Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Jesper Mulbjerg Gravers
|
Hold
|
2022 EN/b (1b EN, 1b EN 130 timer, 2b EN, 2b EN 130 timer, 3b EN, 3b EN 130 timer)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The odd one out (intro-forløb)
Stephen King: TheMan Who Loved Flowers
Christine Poulson: Don’t You Hate Having Two Heads
Ray Bradbury: The Pedestrian
Introduktionsforløb, der skal træne basale analytiske færdigheder, med særlig fokus på personkarakteristik, setting og plottwists. Fælles for teksterne er at hovedpersonen på en eller anden måde skiller sig ud fra det omgivende samfund, og hvordan deres "anderledeshed" kommer frem
---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Stone Cold - Værklæsning
Robert Swindels: Stone Cold (1983, roman)
A Case Study - Elayne’s Experience of Homelessness, (article),
http://www.streetsoflondon.org.uk/about-homelessness accessed 13.08.2012
Værklæsning med fokus på personkarakteristik, og desuden arbejdet med grammatik med udganspunkt i bogen. Skrevet en personkarakteristik af en af de to hovedper-soner. Værket perspektiveret vha. Elaine’s Experience. OG skal desuden fungere som optakt til The British Class System
---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The British Class System
What Is The British Class System? A comprehensive guide from a tired Brit, for Americans (article, 2021)
https://roguepsych.medium.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f
Obituary: The Duke of Devonshire (article, 2004)
http://www.economist.com/node/2668109
Kate Fox: Watching the English - The Hidden Rules of English Behaviou (article,
Fra: Tine Vedel Eriksen: Language and Power, Columbus, s. 124-129
John Lennon: Working Class Hero (song, 1971)
Julian Glover: Riven by class and no social mobility - Britain in 2007
Fra: Chris Plougheld: Britain Past and Present, Systime 2008
Doris Lessing: DHSS (short story 1991)
Et forløb med forkus på det britiske klassesamfund, og hvor dybt klasseskellene er i samfundet, og hvordan de skel påvirker mennesker, og tildels fastlåser dem i samfundet og skaber et to-delt samfund. Det faktuelle bruges til at perspektivere både Stone Cold og Doris Lessings DHSS.
---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker
standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbri-tannien og USA samt andre engelsksprogede regioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Terrorism in Northern Ireland (Studietursforløb)
Emne om terrorisme i forbindelse med studietur, der forsøger at belyse/besvare følgende spørgsmål
- Hvad er terrorisme?
- Hvad er en terrorist?
-- Hvad skaber terror/terrorister?
- Belyst gennem både litteratur, historie, samfundsfaglige tekster
Gruppepræsentationer om centrale nedslag i Irsk historie
Jacquelin Magnay and James Kirkup: Olympics 2012: Terrorist threat from Irish Republicans (artikel)
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/8323928/Olympics-2012-Terrorist-threat-from-Irish-Republicans.html
---
det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
The Troubles (historisk baggrund)
Rosanne McCollum, The Island of Ireland, Systime, s. 108-120 (uddrag)
Owen Bowcott: The Making of a Provisional, 1992 (artikel)
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 125-128
Newspaper clippings from Northern Ireland
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 133-135
Murals in Northern Ireland (presentations)
Rosanne McCollum, The Island of Ireland, Systime, s. 134-135
Michael Becket: To Keep the Faith (novelle)
Kaj Alsing-Børgesen: The Lift, s. 118-122
Richard Crawford: Autunm Rain (novelle)
Geoff Sammon: A Green and Orange Land, Systime, s. 115-121
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Dreams and Nightmares
Forløb med fokus på USA og den Amerikanske drøm, som optakt til SRO (med spansk A), forløbet har undersøgt de følgende spørgsmål (med fokus på immigration)
- Hvad er den amerikanske drøm?
- Hvordan opfattes/opleves den amerikanske drøm?
- Hvad sker der, når den ikke går i opfyldelse?
- Belyst gennem non-fiction og suppleret med fiction
James Truslow Adams: The Epic of America (1931) (uddrag om The American Dream)
Emma Lazarus: The New Colossus
Barack Obama: The American Promise, 2008 (tale, uddrag)
Barack Obama: A More Perfect Union, 2008 (tale, uddrag)
Video om Push-Pull faktorer
https://youtu.be/4QrUegs-kUs?si=lbhca0d0068stzDz
Gruppearbejde om immigranters oplevelser i USA
Hver gruppe arbejdede med hver deres video:
1) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:349?q=may+losloso&sort=date_created_sort+asc%2C+title_sort+asc
2) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:325
3) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:215?q=William+Nyang%E2%80%99un%3A+William
4) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:66?q=Nancy+Fong
5) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:94?q=Thiago+Heilman
6) https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll554:251?q=Saengmany
Universal Declaration of Human Rights (meget forkortet)
https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Soledad Castillo: At 14, I walked through the dessert to get to the US. My story didn't end there, 2019 (artikel)
Javier Zamora: Second Attempt Crossing, 2016 (digt)
Woody Guthrie: Deportees (Plane Wreck at Los Gatos, 1948 (sang)
Paul Simon: American Tune, 1973 (sang)
Værk: John Steinbeck: The Pearl, 1945
---
sproglærings- og kommunikationsstrategier
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dystopia
Genrelæsning, forskellige typer af dystopier, ud fra en genredefinition analyseres tekster med henblik på at finde genretræk, og forstå, hvordan novellerne kan perspektiveres til samtiden (både teksternes og elevernes)
Dystopias: Definition and Characteristics (baggrund)
https://www.readwritethink.org/sites/default/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf
What Is Dystopian Fiction? 20 Examples of Dystopian Fiction (baggrund)
Masterclass
Isaac Asimov: The Segregationist, 1967 (novelle)
Liz Jensen: Survivor Syndrome, 2011 (novelle)
Wider Contexts, s. 242-246
Love, Death, & Robots: Three Robots (season 1, episode 1) (animationsfilm)
Netflix
George Orwell: 1984, uddrag af chapter 1, (roman uddrag), 1948
The Circle (elementer fra Roman+film)
Footprints
E. M. Forster: The Machine Stops, 1909 (uddrag af novelle)
Isaac Asimov: True Love, 1977 (novelle)
Tim van Patten, “Hang the DJ” Black Mirror Season 4, Episode 4, 2017, (TV series)
---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fairy Tales
Overvejende fictionsforløb, med fokus på både klassiske eventyr og moderne gendigtninger, samt de værdisæt der ligger i eventyr, og hvordan moderne fortolkninger bruger genren til at forholde sig til kompleks problemstillinger i nutiden.
Traditional fairy tales:
Little Red Riding Hood - https://www.grimmstories.com/language.php?grimm=026&l=en&r=da
Jack and the Beanstalk –
Modern versions:
James Garner: Litte Red Riding Hood (1994)
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf (1982) (poem)
Sam The ShamLil’ Red Riding Hood (song)
Amelia Hamilton: Little Red Riding Hood (Has a Gun) (2016) - https://www.nrafamily.org/articles/2016/1/13/little-red-riding-hood-has-a-gun/
Angela Carter: The Company of Wolves (1979) (uddrag)
We still need our fairy tales, TED Talk, https://youtu.be/5HlBwSYjUPI
Transforming Our Understanding of Fairy Tales | Anne Duggan
https://www.youtube.com/watch?v=Jit32hKZ-BM
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perio-der, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American Speeches (Election 2024)
Forløb i forbindelse med det amerikanske valg, og som en fortsættelse af American Dream-forløbet fra 2.g. Fokus på, hvordan USA som nation og idé/koncept er blevet set gennem tiden. Og med fokus på retoriske virkemidler og talen som genre.
Abraham Lincoln: The Gettysburgs Adress, 1863
William Shakespeare: Julius Caesar, Act III, scene 2, lines 13-50 (Brutus Speech), (som perspektivering af talerne)
John f. Kennedy: Inaugural Adress, 1961
George W. Bush: Inauguar Adress, 2001
Martin Luther King: I Have a Dream (uddrag), 1963
Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen “Black Voices”, Gyldendal
Emma Gonzales: We Call BS, 2018
https://edition.cnn.com/2018/02/17/us/florida-student-emma-gonzalez-speech/index.html
---
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
sproglærings- og kommunikationsstrategier
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
uddrag af værker af Shakespeare
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
India Past and Present
Andet sprogområde-forløb, med fokus på Indiens koloniale og postkoloniale historie, og hvilket syn der har været på inderne i koloniperioden og hvordan Indien forsøger at genopfinde/opdage sig selv i den postkoloniale periode. Læsning af centrale nonfiction og fiction tekster.
Koloni:
India - The History of Colonisation (historisk baggrund). fra Timeless Themes
William Shakespeare: The Tempest, Act I, Scene 2 (i uddrag)
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden, 1899 (digt)
https://www.kiplingsociety.co.uk/poem/poems_burden.htm
Rudyard Kipling: His Chance in Life, 1887 (novelle)
https://www.kiplingsociety.co.uk/tale/his-chance-in-life.htm
Rudyard Kipling: Yoked with an Unbeliever, 1888
https://ebooks.adelaide.edu.au/k/kipling/rudyard/plain/chapter5.html
Mohandas Gandhi: Benares Hindu University speech, delivered at Benares, India - February 4, 1916, excerpt (uddrag af tale)
http://emersonkent.com/speeches/benares_hindu_university_speech.htm
Postkolonial:
Urvashi Butalia: Blood, 1997 (essay)
Wider Contexts, Systim, s. 276-277
Aravind Adiga: The White Tiger 2008 (romanuddrag)
Wider Contexts, Systim, s.290-295
Numair A. Choudhury: Chokra, 2003 (novelle)
Wider Contexts, Systim, s. 304-307
Rahul Raina: How to Kidnap the Rich, chapter 1, 2021 (romanuddrag)
Sujata Bhatt: Search For My Tongue, 1988 8digt
Haimanti Roy: Why was India split into two countries?
https://youtu.be/DrcCTgwbsjc?si=damlUPM1KchqFg09
Trevor Noah: "How The British Took Over India"
https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
Indian Street Food - SPICED MILK TEA Masala Chai (lytteøvelse)
https://youtu.be/0ftTzHE6jXo?si=TOlVCGrmV0QgZ-iR
---
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
uddrag af værker af Shakespeare
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Love in Literature Through the Ages
Litterært forløb, der laver 4 nedslag i den engelske litteraturhistorie for at se på, hvordan "love" som tema udtrykkes og hvilke forskelle/ligheder der er mellem de forskellige perioder.
Shakespearean Love 1560-1620:
Love and marriage in Shakespeare's Time (litteraturhistorisk baggrund)
https://www.birmingham.gov.uk/info/50139/explore and discover/1476/shakespeare and love/6 (uddrag)
William Shakespeare: Sonnet 18 (digt)
William Shakespeare: Sonnet 116 (digt)
William Shakespeare: The Tradegy of Romeo and Juliet, act 1, scene 5, lines 95-144 (skuespil) - Cambridge School Shakespeare
Baz Luhrmann: Romeo + juliet, 1996 (film)
Romantic Love 1790-1840:
Love in the Romantic Era (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://medium.com/(ft)/chakmalbanglavasmin/the-role-of-love-in-romantic-poeti'v-d76d8915e454
John Keats' Love Letter To Fanny Brawne - 13 October 1819 (brev)
Wider Contexts, Systime, s. 92-93
John Keats: Bright Star, Would I Were Stedfast as Thou Art, 1819 (digt)
William Wordsworth: Among All Lovely Things My Love Had Been, 1802 (digt)
Victorian Love 1837-1910
Love in the Victorian Age (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://www.cambridge.org/core/journals/victorian-literature-and-culture/article/love/26982749BFlD74924403D15A6A984240
E. M. Forster: A Room With a View, Chapter XVII: Lying to Cecil, 1908 (romanuddrag)
Alfred Lord Tennyson: Marriage Morning, 1867 (digt)
Alfred Lord Tennyson: Love and Sorrow (digt)
Modern Love 1950-2025:
Modem Romance Trends (litteraturhistorisk baggrund, uddrag)
https://dibbly.com/the-evolution-of-romance-trends-and-themes-in-modem-love-stories/
Drew Sycamore: Perfect Disaster, 2019 (sang+musikvideo)
Tony Hoagland: In Praise of Their Divorce, 2010
Lady Gaga: Bom This Way, 2011 (sang+musikvideo)
---
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶
uddrag af værker af Shakespeare
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernism
Genreforløb med fokus på at forstå den historiske baggrund for modernisme, og genkende bestemte genretræk i (overvejende) britisk modernistisk litteratur, og hvilke centrale temaer, der karakteriserer modernismen.
Modernism: Historical and Literary Backgrund,
Fra: Back og Sigh: Through Literary Landscapes, s. 179-196, 240
(med undtagelse af Milne, og Hemingway, stammer teksterne fra Through Literary Landscapes)
Virginia Woolf: Mrs. Dalloway (første side af 1. kapitel) (uddrag af værk)
Wilfred Owen: Dulce et Decorum (digt)
Virginia Woolf: The Legacy (novelle)
Kathrine Mansfield: Late at Night (novelle)
A. A. Milne: Winnie the Pooh, Chapter 4...in which Eeyore loses a tail and Pooh finds one (uddrag af værk)
Virginia Woolf: The Symbol (novelle)
Ernest Hemingway: The End of Something (novelle) (amerikansk modernisme som kontrast)
Fokus: Genrelæsning, hvor de forskellige tekster læses ud fra en grundviden om de historiske og litterære strømninger.
---
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster ̶
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Grammatik
Anvendte hjælpemidler:
Magnus Ljung og Sölve Ohlander: The Grammar, Gyldendal 1996
www.ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649295586",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649295586",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649295586"
}