplerende):

Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 150-155, 157-167, 243-248, 332-337
Mads Ragnvild m.fl.: Perspektiver i dansk side 112-113, 121-134 (taler i en terrortid)

Tekster (kernestof):
Jens Stoltenberg: Tale ved mindeceremonien 25. juli 2011 (norsk)
George Bush: Tale til Kongressen, 21. september 2001
Sørine Gotfredsen: Lad os bruge Anders Breivik rigtigt, Berlingske Tiden-de 30/7 2011
Karl Ove Knausgaard: Mit fædreland, Weekendavisen 19/8 2011
Erik Poppe: Utøya 22. juli
Niviaq Korneliussen: af Blomsterdalen
Caspar Eric: af 7/11
Anna Juul: af Jeg bruger min krop som et møbel

I alt ca. 70 sider

Forløbsbeskrivelse
Forløbet har et sprogligt hovedfokus. Repetition af begreber fra Ap: Den retoriske pentagon og appelformer samt argumenttyper. Herudover arbejdes med Toulmins udvidede argumentationsmodel og basal diskursanalyse med fokus på nodalpunkt og ækvivalenskæder. Diskursanalysen anvendes særligt på Knausgaards essay.
Forløbets tema er Utøya-massakren, og mens vi ser filmen, lægges der vægt på en genopfriskning af begreber fra filmanalysen fra 1.g.
Skriftligt præsenteres eleverne for den reflekterende artikel, idet de i det næste forløb skal skrive essay/reflekterende artikel ifm. deres studietur til Barcelona.
1 enkelt modul blev brugt på at forberede eleverne til Kulturmødet på Mors 2023, hvor de havde mulighed for at møde 3 nyere forfattere: Niviaq Korneliussen, Anna Juul og Caspar Eric
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reflekterende artikel: Studietur Barcelona

Tekst:
H.C. Andersen: af "I Spanien" - uddrag om Barcelona

Forløbsbeskrivelse:
Træning af den reflekterende artikels særlige kendetegn - essayskrivning i forbindelse med studietur til Barcelona.
Arbejde med "de 7 gode råd" fra Nikolaj Rekve Eriksen: Eksamensgenrerne i dansk
I alt ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gyseren i verdenslitteratur og i filmmediet

Baggrund (supplerende):
Om den gotiske genre:  https://gyseren.dk/2021/05/03/den-gotiske-fortaelling-et-overblik/
Krogh og Schmidt: Gys, splat og Freud s. 28-30
Andreas Halskov m.fl.: Vampyr, s. 13-19
Silas Mortensen: Vampyrer må godt være pædofile, videnskab.dk 2008
Peter Borberg: Darwin forklarer Draculas fascinationskraft, videnskab.dk 2008
Danskernes Akademi: Interview med Mathias Clasen (www.youtube.com/watch?v=
5m3HbBNOTNY)



Tekster (kernestof):

Mike Flanagan: The Haunting of Hill House, 2018 episode 1 (eksempel på gotiske træk i nutidige gysere)
Sheridan LeFanu: Carmilla (værk - roman)
Uddrag af filmen Lad den rette komme ind og Twilight (vampyrfigurer)
Bram Stoker: af Dracula (også uddrag af Francis Ford Coppolas Dracula 1992)
Stephanie Meyer: uddrag af "Twilight - nymåne", bind 1
B.S. Ingemann: Glasskabet
H.C. Andersen: Skyggen
Tom Kristensen: De forsvundne ansigter
Stephen King: Thi her findes tigre
Dorthe Nors: Mor, mormor og moster Ellen
Christian Tafdrup: Speak no evil, 2022



Med udgangspunkt i vampyrmotivet arbejdedes med gyserlitteraturens særlige kendetegn – udviklingen i monsterfiguren i litteratur og film fra ca. 1800 og frem til nutiden. Kortromanen "Carmilla" er, sammen med Bram Stokers "Dracula", Poes "Den røde døds maske", Stephen Kings "Thi her findes tigre" og Stephanie Meyers "Twilight", eksempler på verdenslitteratur.
Medieværket "Speak no Evil" blev analyseret i grupper med forskellige fokuspunkter.
Introduktion til den psykoanalytiske analysemetode og den litterære darwinisme.
Skriftlige afleveringer:
Analyserende artikel: B.S. Ingemann: Niels Dragon
Introduktion til debatterende artikel: Tabubelagte emner i litteraturen


I alt ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 True Crime og podcast - fællesfagligt engelsk

På grænsen mellem fakta og fiktion: Podcast og true crime
Baggrund:

Mimi Olsen m.fl.: Podcast, Dansklærerforeningen 2020 side 31-39, 106-117

Tekster:
Mørkeland: af Episode 227 (de første ca. 20 minutter)
Mørkelands Facebookside
Sandie West: Min dræbte søster skal ikke være underholdning, Ekstrabladet 18/2 2020
Skillingsvise: Ny Vise om det afskyelige Mord i Badstrup (1866)
Third Ear: I et forhold med (episode 1, 00.00-ca 08.00 og ca. 59.00-1.06), 2013

I alt ca. 50 sider

Forløbsbeskrivelse:
Læreplanens faglige mål: -” demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag/ - navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier”.
Det mediemæssige perspektiv: ”…undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier”

I samarbejde med engelsk havde vi i dansk fokus på podcastmediets formidling i genren true crime. Eleverne lyttede til et uddrag af en episode af podcasten ”Mørkeland” med fokus på lydlige virkemidler og det etiske aspekt i at bruge virkelige mord som underholdning. Vi sammenlignede med ”Mørkelands” Facebookside og kommentarsporet hertil. Vi sluttede af med at analysere et uddrag af Third Ears ”I et forhold med ”med vægt på brug af lydlige virkemidler, genretræk, samt autenticitets- og fiktionsmarkører. Herunder sammenlignede vi true crime-genren med fortællende journalistik - og skillingsviser :-)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar og reality

Baggrund (kernestof):
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, side 231-235
Gitte Horsbøl m.fl.: Den iscenesatte virkelighed – fra nyheder til reality, Systime 2016 (i-bogen).
Kapitlerne Dokumentar, Dokumentarens grundtyper – observerende og dybdeborende, Fiktionalitet – en retorisk strategi, Reality, Realityserien, Realityshowet, Reality på nye veje, Hvorfor reality?
Jørgen Asmussen m.fl.: Den medierede virkelighed, side 104-106

Baggrund:
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden side 104-108 (forskellige dokumentartyper)

Tekst:
DR1: Martha og guldsaksen 7/1 2016 (uddrag 2 min.)
TV2: Herlufsholms hemmeligheder, 2022
De unge mødre, sæson 14 episode 360, 2011
Paradise Hotel, Sæson 12 2016 episode 22 (uddrag, 20 min.)
Jesper Dahlgaard: Kandis for livet, 2021 (værkanalyse)

Fokuspunkter:
Filmiske virkemidler, herunder autenticitets- og fiktionsmarkører i  forskellige dokumentartyper. Forskelle og ligheder mellem reality og dokumentar. Vi gik særligt i dybden med en analyse filmen "Kandis for livet". Herunder talte vi om loyalitet over for filmens hovedpersoner. Klassen skrev analyserende artikel om et uddrag fra dokumentaren "Hvorfor er Ludwig ikke konge".

I alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hvordan taler litteraturen om døden?

Hvordan taler litteraturen om døden?
Baggrund:
Rasmus Hyllested og Mimi Olsen: Døden – fra sagatid til senmodernitet, Dlf 2018, s. 24-25
DR2: Bøger, der gør en forskel (Om "Blomsterdalen" og selvmord i litteraturen)
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime 2014
Thor Gustafsson m.fl.: Litteratur med udsyn 2 om postkolonialistisk læsemetode s. 18-21 (i forbindelse med læsningen af "Blomsterdalen")
Om Middelalder/folkeviser: s. 19, 34-36
Om Oplysningstiden: s. 73-76, 83
Om Romantik og Romatisme: s. 91-98
Om Det moderne Gennembrud: s. 124-127
Om Det 20. århundredes litteratur: s. 138-141, 151-160

Tekster:
Folkevise (tryllevise): Den dødes igienkomst
Ludvig Holberg: Epistel 424, 1750 (uddrag fra Rasmus Hyllested og Mimi Olsen: Døden – fra sagatid til senmodernitet)
Adam Oehlenschläger: af Sanct Hansaften-Spil, 1803 (Sanct Hans-Ormen under Egen og Döden, uddrag fra Spurvesol 2)
N.F.S. Grundtvig: Tag det sorte kors fra graven, 1832
Steen Steensen Blicher: Præludium, 1837
Emil Aarestrup: Angst, 1838
H.C. Andersen: Barnet i graven, 1860
Herman Bang: Fra Lighuset, Nationaltidende 1881
Amalie Skram: Karens jul, 1885 (norvagismer)
Marie Bregendahl: af En dødsnat (ca. 20 s. fra romanens sidste del – læst i forbindelse med filmen:
Tea Lindeburg: Du som er i himlen, 2021 (værk)
Johannes V. Jensen: Naaede de færgen, 1925
Stig Dagerman: Att döda ett barn, 1955
Martin A. Hansen: Roden, 1961
Peter Seeberg: Nød, 1962
Naja Marie Aidt: af Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage, 2017
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen, (værk, seneste 5 år)
Anders Walther: Ivalu (kortfilm, 2023)

Forløbsbeskrivelse:
Forløbets hovedformål er at følge litteraturens indblik i døden op gennem tiden med nedslag i middelalder, oplysningstid, romantikken, det modernes gennembrud, realisme, modernisme og nyeste tid. I forløbet bliver læst tekster på norsk og svensk samt de seneste 5 år, og vi arbejder med 2 værker. Samtidig læser vi de kanonforfattere, vi mangler.
De fire digte fra romantikken blev fordelt mellem eleverne i grupper – det betyder, at de enkelte grupper kun har arbejdet i dybden med et af digtene, men alle har læst alle digtene og hørt oplæg om forfatterne.


Omfang:
Ca. 500 sider, 20 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sprogforløb om humor

Baggrund (supplerende):
Steffen Auring og Erik Svendsen: Så gælder det rumba… s. 7-10
Litteratursiden: Humorens sproglige virkemidler
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk om transaktionsanalyse

Tekster (kernestof):
Trine Gadeberg: Pelles Nytårshilsen (Facebook, januar 2021)
Ludvig Holberg: af Jeppe på Bjerget
Jens Blendstrup: af Gud taler ud (uddrag fra Claus Christensen m.f.: Livsværk)
Jens Blendstrup: John danser grønsag
TV2: Klovn - Bornholm, sæson 4 episode 4
DR Ramasjang: John Dillermand, sæson 1 episode 11: John redder julen
Leder Information: John Dillermand rammer rigtigt (Information 5/1 2021)
Sabine Skytte: Drop Dillermand (debatindlæg Information 7/1 2021)
Josephine Mattison: Verden har brug for den kvindelige John Dillermand (debat-indlæg, Politiken 30/1 2021)




Fokuspunkter:
Humorens sproglige karakteristika, herunder hyperbole, inkongruens, degradering, karnevalisme og sprogleg. Der blev trukket paralleller mellem de karnevalistiske træk i "Jeppe på Bjerget" og "Klovn" - ligesom vi fokuserede på lighederne mellem Frank og Casper og John Dillermand, hvor stereotype fremstillinger af hhv. mænd og kvinder var i fokus. I forbindelse med John Dillermand debatterede vi børnetv og grænseoverskridelser.


Skriveøvelser:
Klassen skrev i forbindelse med læsningen af "Gud taler ud" en satirisk tekst om deres egen far.

i alt ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Køn, kærlighed og queerteori

Køn - incl. romantikken og værklæsning


Baggrund:
Ditte Campion: Blik for køn, Dlf 2016 side 10-22, 30-31, 76-81
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien – på langs og på tværs side

Tekster:
Viktor: Leksell: Svag, 2020 (svensk)
Nik og Jay: Boing!, 2006
Ali Abassis: Grænse (uddrag, svensk film 2018)
Sten Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen, 1828 (værk)
H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfeieren, 1845
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs, 1901
Karen Blixen: Ringen, 1958
Tobias Rahim: Stor mand., 2018
Glenn Bech: af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022

I alt ca. 70 sider


Fokuspunkter:
Læsemetoder: postfeministisk/ queer, med udgangspunkt i nutidige tekster og herefter queerlæsning af tekster fra romantikken. Værklæsning: Blichers "Sildig Opvaagnen".
Forløbet blev centreret omkring queerteoretikernes begreb kønsperformance - og samtidig repeterede vi træk fra romantikken i læsningen af Grundtvig og Blicher. Vi arbejdede med forskellige læsemetoder - først og fremmest feministisk-queer, men i læsningen af "Tyvetøs" brugte vi den marxistiske-ideologikritiske metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Akademisk skrivning

Karsten Christensen Back m.fl.: Sådan skriver du srp, Columbus s. 60-65 samt tjeklister til opgavens delafsnit
Mads Ragnvild m.fl.: Vidensmønstre - korte uddrag om begrebsparrene synkron/diakron og ideografisk/nomotetisk


Via eksempelopgaver og med udgangspunkt i metarefleksioner fra dho og sro samlede vi i tre moduler op på, hvad der forstås ved akademisk skrivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Undergange



Undergange: Apokalypser i litteratur og medier

Baggrund:
Sune Weile: Undergange, Dlf 2021 s. 8-13, 16-21, 42-48
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s. 213-219 (journalistik og nyheder)

Tekster:
Poul Høi: Og hele månen blev som blod, 2001
Adda Djørup: Bønner i anledning af Ebola-udbruddet, 2014
Kaspar Colling Nielsen: Hvis jeg havde en førerløs bil, 2019
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN, 2019
Thomas Vinterberg: af Familier som vores, 2024 (uddrag af episode 1 og 2)
Frank Darabont: The Walking Dead, 2010, episode 1

Forløbet blev bygget op om indledningsafsnittet fra "Undergange", hvor vi talte om begreber som dystopi/utopi, apokalypse, kosmos-kaos.
Vi var i dybden med en analyse af Poul Høis ” Og hele månen blev som blod” med fokus på komposition (nyhedstrekant vs den tredje fortællemåde), litterære virkemidler og på feature/fortællende journalistik som et eksempel på en blandingsform af fakta og fiktion. Vi gennemgik kort teori om nyhedsjournalistik, bl.a. nyhedskriterier.
Vi repeterede filmiske virkemidler i analysen af Thomas Vinterbergs "Familier som vores" og sammenlignede amerikanske/danske tv-serier med "undergang" som tema.

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Skriftlig eksamen

Ordnet.dk, synonymordbogen og alt, der er vedhæftet Lectio, må tilgås online. Herunder naturligvis e-bogen "Eksamensgenrerne i dansk" fra Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer