Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jesper Mulbjerg Gravers
Hold 2022 EN/b (1b EN, 1b EN 130 timer, 2b EN, 2b EN 130 timer, 3b EN, 3b EN 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The odd one out (intro-forløb)
Titel 2 Stone Cold - Værklæsning
Titel 3 The British Class System
Titel 4 Terrorism in Northern Ireland (Studietursforløb)
Titel 5 American Dreams and Nightmares
Titel 6 Dystopia
Titel 7 Fairy Tales
Titel 8 American Speeches (Election 2024)
Titel 9 India Past and Present
Titel 10 Love in Literature Through the Ages
Titel 11 Modernism
Titel 12 Grammatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The odd one out (intro-forløb)

Stephen King: TheMan Who Loved Flowers

Christine Poulson: Don’t You Hate Having Two Heads

Ray Bradbury: The Pedestrian

Introduktionsforløb, der skal træne basale analytiske færdigheder, med særlig fokus på personkarakteristik, setting og plottwists.  Fælles for teksterne er at hovedpersonen på en eller anden måde skiller sig ud fra det omgivende samfund, og hvordan deres "anderledeshed" kommer frem

---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Stone Cold - Værklæsning

Robert Swindels: Stone Cold (1983, roman)

A Case Study - Elayne’s Experience of Homelessness, (article),
http://www.streetsoflondon.org.uk/about-homelessness accessed 13.08.2012


Værklæsning med fokus på personkarakteristik, og desuden arbejdet med grammatik med udganspunkt i bogen.  Skrevet en personkarakteristik af en af de to hovedper-soner.  Værket perspektiveret vha. Elaine’s Experience.  OG skal desuden fungere som optakt til The British Class System

---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker

det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The British Class System

What Is The British Class System? A comprehensive guide from a tired Brit, for Americans (article, 2021)
https://roguepsych.medium.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f

Obituary: The Duke of Devonshire (article, 2004)
http://www.economist.com/node/2668109

Kate Fox: Watching the English - The Hidden Rules of English Behaviou (article,
Fra: Tine Vedel Eriksen: Language and Power, Columbus, s. 124-129

John Lennon: Working Class Hero (song, 1971)

Julian Glover: Riven by class and no social mobility - Britain in 2007
Fra: Chris Plougheld: Britain Past and Present, Systime 2008

Doris Lessing: DHSS (short story 1991)



Et forløb med forkus på det britiske klassesamfund, og hvor dybt klasseskellene er i samfundet, og hvordan de skel påvirker mennesker, og tildels fastlåser dem i samfundet og skaber et to-delt samfund. Det faktuelle bruges til at perspektivere både Stone Cold og Doris Lessings DHSS.  

---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker

standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbri-tannien og USA samt andre engelsksprogede regioner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Terrorism in Northern Ireland (Studietursforløb)

Emne om terrorisme i forbindelse med studietur, der forsøger at belyse/besvare følgende spørgsmål
- Hvad er terrorisme?
-  Hvad er en terrorist?
-- Hvad skaber terror/terrorister?
- Belyst gennem både litteratur, historie, samfundsfaglige tekster

Gruppepræsentationer om centrale nedslag i Irsk historie

Jacquelin Magnay and James Kirkup: Olympics 2012: Terrorist threat from Irish Republicans (artikel)
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/8323928/Olympics-2012-Terrorist-threat-from-Irish-Republicans.html

---
det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

The Troubles (historisk baggrund)
Rosanne McCollum, The Island of Ireland, Systime, s. 108-120 (uddrag)

Owen Bowcott: The Making of a Provisional, 1992 (artikel)
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 125-128

Newspaper clippings from Northern Ireland
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 133-135

Murals in Northern Ireland (presentations)
Rosanne McCollum, The Island of Ireland, Systime, s. 134-135

Michael Becket: To Keep the Faith (novelle)
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 118-122

Richard Crawford: Autunm Rain (novelle)
Geoff Sammon: A Green and Orange Land, Systime, s. 115-121

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Dreams and Nightmares

Forløb med fokus på USA og den Amerikanske drøm, som optakt til SRO (med spansk A), forløbet har undersøgt de følgende spørgsmål (med fokus på immigration)
- Hvad er den amerikanske drøm?
- Hvordan opfattes/opleves den amerikanske drøm?
- Hvad sker der, når den ikke går i opfyldelse?
- Belyst gennem non-fiction og suppleret med fiction

James Truslow Adams: The Epic of America (1931) (uddrag om The American Dream)

Emma Lazarus: The New Colossus

Barack Obama: The American Promise, 2008 (tale, uddrag)

Barack Obama: A More Perfect Union, 2008 (tale, uddrag)

Video om Push-Pull faktorer
https://youtu.be/4QrUegs-kUs?si=lbhca0d0068stzDz

Gruppearbejde om immigranters oplevelser i USA
Hver gruppe arbejdede med hver deres video:

1) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:349?q=may+losloso&sort=date_created_sort+asc%2C+title_sort+asc
2) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:325  
3) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:215?q=William+Nyang%E2%80%99un%3A+William  
4) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:66?q=Nancy+Fong  
5) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:94?q=Thiago+Heilman
6) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:251?q=Saengmany

Universal Declaration of Human Rights (meget forkortet)
https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Soledad Castillo: At 14, I walked through the dessert to get to the US. My story didn't end there, 2019 (artikel)

Javier Zamora: Second Attempt Crossing, 2016 (digt)

Woody Guthrie: Deportees (Plane Wreck at Los Gatos, 1948 (sang)

Paul Simon: American Tune, 1973 (sang)

Værk: John Steinbeck: The Pearl, 1945

---

sproglærings- og kommunikationsstrategier

principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dystopia

Genrelæsning, forskellige typer af dystopier, ud fra en genredefinition analyseres tekster med henblik på at finde genretræk, og forstå, hvordan novellerne kan perspektiveres til samtiden (både teksternes og elevernes)

Dystopias: Definition and Characteristics (baggrund)
https://www.readwritethink.org/sites/default/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf

What Is Dystopian Fiction? 20 Examples of Dystopian Fiction (baggrund)
Masterclass

Isaac Asimov: The Segregationist, 1967 (novelle)

Liz Jensen: Survivor Syndrome, 2011 (novelle)
Wider Contexts, s. 242-246

Love, Death, & Robots: Three Robots (season 1, episode 1) (animationsfilm)
Netflix

George Orwell: 1984, uddrag af chapter 1, (roman uddrag), 1948

The Circle (elementer fra Roman+film)
Footprints

E. M. Forster: The Machine Stops, 1909 (uddrag af novelle)

Isaac Asimov: True Love, 1977 (novelle)

Tim van Patten, “Hang the DJ” Black Mirror Season 4, Episode 4, 2017, (TV series)

---

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fairy Tales

Overvejende fictionsforløb, med fokus på både klassiske eventyr og moderne gendigtninger, samt de værdisæt der ligger i eventyr, og hvordan moderne fortolkninger bruger genren til at forholde sig til kompleks problemstillinger i nutiden.

Traditional fairy tales:

Little Red Riding Hood - https://www.grimmstories.com/language.php?grimm=026&l=en&r=da

Jack and the Beanstalk –

Modern versions:

James Garner: Litte Red Riding Hood (1994)

Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf (1982) (poem)

Sam The ShamLil’ Red Riding Hood (song)

Amelia Hamilton: Little Red Riding Hood (Has a Gun) (2016) - https://www.nrafamily.org/articles/2016/1/13/little-red-riding-hood-has-a-gun/

Angela Carter: The Company of Wolves (1979) (uddrag)

We still need our fairy tales, TED Talk, https://youtu.be/5HlBwSYjUPI

Transforming Our Understanding of Fairy Tales | Anne Duggan  
https://www.youtube.com/watch?v=Jit32hKZ-BM

- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American Speeches (Election 2024)

Forløb i forbindelse med det amerikanske valg, og som en fortsættelse af American Dream-forløbet fra 2.g.  Fokus på, hvordan USA som nation og idé/koncept er blevet set gennem tiden.  Og med fokus på retoriske virkemidler og talen som genre.

Abraham Lincoln: The Gettysburgs Adress, 1863

William Shakespeare: Julius Caesar, Act III, scene 2, lines 13-50 (Brutus Speech), (som perspektivering af talerne)

John f. Kennedy: Inaugural Adress, 1961

George W. Bush: Inauguar Adress, 2001

Martin Luther King: I Have a Dream (uddrag), 1963
Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal

Emma Gonzales: We Call BS, 2018
https://edition.cnn.com/2018/02/17/us/florida-student-emma-gonzalez-speech/index.html

---

ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

sproglærings- og kommunikationsstrategier

principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

uddrag af værker af Shakespeare

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 India Past and Present

Andet sprogområde-forløb, med fokus på Indiens koloniale og postkoloniale historie, og hvilket syn der har været på inderne i koloniperioden og hvordan Indien forsøger at genopfinde/opdage sig selv i den postkoloniale periode.  Læsning af centrale nonfiction og fiction tekster.

Koloni:
India - The History of Colonisation (historisk baggrund). fra Timeless Themes

William Shakespeare: The Tempest, Act I, Scene 2 (i uddrag)

Rudyard Kipling: The White Man’s Burden, 1899 (digt)
https://www.kiplingsociety.co.uk/poem/poems_burden.htm

Rudyard Kipling: His Chance in Life, 1887 (novelle)
https://www.kiplingsociety.co.uk/tale/his-chance-in-life.htm

Rudyard Kipling: Yoked with an Unbeliever, 1888
https://ebooks.adelaide.edu.au/k/kipling/rudyard/plain/chapter5.html

Mohandas Gandhi: Benares Hindu University speech, delivered at Benares, India - February 4, 1916, excerpt (uddrag af tale)
http://emersonkent.com/speeches/benares_hindu_university_speech.htm

Postkolonial:

Urvashi Butalia: Blood, 1997 (essay)
Wider Contexts, Systim, s. 276-277

Aravind Adiga: The White Tiger  2008 (romanuddrag)
Wider Contexts, Systim, s.290-295

Numair A. Choudhury: Chokra, 2003 (novelle)
Wider Contexts, Systim, s. 304-307

Rahul Raina: How to Kidnap the Rich, chapter 1, 2021 (romanuddrag)

Sujata Bhatt: Search For My Tongue, 1988 8digt


Haimanti Roy: Why was India split into two countries?
https://youtu.be/DrcCTgwbsjc?si=damlUPM1KchqFg09

Trevor Noah: "How The British Took Over India"
https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA

Indian Street Food - SPICED MILK TEA Masala Chai (lytteøvelse)
https://youtu.be/0ftTzHE6jXo?si=TOlVCGrmV0QgZ-iR

---

ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

uddrag af værker af Shakespeare

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love in Literature Through the Ages

Litterært forløb, der laver 4 nedslag i den engelske litteraturhistorie for at se på, hvordan "love" som tema udtrykkes og hvilke forskelle/ligheder der er mellem de forskellige perioder.

Shakespearean Love 1560-1620:

Love and marriage in Shakespeare's Time (litteraturhistorisk baggrund)
https://www.birmingham.gov.uk/info/50139/explore and discover/1476/shakespeare and love/6 (uddrag)

William Shakespeare: Sonnet 18 (digt)

William Shakespeare: Sonnet 116 (digt)

William Shakespeare: The Tradegy of Romeo and Juliet, act 1, scene 5, lines 95-144 (skuespil) - Cambridge School Shakespeare

Baz Luhrmann: Romeo + juliet, 1996 (film)

Romantic Love 1790-1840:

Love in the Romantic Era (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://medium.com/(ft)/chakmalbanglavasmin/the-role-of-love-in-romantic-poeti'v-d76d8915e454

John Keats' Love Letter To Fanny Brawne - 13 October 1819 (brev)
Wider Contexts, Systime, s. 92-93

John Keats: Bright Star, Would I Were Stedfast as Thou Art, 1819 (digt)

William Wordsworth: Among All Lovely Things My Love Had Been, 1802 (digt)

Victorian Love 1837-1910

Love in the Victorian Age (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://www.cambridge.org/core/journals/victorian-literature-and-culture/article/love/26982749BFlD74924403D15A6A984240

E. M. Forster: A Room With a View, Chapter XVII: Lying to Cecil, 1908 (romanuddrag)

Alfred Lord Tennyson: Marriage Morning, 1867 (digt)

Alfred Lord Tennyson: Love and Sorrow (digt)

Modern Love 1950-2025:

Modem Romance Trends (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://dibbly.com/the-evolution-of-romance-trends-and-themes-in-modem-love-stories/

Drew Sycamore: Perfect Disaster, 2019 (sang+musikvideo)

Tony Hoagland: In Praise of Their Divorce, 2010

Lady Gaga: Bom This Way, 2011 (sang+musikvideo)

---

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶

uddrag af værker af Shakespeare

væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie


  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernism

Genreforløb med fokus på at forstå den historiske baggrund for modernisme, og genkende bestemte genretræk i (overvejende) britisk modernistisk litteratur, og hvilke centrale temaer, der karakteriserer modernismen.

Modernism: Historical and Literary Backgrund,
Fra: Back og Sigh: Through Literary Landscapes, s. 179-196, 240

(med undtagelse af Milne, og Hemingway, stammer teksterne fra Through Literary Landscapes)

Virginia Woolf: Mrs. Dalloway (første side af 1. kapitel) (uddrag af værk)

Wilfred Owen: Dulce et Decorum (digt)

Virginia Woolf: The Legacy (novelle)

Kathrine Mansfield: Late at Night (novelle)

A. A. Milne: Winnie the Pooh, Chapter 4...in which Eeyore loses a tail and Pooh finds one (uddrag af værk)

Virginia Woolf: The Symbol (novelle)

Ernest Hemingway: The End of Something (novelle) (amerikansk modernisme som kontrast)

Fokus: Genrelæsning, hvor de forskellige tekster læses ud fra en grundviden om de historiske og litterære strømninger.

---

principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶

væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Grammatik

Anvendte hjælpemidler:

Magnus Ljung og Sölve Ohlander: The Grammar, Gyldendal 1996

www.ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer