Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Amra Habibovic, Astrid Harboe Odgaard
Hold 2022 EN/c (1c EN, 1c EN 130 timer, 2c EN, 2c EN 130 timer, 3c EN, 3c EN 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Identity Grundforløb
Titel 2 2) Being different
Titel 3 3) Global English
Titel 4 4) Multiculturalism in the UK (Eksamen)
Titel 5 5) Crime fiction and Gothic fiction in the Victori
Titel 6 6) Black America
Titel 7 7) India (Eksamen)
Titel 8 8) Dystopia (Eksamensemne)
Titel 9 9) Modernism & Masculinity (Eksamenensemne)
Titel 10 10) Macbeth and the Elizabethan World View (Eksam)
Titel 11 11) At War (Eksamensemne)
Titel 12 SRO i 2G
Titel 13 Tilladte hjælpemidler til eksamen.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1) Identity Grundforløb

Forløbets indhold og fokus
Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.

Faglige mål
Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode


kernestof
Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur

Anvendt materiale
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96:
“A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale



Kernestof (sproghistorie):
- Oplæg ved underviser Gitte N.J.


Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle

Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists

Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider


Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2) Being different


Forløbets indhold og fokus
Dette forløb skal fungere som et introducerende forløb til hvordan engelsk undervisningen forgår på STX, og vil i særdeleshed lægge vægt på bevidstgørelsen af hvordan vi arbejder analytisk med tekster i engelsk, og hvilke fagtermer vi anvender indenfor fiktionens forskellige forgreninger. Eleverne vil stifte bekendtskab til et læst værk (roman), en novelle, og film. Ydermere vil basal grammatik blive bearbejdet i undervisningen.

Særlige fagtermer som eleverne vil lære er:
• Main character
• Narrator
• Point of view (limited & omniscient)
• Setting
• Themes
• Cinematic techniques
• Symbols

Faglige mål
Kompetencer, læreplanens mål, progression
o læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
o gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
o analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
o Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed


Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-   et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker


Anvendt materiale
Kernetsof:
• Værklæsning af:  Haddon, Mark. The Curious Incident of the dog in the Night-time. (268 sider ). 2003.
• Lucifer (1 afsnit på netflix. Instruktør Tom Kapinos)  44 min.
• The man who loved flowers http://gwwest.pbworks.com/w/file/fetch/93103065/Stephen%20King%20-%20Night%20Shift%20-%20The%20Man%20Who%20Loved%20Flowers.pdf  4 sider

Supplerende stof:
Flood, Alison. 12.08.2015:
https://www.theguardian.com/books/2015/aug/12/curious-incident-of-the-dog-in-the-night-time-pulled-from-childrens-reading-list    (1 side)

Undervisningstid: 13 moduler
Omfang: 273 sider + 44 min film.


Arbejdsformer
klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3) Global English

Forløbets indhold og fokus:

I dette miniforløb introduceres eleverne til Standard English, så de kan identificere afvigelser fra dette i analyse af tekster. Derudover introduceres eleverne til det engelske sprogs globale betydning og funktion som lingua franca samt de mange variationer af sproget, som dette medfører. Igennem forløbet trænes elevernes analytiske sprogforståelse.




Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi



Kernestof:

- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- sproglærings- og kommunikationsstrategier


Anvendt materiale

- "English around the world” fra , J. Berntzen et al.: Targets, Gyldendal Uddannelse, 2001   (s.13-16)  

- Fra bogen “English : global language, global anguish”, Leif Frederiksen, forlaget Malling Beck, 2007:
- "Why English?" David Crystal   (S. 13-14)   
- "What is Standard English?" David Crystal   (s. 16-17)

Uddrag fra Worlds of English (e-bog): Afsnittet om Old English, Middle English, Modern English, American English ( 6 sider I alt)

Undervisningstid: 5 Moduler
Omfang: 14 sider


Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, præsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4) Multiculturalism in the UK (Eksamen)

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har der først været fokus på at forstå:
o Hvorfor UK er blevet så multikulturelt.
o Hvad kendetegnede de første immigranter som kom til UK fra 1940’erne.

o Dernæst har der været fokus på at analysere hvilke problemstillinger immigranterne har mødt i UK både i fiktionens verden, men også i nutidens UK (non-fiction).


Faglige mål
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

• gøre rede for indhold, synspunkter i engelsksprogede tekster

• analysere og fortolke forskellige nyere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi

• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk samt at kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Kernestof:
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.


Anvendt materiale
Kernestof / kernetekster:
Phillips, Caryl. The Pioneers: Fifty Years of Caribbean Migration to Britain (excerpt). In London Migrant City. Ed. Sten Pultz Moslund. P. 31-33. Systime 2005-2015.

Gentleman, Amelia. "Chased into 'self-deportation' : the most disturbing Windrush case so far"  (from 2019) (6 sider)
https://www.theguardian.com/uk-news/2019/sep/14/scale-misery-devastating-inside-story-reporting-windrush-scandal

Kureishi, Hanif. "My Son, the Fanatic." 1997. In Contexts. Ed.: Engberg-Pedersen, Jonna et al., s. 193-202. Gyldendal 2004.


Agard, John. Listen Mr. Oxford Don. In London Migrant City. Ed. Sten Pultz Moslund. P. 120-121. Systime 2005-2015. https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w


Film: Dirty, Pretty, Things instrueret af Stephen Frears (2002)  1 time og 37 min.

Eleverne har skrevet stil over flg. novelle: Just Below the Surface af Kate Nivison. Fra: ” A new Entrance” Ed. Eva Rosenvold. 2001-2007. Systime s. 128-135

Supplerende materiale:
BBC: Author: Unknown: ”Windrush Generation: who are they and why are they facing problems?”
https://www.bbc.com/news/uk-43782241  (besøgt d. 08.08.22)   3,5 sider
  
Commonwealth immigrants in the Modern Era 1948 - present
https://www.bbc.com/education/guides/zx93tyc/revision/2 (29.04.22)  4 sider

The Windrush Generation: Why people invited to UK faced deportation. https://www.youtube.com/watch?v=Q4SIP7EZze4 (29.04.22)    6:06 minutter

Zephaniah, Benjamin. ”The British (serves 60 Million). From 2003. Poem: https://sophieis.files.wordpress.com/2015/11/the-british-poem.pdf    1 side

Taher, Abul. “Minorities feel more British than whites”. The Sunday Times 18.02.2007    (2 sider)


Undervisningstid: 17 moduler
Omfang: 39, 5 sider + 1 time og 43 min film / video.


Arbejdsformer
[klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde, ]


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5) Crime fiction and Gothic fiction in the Victori

Forløbets indhold og fokus

Fokus i dette forløb: eleverne skal opnå viden om hvad der kendetegnede the Victorian Age samfundsmæssigt, men også litterært. Herunder skal de bl.a. beskæftige sig med elementer af Gothic fiction og crime fiction. Prøve at anskue litteraturen som en afspejlning af samfundet. I arbejdet med uddraget af Bram Stokers Dracula, er eleverne blevet introduceret til en lille Freudiansk analyse.  Forløbet har fungeret som en optakt til deres studietur til London, og indgik i et lille tværfagligt samarbejde med dansk. Projektet mundede ud i at eleverne med deres historiske / samfundsmæssige viden om The Victorian Age, og deres viden om fantasy (i dansk), skulle skrive en historie, som forbandt de to fags fokuspunkter fra undervisningen.

Faglige mål

Kompetencer, læreplanens mål, progression

- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner,
- analysere og fortolke forskellige [...] ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi



Kernestof

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,
- væsentlige strømninger i britisk [...] litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien


Anvendt materiale

Kernetekster:

Arthur Conan Doyle. “A Scandal in Bohemia”
https://sherlock-holm.es/stories/pdf/letter/1-sided/scan.pdf (besøgt d. 19.06.23) 11 sider.

Bram Stoker: Dracula in ”Horror” af Rasmus Drisdal & Johanne Rikstrup Hansen. 2017. 1 oplag. Systime. S. 50-53. 4 sider.

Robert L.Stevenson: The Strange Case of Dr.Jekyll and Mr. Hyde in “Fields of Vision Vol. 2” by Denis Delaney m.fl., 3rd impr., 2007. P. 45-46

Sherlock Holmes film instrueret af Guy Ritchie 2009.   (2 timer og 8 min.)

Supplerende tekster:

Østergaard, Trine. 2017. The English Handbook. Uddrag s. 73-76. (Crime fiction). Systime. 4 sider.

Barkholt, Gitte Vest & Jørgen Døssing Jepsen. A Short History of Literature in English. P. 41-48. Systime. 2010.

Østergaard, Trine. 2017. The English Handbook. Uddrag s. 139-142. (The psychoanalytic approach). Systime.

Undervisningstid:  15 moduler
Omfang: 33 sider + 2 timer og 8 min film.



Arbejdsformer

[klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde, innovativt arbejde]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6) Black America

Forløbets indhold og fokus:

Formålet med dette forløb var, at eleverne skulle opnå en dybere historisk og kulturel indsigt i, hvordan Afro-Amerikanernes levevilkår og rettigheder har ændret sig gennem tiden.

Forløbet er kronologisk opbygget i 3 sektioner:
1: Slaveriet 2: borgerrettighedsbevægelsen i USA. 3: Perspektiver i dag. I dette forløb er der læst både fiktion og non-fiktion for at øge elevernes forståelse. Der har i dette forløb også været fokus på grammatiske træk ved African American Vernacular English (AAVE) for at kunne diskutere sprogets betydning i fiktion / lyrik  og non-fiktion.


Faglige mål:
Kompetencer, læreplanens mål, progression
De faglige mål som vil være i spil i dette forløb er:

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk om en bred vifte af almene emner.

-analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster (herunder film), med anvendelse af faglig terminologi og metode

-analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på  baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi, samt at kunne analysere og beskrive en variant af engelsk nemlig AAVE med anvendelse af relevant faglig terminologi.

Kernestof:
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder,

- standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster (retorisk analyse).


Anvendt materiale:
Kernetekster:
Slavery:
Hunt, James. ”The Negro’s Place in Nature” (Excerpt) 1863. In Black Voices. Ed.: Erlich- Møller, Bianca &  Mathilde Thomsen, s. 53-57. Gyldendal 2016.  

Separate but equal:
Richard Wright, A Negro Boy and His Mother (1970), pp. 51-52, artikel/selvbiografi, fra Arildsen/Ploughheld, The Sky’s the Limit: American Themes, Systime, 1986.

James Allen: Without Sanctuary fra Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 84-87

I’m a man:
Luther, King Jr. Martin. ”I have a dream” fra: Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 119-123 (Uddrag)

Billie Holiday: Strange Fruit: Fra Black Voices. Ed. Erlich – Møller, Bianca & Mathilde Thomsen. 2016. S. 81-82

2 Digte af Langston Hughes:
Cross: (https://www.poetryfoundation.org/poems/150989/cross),  (0,5 sider)
I,Too(https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too)           (0,5 sider)

Malcolm X: Message to Grassroots. 3 sider  (i en forkortet udgave. Originalen er herfra: https://www.csun.edu/~hcpas003/grassroots.html  ))

Post-Racist America:

Being Black in America af Dr.Melinda Jefferson (2 sider)
https://www.nicholls.edu/magazine/2020/11/04/being-black-in-america/) (besøgt d. 12.12.22)


Eleverne har skrevet en non-fiction opgave over teksten:  Smith, Clint: “How to raise a black son in America together” from 2015. (2 sider)
https://www.ted.com/talks/clint_smith_how_to_raise_a_black_son_in_america?subtitle=en


Vi har set filmen The Butler instureret af Lee Daniels i 2013, og eleverne har fortaget filmiske analyser af relevante scener.    2 timer og 12 minutter.



Supplerende stof:

Erlich- Møller, Bianca &  Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 8-15 (Introduction). Gyldendal.

"Race Relations after the Civil War." In  The Empowerment of The American Voice 1861-1945.  Ed. Hoppenwasser, Fran & Leif Stubbe Teglbjærg. P. 51-55. Systime 2013.

Erlich- Møller, Bianca &  Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 97-99 (Introduction). Gyldendal.

Erlich- Møller, Bianca &  Mathilde Thomsen. 2016. Black Voices. Uddrag s. 140-144 (Introduction). Gyldendal.


Systemic racism explained: https://www.youtube.com/watch?v=YrHIQIO_bdQ (besøgt d. 04.01.24)  4 minutter og 23 sekunder

Structural racism is sometimes hidden: https://www.youtube.com/watch?v=9AAcafomM1U (besøgt d. 04.01.24)  6 minutter og 13 sekunder

Uddrag fra:  Systemic and structural Racism: Definitions, Examples, Health damages https://www.healthaffairs.org/doi/10.1377/hlthaff.2021.01394   (15 linjer)


Undervisningstid:  19 moduler.
Omfang: 48 sider + 2 timer og 22 minutter



Arbejdsformer:
[klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde, ]




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværfaglig opgave studietur 23-10-2023
3 Engelsk aflevering 27-11-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7) India (Eksamen)

Forløbets indhold og fokus

Jf. flg. af læreplanens krav for Engelsk STX A  "væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner" har dette forløb fokuseret på Indien som en anden engelsksproget region. Forløbet har belyst tre overordnede emner 1) at forstå, hvilken indflydelse Storbritannien har haft på Indien, 2) briternes syn på Inderne og dem selv. 3) at forstå nogle af de udfordringer Inderne står overfor i dag, hvad angår det engelske sprog.



Faglige mål
Kompetencer, læreplanens mål, progression:

Flg. faglige mål har været i spil:

forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner

gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode, samt at kunne perspektivere det historisk og kulturelt.
  
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler




Kernestof

Flg. punkter fra kernestoffet har ydermere været i spil:

- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
-uddrag af værker af Shakespeare
-det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca


Anvendt materiale
Kernestof:

Følgende tre tekster:

• William Shakespeare:  The Tempest, Act 1 scene 2. Page 257-260 (4 sider)

• Rudyard Kipling: The White Man's Burden. P. 261-264 (4 sider)

• George Orwell: Burmese Days. P. 271-274 (4 sider)

stammer alle sammen fra: Wider Contexts - Basisbog til Engelsk A. Ed: Jonna Engberg - Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland - Andersen. Gyldendal. Udgivet 2012.




  Orwell, George: Shooting an elephant p. 64-71 in Brave Voices. Ed: Birgitte  Prytz Clausen. Columbus. Udgivet 2017.


• Rai, Saritha: “India's New 'English Only' Generation”
01. 06.2012 https://india.blogs.nytimes.com/2012/06/01/indias-new-english-only-generation/    (besøgt d. 22.03.22) 3 sider


Supplerende materiale:

• ”India at a glance” fra antologien: Emerging India Ed.Maria Mellemgaard. Økonom. Udgivet 2004. S.9-14 (6 sider)

• The British Empire in Color:  The Decline of the British Empire     (https://watchdocumentaries.com/the-british-empire-in-colour/  (De første 20 minutter)


- 5.1 Introduction & 5.2 Language fra antologien: Indien Den Nye Stormagt. Ed.: Jacob Graves Sørensen & Tom Sig Jessen. Colombus. Udgivet 2014. S. 212-217

Sørensen, Jacob Gravers & Jessen, Tom Sig. Indien den nye stormagt. Columbus. 2014. S.25-30, og 32-33 disse sider er på dansk, men er blevet brugt som en oversættelses og formidlingsopgave.

En lille smule teori vedrørende begrebet: Mimicry skrevet af Amardeep Singh:
https://www.lehigh.edu/~amsp/2009/05/mimicry-and-hybridity-in-plain-english.html

Eleverne har lavet en afleveringsopgave med udgangspunkt i denne tale af Mahatma Ghandi:
• Gandhi, Mahatma: Benaras Hindu University Speech (exract) https://www.mkgandhi.org/speeches/bhu.htm ( besøgt d. 05.03.22) 5 sider

Undervisningstid:  15 moduler.
Omfang: 48 sider samt 20 minutters film.





Arbejdsformer
Klasseundervisning, pararbejde, gruppe arbejde, formidlingsarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8) Dystopia (Eksamensemne)

Forløbets indhold og fokus
Jf. flg. af læreplanens krav for Engelsk STX A:

-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive […] tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag


Har dette forløb beskæftiget sig med Dystopian Fiction. Formålet med forløbet har været at eleverne skulle lære hvad der kendetegner dystopisk fiktion, som genre og dernæst anvende denne viden på forskellige tekster.  Ydermere har de i forløbet reflekteret over genrens relevans i dag, og hvorfor vi er draget af den. For at øge elevernes metodiske bevidsthed har de i læsningen af The Pedestrian også fokuseret på den historiske læsning/metode. I arbejdet med Animal farm er der også blevet draget historiske og samfundsmæssige paralleller.  


Særlige ord som vi har arbejdet med:

-technological control
-Philosophical / religious control
-Bureaucratic control
- Totalitarian control

Faglige mål
-udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

-læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner

-  orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, historisk

Kernestof:
-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive […] tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag


Anvendt materiale
Kernetekster / kernestof:

- Bradbury, Ray: The Pedestrian fra 1951 (3 sider )
(https://www.riversidelocalschools.com/Downloads/pedestrian%20short%20story.pdf)


-Vonnegut, Kurt: Harrison Bergeron fra 1961 (5 sider) (https://archive.org/stream/HarrisonBergeron/Harrison%20Bergeron_djvu.txt )

-Jackson, Shirley: The Lottery (1948) s.25-32. Fra Wider Contexts. Ed. Jonna Engberg et. al. Gyldendal 2012  

-Orwell, George: Animal farm. Longman fiction. 1996 s.1-85  Værklæsning

-Fiilm:  Black Mirror – Season 3 episode 1 – Nosedive 1 time (Eleverne har skrevet en analyse på baggrund af denne episode, hvor de skulle redegøre for Goffmans teori om front stage og backstage, og dernæst anvende dem i en filmanalyse.)

Supplerende materiale:
  
Lille uddrag (11 linjer ) fra følgende hjemmeside besøgt d. 19.04.23: https://www.history.com/topics/cold-war/1950s

Lille uddrag  (ca 10 linjer ) fra følgende hjemmeside besøgt den 19.04.23: https://www.albert.io/blog/ray-bradbury-biography-and-writing-style/#:~:text=Bradbury%20shared%20that%20his%20short,home%20and%20not%20walk%20anymore.
  

http://eleventhadventure.weebly.com/dystopia-helps.html elementer fra denne hjemmeside er brugt til at lave et kompendium som rummer nogle af de dystopiske hovedtræk. Ca 6 sider.


De sidste tre – fem minutter af Animal Farm tegnefilmen: https://www.youtube.com/watch?v=fP9vfWrVUls


Undervisningstid: 18 Moduler.
Ca 108 sider + 65 minutter film & Youtube video.


Arbejdsformer
Individuelt arbejde
Pararbejde
Fremlæggelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9) Modernism & Masculinity (Eksamenensemne)

Modernism & Masculinity
I forløbet har vi arbejdet med modernisme som litterær strømning, og har kigget på denne strømnings karakteristika med fokus på Ernest Hemingway. Ydermere har forløbet kigget på ”maskulinitet” og undersøgt og diskuteret de forskellige måder man kan være en mand på samt afdækket hvordan definition af det at være en mand, har ændret sig over tid i USA. Derudover har forløbet også arbejdet med hvorvidt man kan sige, at der findes en maskulin måde at skrive på?


Kernestof:
Ernest Hemingway: “Indian Camp” (1921), short story, pp. 13-16 from Engberg-Pedersen mfl. Contexts, Systime. 2006.


Ernest Hemingway: “Big Two-Hearted River Part 1” (1925) short stor, pp. 97-105 from The short stories of Ernest Hemmingway, Scribner, 2017.

Ernest Hemingway: "A Very Short Story" (1925), pp. from The Short Stories of Ernest Hemingway, Scribner, 2017.  

Alan Taylor: ”Smoke Gets in Your Eyes” (2007), tv-series, from MadMen S1E1, 49min

Virginia Woolf: “Mrs Dalloway” (1920) novel excerpt, p. 5-7, Grafton Books, 1976.

Supplerende stof:
Niels Ramdno Back & Pia Rørkjær Sigh: “Modernism: Historical Background” pp. 182-187 from Through Literary Landscapes: from the Romantic Age to Postmodernism, Systime. 2020.  

Niels Ramdno Back & Pia Rørkjær Sigh: “Modernism: Literary Background” pp. 189-194 from Through Literary Landscapes: from the Romantic Age to Postmodernism, Systime. 2020.  

Joshua Rothman: “When Men Wanted to be Virile” (2016), article from The New Yorker.

Netflix: “Queer Eye for the Lampda Chi” (2023) from Queer Eye S7E1, 30min

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10) Macbeth and the Elizabethan World View (Eksam)

Arbejde med Shakespeare og tidsbilledet samt læse uddrag fra Macbeth
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11) At War (Eksamensemne)

At War
Forløbet har haft fokus på at undersøge hvordan oplevelsen af at være i krig – eller at have oplevet krig – kan udtrykkes i forskellige teksttyper (style of writing). I forløbet har der også været et fokus på amerikansk og britisk identitet gennem de forskellige krige, som vi har kigget på. I den forbindelse har vi kigget på begreberne:
• American exceptionalism
• British stoicism
Kernestof:

WW1
Wilfred Owen: “Dulce et Decorum Est” (1918), poem, 1 ns

Robert Brooke: ”The Soldier” (1914), poem, 1 ns

WW2
David Leland: “Bastogne” from Band of Brothers, (S1E6), HBO-series. 2001, 1t4m

Art Spiegelman: “MAUS 1: My Father Bleeds History” (1986), graphic novel, Pantheon, p. 160

Cold War
British Government: “Protect & Survive” (1980), pamphlet excerpt, pp. 3+8-9

E.P. Thompson: “Protest & Survive” (1980), booklet excerpt, 2nd revised edition, 4th printing, Russel Press, pp. 2+13-14

The Vietnam War
William Broyles Jr.: “Why Men Love War” (1984), essay from Esquire. p. 9

Stanley Kubrick: “Full Metal Jacket” (1987), film, 1t49m

Supplerende stof:
Hanne Ullerup & Lene Kaaberbøl: “Soldiers don’t go mad: Texts about the First World War” (2015), forlaget Klim, pp. 29-30

Olivier Guiberteau: “The truth about British stoicism” (2020), article from BBC.com, p. 5

“The Cold War” from BBC bitesize  https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zfwycdm/revision/10

“The Vietnam War” from BBC bitesize  https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zv7bkqt/revision/5

Grammatik
- Eksamenssæt
moduler sider
Fra lærerplanen for STX A:
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- Sproglærings- og kommunikationsstrategier
- Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA […]

Forløbet har haft særligt fokus på:
- Analyse af forskellige teksttyper
- Style of writing
- Graphic novel som teksttype
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 SRO i 2G

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har eleverne arbejdet med deres studieretningsopgave. Da eleverne i denne klasse har den sproglige studieretning, betyder det, at de fleste elever har valgt at skrive i engelsk sammen med et af deres andre fremmedsprog, og enkelte har valgt at skrive i deres fremmedsprog + latin.

Dette har resulteret i følgende muligheder:
Engelsk – Spansk
Engelsk – Fransk
Engelsk – Tysk

Alle tre fagkombinationer har arbejdet med immigration.  


Faglige mål
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder


Anvendt materiale
Kerneteksterne i engelsk har været:

Mexican on Both Sides af Sandra Cisnero for engelsk-spansk eleverne
Eveline af James Joyce for engelsk – tysk eleverne.
Chicken Tikka Masala speech af Robin Cook for engelsk-fransk eleverne.

Eleverne har også selv lavet en del research og anvendt sekundærlitteratur på engelsk, hvoraf noget af dette materiale har været mere samfundsfagligt, og teoretisk.


Arbejdsformer
Individuelt arbejde
Fremlæggelser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tilladte hjælpemidler til eksamen.

Følgende hjælpemidler må I benytte af jer til eksamen:

Ordbøger:
www.ordbogen.com

Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/

Synonymordbog:

https://www.merriam-webster.com/thesaurus?fbclid=IwAR0WpNcPrWbpy8VL4-vfigw-OLJhQHJfjwzYTGV8g_8X5YwlySoh8leYzXI
________________________________________________________

Grammatik

M. Herman & P. Tornøe: Getting Started A. Gyldendal (2020)

De kompendier i har fået i fysisk format er fra:
M. Herman & P. Tornøe: Getting Started. Gyldendal (2018)

Thomas Boesen og Sarah Barding. Engram. Minlaering 2019.
www.minlaering.dk

__________________________________________________________

I må tilgå jeres noter på lectio.dk

Jeres noter på one-note og jeres gamle afleveringer med kommentarer fra Astrid og Amra.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer