Titel
6
|
6) Black America
Forløbets indhold og fokus:
Formålet med dette forløb var, at eleverne skulle opnå en dybere historisk og kulturel indsigt i, hvordan Afro-Amerikanernes levevilkår og rettigheder har ændret sig gennem tiden.
Forløbet er kronologisk opbygget i 3 sektioner:
1: Slaveriet 2: borgerrettighedsbevægelsen i USA. 3: Perspektiver i dag. I dette forløb er der læst både fiktion og non-fiktion for at øge elevernes forståelse. Der har i dette forløb også været fokus på grammatiske træk ved African American Vernacular English (AAVE) for at kunne diskutere sprogets betydning i fiktion / lyrik og non-fiktion.
Faglige mål:
Kompetencer, læreplanens mål, progression
De faglige mål som vil være i spil i dette forløb er:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk om en bred vifte af almene emner.
-analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster (herunder film), med anvendelse af faglig terminologi og metode
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi, samt at kunne analysere og beskrive en variant af engelsk nemlig AAVE med anvendelse af relevant faglig terminologi.
Kernestof:
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
- standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster (retorisk analyse).
Anvendt materiale:
Kernetekster:
Slavery:
Hunt, James. ”The Negro’s Place in Nature” (Excerpt) 1863. In Black Voices. Ed.: Erlich- Møller, Bianca & Mathilde Thomsen, s. 53-57. Gyldendal 2016.
Separate but equal:
Richard Wright, A Negro Boy and His Mother (1970), pp. 51-52, artikel/selvbiografi, fra Arildsen/Ploughheld, The Sky’s the Limit: American Themes, Systime, 1986.
James Allen: Without Sanctuary fra Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 84-87
I’m a man:
Luther, King Jr. Martin. ”I have a dream” fra: Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 119-123 (Uddrag)
Billie Holiday: Strange Fruit: Fra Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 81-82
2 Digte af Langston Hughes:
Cross: (https://www.poetryfoundation.org/poems/150989/cross), (0,5 sider)
I,Too(https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too) (0,5 sider)
Malcolm X: Message to Grassroots. 3 sider (i en forkortet udgave. Originalen er herfra: https://www.csun.edu/~hcpas003/grassroots.html ))
Post-Racist America:
Being Black in America af Dr.Melinda Jefferson (2 sider)
https://www.nicholls.edu/magazine/2020/11/04/being-black-in-america/) (besøgt d. 12.12.22)
Eleverne har skrevet en non-fiction opgave over teksten: Smith, Clint: “How to raise a black son in America together” from 2015. (2 sider)
https://www.ted.com/talks/clint_smith_how_to_raise_a_black_son_in_america?subtitle=en
Vi har set filmen The Butler instureret af Lee Daniels i 2013, og eleverne har fortaget filmiske analyser af relevante scener. 2 timer og 12 minutter.
Supplerende stof:
Erlich- Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 8-15 (Introduction). Gyldendal.
"Race Relations after the Civil War." In The Empowerment of The American Voice 1861-1945. Ed. Hoppenwasser, Fran & Leif Stubbe Teglbjærg. P. 51-55. Systime 2013.
Erlich- Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 97-99 (Introduction). Gyldendal.
Erlich- Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 140-144 (Introduction). Gyldendal.
Systemic racism explained: https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ (besøgt d. 04.01.24) 4 minutter og 23 sekunder
Structural racism is sometimes hidden: https://www.youtube.com/watch?v=9AAcafomM1U (besøgt d. 04.01.24) 6 minutter og 13 sekunder
Uddrag fra: Systemic and structural Racism: Definitions, Examples, Health damages https://www.healthaffairs.org/doi/10.1377/hlthaff.2021.01394 (15 linjer)
Undervisningstid: 19 moduler.
Omfang: 48 sider + 2 timer og 22 minutter
Arbejdsformer:
[klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde, ]
|