Holdet 2022 EN/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne-Birgit Kanstrup Odgaard, Jakob Korsbæk
Hold 2022 EN/z (1z EN, 1z EN 130 timer, 2z EN, 2z EN 130 timer, 3z EN, 3z EN 130 timer)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identity (AP engelsk)
Titel 2 American Values and Beliefs
Titel 3 Social Class in the UK (eksamensemne)
Titel 4 Australia (eksamensemne)
Titel 5 Identity (AP engelsk)
Titel 6 9/11
Titel 7 Black America (eksamensemne)
Titel 8 American Gothic (eksamensemne)
Titel 9 Modernism (eksamensemne)
Titel 10 Love and Relationships (eksamensemne)
Titel 11 Internetsider til skriftlig fremstilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identity (AP engelsk)

Forløb 1
Identity (engelsk og AP i grundforløbet)
Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.

Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.

Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale

Kernestof (sproghistorie):


Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle

Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists

Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Values and Beliefs

American Values and Beliefs
Forløbets indhold og fokus Forløbets indholdsmæssige fokus er at få en viden om det amerikanske samfunds grundlæggende værdier gennem læsning af baggrundstekster om udvalgte temaer: im-migrants, frontier, rights, values, identity – og at kunne anvende denne viden til analy-se af såvel skønlitterære tekster i forskellige genrer som sagprosatekster (taleanalyser).

Faglige mål Fra læreplanen for engelsk stxA, faglige mål:
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tek-ster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af rele-vant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster […] kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på bag-grund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige for-hold i […] USA

Kernestof Fra læreplanen for engelsk stxA, kernestof:
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: Mette Holm: Being American Gyldendal (2020) 2.udgave:
• Introduction, s.8-9
• Being an immigrant, s.9-14
• Being a frontier man, s.14-17
• Having rights, s.18-20
• Having values, s.20-23
• American identity, s.31

Fra: K. Egebjerg: Texting Systime (2003) side 12-17:
Edwidge Daticat: ”Aline’s Journey” (2003) novelle

Fra: Laura Ingalls Wilder: Little Town on the Prairie (1935) s.193-195, ch.22 “Unexpected in April”

Uddrag af Barack Obama: ”Speech on the American Dream” November 7, 2007 (skriftlig analyse) ca. 2,5 side

Supplerende stof:
Minari (2021) amerikansk-koreansk spillefilm instrueret af Lee Isaac Chung, 2 timer

World Trade Center (2006) amerikansk docu-drama instrueret af Oliver Stone, ca. 2 ti-mer

Undervisningstid: cirka 25 timer
Fordybelsestid: 10,5
Omfang: cirka 25 sider + film

Arbejds-former Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde + skriftligt arbejde i forbindelse med læste tekster. Mundtlige fremlæggelser og oplæg i grupper og individuelt.

Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Social Class in the UK (eksamensemne)



Forløb 3
Social Class in the UK
Forløbets ind-hold og fokus Forløbets formål er at opnå en viden om det engelske samfund som et klassesam-fund med særlig fokus på den rolle skole- og uddannelsessystemet spiller i denne sammenhæng. Faglige færdigheder:
• Filmanalyse
• Romananalyse: coming-of-age, fantasy genre
• Sagprosaanalyse: repetition
• Novelleanalyse: skriftlig (analytical essay)
Faglige mål Fra læreplanen for engelsk stx A. Faglige mål:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i for-skellige stillejer
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfunds-mæssige forhold i Storbritannien

Kernestof Fra læreplanen for engelsk stx A. Kernestof:
• standardsprog og variation
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskelli-ge perioder, herunder skrevne værker
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Anvendt materi-ale.
Kernestof:
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher’s Stone Bloomsbury (1997) ca. 220 sider, roman (VÆRK1)

Ruth Flensted: What’s up, Britain? Gyldendal (2008) s.191-192: “The uniform ap-proach works” artikel

Oscar Wilde: The Selfish Giant (1888) eventyr, ca. 3 sider

Jørgen Riber Christensen: The Human Heart Systime (2002) s.111-112: Paul Milen-ski: “Tickits” (1978) novelle

Steve McQueen: Small Axe BBC (2020): Episode Five: “Education” tv-film, ca.60 min.

Clio Barnard: The Selfish Giant (2013) spillefilm, 90 min.

Supplerende stof:
Social Classes in Britain (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=jNrUsAbGLYM

Why middle-class kids get the best jobs
https://www.youtube.com/watch?v=OVLBIxuWfRM

British Schools Explained
https://www.youtube.com/watch?v=osY8Ynk7DOM

The Riot Club (2014) britisk spillefilm instrueret af Lone Scherfig, ca. 110 min.

Harry Potter and the Philosopher’s Stone (2001) instrueret af Chris Columbus ca.150 min

Fra: Anne Mette Finderup: Worlds of Fantasy (2005-2006) s.8-12 “Entering Worlds of Fantasy” 5 sider


Undervisningstid: cirka 25 timer
Fordybelsestid: 4,0
Omfang: ca. 235 sider + film

Arbejdsformer Individuelle mundtlige oplæg og samtale med læreren individuelt eller i mindre grupper er et fokus i dette forløb.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Australia (eksamensemne)


Forløb 4
Australia
Forløbets indhold og fokus Formålet med forløbet er at få bevidsthed om konsekvenser af konflikt mellem et lands oprindelige befolkning og en hvid ”kolonimagt” med Australien som eksempel.
Centrale problemstillinger:
• racisme, fordomme (racism, prejudice)
• fortid – nutid (past – present)
• sprog (language) - herunder engelsk som fælles kommunikationssprog og sprogets betydning for den oprindelige befolkning.
• natur – kultur (nature – culture)
• identitet
Faglige mål
Fra læreplanen for engelsk A:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminology
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien […]

Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• standardsprog og variation
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold […] i andre engelsksprogede regioner.

Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: Poems by Young Australians vol.2 Random House Australia (2004) s.2-3:
• Erin Bridgewater, ’As the Rain Came Down’ poem
• Kate Imrie, ’The Life of a Farmer’ poem

Fra: Bill ’Swampy’ Marsh, Great Flying Doctor Stories ABC Books (1999) s.57-58:
• ’Dog’s Dinner’ non-fiction

Fra: Robyn Davidson, Tracks Picador (1980) selvbiografi, s.3-11

Fra: Sally Morgan, My Place Fremantle Press (1987) selvbiografi, s.117-125:
• ’A Black Grandmother’

Fra: Rene Bühlmann, Departures Systime (1998) s.78-92:
• Peter Goldsworthy, ’One of My Best Friends’ (1994) novelle

Cally Jetta, Australia, We Need to Talk December 2016, TED-talk, 10 minutter https://www.youtube.com/watch?v=p7FU8zuHaHg ca.4 siders transcript

Supplerende stof:
Fra: Uluru Stories Tanami Press (2001) pp.9-10:
• ’Tjukurpa’ eventyr(?)

Fra: Camel Bird (ed.) The Stolen Children. Their Stories Random House (1998) s.95-97:
• ’Fiona’s Story’ sagprosa

Med udgangspunkt i Australians Together: https://australianstogether.org.au/discover/australian-history/stolen-generations :
• ”The Stolen Generations”, 4 pdf-sider
• ”Separation – Ruth’s story”, 2 pdf-sider

Tracks (2013) spillefilm instrueret af John Curran, 112 minutter

Sweet Country (2017) spillefilm instrueret af Warwick Thornton, 120 minutter

Undervisningstid: ca. 22 timer
Omfang: ca. 40 sider + film

Arbejdsformer Klassesamtaler, pararbejde, individuelle fremlæggelser, kreativ skrivning (digte)

Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identity (AP engelsk)

Forløb 1
Identity (engelsk og AP i grundforløbet)
Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.

Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur

Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.

Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle

Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)

Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle

Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale

Kernestof (sproghistorie):


Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle

Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle

Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists

Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 9/11

Forløb 5
9/11
Forløbets ind-hold og fokus I anledning af årsdagen for terrorangrebet på World Trade Center i New York 11.september 2001 brugte vi nogle moduler på at få en basal viden om begivenhe-den og den betydning den har haft (og har) for amerikanerne. I forbindelse med emnet ”American Values and Beliefs” (1.g) så eleverne Oliver Stones følelseslade-de World Trade Center (2006), hvor de havde til opgave bl.a. at få øje på amerikanske nationalsymboler. Filmen er tydeligvis lavet på et tidspunkt, hvor angrebet næsten lige var sket, og der er fokus på skyld og gengældelse. I det korte 2.g forløb har vi haft ”traumebearbejdning” som fokus: Hvordan kommer man videre?

Faglige mål Fra læreplanen for engelsk A:
• perspektivere tekster […] kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• væsentlige […], historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt mate-riale.
Kernestof:
Fra: Don Delilo: Falling Man (2007) roman, s.3-6

Extremely Loud and Incredibly Close (2011) spillefilm baseret på roman af Jonathan Safran Foer, instrueret af Stephen Daldry, 2,5 time

Supplerende stof:
Lærerproduceret ppp ”9/11 in pictures, numbers and facts”

Timeline https://timeline.911memorial.org/#Timeline/2

Undervisningstid: ca. 5 timer
Fordybelsestid:
Omfang: ca. 4 sider + film og timeline

Arbejdsformer Klassesamtale, pararbejde

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Black America (eksamensemne)

Forløb 6 Black America

Forløbets indhold og fokus For de elever i klassen, som har engelskA var forløbet et SRO-forløb i samarbejde med samfundsfagA. B-niveaueleverne havde SRO i samfA og matA, så for dem var forløbet et almindeligt emne. Fokus var på at erhverve et vist overblik over forholdet mellem hvide og sorte amerikanere efter borgerkrigen. Vi læste fortrinsvis ældre tekster, idet vi dog brugte en del tid på filmen BlackKlansman (2018) instrueret af Spike Lee, som netop har fokus på at vise forbindelsen mellem racismen i fortiden og nutiden.

Faglige mål Fra læreplanen for Stx-A:
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster […] samfundsmæssigt og historisk
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof Fra læreplanen for Stx-A:
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder […]
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [… USA […]

Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: F. Hopenwasser & Teglbjærg, The Empowerment of the American Voice 1861-1945 Systime (2013):
• Langston Hughes: ’I, too, sing America (1945) s. 56-57, digt

Fra: Black Voices:
• Langston Hughes, ’Merry-Go-Round’ (1942) s. 76-77, digt
• Billie Holiday, ’Strange Fruit’ (1939) s. 81-83, digt, sang
• Langston Hughes, ’I, Too’ (1925) pp. 99-100, poem
Fra: B. Arildsen & C. Plougheld: The Sky’s the Limit Systime (1984):
• Richard Wright, ’A Negro Boy and his Mother’ (The Boy 1945) s. 51-52, selvbiografi

Langston Hughes, ’One Friday Morning’ (1939/41) s. 153-162, novelle

R.J. Meadough, ’The Death of Tommy Grimes’ (1962) novelle

BlacKkKlansman (2018) amerikansk krimikomedie instrueret af Spike Lee

Supplerende stof:
Fra: Bianca Erlich-Møller & Mathilde Møller, Black Voices Gyldendal (2016):
• ’Separate but Equal: Introduction’ s. 60-63
• ’I Am A Man: Introduction’ s. 96-98

Fra: F. Hopenwasser & Teglbjærg, The Empowerment of the American Voice 1861-1945 Systime (2013):
• ’III. Race relations after the Civil War’ s. 51-55
• Richard Wright (1908-1960) s. 59

Mississippi Burning (1988) amerikansk drama instrueret af Alan Parker

Undervisningstid: ca. 20 timer
Fordybelsestid:
Omfang: ca. 25 læste sider + film

Arbejdsformer Pararbejde, gruppearbejde, klassesamtaler – SRO inkl. mundtligt forsvar.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American Gothic (eksamensemne)


Forløb 7
American Gothic
Forløbets ind-hold og fokus Forløbet introducerer til ”gothic fiction” som litterær genre med den amerikanske forfatter Shirley Jackson som eksempel. Forløbet har fokus på romanen We Have Always Lived in the Castle (1962) med perspektivering til forfatterens liv og samtid samt til et par andre væsentlige amerikanske forfattere i genren: Edgar Allan Poe (1809-1849) og Stephen King (1947-). Som en del af forløbet trænes anvendelse af faglige metoder til fiktionsanalyse: nykritisk, biografisk og socialhistorisk metode.

Faglige mål Fra læreplanen for engelsk A:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anven-delse af relevant faglig terminology
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og his-torisk
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive […] tekster
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive […] tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
• væsentlige strømninger i […] amerikansk litteraturhistorie
Anvendt materi-ale.

Kernestof:
Shirley Jackson: We Have Always Lived in the Castle (1962) Penguin Modern Classics, roman (VÆRK 2) 146 sider -Vi har nået at læse ch. 1-3 i 2.g

Fra: Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Wider Contexts Gyldendal (2012) s.154-158:
• Edgar Allan Poe: ”The Tell-Tale Heart” (1843) novelle, 5 sider ca. – Ikke læst i 2.g

Supplerende stof:
Carrie (1976) amerikansk spillefilm instrueret af Brian De Palma, baseret på roman af Stephen King, ca. 98 min. – Ikke set i 2.g

Om genren "American Gothic":

Uddrag fra "American Gothic": https://www.studysmarter.co.uk/explanations/english-literature/american-literary-movements/american-gothic/

"What is American Gothic Fiction? Eerie Echoes from the Dark Side" by
Books and Literature: https://youtu.be/HJK9a8jfU68?si=o4_JWZRx9JLNPAQF

Omfang: cirka 158 læste sider + film + introduktionsdokument om ’American Gothic’ (lærerproduceret)
Undervisningstid: cirka 25 timer

Arbejdsformer Mundtlig og skriftligt arbejde på klassen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 34,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Modernism (eksamensemne)

Forløb om Modernism. Udgangspunktet var en indførelse i tiden (1. Verdenskrig og Depressionen), de nye ideer, som kom til at sætte et præg på modernismens litteratur ( Freuds psykoanalyse, Marxisme og Einsteins relativitetsteori) og følgende modernistiske litterære træk: Bruddet med traditionerne, eksperimenteren, Stream of Consciousness, flere synsvinkler, desillusion og fragmenterede tekster.

Indhold Kernestof:
Fra: N. Randbo Back & P. Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes Systime (2020):
- Wilfred Owen: ’Dulce et Decorum Est’ (1920) digt, s.200-201
- Katherine Mansfield: ’Late at Night’ (1917) novelle, s.237-238
- Virginia Woolf: 'The Legacy' (1944) novelle, s. 217-222
- James Joyce: 'Eveline' (1904) novelle, s. 209-212


Supplerende stof:
- Fra: N. Randbo Back & P. Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes Systime (2020): Modernism, s.179-197
- Hope, Anna: 'Gap of sky' (2008) novelle (selvom novellen ikke er modernistisk er den brugt til stileoplæg, da den indeholder eksempler på stream of consciousness)
- 1917 (spillefilm)
- "Modernism: An Introduction" by The Literature Channel (2022): https://www.youtube.com/watch?v=ml2tLot9bAU

Fokus:

principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner

Fokus: Genrelæsning, hvor de forskellige tekster læses ud fra en grundviden om de historiske og litterære strømninger.

Estimeret antal fordybelsestimer: 10

ca 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love and Relationships (eksamensemne)

Emne der på tværs af tid og genrer undersøger hvordan kærlighed og parforhold er beskrevet i henholdsvis Shakespeares sonetter og Hemingways og Carvers minimalistiske tekster.

- Carver, Raymond: What we talk about when we talk about love (1981) (novelle)

- Carver, Raymond: Popular Mechanics (1981) (novelle)

- Hemingway, Ernest: A Very Short Story
(1924) (novelle)

- Shakespeare, William Sonnet 18

- Shakespeare, William Sonnet 73

- Shakespeare, William Sonnet 90

- Shakespeare, William Sonnet 116

- Vine, Kate: Beautiful Things (2019) (Stileoplæg. I undervisningen kendt som Erica Dolphin, Beauty, 2018)


Supplerende materialer:

- Lærerproduceret materiale om modernisme, iceberg theory, sonetter mm.

- Opslag fra https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=319

Omfang: ca 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer