Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anne-Birgit Kanstrup Odgaard, Jakob Korsbæk
|
Hold
|
2022 EN/z (1z EN, 1z EN 130 timer, 2z EN, 2z EN 130 timer, 3z EN, 3z EN 130 timer)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity (AP engelsk)
Forløb 1
Identity (engelsk og AP i grundforløbet)
Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.
Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.
Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle
Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)
Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale
Kernestof (sproghistorie):
Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle
Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle
Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists
Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider
Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Values and Beliefs
American Values and Beliefs
Forløbets indhold og fokus Forløbets indholdsmæssige fokus er at få en viden om det amerikanske samfunds grundlæggende værdier gennem læsning af baggrundstekster om udvalgte temaer: im-migrants, frontier, rights, values, identity – og at kunne anvende denne viden til analy-se af såvel skønlitterære tekster i forskellige genrer som sagprosatekster (taleanalyser).
Faglige mål Fra læreplanen for engelsk stxA, faglige mål:
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tek-ster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af rele-vant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster […] kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på bag-grund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige for-hold i […] USA
Kernestof Fra læreplanen for engelsk stxA, kernestof:
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: Mette Holm: Being American Gyldendal (2020) 2.udgave:
• Introduction, s.8-9
• Being an immigrant, s.9-14
• Being a frontier man, s.14-17
• Having rights, s.18-20
• Having values, s.20-23
• American identity, s.31
Fra: K. Egebjerg: Texting Systime (2003) side 12-17:
Edwidge Daticat: ”Aline’s Journey” (2003) novelle
Fra: Laura Ingalls Wilder: Little Town on the Prairie (1935) s.193-195, ch.22 “Unexpected in April”
Uddrag af Barack Obama: ”Speech on the American Dream” November 7, 2007 (skriftlig analyse) ca. 2,5 side
Supplerende stof:
Minari (2021) amerikansk-koreansk spillefilm instrueret af Lee Isaac Chung, 2 timer
World Trade Center (2006) amerikansk docu-drama instrueret af Oliver Stone, ca. 2 ti-mer
Undervisningstid: cirka 25 timer
Fordybelsestid: 10,5
Omfang: cirka 25 sider + film
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde + skriftligt arbejde i forbindelse med læste tekster. Mundtlige fremlæggelser og oplæg i grupper og individuelt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Social Class in the UK (eksamensemne)
Forløb 3
Social Class in the UK
Forløbets ind-hold og fokus Forløbets formål er at opnå en viden om det engelske samfund som et klassesam-fund med særlig fokus på den rolle skole- og uddannelsessystemet spiller i denne sammenhæng. Faglige færdigheder:
• Filmanalyse
• Romananalyse: coming-of-age, fantasy genre
• Sagprosaanalyse: repetition
• Novelleanalyse: skriftlig (analytical essay)
Faglige mål Fra læreplanen for engelsk stx A. Faglige mål:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i for-skellige stillejer
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfunds-mæssige forhold i Storbritannien
Kernestof Fra læreplanen for engelsk stx A. Kernestof:
• standardsprog og variation
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskelli-ge perioder, herunder skrevne værker
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Anvendt materi-ale.
Kernestof:
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher’s Stone Bloomsbury (1997) ca. 220 sider, roman (VÆRK1)
Ruth Flensted: What’s up, Britain? Gyldendal (2008) s.191-192: “The uniform ap-proach works” artikel
Oscar Wilde: The Selfish Giant (1888) eventyr, ca. 3 sider
Jørgen Riber Christensen: The Human Heart Systime (2002) s.111-112: Paul Milen-ski: “Tickits” (1978) novelle
Steve McQueen: Small Axe BBC (2020): Episode Five: “Education” tv-film, ca.60 min.
Clio Barnard: The Selfish Giant (2013) spillefilm, 90 min.
Supplerende stof:
Social Classes in Britain (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=jNrUsAbGLYM
Why middle-class kids get the best jobs
https://www.youtube.com/watch?v=OVLBIxuWfRM
British Schools Explained
https://www.youtube.com/watch?v=osY8Ynk7DOM
The Riot Club (2014) britisk spillefilm instrueret af Lone Scherfig, ca. 110 min.
Harry Potter and the Philosopher’s Stone (2001) instrueret af Chris Columbus ca.150 min
Fra: Anne Mette Finderup: Worlds of Fantasy (2005-2006) s.8-12 “Entering Worlds of Fantasy” 5 sider
Undervisningstid: cirka 25 timer
Fordybelsestid: 4,0
Omfang: ca. 235 sider + film
Arbejdsformer Individuelle mundtlige oplæg og samtale med læreren individuelt eller i mindre grupper er et fokus i dette forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Australia (eksamensemne)
Forløb 4
Australia
Forløbets indhold og fokus Formålet med forløbet er at få bevidsthed om konsekvenser af konflikt mellem et lands oprindelige befolkning og en hvid ”kolonimagt” med Australien som eksempel.
Centrale problemstillinger:
• racisme, fordomme (racism, prejudice)
• fortid – nutid (past – present)
• sprog (language) - herunder engelsk som fælles kommunikationssprog og sprogets betydning for den oprindelige befolkning.
• natur – kultur (nature – culture)
• identitet
Faglige mål
Fra læreplanen for engelsk A:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminology
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien […]
Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• standardsprog og variation
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold […] i andre engelsksprogede regioner.
Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: Poems by Young Australians vol.2 Random House Australia (2004) s.2-3:
• Erin Bridgewater, ’As the Rain Came Down’ poem
• Kate Imrie, ’The Life of a Farmer’ poem
Fra: Bill ’Swampy’ Marsh, Great Flying Doctor Stories ABC Books (1999) s.57-58:
• ’Dog’s Dinner’ non-fiction
Fra: Robyn Davidson, Tracks Picador (1980) selvbiografi, s.3-11
Fra: Sally Morgan, My Place Fremantle Press (1987) selvbiografi, s.117-125:
• ’A Black Grandmother’
Fra: Rene Bühlmann, Departures Systime (1998) s.78-92:
• Peter Goldsworthy, ’One of My Best Friends’ (1994) novelle
Cally Jetta, Australia, We Need to Talk December 2016, TED-talk, 10 minutter https://www.youtube.com/watch?v=p7FU8zuHaHg ca.4 siders transcript
Supplerende stof:
Fra: Uluru Stories Tanami Press (2001) pp.9-10:
• ’Tjukurpa’ eventyr(?)
Fra: Camel Bird (ed.) The Stolen Children. Their Stories Random House (1998) s.95-97:
• ’Fiona’s Story’ sagprosa
Med udgangspunkt i Australians Together: https://australianstogether.org.au/discover/australian-history/stolen-generations :
• ”The Stolen Generations”, 4 pdf-sider
• ”Separation – Ruth’s story”, 2 pdf-sider
Tracks (2013) spillefilm instrueret af John Curran, 112 minutter
Sweet Country (2017) spillefilm instrueret af Warwick Thornton, 120 minutter
Undervisningstid: ca. 22 timer
Omfang: ca. 40 sider + film
Arbejdsformer Klassesamtaler, pararbejde, individuelle fremlæggelser, kreativ skrivning (digte)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identity (AP engelsk)
Forløb 1
Identity (engelsk og AP i grundforløbet)
Forløbets indhold og fokus Forløbet tilstræber at integrere de faglige mål og det faglige indhold for Almen sprogforståelse i et engelskfagligt forløb, der kan fungere som elevernes første emne. Der er derfor fokus på sproglig opmærksomhed som en del af ”åbningen af” og arbejdet med tekster i forskellige genrer. Forløbet rummer egentlig grammatikundervisning men især såkaldt ”integreret grammatik”, altså grammatik som en del af tekstarbejdet.
Faglige mål Fra læreplanen for almen sprogforståelse:
• anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på [engelsk]
• foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra [engelsk]
• belyse forskelle mellem de sprog de møder i gymnasiet
• anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra de sprog, de møder i gymnasiet
• anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
Fra læreplanen for engelsk A stx:
• analysere og fortolke forskellige nyere […] tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernestof Fra læreplanen for almen sprogforståelse (fagligt indhold):
• grammatisk terminologi og analysefærdighed
• sproglig praksis
• elevernes egen tekstproduktion
• elementær sproghistorie
• sammenhæng mellem sprog og kultur
Anvendt materiale.
Kernestof (engelsk):
Fra: I. Mulbjerg & E. Rosenvold: The Entrance Systime (1989)s. 50-55:
Penelope Lively: “Clara’s Day” (1986) novelle
Ken Loach: Sweet Sixteen (2003) britisk spillefilm (1 time 46 min.)
Fra: Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.89-96: “A Serious Talk” novelle
Fra: B. Prytz Clausen: Brave Voices Columbus (2017) s.191-194 :
Emma Watson: “Gender equality is your issue too (2014) tale
Kernestof (sproghistorie):
Supplerende stof (bl.a. eksamenstekster):
Fra: R. Carver: What We Talk About When We Talk About Love (1981) s.130-134:
“One More Thing” novelle
Fra: Sarah Salway: Leading the Dance (2006) s.69-76: “The Fabulous Button Sisters” novelle
Chimamanda Ngozi Adichie: We should all be feminists (2017) TED-talk https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_we_should_all_be_feminists
Undervisningstid: ca. 30 timer
Fordybelsestid: 3 timer
Omfang: ca. 30 sider
Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde. Desuden foredrag og individuelt skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
9/11
Forløb 5
9/11
Forløbets ind-hold og fokus I anledning af årsdagen for terrorangrebet på World Trade Center i New York 11.september 2001 brugte vi nogle moduler på at få en basal viden om begivenhe-den og den betydning den har haft (og har) for amerikanerne. I forbindelse med emnet ”American Values and Beliefs” (1.g) så eleverne Oliver Stones følelseslade-de World Trade Center (2006), hvor de havde til opgave bl.a. at få øje på amerikanske nationalsymboler. Filmen er tydeligvis lavet på et tidspunkt, hvor angrebet næsten lige var sket, og der er fokus på skyld og gengældelse. I det korte 2.g forløb har vi haft ”traumebearbejdning” som fokus: Hvordan kommer man videre?
Faglige mål Fra læreplanen for engelsk A:
• perspektivere tekster […] kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• væsentlige […], historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Anvendt mate-riale.
Kernestof:
Fra: Don Delilo: Falling Man (2007) roman, s.3-6
Extremely Loud and Incredibly Close (2011) spillefilm baseret på roman af Jonathan Safran Foer, instrueret af Stephen Daldry, 2,5 time
Supplerende stof:
Lærerproduceret ppp ”9/11 in pictures, numbers and facts”
Timeline https://timeline.911memorial.org/#Timeline/2
Undervisningstid: ca. 5 timer
Fordybelsestid:
Omfang: ca. 4 sider + film og timeline
Arbejdsformer Klassesamtale, pararbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Black America (eksamensemne)
Forløb 6 Black America
Forløbets indhold og fokus For de elever i klassen, som har engelskA var forløbet et SRO-forløb i samarbejde med samfundsfagA. B-niveaueleverne havde SRO i samfA og matA, så for dem var forløbet et almindeligt emne. Fokus var på at erhverve et vist overblik over forholdet mellem hvide og sorte amerikanere efter borgerkrigen. Vi læste fortrinsvis ældre tekster, idet vi dog brugte en del tid på filmen BlackKlansman (2018) instrueret af Spike Lee, som netop har fokus på at vise forbindelsen mellem racismen i fortiden og nutiden.
Faglige mål Fra læreplanen for Stx-A:
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster […] samfundsmæssigt og historisk
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof Fra læreplanen for Stx-A:
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder […]
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
• væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [… USA […]
Anvendt materiale.
Kernestof:
Fra: F. Hopenwasser & Teglbjærg, The Empowerment of the American Voice 1861-1945 Systime (2013):
• Langston Hughes: ’I, too, sing America (1945) s. 56-57, digt
Fra: Black Voices:
• Langston Hughes, ’Merry-Go-Round’ (1942) s. 76-77, digt
• Billie Holiday, ’Strange Fruit’ (1939) s. 81-83, digt, sang
• Langston Hughes, ’I, Too’ (1925) pp. 99-100, poem
Fra: B. Arildsen & C. Plougheld: The Sky’s the Limit Systime (1984):
• Richard Wright, ’A Negro Boy and his Mother’ (The Boy 1945) s. 51-52, selvbiografi
Langston Hughes, ’One Friday Morning’ (1939/41) s. 153-162, novelle
R.J. Meadough, ’The Death of Tommy Grimes’ (1962) novelle
BlacKkKlansman (2018) amerikansk krimikomedie instrueret af Spike Lee
Supplerende stof:
Fra: Bianca Erlich-Møller & Mathilde Møller, Black Voices Gyldendal (2016):
• ’Separate but Equal: Introduction’ s. 60-63
• ’I Am A Man: Introduction’ s. 96-98
Fra: F. Hopenwasser & Teglbjærg, The Empowerment of the American Voice 1861-1945 Systime (2013):
• ’III. Race relations after the Civil War’ s. 51-55
• Richard Wright (1908-1960) s. 59
Mississippi Burning (1988) amerikansk drama instrueret af Alan Parker
Undervisningstid: ca. 20 timer
Fordybelsestid:
Omfang: ca. 25 læste sider + film
Arbejdsformer Pararbejde, gruppearbejde, klassesamtaler – SRO inkl. mundtligt forsvar.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
American Gothic (eksamensemne)
Forløb 7
American Gothic
Forløbets ind-hold og fokus Forløbet introducerer til ”gothic fiction” som litterær genre med den amerikanske forfatter Shirley Jackson som eksempel. Forløbet har fokus på romanen We Have Always Lived in the Castle (1962) med perspektivering til forfatterens liv og samtid samt til et par andre væsentlige amerikanske forfattere i genren: Edgar Allan Poe (1809-1849) og Stephen King (1947-). Som en del af forløbet trænes anvendelse af faglige metoder til fiktionsanalyse: nykritisk, biografisk og socialhistorisk metode.
Faglige mål Fra læreplanen for engelsk A:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anven-delse af relevant faglig terminology
• analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og his-torisk
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof Fra læreplanen for engelsk A:
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive […] tekster
• et genremæssigt bredt udvalg af fiktive […] tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
• væsentlige strømninger i […] amerikansk litteraturhistorie
Anvendt materi-ale.
Kernestof:
Shirley Jackson: We Have Always Lived in the Castle (1962) Penguin Modern Classics, roman (VÆRK 2) 146 sider -Vi har nået at læse ch. 1-3 i 2.g
Fra: Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Wider Contexts Gyldendal (2012) s.154-158:
• Edgar Allan Poe: ”The Tell-Tale Heart” (1843) novelle, 5 sider ca. – Ikke læst i 2.g
Supplerende stof:
Carrie (1976) amerikansk spillefilm instrueret af Brian De Palma, baseret på roman af Stephen King, ca. 98 min. – Ikke set i 2.g
Om genren "American Gothic":
Uddrag fra "American Gothic": https://www.studysmarter.co.uk/explanations/english-literature/american-literary-movements/american-gothic/
"What is American Gothic Fiction? Eerie Echoes from the Dark Side" by
Books and Literature: https://youtu.be/HJK9a8jfU68?si=o4_JWZRx9JLNPAQF
Omfang: cirka 158 læste sider + film + introduktionsdokument om ’American Gothic’ (lærerproduceret)
Undervisningstid: cirka 25 timer
Arbejdsformer Mundtlig og skriftligt arbejde på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Undervisningsbeskrivelse engA.docx
-
Worksheet 1 for Dulce et Decorum est.docx
-
Remember the worksheets for "Dulce Et Decorum Est" from yesterday.
-
Worksheet 2 for Dulce et Decorum est.docx
-
Færdiggør arbejdsarket om "Dulce et Decorum est" med jeres gruppe. Jeg tager fravær ud fra, om I har lagt jeres svar op under afleveringer (gerne som gruppeaflevering).Har I tid til overs, kan I gå i gang med at læse kapitel 4 af "We Have Always Live
-
Medbring jeres noter til "Dulce et Decorum Est".
-
https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1114402
-
We'll finish watching 1917 (38:51).
-
I skal have læst kapitel 4 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 4. Questions.docx
-
Literary terms and language observation (3).docx
-
Literary terms and language observation (1).docx
-
Husk jeres modernismepapirer.
-
Modernism Historic and Literary Background.pdf Modernism - Historical Background - Work sheet.docx Læs om den historiske baggrund for modernismen og udfyld arbejdsarket. Aflever jeres ark under opgaver. I må gerne lave det som gruppe - så afleverer I
-
For yderligere information kan I se de relevante dele af nedenstående video. Det er bare at vælge det afsnit, I gerne vil se.https://www.youtube.com/watch?v=ml2tLot9bAU0:00 - Introduction 0:43 - Lecture Outline 1:30 - Charles Darwin (1809-82) and Mod
-
I skal have læst kapitel 5 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. ch 5. Questions vers 2.docx
-
1stx231-ENGA-17052023(1).zip
-
Download eksamensopgaven fra i går og husk grammatikbogen. Husk også jeres modernismepapirer.
-
Modernism - Literary Background - Work sheet.docx
-
Medbring jeres modernismepapirer.
-
Læs Gap of Sky til i dag. Så arbejder vi med næste skriftlige opgave.
-
I skal have læst kapitel 6 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 6. Questions.docx
-
billede.png
-
Overvej om I har nogle spørgsmål til afleveringen.
-
Kathrine Mansfield Late at Night.pdf Worksheet 1 for Katherine Mansfield.docx
-
I har timen til at skrive på jeres essay. For at få tilstedeværelse skal man som minimum aflevere et udkast til sin tragtindledning og et afsnit i essayet under opgaver.
-
I lavede Worksheet 1 til "Late at Night" i sidste uge. I dag skal I lave Worksheet 2, hvilket er en individuel præsentation af teksten. Den skal være 3 minutter og I skal aflevere jeres noter (ikke fulde sætninger!) for at få tilstedeværelse. I freml
-
Kathrine Mansfield Late at Night.pdf Worksheet 2 for Katherine Mansfield - 3z 2024.docx Worksheet 1 for Katherine Mansfield.docx
-
I dag skal man være klar til at tale om "Late at Night". De der ikke lavede en præsentation i sidste uge, bør som forberedelse finde et citat, de vil tale ud fra. Det forventes selvfølgelig ikke, at de har en færdig præsentation.Medbring endvidere gr
-
Afsnit
-
Tag grammatikbog med.
-
tragtindledning fra the writer.pdf Efterarbejde til Gap of Sky - elev - 3z.docx
-
Tag gerne grammatikbog med. Ellers kan I bruge minlaering.dk.Løs de 2 opgaver i det vedhæftede dokument, så godt I kan. Det er vigtigt at forsøge at øve sig i forklaringerne!De termer og regler, I kan have brug for at slå op, er:
-
Assignment 1 og 2 fra 11082023 - elev.docx
-
Passivhttps://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/45935#section-46080
-
Tag "We have Always Lived in the Castle" med.
-
Læs kapitel 7 og svar på de vedhæftede spørgsmål. Aflever jeres svar - og vær opmærksomme på at spørgsmål 6 er en individuel opgave.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 7. Questions.docx
-
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/42879
-
James Joyce - Eveline.pdf
-
Vi arbejder med Eveline, som I læste sidst.
-
I skal have læst Eveline til i dag.James Joyce - Eveline.pdf I har også fået en papirudgave.
-
Tag grammatik bogen og Eveline med.
-
STX_ny_stx203_ENGA_02122020.zip
-
You are to read "Beauty" for today - the text for your next written assignment so you can find it under assignments. Is there anything we need to talk about?
-
Lektie: Lav stilistikanalysen til afleveringen. Hvilke pointer vil I slå ned på? I kan godt have skrevet den, men det behøver I ikke. Vær opmærksom på, at I skal aflevere hele essayet i aften. Derudover er jeg der til træffetid efter skole.
-
Style of writing analysemodel-3.docx
-
Medbring "We Have Always Lived in the Castle". Vi bruger timen på at læse bogen færdig.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
34,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernism (eksamensemne)
Forløb om Modernism. Udgangspunktet var en indførelse i tiden (1. Verdenskrig og Depressionen), de nye ideer, som kom til at sætte et præg på modernismens litteratur ( Freuds psykoanalyse, Marxisme og Einsteins relativitetsteori) og følgende modernistiske litterære træk: Bruddet med traditionerne, eksperimenteren, Stream of Consciousness, flere synsvinkler, desillusion og fragmenterede tekster.
Indhold Kernestof:
Fra: N. Randbo Back & P. Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes Systime (2020):
- Wilfred Owen: ’Dulce et Decorum Est’ (1920) digt, s.200-201
- Katherine Mansfield: ’Late at Night’ (1917) novelle, s.237-238
- Virginia Woolf: 'The Legacy' (1944) novelle, s. 217-222
- James Joyce: 'Eveline' (1904) novelle, s. 209-212
Supplerende stof:
- Fra: N. Randbo Back & P. Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes Systime (2020): Modernism, s.179-197
- Hope, Anna: 'Gap of sky' (2008) novelle (selvom novellen ikke er modernistisk er den brugt til stileoplæg, da den indeholder eksempler på stream of consciousness)
- 1917 (spillefilm)
- "Modernism: An Introduction" by The Literature Channel (2022): https://www.youtube.com/watch?v=ml2tLot9bAU
Fokus:
principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner
Fokus: Genrelæsning, hvor de forskellige tekster læses ud fra en grundviden om de historiske og litterære strømninger.
Estimeret antal fordybelsestimer: 10
ca 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Worksheet 1 for Dulce et Decorum est.docx
-
Remember the worksheets for "Dulce Et Decorum Est" from yesterday.
-
Worksheet 2 for Dulce et Decorum est.docx
-
Færdiggør arbejdsarket om "Dulce et Decorum est" med jeres gruppe. Jeg tager fravær ud fra, om I har lagt jeres svar op under afleveringer (gerne som gruppeaflevering).Har I tid til overs, kan I gå i gang med at læse kapitel 4 af "We Have Always Live
-
Medbring jeres noter til "Dulce et Decorum Est".
-
https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1114402
-
We'll finish watching 1917 (38:51).
-
I skal have læst kapitel 4 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 4. Questions.docx
-
Literary terms and language observation (3).docx
-
Literary terms and language observation (1).docx
-
Husk jeres modernismepapirer.
-
Modernism Historic and Literary Background.pdf Modernism - Historical Background - Work sheet.docx Læs om den historiske baggrund for modernismen og udfyld arbejdsarket. Aflever jeres ark under opgaver. I må gerne lave det som gruppe - så afleverer I
-
For yderligere information kan I se de relevante dele af nedenstående video. Det er bare at vælge det afsnit, I gerne vil se.https://www.youtube.com/watch?v=ml2tLot9bAU0:00 - Introduction 0:43 - Lecture Outline 1:30 - Charles Darwin (1809-82) and Mod
-
I skal have læst kapitel 5 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. ch 5. Questions vers 2.docx
-
1stx231-ENGA-17052023(1).zip
-
Download eksamensopgaven fra i går og husk grammatikbogen. Husk også jeres modernismepapirer.
-
Modernism - Literary Background - Work sheet.docx
-
Medbring jeres modernismepapirer.
-
Læs Gap of Sky til i dag. Så arbejder vi med næste skriftlige opgave.
-
I skal have læst kapitel 6 af "We have Always Lived in the Castle" til i dag.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 6. Questions.docx
-
billede.png
-
Overvej om I har nogle spørgsmål til afleveringen.
-
Kathrine Mansfield Late at Night.pdf Worksheet 1 for Katherine Mansfield.docx
-
I har timen til at skrive på jeres essay. For at få tilstedeværelse skal man som minimum aflevere et udkast til sin tragtindledning og et afsnit i essayet under opgaver.
-
I lavede Worksheet 1 til "Late at Night" i sidste uge. I dag skal I lave Worksheet 2, hvilket er en individuel præsentation af teksten. Den skal være 3 minutter og I skal aflevere jeres noter (ikke fulde sætninger!) for at få tilstedeværelse. I freml
-
Kathrine Mansfield Late at Night.pdf Worksheet 2 for Katherine Mansfield - 3z 2024.docx Worksheet 1 for Katherine Mansfield.docx
-
I dag skal man være klar til at tale om "Late at Night". De der ikke lavede en præsentation i sidste uge, bør som forberedelse finde et citat, de vil tale ud fra. Det forventes selvfølgelig ikke, at de har en færdig præsentation.Medbring endvidere gr
-
Afsnit
-
Tag grammatikbog med.
-
tragtindledning fra the writer.pdf Efterarbejde til Gap of Sky - elev - 3z.docx
-
Tag gerne grammatikbog med. Ellers kan I bruge minlaering.dk.Løs de 2 opgaver i det vedhæftede dokument, så godt I kan. Det er vigtigt at forsøge at øve sig i forklaringerne!De termer og regler, I kan have brug for at slå op, er:
-
Assignment 1 og 2 fra 11082023 - elev.docx
-
Passivhttps://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/45935#section-46080
-
Tag "We have Always Lived in the Castle" med.
-
Læs kapitel 7 og svar på de vedhæftede spørgsmål. Aflever jeres svar - og vær opmærksomme på at spørgsmål 6 er en individuel opgave.
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 7. Questions.docx
-
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/42879
-
James Joyce - Eveline.pdf
-
Vi arbejder med Eveline, som I læste sidst.
-
I skal have læst Eveline til i dag.James Joyce - Eveline.pdf I har også fået en papirudgave.
-
Tag grammatik bogen og Eveline med.
-
STX_ny_stx203_ENGA_02122020.zip
-
You are to read "Beauty" for today - the text for your next written assignment so you can find it under assignments. Is there anything we need to talk about?
-
Lektie: Lav stilistikanalysen til afleveringen. Hvilke pointer vil I slå ned på? I kan godt have skrevet den, men det behøver I ikke. Vær opmærksom på, at I skal aflevere hele essayet i aften. Derudover er jeg der til træffetid efter skole.
-
Style of writing analysemodel-3.docx
-
Medbring "We Have Always Lived in the Castle". Vi bruger timen på at læse bogen færdig.
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Love and Relationships (eksamensemne)
Emne der på tværs af tid og genrer undersøger hvordan kærlighed og parforhold er beskrevet i henholdsvis Shakespeares sonetter og Hemingways og Carvers minimalistiske tekster.
- Carver, Raymond: What we talk about when we talk about love (1981) (novelle)
- Carver, Raymond: Popular Mechanics (1981) (novelle)
- Hemingway, Ernest: A Very Short Story
(1924) (novelle)
- Shakespeare, William Sonnet 18
- Shakespeare, William Sonnet 73
- Shakespeare, William Sonnet 90
- Shakespeare, William Sonnet 116
- Vine, Kate: Beautiful Things (2019) (Stileoplæg. I undervisningen kendt som Erica Dolphin, Beauty, 2018)
Supplerende materialer:
- Lærerproduceret materiale om modernisme, iceberg theory, sonetter mm.
- Opslag fra https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=319
Omfang: ca 35 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som vi aftalte i fredags, skal man have læst "We Have Always Lived in the Castle" færdig til i dag. Lad jer ikke demotivere af, der er meget tilbage - efterordet, som fylder en del, skal I ikke læse.
-
Literary terms and language observation (1).docx Literary terms and language observation (2).docx Literary terms and language observation (3).docx Literary terms and language observation (4).docx Literary terms and language observation (5).docx
-
We Have Always Lived in the Castle. Ch 8. Questions.docx We Have Always Lived in the Castle. Chapter 9. Questions.docx We Have Always Lived in the Castle. Ch 10. Questions.docx
-
Presentations - We Have Always Lived in the Castle.docx
-
Arbejde med Shirley Jackson
-
You are to present today.
-
Læs oplægget til næste stil til i dag.
-
Hej 3.zFor at få tilstedeværelse skal man svare på spørgeskemaet om undervisningen.Resten af tiden kan man bruge på en af disse ting:- Se "We Have Always Lived in the Castle" (Amalie har linket)eller- Gå videre med analysen til næste stil.Mvh Jakob
-
Medbring Grammatikbog
-
2stx231-ENG-A-25052023(1).zip
-
Færdiggør de 3 sprogopgaver i opgavesættet fra sidst. De fleste havde vist kun opgave 3 tilbage.
-
Essays retur og orientering om terminsprøver.Medbring grammatikbog. Måske er der tid til at øve lidt mere grammatik.
-
Manual til att fjerne grammatikkontrol word (PC).pdf Manual til at fjerne grammatikkontrol i Word (Mac).pdf
-
besked i forbindelse med terminsprøve i engelsk - 3z - 2025.docx
-
Vi skal arbejde med American Gothic I dag. Se den vedhæftede video som optakt. Find så mange adjektiver som muligt (dog mindst 10), mens I lytter til den, og skriv ned, hvad de beskriver.
-
https://youtu.be/HJK9a8jfU68?si=o4_JWZRx9JLNPAQF
-
American Gothic work sheet.docx
-
American Gothic.docx American Gothic work sheet.docx Alle skal have læst teksten om American Gothic færdig til i dag og svaret på læsespørgsmålene (del 1 af arbejdsarket).
-
Vi ser Carrie færdig. Hvis man ikke var til stede i går, kan man se til 33:15 her: Carrie.1976.720p.BluRay.x264.YIFY.mp4Der er undertekster her:Carrie.1976.REMASTERED.720p.BluRay.X264-AMIABLE.srt
-
no homework
-
Stationer til Carrie.docx
-
I skal lave eksamensopgave 11 som LU i dag for at få tilstedeværelse. Log på med jeres uni-login eller MitID:
-
Minlæring
-
Medbring Poe teksterne - I skal have læst de første 2 sider.
-
You are to read the rest of the Tell-Tale Heart for today. You can listen to it here while reading:
-
Gruppe 1
-
The tell tale heart analysis workshop.docx
-
Vi hører jeres oplæg om Tell-tale Heart.
-
Engelsk A december 2019.zip
-
IMG_20250304_060943.jpg
-
IMG_20250304_060846.jpg
-
Lektien er at lave opgave 1 i eksamenssættet, der ligger på sidste time. Download det og gem det et sted, hvor I kan finde det. I skal bruge det igen.
-
A-VERY-SHORT-STORY m opgaver.doc Hemingway and his style of writing - post writing assignments for A Very Short Story.docx
-
Samme lektie som sidst, så man kan stadig nå det: Lektien er at lave opgave 1 i eksamenssættet, der ligger på forrige time. Download det og gem det et sted, hvor I kan finde det. I skal bruge det igen.
-
Hemingway and his style of writing - post writing assignments for A Very Short Story.docx
-
Færdiggør grammatikopgave 2(b og c) til i dag.
-
Introduction - sonnet 12.docx
-
Sonnets_in_general.docx
-
image.png
-
You are to finish the worksheet about sonnets in general for today. Try to memorize the terms and the form of Shakesperian sonnet. Spend 20 minutes.
-
Sonnet 18 vers 2.docx
-
Lav opgave 3 i eksamenssættet, vi er i gang med. Det ligger på timen d. 4/3. Brug ikke mere end 20 minutter.
-
101224 eksamensopgave
-
I skal lave 2 øvelser om udvidet tid.
-
En grammatiklektie og en lille læselektie
-
Lav opgave 6 på s. 140 i grammatikbogen.
-
Listen to Patrick Stewart reading Sonnet 116 by Shakespeare. Maybe a couple of times… Listen to Patrick Stewart reading Sonnet 116 by Shakespeare. Maybe a couple of timeshttps://www.youtube.com/watch?v=yc6vouCzwZg
-
Sonnet 116.docx
-
No Homework
-
stx243_ENG_A_10122024.zip
-
Der er åbenbart store problemer med at downloade eksamenssættet. Lav dette eksamenssæt på minlaering i stedet.Eksamensopgave 6:https://app.minlaering.dk/opgavesaet/94Hvis I har lavet det andet, sender I det bare og får tilstedeværelse for det.
-
Afsnit
-
Hej 3.zJeg er desværre syg, så I skal selv arbejde med teksten. Slå jer gerne sammen i grupper på 2-3 personer og aflever jeres noter på elevfeedback.
-
Read pages 111 to 113 (stop by the stars)
-
Carver - What we talk about when we talk about love.pdf
-
LU - Lav opgaverne og læg svarene ind i elevfeedback. De skal være lavet senest fredag kl. 12.
-
Worksheet 2 for What We Talk About When We Talk About Love by Raymond Carver -LU - 3z.docx
-
Dette skulle gerne være et fællesdokument, alle kan skrive i...?
-
Worksheet 3 for What We Talk About When We Talk About Love by Raymond Carver - 3z 2024.docx
-
Vi begynder kl. 8. Kom i god tid. Vi kører igennem fra 8 til 11.25 - I får fri en halv time en anden dag.I skal udelukkende skrive et essay, som er tilpasset, at I har en halv time mindre. - der er ingen grammatikdel.Husk høretelefoner.
-
Examcookie: Brug følgende link som Mac-bruger: https://www.examcookie.dk/clients/ExamCookie.dmg
-
Mundtlig eksamen i 3.z 2025.docx Love - Popular Mechanics and Sonnet 90.docx popular_mechanics.pdf William Shakespeare - sonnet 90.docx
-
Eksamenstræning: Læs de to tekster og spørgsmålet inden timen.
-
popular_mechanics.pdf William Shakespeare - sonnet 90.docx Love - Popular Mechanics and Sonnet 90.docx
-
ny-stx202-ENGA-18082020.zip
-
Tag grammatikbog med. Vi laver grammatikdelen af et eksamenssæt.
-
stx233-ENG-A-12122023_19725.zip
-
Forberedelse til skriftlig eksamen. Good advice.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649301031",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649301031",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53649301031"
}