Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Gitte Nystrup Jørgensen, Karsten Thorvald Lawrence Rytman de Lange, Sabrina Søgaard Butcher
Hold 2022 EN/a (1a EN, 1a EN 130 timer, 2a EN, 2a EN 130 timer, 3a EN, 3a EN 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identity ( Engelsk og AP i grundforløbet)
Titel 2 The British isles
Titel 3 American Inventions
Titel 4 Dystopia and The Hunger Games
Titel 5 English and the World (E)
Titel 6 USA: From Slavery to Segregation and Beyond (E)
Titel 7 Brave Voices (E)
Titel 8 Horror & Horrific Actions (E)
Titel 9 Post-apocalypse & Dystopia (E)
Titel 10 American Values & the American Election (E)
Titel 11 Love through the Ages (E)
Titel 12 Hjælpemidler til terminsprøven og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identity ( Engelsk og AP i grundforløbet)

Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.

Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.

Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale

Kernestof (sproghistorie):


Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle

Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists

Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The British isles

En introduktion til de britiske øer: Hvad de er for en geografisk og kulturel størrelse? Hvordan de har relevans for os i Danmark?

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Inventions

Dette forløb tager sigte på at belyse og analysere en række amerikanske opfindelser; både teknologiske og kulturelle.

Med afsæt i hippie-kulturen, forsøges der er foretage en analyse af amerikanske opfindelser indenfor den musikalske og sportslige verden.
Eleverne vil få en indføring i de væsentligste udviklinger inden for tre forskellige former for ekstremsport, samt blive klogere på hvad der kendertegner amerikansk populær musik - dens ophav og formål.

Målet for forløbet er, at øge elevernes viden om og forståelse af amerikansk kultur. Dertil arbejdes der på at hjælpe dem med at kunne se forskellen mellem amerikansk og britisk engelsk, samt at øge deres analytiske evner i forhold til forståelse af musik og skønlitteratur. Dertil kommer analyse af dokumentarer i film og på skrift.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Dystopia and The Hunger Games

Dystopi er et yndet emne i litteraturen, og er blevet yderligere aktuel igennem film.
Temaet tager udgangspunkt i The Hunger Games, både i film og på skrift.

I dette forløb er der først og fremmest fokus på værklæsning. I forløbet arbejder vi ud fra cirka denne genrebeskrivelse:

- Dystopia er "et dårligt sted i fremtiden"
- Det er et dårligt sted for hovedpersonen, men nogen andres gode sted
- Dystopia hører under science fiction, så der skal være noget teknologi, vi kan forestille os ud fra noget, der findes i vores egen verden.
- Dystopia placerer en historie i fremtiden (post-apokalyptisk) og er ofte inspireret af fortiden - men debatterer temaer fra vores egen tid.

I forhold til Hunger Games har vi talt om temaer som overvågning, kønsroller og forskellen mellem rig og fattig.
____________________________________________

Kernestof:

Suzanne Collins: "The Hunger Games" (2008), novel

Gary Ross ”The Hunger Games” (2012) film    

Kurt Vonnegut "Harrison Bergeron" (1961), short story     
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 English and the World (E)

Formål med forløbet

Engelsk er et verdenssprog. Mennesker i mange forskellige lande har engelsk som modersmål eller som et af de officielle sprog. Dertil kommer de mange millioner af mennesker, der taler engelsk som fremmessprog. Sproget er ikke til at komme udenom. Faktisk har engelsk status som Lingua Franca, hvilket kort sagt betyder, at folk med forskellige modersmål bruger engelsk til at kommunikere med hinanden.

I dette emne skal vi fokusere på engelsk som verdenssprog. Vi skal bl.a.
- Lære noget om det Britiske Imperium for at forstå, hvordan det engelske sprog blev udbredt til hele verden
- Lære at beskrive forskellige varianter af det engelske sprog, herunder lingua franca
- Læse tekster fra udvalgte dele af den engelsktalende verden

_________________________________________________________
Kernestof

-"Everything Is Illuminated" by Jonathan Safran Foer, 2002 (fiction - excerpt from novel)
Fra Finderup + Fog: Worlds of English, Systime 2010

- “Caribbean Islands: History” by Lonely Planet, 2016 (non-fiction)

- “Berbice” by Velma Pollard, 2010 (fiction – short story)

- “Babylon System” by Bob Marley, 1979, (fiction – song lyrics/poetry)
Alle fra Bækgaard: West Indies: The Rhythm and Struggle of Life, Lindhardt og Ringhof 2017

- ”Born a Crime” by Trevor Noah, 2016 (excerpt from autobiography)

- “Spirit Stones” by Millie Rose Heywood, 2014 (fiction - short film)

- "The Gentlemen of the Jungle" (1938) by Jomo Kenyatta

- "World Englishes" (2013), interview with David Crystal - British Council Serbia: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY


Supplerende stof

- ”The English and the World” pp. 165-172 (background material)
Fra Daugaard + Andersen: Angles, Systime 2014

- ”Global English” pp. 22-23 (background material)

- “South Africa” (background material)
Fra Berntzen + Bårtvedt m.fl.: Targets 2001

- "The History of the Three Guyanas" (2020): https://www.youtube.com/watch?v=HDDrk41EBeg

- "Essential Jamaican / Patois Phrases": https://jamaicans.com/20-essential-jamaican-patois-phrases-translated-to-english/   06.01.2019

- "US / UK / Aussie Vocabulary differences" (2017): https://www.youtube.com/watch?v=5OEehlggPp0

Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 USA: From Slavery to Segregation and Beyond (E)

Kernestof:

- “Slaves Are Prohibited to Read and Write by law” (1830-1831), statute from North Carolina
- Excerpt of “12 Years a Slave” (1853) by Solomon Northup
- “The Lynching of Jube Benson” (1904) by Paul Laurence Dunbar
- “Merry-Go-Round” (1942) by Langston Hughes
- “Strange Fruit” (1939) by Billie Holiday
- "To Kill a Mockingbird" (1960), a novel by Harper Lee (værklæsning)
- "White people are really confident that things are getting better for black people" (2017, Tracy Jan): https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2017/09/18/white-people-are-really-confident-things-are-getting-better-for-black-people/
- "Happy Birthday! Have some racism from Elmwood Cafe!" (2015) by W. Kamau Bell (blogpost)
- Samf-engelsk-eleverne har alle set filmen "Niceville" (2011, Tate Taylor)

- Musik-Engelsk-eleverne har alle set filmen "Green Book" (2018, Peter Farelly) og skrevet en SRO om emnet "Raceulighed i USA".  og skrevet en SRO om emnet "Raceulighed i USA".

- Samfundsfag-Engelsk-eleverne har enten set filmen "The Blind Side" (2009, Peter Lee Hancock) eller filmen "The Hate U Give" (2018, George Tillman Jr.) og skrevet en SRO om emnerne "Den amerikanske drøm" og  "Ulighed og strukturel racisme i USA".

Supplerende stof:
- “Black Voices” s. 8-14 (Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen, Systime, 2016)
- “Black Voices” s. 61-63 (Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen, Systime, 2016)
- “Black Voices” s. 97-98 “Black Voices” (Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen, Systime, 2016)


Fokuspunkter i undervisningen:
Forløbet har haft fokus på de leveforhold og livsvilkår, som den afroamerikanske befolkning i USA havde i tiden før og efter borgerkrigen. Forløbet trækker linjer op til de uroligheder og diskriminationer, der stadig ses i det moderne USA, hvorved der er tale om et historisk overbliksforløb med fokus på tekstanalyse af primært fiktionstekster (herunder noveller og digte/sange). Derudover vil der i forløbet også blive læst et værk, som der arbejdes dybdegående med.



I forløbet er der fokus på analyse af fiktion, analyse af non-fiktion, filmanalyse, mundtlighed, skriftlighed, sproglige forståelse og fordybelse.

Buzz words: slavery, slave narratives, segregation, Jim Crow Laws, lynchings, story, retrospective narrator,

Arbejdsformer: Gruppearbejde, klassegennemgang, indiduelt arbejde, klassediskussion
Omfang: 80 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Brave Voices (E)

Emnets fokuspunkter:
Emnet fokuserer på analyse af taler og artikler (non-fiktion). Vi har arbejdet med kommunikationsanalyse (the rhetorical pentagon -> sender/speaker, audience/recipient, topic & intention) og sproglig analyse (modes of appeal, use of repetition, rhetorical questions, words that have negative or positive connotations, symbols, and so on). Derudover har vi også arbejdet med basal argumentationsanalyse (main claim, grounds, warrant, backing, rebutta & qualifier). I forbindelse med emnet er klassen også blevet præsenteret for analyse af non-fiktion på skrift, herunder det at diskutere.

Kernestof:

- "I Have a Dream" (Martin Luther King, 1963)
- "How racial bias works - and how to disrupt it" (Jennifer L. Eberhardt, 2020)
- "How dare you?!" (Greta Thunberg, 2019)
-  ”Speech to the UN General Assembly” (Malala Yousafzai, 2013)
- “Statement on the Shooting in Oregon” (Barack Obama, 2015)
- "Gun Control sketch" from the comedy show "Bare" (Jim Jefferies, 2015): https://www.youtube.com/watch?v=0rR9IaXH1M0 & https://www.youtube.com/watch?v=a9UFyNy-rw4
- “My Best Friend Died by Suicide. I Wish I Had Seen the Warning Signs” (Daniel Magruder, 2019)
- "I'm more than an Other" (Meghan Markle, 2015)


Emnets sidemæssige omfang: 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Horror & Horrific Actions (E)


Emnets fokuspunkter:

I forløbet har der væres fokus på at arbejde med fiktionsanalyse af både tekst og film. Der er blevet stiftet bekendtskab med den psykologiske læsemetode i forbindelse med fortolkning af fiktionstekster (herunder begreberne 'conscious', 'pre-conscious' og 'subconscious mind', såvel som 'ego', 'superego' og 'id'. Derudover har vi talt om 'Oedipus/Elektra complex'). I denne forbindelse er også begrebet "Das Unheimliche" / "The uncanny" blevet inddraget arbejdet med diverse tekster. Vi har endvidere haft fokus på 'suspense' og hvordan dette opbygges på både skrift og film (blandt andet med inddragelse af 'foreshadowing' og 'cinematography'). Brugen af symboler har også spillet en væsentlig rolle i forløbet, og vi har talt om, hvordan konkrete ting (som f.eks. en kælder) såvel som brugen af filmiske virkemidler kan have symbolske værdier. Kinematografisk har vi primært talt om "diegetic / non-diegetic sound", "the use of colours / lighting", "framing", "angles" & "camera movements". Vi har slutteligt diskuteret, hvorfor horror-genren er så populær, som den er - blandt andet med inddragelse af Kings artikel "Why We Crave Horror".

Kernestof:

- "The Boogeyman" (1973) by Stephen King

- "Why We Crave Horror Movies" (1982) by Stephen King

- Episode 1, season 1 of "The Walking Dead" (2010), directed by Frank Darabont

- Excerpt of "Dracula" (1897) by Bram Stoker -> i fagbogen "Horror" (2017, Johanne Riktrup Hansen m.fl., Systime), s. 50-53

- "Serial" (season 1, episode 1, 2014): https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi

- "The October Game" (1980) by Ray Bradbury

- En gruppevis selvvalgt spillefilm indenfor horrorgenren. Der blev blandt andet arbejdet med: "Birdbox" (2018), "The Conjuring" (2013), "The Silence of the Lambs" (1991), "IT" (2017), "The Texas Chainsaw Massacre" (2022), "A Quiet Place" (2018) & "Midsommar" (2019)



Supplerende materiale:

- s. 4-6 i bogen "Horror" (2017), Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen

- "The Unconcious Mind, Preconscious Mind and Conscious Mind" (2023), Kendra Cherry: https://www.verywellmind.com/the-conscious-and-unconscious-mind-2795946

- "Id, Ego, and Superego: Freud's Elements of Personality" (2024), Kendra Cherry: https://www.verywellmind.com/the-id-ego-and-superego-2795951

- "What Is the Oedipus Complex?" (2023), Kendra Cherry: https://www.verywellmind.com/what-is-an-oedipal-complex-2795403

- "The Evolution of the zombie" (2017), Dani Di Placido: https://www.forbes.com/sites/danidiplacido/2017/07/19/the-evolution-of-the-zombie/

- "Want of sexual feeling in the female" (1875) by William Acton -> i fagbogen "Horror" (2017, Johanne Riktrup Hansen m.fl., Systime), s. 54-56

- "Vampires: Folklore, fantasy and fact" (2013, Michael Molina, TedEd) : https://www.youtube.com/watch?v=_0ThKRmySoU

- Bram Stoker's Dracula- The Brides Attack (Alternate TV Version): https://www.youtube.com/watch?v=nOOabu5xKOw

- s. 128-133 i "Narrating Truth" (Mathias Larsen, 2021, Alt i Ord)

Sidemæssigt omfang: 75 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Post-apocalypse & Dystopia (E)

Kernestof:

- ”Animal Farm” (1945) af George Orwell (værklæsning)
- "The 100" (2014) afsnit 1, sæson 1, af Jason Rothenberg
- "The Lottery" (1948) af Shirley Jackson
- “The Ones Who Walk Away From Omelas” (1973) af Ursula Le Guin
- "There Will Come Soft Rains" (1950) af Ray Bradbury


Supplerende stof:
"Literary Terms: Apocalyptic, Dystopian, and Post-Apocalyptic": https://mastersreview.com/literary-terms-apocalyptic-dystopian-and-post-apocalyptic/

Fokuspunkter:
I undervisningen har der været fokus på at kunne skelne mellem termerne "apocalyptic", "post-apocalyptic" og "dystopian", hos os har de to sidstnævnte været i fokus. Vi tog vores udgangspunkt i teorien for netop at undersøge ligheder og forskelle på samfundene i de bearbejdede tekster. F.eks har vi diskuteret, at flere af samfundene ønsker at være utopias, men de fejler alle - vores hypotese var, at dette formentlig er fordi, at menneskelig natur ikke tillader eksistensen af utopias.

Arbejdsformer: individuelt arbejde, klassegennemgang, gruppearbejde, gruppefremlæggelser


Forventet omfang: 65 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American Values & the American Election (E)

I forløbet har der være fokus på, hvordan valgsystemet (og systemet som helhed) i USA er bygget op. Vigtige begreber: 'republicans' + 'democrats' + 'swing states' + 'electoral votes'. Derudover har vi arbejdet med, hvilke værdier der er vigtige for det amerikanske folk (fx. autonomy, mobility,
& idealism), og vi har set nærmere på hvilke problematikker der fylder i det amerikanske samfund i dag (f.eks. polarisering og social ulighed)

Kernestof:
- "The American Promise" (Barack Obama, 2008)
- "President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally" (Donald Trump, 2021)
- An extract from “Identity: American Dreaming” (Richard Powers - from The New York Times, May 7 2000,  The New York Times)
- "Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis" (J.D. Vance’s introduction to his book "Hillbilly Elegy", 2016)
- "Hillbilly Elegy" (Ron Howard , 2020)
- "A different understanding of American patriotism" (Deval Patrick, 2022)


Supplerende materiale:
- "Election Year" (.. ... ) s. x-x (How the System Works)
- "Election Year" (...) s. 37-40 -> "The impact of Trump Rhetorics"
- "US election 2024: A really simple guide to the presidential vote":
- Kapitlet "American Identity" i E-bogen ”Being American” af Mette Holm, 2. udgave (2020), Systime: https://beingamerican.systime.dk/?id=130



Forventet omfang: 50 sider

Forventet mængde skriftlighed: 7 timer

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Love through the Ages (E)

Fokuspunkter i undervisningen:
Forløbet har haft fokus på, hvordan kærlighed fremstilles i forskellige teksttyper. Vi har læst baggrundsteori som har hjulpet os til at kategorisere forskellige former for kærlighed. Vi har læst uddrag af værker af William Shakespeare (herunder uddrag af "Othello" og to sonetter) og teori om det elizabethanske samfund og verdenssyn, men vi har også fokuseret på, hvordan kærlighed og kærlighedens vilkår har udviklet og ændret sig igennem tiden - til dette har vores fokus været moderne tekster indenfor forskellige genrer (lyrik, novella, TedTalk, essay m.m.)    


Kernestof:

- Uddrag af "Othello" (1603) af William Shakespeare ->
Fra  "Othello" (Cambridge School Shakesperare, Cambridge University Press, third edition, 2014),  scene 1, akt 1 ll. 1-118
- "Othello" (1995), directed by Oliver Parker
- "Sonnet 18:  Shall I compare thee to a summer’s day" (1609) af William Shakespeare
- "Sonnet  116: Let me not to the marriage of true minds" (1609)  af William Shakespeare
- "Red" (2012) Taylor Swift
- Excerpt of chapter 1 of the novel "One Day" (David Nicholls, 2009)
- "Brokeback Mountain" (1997) af Annie Proulx
- "The difference between healthy and unhealthy love" (Katie Hood, 2019): https://www.youtube.com/watch?v=ON4iy8hq2hM
- Excerpt of the essay ”The Misconception of Love in Modern Day Society” (Adam Lazreg, published on Medium.com on August 6th, 2023)


Supplerende materiale:
- "Love in Literature: Transcending Milieu" af Preeti Oza
- "The 8 Different Types of Love + the Perfect Combo for You": https://www.ftd.com/blog/types-of-love?fbclid=IwY2xjawHN_tdleHRuA2FlbQIxMAABHe66RckQeJPDeVf67rtXQ07s8e4Kb4g-bVFDHjOA7BKfIT_17-QdLMXa1w_aem_1fAAKjSQlXYUtOoX1hr9sQ
- "Why Shakespeare loved iambic pentameter - David T. Freeman and Gregory Taylor":  https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
- "What is a Sonnet?": A Literary Guide for English Students and Teachers: https://www.youtube.com/watch?v=QmrKmL06J9g

Omfang: 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hjælpemidler til terminsprøven og eksamen

Tilladte hjælpemidler med internetadgang til eksamen og terminsprøven:

- Minlæring.dk
- https://www.ordbogen.com/da/
- https://www.thesaurus.com/
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer