Holdet 2022 FR/acxz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Anne Kalhave Brostrøm, Stine Sloth Fohlmann
Hold 2022 FR/acxz (1acxz FR, 2acxz FR, 3acxz FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fransk (grundforløb)
Titel 2 Begynderfransk 1.g
Titel 3 Overgangstekster august-september '23
Titel 4 Emne 1: Les jeunes
Titel 5 Overgangsforløb (ny lærer)
Titel 6 Emne 2: La gastronomie francaise
Titel 7 Emne 3: Le corps
Titel 8 Overgangsforløb Le corps & Jeux Olympiques
Titel 9 Emne 4: Zéro déchet (EKSAMENSPENSUM)
Titel 10 La fête de Noël
Titel 11 Emne 6: Témoignages (EKSAMENSPENSUM)
Titel 12 Emne 7: L'amour (EKSAMENSPENSUM)
Titel 13 Forløb#6
Titel 14 Forløb#9
Titel 15 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til fransk (grundforløb)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderfransk 1.g

Vi bygger videre på det, eleverne lærte i grundforløbet. Vi kommer i højere grad i gang med at læse små tekster, og vi får styr på den grundlæggende grammatik + ordforråd.
Materiale: Carte blanche (grundbog, øvebog og grammatik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Overgangstekster august-september '23

Vi går lige så stille fra begynderteksterne i Carte blanche til nogle "rigtige" franske, men ikke så svære, tekster. Vi repeterer og bygger videre på grammatik og tager bl.a. hul på datid.

Materiale:
Les Billets de Loterie Quelle histoire, Lönnerblad, Martin og Weibrecht (Lilje-forlaget, 1988).
Le Wagon Culinaire Quelle histoire, Lönnerblad, Martin og Weibrecht (Lilje-forlaget, 1988).
La Piscine
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 25-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Emne 1: Les jeunes

Forløb om ungdom med fokus på kærlighed, venskab og familierelationer i filmen "La Famille Bélier" og det dertilhørende manuskript og øvehæfte.

Materialer:
"La Famille Bélier Læs en film" (uddrag), Schumacker, Forlaget Passion 2017 (manuskript + øvehæfte). Læste scener (med detilhørende opgaver) : 1-2 +5 + 8 + 10-17
La Famille Bélier (film, Eric Lartigau, 2014)

"Les jeunes français", (uddrag) Je m’appelle3 – www.chataigne.dk (fra EMU). Portræt 1 + 9 + 13 + 15

"Jeune" (sang), Louane https://www.youtube.com/watch?v=I_dbhHU1CGA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Overgangsforløb (ny lærer)

I disse tre moduler har fokus været på at sikre en tryg overgang fra Stine til Anne med kontinuitet i undervisningen. Vi har drøftet, hvad holdet hidtil har arbejdet med, og vi har repeteret blandt andet possessive pronominer og bøjning af verber i nutid. Der har været en skriftlig afleveringsopgave. Eleverne har hver for sig læst højt af en ukendt fransk tekst og fået feedback på udtale og intonation. Mulige emner for resten af 2.g (og 3.g) er blevet diskuteret, og eleverne har fremsat deres ønsker og præferencer.

Kernestof:
Nuit noire (digt)

Supplerende stof:
Udleverede ark med øvelser jf. ovenstående.

3 moduler = 4,5 klokketimer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig aflevering (repetition) 24-01-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Emne 2: La gastronomie francaise

Forløb om fransk kogekunst med fokus på at opbygge et kulinarisk ordforråd og få kendskab til vigtig fransk litteratur og film, hvor mad og kogekunst spiller en stor rolle. Oversøisk (dvs. fra de tidligere franske kolonier) madkultur og eksempler på opskrifter indgår i emnet for at demonstrere vekselvirkningen mellem Frankrig som gastronomisk fyrtårn og de tidligere koloniers egen, stærke madkultur, der også har påvirket det franske køkken.

Vi arbejder videre med grammatikken, både repetition af kendt, men vanskeligt stof, og med mere avancerede, nye grammatiske emner. I videst mulige omfang vil skriftlige opgaver være relateret til gastronomi, fødevarer, restaurant- og cafebesøg.

Vi har således arbejdet med nyt grammatisk stof: Refleksive verber og le conditionnel. Eleverne har øvet anvendelse og bøjning af (refleksive)  verber og praktisk anvendelse af le conditionnel ved at oversætte omkvædet fra en ny dansk sang til fransk (efter live opførelse af sangen af artisten, Johan Kolstrup). Vi har også drukket lindeblomstte og spist madeleinekager som led i arbejdet med Proust, ligesom vi har haft fransk café i klasselokalet med rollespil og servering af frugt og te. Undervisningsformen tilstræbes således at være afvekslende og at aktivere forskellige sanser for at stimulere læringen maksimalt.

Kernestof:
À la recherche du temps perdu (uddrag af Marcel Prousts berømte afsnit om madeleinekagen) (roman).
Les professionels de l'hôtellerie restauration face au stress (MAPA 30.7.2018)
Les Francais et les repas, une tradition qui perdure (Ministère de l'Agriculture et de la Souverainté Alinetaire, 21.3.2019).


Supplerende stof:  
Kompendium skabt til emnet: La gastronomie francaise (tekster om fransk kogekunst, kulinariske gloselister, kulinariske verber, franske madopskrifter m.m.)
Videoer: Apprendre le vocabulaire de la cuisine
YOKO (sang af Johan Kolstrup)
Animationsfilmen "Ratatouille" + résumé francais.
Ratatouille opskrift.
Arbejdsforhold på danske Michelinrestauranter giver dårlig smag i munden (Information).
Louis XV restaurant / Alain Ducasse (Europas trestjernede restauranter).
24 år og ny chef på Michelinrestaurant (Nordjyske, 11.3.24).


16 moduler = 24 klokketimer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 (gastronomi #1) 26-02-2024
Delprøve 2 (gastronomi #1) 18-03-2024
Delprøve 1 (gastronomi #2) 22-03-2024
Delprøve 2 (gastronomi #2) 10-04-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Emne 3: Le corps

Forløb om kroppen med fokus på sundhed og sport.

Som i forudgående emner vil undervisningen blive tilrettelagt med fokus både på mundtlig og skriftlig kommunikation. Variation i formidlingen vil blive tilstræbt, herunder brug af musik, videoer, film, artikler etc.

Vi arbejder fortsat videre med grammatikken, både repetition af kendt, men vanskeligt stof, og med mere avancerede, nye grammatiske emner. I videst mulige omfang vil skriftlige opgaver være relateret til emnet om den menneskelige krop, sundhed og sport. Der vil være fokus på at give eleverne et solidt og anvendeligt ordforråd inden for disse felter.

Kernestof:
De bonnes habitudes (s. 91-98)
Le Tour de France Femmes: Qui est Marion Rousse? (Lemondedesados, 28.9.2022)
La plus grande course au monde (L'Histoire officielle du Tour de France, s. 10-13, Edwardes-Evans).

Supplerende stof:  
Le sport (Franskbogen. Vibeke Gade. S. 98-103).
Adrienne Jouclard, peintre des sports
La mosaïque des Athlètes vainqueurs
Les parties du corps (video)
Le Tour de France (video)

16 moduler = 24 klokketimer/sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 (Le corps) 17-04-2024
Delprøve 2 (Le corps) 23-04-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Overgangsforløb Le corps & Jeux Olympiques

Forløbet afrunder det forudgående tema om Le Corps & Sport med fokus på de aktuelle Olympiske Lege i Frankrig. Formålet med forløbet er at arbejde med en aktuel begivenhed inden for sportsverdenen i Frankrig.

2 moduler = 3 klokketimer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Emne 4: Zéro déchet (EKSAMENSPENSUM)

Vi arbejder med emnet bæredygtighed og zero waste-bevægelsen med afsæt i grundbogen 'Zéro déchet', Systime, Maria Hassing, 2023.
Bogen anlægger en positiv vinkel på et aktuelt emne og tager afsæt i elevernes egen hverdag, forforståelse og interesse for innovative, individuelle og kollektive løsninger på klimakrisen.

Gennem fagtekster, artikler, blogindlæg, videoer og fotos tager vi fat i forskellige vinkler på en global problematik og personer, der lever et bæredygtigt liv. Kritisk sans og interkulturel kommunikativ kompetence skærpes og styrkes gennem sammenligning af eksempelvis Frankrigs og Danmarks lovgivning og bæredygtige tiltag.

Skriftligt arbejde (delprøve 1 og delprøve 2 format) relateret til bæredygtighedstemaet er en del af forløbet - dvs. at tekster til eksamenssæt indgår i det læste stof.

Kernestof:

Hassing, M.: "Zéro déchet", Systime, 2023. Siderne 7-38 + 53-90.

Supplerende materiale:

"Je suis végaine (et je vais bien)": Eksamenssæt delprøve 1 + 2, juni 2020.

"Le climat, le train": Eksamenssæt delprøve 1 + 2, december 2022.

"Oú vivre après le bac ?": Eksamenssæt delprøve 1 + 2, juni 2024.

Sorgenfrey, M. L. S.: "Hvad tager man på i en klimakrise?", Tendensartikel, EUROWOMAN, august 2024.

Olsen, L. H.: "Mindre, vildere, bedre" tematillæg om Tiny Living, Politiken den 6. september 2024.

"Les objectifs de développement durable (ODD)", Unicef, www.myUNIDEF.fr

NB! Ordbogen.com er tilladt digitalt hjælpemiddel.

NB! Forløbet svarer til 51 timer / sider (34 moduler).
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kunne perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold.
  • Lytte - Kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier.
  • Læse - Kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster.
  • Skrive - Kunne udtrykke sig skriftlig på et ukompliceret og sammenhængende fransk.
  • Diskutere - Kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte såvel som almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
  • Formidling - Kunne præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på et klart og nogenlunde flydende fransk.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 La fête de Noël

Det lille forløb om jul i Frankrig er blevet oprettet på opfordring fra holdet. Vi bruger de sidste seks moduler inden juleferien på at lære om franske juletraditioner. Formålet er at øge elevernes kendskab til juleskikke i Frankrig og at skærpe deres opmærksomhed på kulturelle forskelle mellem Frankrig og Danmark. Eleverne får udbygget deres franske ordforråd med gloser relateret til julens traditioner, gastronomi, sange m.m. De skal arbejde med forskellige franske tekster: Skønlitterære tekstuddrag, julesange og madopskrifter. Grammatik vil så vidt muligt blive indarbejdet, så det understøtter juletemaet tekst- og glosemæssigt. Forløbet vil have fokus både på at læse, skrive, tale og lytte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Emne 6: Témoignages (EKSAMENSPENSUM)

Vi arbejder med Frankrigs diskrimination af jøderne under 2. Verdenskrig. Efter "mødet" med Arlette Andersen og hendes helt centrale vidnesbyrd bliver eleverne til vor tids vidner om, hvordan jøderne blev behandlet af den franske regering. De kan derfor aktivt medvirke til, at den vigtige historie om konsekvenserne af antisemitiske og Holocaust aldrig glemmes. Derfor føres historien også op til nyere tid, hvor blikket rettes mod den stigende populisme, bl.a. i den ekstreme højrefløj i fransk politik.

Emnet og den valgte bog "Témoignages. Les rafles et l'histoire d'Arlette" giver rig mulighed for en varieret og elev-engagerende undervisning, hvor leg, bevægelse og sproglige øer udgør det didaktiske fundament. Sprogsynet er funktionelt og praktisk og skal motivere eleverne til høj mundtlig aktivitet. Dette gøres bl.a. via stilladserede opgaver, hvori sådaldte sproglige øer indgår og støtter eleverne i at kunne samtale på fransk. Leg og læring hænger tæt sammen - og på passende højt taksonomisk niveau.

Forløbet afsluttes med at se dokumentaren "Dødens velodrom": I juli 1942 blev 13.152 jøder arresteret af fransk politi og overgivet til nazisterne, som deporterede dem til kz-lejren Auschwitz. Operationen blev kaldt Vel d'Hiv-razziaen og blev udført på foranledning af Vichystyret. Her fortæller overlevende om et af de mørkeste kapitler i Frankrigs historie.

Kernestof:

Faden-Babin, L. & Ilsøe, M.: "Témoignages. Les rafles et l'histoire d'Arlette", Systime, 2024. Siderne 7-47 + 89-101 + 107-108.
I forbindelse med læsningen er følgende tilhørende videoer set:
Video 1: (3:01 min)
Video 2: (11:46 min)
Video 3: (2:43 min)
Video 4 (2:15 min)
Video 5 (3:57 min)
Video 15 (33:44 min)
Musikvideo: Ferrat, J.: "Si nous mourons" (arbejdet med sangteksten og gloser).

Supplerende materiale:

"Dødens velodrom" (dokumentar, 55 min.), DR2, opr. 2022. Vist igen marts 2025. https://www.dr.dk/drtv/program/doedens-velodrom_509736

Rossi, M.: "Bibliograhie et oeuvre de Camus. Travail préparatoire des élèves avant le cours2 + Extraits du "Mythe de Sisyphe" (1942), Albert Camus. NB! Alt dette stammer fra gæsteundervisning af Madame Rossi ifm. ERASMUS-besøg fra NÎmes i marts 2025.

NB! Ordbogen.com er tilladt digitalt hjælpemiddel.

NB! Forløbet svarer til 27 timer / normalsider (18 moduler).



Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kunne perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
  • Lytte - Kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk formidlet gennem forskellige medier
  • Læse - Kunne læse og forstå fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
  • Skrive - Kunne udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
  • Diskutere - Kunne deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende fransk
  • Formidling - Kunne præsentere og redegøre for en kendt problemstilling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Emne 7: L'amour (EKSAMENSPENSUM)

Holdets sidste forløb "L'amour" handler om kærligheden i forskellige former. Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige genrer inden for fransk litteratur inden for emnet og får mulighed for at arbejde mere med tekstanalyse og mundtligt resumé. Der vil ligeledes blive arbejdet med fotografier og billeder, som passer til kærlighedsemnet. Forløbet vil derfor også fokusere på arbejdet med billedbeskrivelse - både skriftligt og mundtligt.
Læsningen af de skønlitterære tekster skal bidrage til at øge elevernes franske ordforråd, så de gradvis kan udtrykke sig på et taksonomisk højere niveau.
Undervejs vil se franske (musik-) videoer for at høre tilstrækkeligt meget fransk talt og sunget af franskmænd og samtidig træne forståelsen af det naturligt talte franske sprog (og taletempo).

Vi lægger ud med at læse artiklen "L'amour fou" om de Beauvoir og Sartres forhold som optakt til at læse et uddrag af Simone de Beauvoirs roman "Le sang des autres" fra 1944. Uddraget hedder "La rafle" og handler om Jean's og Hélènes kærlighedsforhold lige før og i begyndelsen af 2. Verdenskrig. Det er kommet til et brud mellem dem, fordi kærligheden for Hélène er alt, mens Jean har måttet vælge solidariteten med andre, først som soldat, siden som leder i modstandsbevægelsen. I uddraget kommer Hélène til at opleve jødeforfølgelser i Paris under medvirken af det parisiske politi i juni 1942. Hélène opsøges her af sin jødiske veninde, Yvonne, som har en senil mor at passe (Madame Kotz). Denne tekst er valgt som den første i forløbet om kærligheden, fordi den danner en naturlig og meningsfuld overgang fra det forrige forløb om jødernes situation i Frankrig under 2. Verdenskrig (Témoignages). Derefter læser vi Charles Perraults "La Barbe-Bleue" (folkeeventyr fra 1600-tallet) efterfulgt af sangteksten til Serge Gainsbourgs "L'Anamour". Vil afslutter forløbet med at læse Annie Ernaux' "Le jeune homme" (kortroman af Nobelprisvindende nulevende fransk forfatterinde).  

Kernestof:

*De Beauvoir, S.: "La rafle" (uddrag af romanen "Le sang des autres", 1944), gengivet i Hemmertsen, H: "Ti franske tekster", s. 86-95, Gyldendal, 1982.

*Ernaux, A.; "Le jeune homme", Éditions Gallimard, 2022.

*Gainsbourg, S.: "L'Anamour" (sangtekst), https://www.bing.com/search?q=gainsbourg+l%27anamour+paroles&gs_lcrp=EgRlZGdlKgcIABBFGMIDMgcIABBFGMIDMgcIARBFGMIDMgcIAhBFGMIDMgcIAxBFGMIDMgcIBBBFGMIDMgcIBRBFGMIDMgcIBhBFGMIDMgcIBxBFGMID0gEJMTc4MDVqMGo5qAIIsAIB&FORM=ANAB01&PC=LCTS

*Perrault, C.: "La Barbe-Bleue" (folkeeventyr), gengivet i Hemmertsen, H.: "Ti frranske tekster", s. 9-15, Gyldendal, 1982.

Supplerende stof:

*Sievers, S.: "L'amour fou", EUROWOMAN, november 2024 (10 sider lang artikel).

NB! Ordbogen.com er tilladt digitalt hjælpemiddel.

NB! Forløbet svarer til 21 timer / normalsider (men pga. sværhedsgraden ca. 30 timer).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lettre d'amour 05-05-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kendskab til forskellige litterære genrer
  • Lytte - Lytte til og forstå talt og sunget fransk
  • Læse - Kunne læse og forstå fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Kunne analysere forskellige tekstgenrer på fransk: Romaner, eventyr, sange m.m.
  • Kommunikative færdigheder - Træne kommunikative kompetencer som optakt til evt. mundtlig eksamen
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer