Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte Bech, Tina Marie Trap Godau
Hold 2022 DA/z (1z DA, 1z DA 130 timer, 2z DA, 2z DA 130 timer, 3z DA, 3z DA 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ap-dansk: At være ung
Titel 2 Historisk læsning i forb. med DHO
Titel 3 DHO
Titel 4 Digtforløb og stilistik
Titel 5 Periode: Det moderne gennembrud
Titel 6 FF.2.2
Titel 7 Sprogforløb: Utøya 22. juli
Titel 8 På grænsen mellem fakta og fiktion: True crime
Titel 9 Forfatterbesøg
Titel 10 Undergange: Apokalypser i litteratur og medier
Titel 11 Køn, kærlighed og queer
Titel 12 Akademisk skrivning
Titel 13 Modernisme-realisme med fokus på eksistentialisme
Titel 14 Skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ap-dansk: At være ung

Almen sprogforståelse og dansk (til undervisningsbeskrivelsen)
Baggrund:
Rasmus Gottschalck og Marianne Terp: Sprogenes verden side 15-18 (de nordiske sprog), 34-35 (adjektiver), 83-85 (substantiver og semantik), 90-92, 96-97 (sociolingvistik), 98 (sproghandlinger), 99-102 (den retoriske pentagon)
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser (typer af verber)
Birgitte Darger m.fl.: Begreb om dansk (om sproghandlinger, undertekst, facework)
Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 44-45, 54-60, 154-55, 161-167 (personkarakteristik, synsvinkel, fortæller, appelformer, argumenttyper)
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=703#c3239 (Et forkomment englebarn - kort intro til Michael Strunge)

Tekster:
Thomas Tidholm: Ungdomens första dag (svensk)
Julie Andem m.fl.: SKAM, sæson 1 episode 3 (norsk)
Lotte Thorsen: ”Serr” og ”drittsekk” er kun på gennemrejse i det danske sprog, Politiken 29/3 2017
Yahya Hassan: Barndom
Klaus Rifbjerg: Eventyr
Michael Strunge: Rebel
Helle Helle: Hedebølge
Thomas Korsgaard: Elsker og elsker
Emma Holten: Samtykke

Eksamenstekster:
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt
Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY
Leonora Christine Skov: Det er mandens privilegium at vise bar overkrop, når han sveder, og pik når han pisser (Politiken 2/9 2013)
Sarah Salway: The Fabolous Button Sisters
Raymond Carver: One more Thing
Chimanda Adichi: We should all be Feminists

Fokuspunkter:
Under temaet “at være ung” blev der lagt vægt på sproglig analyse af forskelligartede tekster. Skriftlig opgave:
En kort skriftlig aflevering på ½ -1 side (kreativ skrivning - 2 timers fordybelsestid)
Dorthe Nors: af Minna mangler et øvelokale (omskrivning af teksten fra korte sætninger til vekslende sætningslængde – 3 timers fordybelsestid).

I alt ca. 100 sider

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i
gymnasiet
anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de
møder i gymnasiet
anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler
fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Historisk læsning i forb. med DHO

Forløbet vil give et overordnet indblik i litteraturen fra oldtiden og til tiden før det moderne gennembrud

Kernestof:
Tryllevisens dæmoniske verdensbillede.
Kernestof:
Harpens kraft

Supplerende
Efterskrift om at læse eventyr, s. 140-144, in: Prinsessen der blev en mand og andre trylleeventyr,  Carsten Høgh, Kbh. 1993
Faglige forbindelser, s. 84-87
Kernestof:
Prinsessen på glasbjerget.

Supplerende:
Den gyldne nøgle, 1984
Kernestof:
Tornerose
Kernestof:
Klokkeblomst
Kernestof:
Snehvide
Kernestof:
Rødhætte
Kernestof:
Karen Blixen, Ringen, 1958

Eleverne har i grupper og remedieret "Klokkeblomst" og fremført deres arbejde for hinanden

Eventyrene i dette forløb udgør et VÆRK

Supplerende:
Enevælden, barokken og ortodoksien:
Fra runer til graffiti s. 32n-38: Enevælden og lejlighedsdigtningen, Døden og driften i barokken.
Kernestof:
Thomas Kingo, Ked af verden, og kær ad himlen, 1681

Supplerende:
Rationalisme og oplysning:
Fra runer til graffiti, s. 43-49: Rationalisme og oplysning
Kernestof:
Ludvig Holberg, Uddrag af: Ludvig Holberg: Epistel 199 - "Til Madame" (uddrag)

Supplerende:
Den litterære udvikling 1800-1830 og nyplatonisme:
Litteraturhåndbogen, 1981 Gyldendal s. 128-131: Den litterære udvikling 1800-1830, Idealisme, Ny-platonisme
Kernestof:
Schack Staffeldt, Indvielsen, 1804

Supplerende:
Universalromantik:
Litteraturhåndbogen, 1981 Gyldendal s. 131-134: Organismetanken
Kernestof:
Adam Oehlenschlâger, Guldhornene, 1802

Supplerende:
Fra runer til graffiti, s. 90-91: Kritik af borgerkulturen
Kernestof:


Supplerende:
Alternativer til borgerkulturen:
Fra runer til graffiti, s 98n-101: Om Grundtvig
Kernestof:


Supplerende:
Fra runer til graffiti, s.94-96ø: Om romantisme og Emil Aarestrup
Kernestof:
Emil Aarestrup, I en landsbykirke, 1838

Kernestof:
Edgar Allen Poe, Den sorte kat, 1843

H.C. Andersen - Kritik af borgerkulturen:
H.C. Andersen -Klokken, 1845
H.C. Andersen, Den lykkelige familie, 1848

Samlet omfang af læste sider: 12 %

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt og anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde, mundtlige oplæg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 DHO

Forløbet vil fokusere på DHO. Emnet var "Det moderne gennembrud".

Vi har i forløbet "DHO" analyseret en af to mulige tekster:

Herman Bang: Den sidste balkjole
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød



Faglige mål
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Digtforløb og stilistik

I dette forløb skal vi have fokus på digte og stilistik. Både digte og stilistik kan bruges i de fleste af de tekster vi arbejder med lige fra folkevisen til dronningens nytårstaler.

Forløbet om digte har haft fokus på, hvordan man analyserer digte, både med hensyn til rim og rytme og stilistiske analyseredskaber.
Vi har i første del øvet os i at høre rytmer i forskellige uddrag af digte og vi har selv lavet forskellige rytmer


Forløb om digtanalyse

Første del af forløbet:

Supplerende
Lille kat, lille kat…, Piet Hein
Man må rejse til fods for at sprænge med hast…, Jens Christian Hostrup
De traver snublende i spredte hære…, Tove Ditlevsen
Til aftenklokkernes dæmpede klang…, Holger Drachmann
I Bergen er dagen så regnfuld og grå… (to strofer), Halfdan Rasmussen
Snemand Frost og Frøken, Halfdan Rasmussen
Uddrag af Vølvens spådom

Fremstillingsstof:
Rim og rytme (trykstærk – tryksvag)
Rimstilling: parrim, krydsrim, omsluttende rim, uregelmæssige rim, enderim, øjerim, ørerim, bogstavrim.

Anden del af forløbet:
Kernestof:
Morten Nielsen, Krigere uden våben, 1944, heri: Vi sender dansemusik om natten.
Adam Oehlenschläger, Guldhornene, 1802

Fremstillingsstof:

Håndbog til dansk:
s. 113-126
s. 296-297
s. 302-303

Kernestof:
Broby-Johansen, BLOD, 1922, (værk)
I dette forløb har vi fokuseret på, på sproget, fx neologismer og effekten af sprogbrugen

Samlet omfang af læste sider: 20 %

Faglige mål
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

I dette forløb har vi haft fokus på hvordan man analyserer digte både med hensyn til rim og rytme og stilistiske analysebegreber

Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde, mundtlige oplæg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Periode: Det moderne gennembrud

Vi skal fortsætte forløbet om det moderne gennembrud.
Vi får kendskab til endnu mere om det moderne gennembruds tekster, og vi skal læse værket "Et dukkehjem", som er det mest kendte skuespil/drama i verden.
I dette forløb skal vi fokusere på perioden "Det moderne gennembrud".
I kender allerede lidt til denne periode fra DHO. Vi skal få endnu større indblik i perioden ved bl.a. af læse dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.

Supplerende:
Litteraturhåndbogen s. 177-181 Problemlitteratur + s. 425-426, Om Pontoppidan
Kernestof:
Henrik Pontoppidan, Naadsensbrød, 1887 DHO
Herman Bang, Den sidste balkjole, 1887

Supplerende
Litteraturhåndbogen s. 170-173ø Brandes og naturvidenskaben, Positivisme, J.P. Jacobsen og Darvin, Definition af naturalisme + s. 174 Naturalismens psykologi+ s. 391-392 (=m Jacobsen)
Kernestof
J.P. Jacobsen, Et skud i Taagen, 1875

Supplerende
Litteraturhåndbogen s. 175-176 (Impressionisme) + s. 348-349 (Om Bang) + s. 473-474
Kernestof:
Herman Bang, Fragment, 1880

Supplerende:
Håndbog til dansk:
Motiver s. 38-40ø
Tema og perspektivering s.67 (kun første afsnit)
Supplerende:
Perspektivering s. 69

Kernestof:

Kernestof:
Nationaltidende 4. oktober 1884, Branden, Herman Bang
Kernestof:
Amalie Skram, "Memento Mori", 1899
Kernestof:
S.N. Mouritsen, Slaveliv, 1888
Kernestof:
Den fattige piges sang ved vuggen, Anonym
(Mundtlige fremlæggelser i grupper)

Kernestof:
VÆRK: Et dukkehjem (1. akt)
Eleverne har arbejdet i grupper, og efterfølgende holdt oplæg for hinanden angående fi. emner: Blå bog
Gruppearbejde:
Supplerende:
Personkarakteristik og relationer - alle grupperne
Supplerende:
Appelformer
Supplerende:
Sproghandlinger

Resten af første akt er læst, og vi har arbejdet med teksten.
I dette forløb har vi Holdt godt øje med hvordan Nora udvikler sig gennem værket

Samlet omfang af læste sider: 12 %

Faglige mål:

udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.

dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til
litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

̶ demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde, mundtlige oplæg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 FF.2.2

FF 2.2 er et flerfagligt forløb i samarbejde med naturgeografi.
Eleverne udarbejdede en populærvidenskabelig artikel.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sprogforløb: Utøya 22. juli

Sprogforløb: Utøya 22. juli

Baggrund:
Ole Schiltz Larsen: Håndbog til dansk, side 150-155, 157-167, 243-248, 332-337
Mads Ragnvild m.fl.: Perspektiver i dansk side 112-113, 121-134 (taler i en terrortid)

Tekster (kernestof):
Jens Stoltenberg: Tale ved mindeceremonien (rosenceremonien) 25. juli 2011 (norsk)
George Bush: af Tale til Kongressen, 21. september 2001
Sørine Gotfredsen: Lad os bruge Anders Breivik rigtigt, Berlingske Tidende 30/7 2011
Karl Ove Knausgaard: Mit fædreland, Weekendavisen 19/8 2011
Film: Erik Poppe: Utøya 22. juli


Forløbsbeskrivelse:
Forløbet har et sprogligt hovedfokus. Repetition af begreber fra Ap: Den retoriske pentagon og appelformer samt argumenttyper. Herudover arbejdes med Toulmins udvidede argumentationsmodel og basal diskursanalyse med fokus på nodalpunkt og ækvivalenskæder. Diskursanalysen anvendes særligt på Knausgaards essay. Klassen skriver debatterende artikel om bl.a. Sørine Gotfredsen.
Forløbets tema er Utøya-massakren, og mens vi ser filmen, lægges der vægt på en genopfriskning af begreber fra filmanalyse.

Omfang:
Ca. 8 moduler, ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 På grænsen mellem fakta og fiktion: True crime

På grænsen mellem fakta og fiktion: Nyheder, fortællende journalistik, podcast, true crime (fællesfagligt forløb med samfundsfag)

Baggrund:
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, Systime 2021: Side 338-343, 58-59, 98-103
Ole Schultz-Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2017 side 218-219, 234-235
Mimi Olsen m.fl.: Podcast, Dansklærerforeningen 2020 side 31-39, 106-117,

Tekster:
Ida Smith: Kendt ansigt skal stå i spidsen for gymnasium, Nordjyske 3/10 2023
Rokokoposten: Panda-han i MeToo-opråb: Nej betyder nej, 29/4 2021
Flemming Christiansen: Den dag Daniel døde (Politiken, 20/12 2014)
Mørkeland: af Episode 227 (de første ca. 20 minutter)
Mørkelands Facebookside
Sandie West: Min dræbte søster skal ikke være underholdning, Ekstrabladet 18/2 2020
Skillingsvise: Ny Vise om det afskyelige Mord i Badstrup (1866)
Third Ear: I et forhold med (episode 1, 00.00-ca 08.00 og ca. 59.00-1.06), 2013
Viaplay: Præsten fra Helvede (2023 - dokumentarværk)

Forløbsbeskrivelse:
Læreplanens faglige mål: -” demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag/ - navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier”.
Det mediemæssige perspektiv: ”…undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier”
I det aktuelle forløb introduceredes eleverne for traditionelle journalistiske værktøjer: Nyhedstrekant, vinkling, det journalistiske kompas, John Franklins storymodel og Den tredje fortællemåde. Herunder arbejdede vi med nyheden om, at Thisted Gymnasium har fået ny rektor. Vi koncentrerede os derefter om et eksempel på, hvordan man genkender en satirenyhed og fake news ud fra en artikel fra Rokokoposten.
Herefter bevægede vi os over i podcastmediet med fokus på genren true crime. Eleverne lyttede til et uddrag af en episode af podcasten ”Mørkeland” med fokus på lydlige virkemidler og det etiske aspekt i at bruge virkelige mord som underholdning. Vi sammenlignede med ”Mørkelands” Facebookside og kommentarsporet hertil. Vi sluttede af med at analysere et uddrag af Third Ears ”I et forhold med ”med vægt på brug af lydlige virkemidler, genretræk, samt autenticitets- og fiktionsmarkører. Herunder trak vi tråde tilbage til en ældre form for True Crime, nemlig skillingsviser :-)
Til slut arbejdede vi med et dokumentarværk i true crime-genren, nemlig "Præsten fra helvede", hvor vi øvede filmiske virkemidler, herunder fiktions- og autenticitetsmarkører.

Ca. 70 sider, 7 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forfatterbesøg

Ingrid Nymo: af Den røde hane, 2024

Vi læste og analyserede et uddrag fra "Den røde hane", som foregår i Thy. Vi arbejdede med dialekt som sproglig markør og hørte et foredrag af Ingrid Nymo, der talte om sit forfatterskab.

I alt ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Undergange: Apokalypser i litteratur og medier

Undergange: Apokalypser i litteratur og medier

Baggrund:
Sune Weile: Undergange, Dlf 2021 s. 8-13, 16-21, 42-48

Tekster:
Third Ear: Enden er nær – din guide til verdens undergang, 2017
Poul Høi: Og hele månen blev som blod, 2001
Tom Kristensen: Landet Atlantis, 1920
Klaus Rifbjerg: Nultime, 1960
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN, 2019
Thomas Vinterberg: Familier som vores, 2024 (episode 1 og 2)

Forløbet blev bygget op om indledningsafsnittet fra "Undergange", hvor vi talte om begreber som dystopi/utopi, apokalypse, kosmos-kaos.
Der var tematisk fokus på både "krigsapokalypse" og "klimaapokalypse".
Med udgangspunkt i det forrige forløb gik vi i dybden med en analyse af Poul Høis ” Og hele månen blev som blod” med fokus på komposition (nyhedstrekant vs den tredje fortællemåde), litterære virkemidler og på feature/fortællende journalistik som et eksempel på en blandingsform af fakta og fiktion.
Ligeledes repeterede vi podcastens virkemidler fra det forrige forløb.
Vi repeterede filmiske virkemidler i analysen af Thomas Vinterbergs "Familier som vores".

Ca. 70 sider, 8 moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Køn, kærlighed og queer

Køn, kærlighed og queer
Baggrund:
Ditte Campion: Blik for køn, side 10-21, 76-81, 84-86
Berit Riis Langdal m.fl.: Krydsfelt side 147-163 (litterære strategier)
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, 2. udgave s. 91-114
Thor Gustafsson m.fl.: Litteratur med udsyn 2, side 18-21


Tekster:
Nik og Jay: Boing!
Viktor Leksell: Svag
Tobias Rahim: Stor mand
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (værk)
Grundtvig: Til min Asta
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (værk)
Anders Walter: Ivalu (kortfilm)
Ali Abassi: af Grænse (svensk)

I alt ca. 500 sider

Forløbsbeskrivelse.
Forløbet blev centreret omkring queerteoretikernes begreb kønsperformance - og samtidig repeterede vi træk fra romantikken i læsningen af Grundtvig og Blicher. Vi arbejdede med forskellige læsemetoder - først og fremmest feministisk-queer, men i læsningen af "Blomsterdalen" introduceredes den postkoloniale læsning, som vi også brugte i arbejdet med kortfilmen "Ivalu". I læsningen af "Tyvetøs" brugte vi den marxistiske-ideologikritiske metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Akademisk skrivning


Karsten Christensen Back m.fl.: Sådan skriver du srp, Columbus s. 60-65 samt tjeklister til opgavens delafsnit
Mads Ragnvild m.fl.: Vidensmønstre - korte uddrag om begrebsparrene synkron/diakron og ideografisk/nomotetisk


Via eksempelopgaver og med udgangspunkt i metarefleksioner fra dho og sro samlede vi i tre moduler op på, hvad der forstås ved akademisk skrivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Modernisme-realisme med fokus på eksistentialisme

Baggrund:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, 2. udgave side 138-141, 151-159

Tekster:
Johannes V. Jensen: Naaede de Færgen?
Martin A. Hansen: Agerhønen
Peter Seeberg: Nød

I alt ca. 30 sider

Forløbsbeskrivelse:
Vi når de sidste 3 kanonforfattere og fokuserer på særlige kendetegn ved den modernistiske og realistiske skrivestil i det 20 århundrede med særlig vægt på eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skriftlig eksamen

Ordnet.dk, synonymordbogen og alt, der er vedhæftet Lectio, må tilgås online. Herunder naturligvis e-bogen "Eksamensgenrerne i dansk" fra Systime
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer