Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Louise Brøndum Dubillot
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1.x Civilisationernes fødsel
Titel 2 Forløb 1.1 Romerriget - magt og slaver
Titel 3 Forløb 1.2 Dansk kvindehistorie siden 1849
Titel 4 Forløb 2.1 Renæssance, reformation og heksejagt
Titel 5 Forløb 2.2 Enevælde, oplysningstid  + Kolonisering
Titel 6 Forløb 2.3 Revolutioner og forandring
Titel 7 Forløb 3.1 Hvornår blev Danmark Danmark?
Titel 8 Forløb 3.2 Industrialisering og imperialisme
Titel 9 Forløb 3.3 Ideologikamp og folkedrab
Titel 10 Forløb 3.4 Maos Kina 1949 - 1976

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1.x Civilisationernes fødsel

Titel 1
Civilisationernes fødsel
Indhold Et meget kort introforløb, der skulle danne baggrund for klassens fremtidige arbejde med forskellige historiske perioder og geografiske områder. På den måde introduceredes de til, hvornår de forskellige tidlige civilisationer opstod og i hvor høj grad naturen og menneskets brug af naturen har været rammesættende for skabelse af civilisationer. Det metodiske fokus for forløbet var primært noteteknik og hvordan man læser lektier.

Fokus på:
- kulturbegrebet
- revolutionsbegrebet - her den neolitiske revolution/ landbrugsrevolutionen
Forholdet mellem menneske/natur
Betydningen af landbrugsrevolutionen og begyndende metalforarbejdning
De første civilisationsdannelser

Kernestof
Smitt og Vollmond, Verdenshistorien 1, 2015, s. 6 - 19

Omfang

4 moduler
ca 20 s.


Særlige fokuspunkter - Forholdet mellem menneske/natur/kultur
- Hovedlinjer i Europas historie
- Samfundsorganisering

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning , pararbejde, klassediskussioner,




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1.1 Romerriget - magt og slaver

I forløbet har klassen indholdsmæssigt arbejdet med Romerrigets historie – med særlig fokus på at opbygge forståelse for forskellige former for styreformer, magtstrukturer og betydningen af slavehold for det romerske samfund.

Eleverne har alle arbejdet med de samme grundbogsmaterialer via både klassisk klasseundervisning og mere kreative måder med f.eks. at tegnekonkurrence af tidslinjer. Kilden De Re ustica har alle elever bearbejdet, hvorimod resten af kilderne er behandlet gennem gruppearbejde med henblik på at øve formidling for mindre grupper (matrixarbejde). Her har fokus været på notatteknik i kilden samt hvad kan man bruge "min kilde" til.

Metodisk fokus har derfor været notatteknik, formidling og det funktionelle kildebegreb. Men elelverne har også arbejdet med periodisering og begreberne brud og kontinuitet i forbindelse med tidslinjearbejdet.

Forløbet blev afsluttet med at se Gladiator og i forlængelse heraf, har eleverne diskuteret historisk fiktion og hvad man kan anvende denne til: hvorfor man overhovedet skal beskæftige sig med fiktion i faghistorisk undervisning?. Eleverne anvendte en analysemodel for fiktion i historie. Herudover diskuteredes hhv. populær/faghistorisk påvirkning af deres egen historiebevidsthed.


Materialer:
Grundbog:
Smitt og Vollmond, Verdenshistorien 1, 2015, s. 22 – 57

Kildematerialer: ( Se alle kilder i bilag 1 i mappen)
Fælleskilde: Columella De re rustica

Gruppekilder:
Kilde 1: Cato som slaveholder
Kilde 2: Drabet på Pedanius Secundus
Kilde 3: Brev til Lucius
Kilde 4: Spartacusopstanden

Andet materiale:
Ridley Scott Gladiator 2 timer 35 min., 2000
Podcast-serie i Antikkens historie: https://politiken.dk/tag/main/Antikkens_Rom -1. afsnit anvendt (Podcast om Roms myter)

Metode og historiebrug
Det funktionelle kildebegreb: MANGLER DET RIGTIGE ARK HER!!!
Periodisering: MANGLER DET RIGTIGE ARK HER!!!

Populær vs. Faghistorie og historiebevidsthed
Hassing og Vollmond - Fra fortid til historie, 2013, s. 1 – 16

Film i historie (baseret på uddrag af - ikke alt er læst!):
Viden og intro til film i historie:  http://historielab.dk/fortid-film-og-historie-historie-paa-skaermen-i/
Analysemodel: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/skriv-historie/film-i-historie/

Omfang:
11 moduler af 90 min.
ca 30 s.

De mest centrale kernestofområder, der er i fokus i forløbet
- Hovedlinjer i Europas historie
- Styreformer og samfundsorganisering
- Historiebrug og historieformidling
- Historiefagets metoder

Væsentligste arbejdsformer Tavlegennemgange med powerpoints, lege og konkurrencer, par og gruppearbejde om kildeanalyse – ophavssituation og noteteknik samt højtlæsning med fælles kildeanalyser.






Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 1.2 Dansk kvindehistorie siden 1849

Indhold af forløbet
Forløbet er et langt forløb bestående af 3 dele, der har været flettet sammen på forskellige måder og derfor ikke skal ses som kronologisk gennemført:

Forløbet indeholder altså 1) et oversigtsforløb med lange linjer i Danmarks historie – bestående af 3 centrale elementer:
1. Museumsbesøg i Århus på hhv. KØN og Den Gamle By. Her har eleverne lavet museumsanalyse og sammenlignet måder udstillingerne er blevet lavet på ud fra de forskellige principper for udstillinger: Det didaktiske, det æstetiske og det affektive
2. Klasse-udstilling i skolens koncertsal om Danmarkshistorien. Her skulle eleverne også selv overveje på ud fra, hvilke af de forskellige principper (det didaktiske, det æstetiske og det affektive), de ville lave deres eget bidrag til klassens udstilling. Vi delte klassen i 9 grupper og hver gruppe fik til opgave at fremlægge en af de perioder, Danmarkshistorien.dk har opdelt deres hjemmeside i. (se materialer)
Mere metodisk/teoretisk arbejde knyttet til oversigtsforløbet:
- Periodisering og arbejde med brud og kontinuitet
- Indledende historiografiske overvejelser over: Danmarkshistorien -> danmarkshistorier. Hvordan påvirkes historiske fremstillinger på tværs af tid altid er præget af den samtid, de er udgivet i. Herunder også hvornår kvinder skrives ind i danmarkshistorierne

Herudover har eleverne arbejdet med et 2) forløb om dansk kvindehistorie 1849 – i dag. Vi har arbejdet diakront og dykket ned i 3 perioder:
a) Kampen for stemmeret 1849 – 1915 (se nedenstående del 3 om DHO- arbejdet)
b) Kvindekamp og rødstrømper 1960 – 1980
c) Moderne kvindehistorie - #metoo, kvinder i politik mm.

Delen om kvindekamp og rødstrømper er behandlet gennem fælles powerpoint og læste materialer. Eleverne har herudover arbejdet meget med kildearbejde/kildekritik af forskellige typer kilder (Statistik, plakater, fotos og forskellige typer af skriftlige materialer) De har fremlagt deres undersøgelse i en mundtlig formidlingsaflevering som podcast. Her fokuseret på brug af PEE-model og anvendelse af kildekritiske fagbegreber på de bearbejdede kilder.

Den moderne kvindehistorie er gennemgået overfladisk – som et matrixarbejde, hvor klassen skulle ende med at blive enige om de 5 mest centrale tendenser i debatten om kvinder i dag.


I den sidste del 3) Danskhistorieopgaven – kvinders handlemuligheder i perioden mellem 1849 og 1915, har eleverne arbejdet med skriftlig fremstilling i historie – primært genren redegørelse og skriftliggørelse af kildeanalyse – men også de mere studietekniske dele som PEE-metode/lagkagemetoden, formalia og opgavers hoveddele og deres taksonomi. Vi har også arbejdet med ”sprog i historie”: Gode forbinder-ord, faglige verber, styrkemarkører, brug af synonymordbog i Word mm. (se arket ”Sprog i historie”)



Materialer
Oversigtsforløb:
- Danmarkshistorien.dk – alle perioderne er behandlet i grupper – link: https://danmarkshistorien.dk/perioder
- Video Danmarkshistorier gennem tiden. af Appel https://danmarkshistorien.dk/perioder (video nederst på siden)

Forløbet Dansk kvinderhistorie – 3 nedslag
Grundbog: De danske kvinders historie, Chakravarty og Mortensen (ebogen)
a) Afsnit 2: 1850 – 1915 fra grundlov til stemmeret
b) Afsnit 5: 1960 – 2000 Velstandsboom og kvinder i protest
c) Afsnit 6: Efter 2000 Den danske kvinde i et nyt årtusinde
d) Tema: Rødstrømpebevægelsen (9 kilder om bevægelsen – se nedenstående)

Powerpoint om kildekritik baseret på:
- Hassing og Vollmond Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder, 2013
- https://historiskmetode.weebly.com

Museumsanalyse:
Lund og Larsen: På sporet af historien, 2019, s. 107-109 og Iversen og Persen, Danmarks historie mellem erindring og glemsel, 2014 s. 81


Kilder:
Viggo Hørup: Den gifte kvinde bliver umyndig som et barn, 1880 taget fra Erindringsmaskinen af Geert Nielsen, 2013

(fra online ebog)
Kilde 1: En unavngiven kvinde fortæller om, "hvordan rødstrømperne blev rødstrømper" i tidsskriftet MAK, 6. juli 1970, s. 1-2.

Kilde 2: Plakat: Kvindernes Internationale Kampdag, 1981

Kilde 3: Professor, cand.scient.pol. Drude Dahlerup (f. 1945) skrev i 1998 værket Rødstrømperne – Den danske Rødstrømpebevægelses udvikling, nytænkning og gennemslag 1970-1985.

Kilde 4: Fra samme som ovenstående: Kvinderne i undersøgelsen skulle blandt andet svare på spørgsmålet: "Hvad var din stilling, da du var mest aktiv i kvindebevægelsen?". Tabellen viser, hvad kvinderne svarede.

Kilde 5: En sang lavet i perioden under rødstrømpebevægelsen. Forfatter og årstal er ukendt. Titel: Du må få min kasserolle, for jeg går.

Kilde 6: I USA grundlagde en gruppe kvinder en ny bevægelse i 1969, som de kaldte for "Redstocking". De lavede dette manifest, "Redstocking-Manifesto", som udtrykte, hvad de ønskede at kæmpe for.

Kilde 7: Artiklen "Det blev værre, da kvinderne fik magten" fra Politiken 1. juni 2013 er skrevet af Ninon Schloss (f. 1944), som var med til at stifte den danske rødstrømpebevægelse.

Kilde 8 En facebook-opdatering 8.3.2014 af Ôzlem Cekic

Kilde 9 Isabella Miehe-Renard (f. 1967) er dansk journalist. POV – POINT of VIEW International – er en uafhængig netavis, der bringer både debat-, kultur-, erhvervs- og udlandsstof. Efter at TV-værten Sofie Linde (f. 1989) havde holdt sin tale ved Zulu Comedy Galla om seksuelle krænkelser, skrev Miehe-Renard artiklen. 'Kære Sofie Linde, tak for årets danske tale – der er godt nok langt igen', 2020

Omfang:
17 moduler
ca 35 s

Væsentligste arbejdsformer
Tavlearbejde, klassediskussioner, par – og gruppearbejder mhp. matrixfremlæggelser, ekskursion med museumsbesøg, kreativ udstilling, skriftlighed med udarbejdelse af aflevering DHO, mundtlig formidling med aflevering af podcast i par.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 2.1 Renæssance, reformation og heksejagt

Renæssance, reformationen og heksejagt

Indhold Dette forløb består af flere forskellige elementer, hvor hovedvægten indholdsmæssigt er lagt på heksejagt i perioden slut 1400 - 1700. Metodisk har fokus været på analyse af fremstillingsmateriale og aktualiseringsbegrebet – men vi har også arbejdet med klassisk kildearbejde.

Vi har først set på middelalderens og renæssancens menneskesyn – på de virkelig store forskelle - og har diskuteret konsekvenser af ”det nye menneskesyn”. Begge dele ud fra grundbogsstof og klassisk kildeanalyse af Pico della Mirandola Om menneskets værdighed.

Herefter har vi haft fokus på reformation; Luther med sine reformtanker, reformationen i DK, bogtrykkeriets betydning samt hvilke samfundsmæssige konsekvenser det havde, at den katolske kirke ikke længere var en magtfaktor – både verdsligt og religiøst.

Hovedfokus i forløbet blev lagt på heksejagt, hvor eleverne har arbejde både med et dansk fokus og et sydeuropæisk fokus. Herunder forskellene på procesformer henholdsvis de katolske landområder og de reformerede landområder. De arbejdet med forskellen i moderne grundbøger og ældre grundbøgers syn på inkvisitionens hekseforfølgelse. Vi har brugt dokumentarserien Heksejagt som ”grundbog”. Herudover har eleverne arbejde med flere kilder - statistik, lovgivning og en retssag om hekse.

Metodisk/teoretisk fokus har i forløbet mest drejet sig om fremstillingsmaterialer og historiebrug. Vi har brugt en analysemodel for fremstillingsmaterialer på serien heksejagt, og diskuteres denne series aktualisering (historiebrug) af renæssancens heksejagt. Vi har perspektiveret til filmens fortid <-> nutid<->fremtid.

Som en ekstra lille ting, har jeg læst højt fra bogen Nattens gerninger, der via sin fortællermetode bringer eleverne helt tæt på fortidens menneskers forestillingsverden. med andre ord har vi arbejdet med elevernes historiske empati. Jeg udvalgte cases fra Thisted og Skive og Himmerland – dvs. tæt på elevernes bopæl. Herudfra har vi reflekteret over og prøvet at sætte os ind i og forstå den magiske opfattelse af verden, som befolkningen dengang havde.

1.Grundbøger og centrale materialer for forløbet,
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie (afsnittet Renæssancen og moderne tid) Columbus, s. 214 – 246 (30 s) NB!

Om heksejagt
Heksejagt 1- 3 "Fjenden i blandt os"//"Besat af djævlen"//"Forfulgt af folket"
DR 2 TV, 2006 (Kan findes på CFU)

John Andersen m.fl. Heksenes historie 1984, s. 45 – 50. (om procesformer, 4 s.)

Birthe B. Pedersen: Hekse er ikke som vi troede, Kristeligt dagblad, 15. marts 2010 (5 s)

2. Metode:
Om klassisk kildearbejde, historiske fremstillinger og aktualisering
Anders Hassing og Christian Vollmond. Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder, Columbus, 2013 Kildearbejde og historisk fremstilling)
                                                                                                
Kristian Iversen og Ulla Nedergaard Pedersen: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Columbus, 2014. s. 107 plus model s. 109 (1 s.)
                                                                                                                                                                                                             
3. Kilder anvendt i forløbet:
Chr. d. 4.'s forordning om troldfolk og deres medvidere i: Harry Haue m.fl. Fra Stammer til Folk, 2000, s. 177- 178 (1.s)

Udvalgt statistik om hekseforfølgelser i Danmark i: Harry Haue m.fl. Fra Stammer til Folk, 2000, s. 179- 180 (1.s)

Pico della Mirandola 1464 – 1494, Om menneskets værdighed i (1 1/2)

Sagen Bodil Harchisdatter, fra (1.s)

4. Sekundære materialer anvendt i forløbet
Den sorte skole: Reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Q7EqoxCUESM

Poul Duedahl (red.) Nattens gerning (afsnittet af Louise Kallestrup "Djævlen"), 2015.

Mathias Obdrup - LutherLike (OFFICIEL MUSIKVIDEO)
https://www.youtube.com/watch?v=Xaw1aeeTfOw

Særlige fokuspunkter Viden om renæssance, reformation og heksejagt – og deres indbyrdes relation/påvirkning.
Historiebevidsthed: "Frygten for det fremmede" som kobling til i dag  
Film som fremstillingsmateriale (faghistorie// populærhistorie)
Aktualisering af begrebet heksejagt
Diskussion af forståelse for fortidens menneskers opfattelse af verden som magisk.
Væsentligste arbejdsformer Primært pararbejde, fælles tavlegennemgang og klassediskussioner.

Omfang
13 moduler
ca 60 s.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 2.2 Enevælde, oplysningstid + Kolonisering

Forløbet er faldet i to dele.
I den 1.del har eleverne arbejdet med grundbogsmateriale om hhv. enevælden og oplysningstiden, som vi derefter har gennemgået i fællesskab – enten som styret tavleoversigt eller forskellige lege. Denne del har også udfordret elever på skriftlighed i historie og kildearbejde, hvor de har afleveret et skriftligt produkt. Herunder har vi arbejdet med sprog i historie – både faglige grundbegreber om forandring, og om gode måder at formulere spørgsmål på. Det skriftlige produkt blev bearbejdet via peer-feedback, afsluttet med lister over do’s and don’t i skriftlighed i historie – herunder også problemformuleringer.

I den 2. del har eleverne gået i dybden med emnet kolonisering af Dansk Vestindien. Vi har naturligvis talt om udviklingen af kolonihistorien i relation til både enevælde og oplysningstidens tendenser – men har i særdeleshed brugt energi på de mere analytiske og diskuterende perspektiver på emnet:

- Analyse af forskellige fremmedbilleder.
- Kulturrelativisme/etnocentrisme – både i kilder og i nutidige fremstillinger.
- Mindesmærker – hvorfor så få?
- Kollektiv erindring (kulturel og social erindring Astrid Nonbo)
- Undskyld eller ikke? DR’s perspektiv på diskussionen – set gennem en DR-dokumentar.

Materialer
(Grundbogen) Bryld, Carl. Verden før 1914, Systime, s. 180 – 203 (20 s)

Grundbog kolonihistorie (et kompendium)
Tekst 1: Marianne Rostgaard og Lotte Schou M, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, 2010, s. 9 -15 og 18-21 (+ opgave til fremmedbilleder)
Tekst 2: Om Dansk Vestindien i: Finderup og Andersen m.fl.  Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til skippermix, 2019, s. 16 - 31
Tekst 3: Slaveland Danmark en artikel i Information december, 2015.
Tekst 4: Anders Troelsen m.fl. Historielærerens øvelsesbog, 2017 s. 152-153 (kulturrelativisme og etnocentrisme)

Film og andet
Anders Troelsen m.fl. Historielærerens øvelsesbog, 2017 s. 22 – 23 + 68 - 70 (Historisk forandring – grundbegreber samt problemformulering)

LD’s hjemmelavede A3-ark om sprog i historie. (samme materialer som tidligere er nævnt i andre forudgående forløb)

De vestindiske øer – historien om dansk slavehandel, dansk reportage DR2 2017
https://www.dr.dk/drtv/program/de-vestindiske-oeer-_-historien-om-dansk-slavehandel_147974

Den sorte skole – slavernes frigivelse
https://www.youtube.com/watch?v=qT-HnSOGsm8&t=263s

Kilder (alle har gennemgået):
Bossuets, J.H.: Den gudskabte enevælde fra Grundbog til Historie Peter Frederiksen, 240 - 241 (overført fra 1.g)

Om Dansk Vestindien i: Finderup og Andersen m.fl.  Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til skippermix, 2019:
Maleri s. 22 – 23
De to billeder af Queen Mary s. 29

Geert A. Nielsen Erindringsmaskinen 2013 (Kilden ”Menneskekærlighed som rettesnor” af Ove Malling) s. 141

Hobbes: Tøjlet tøjlesløshed fra Grundbog til Historie Peter Frederiksen, 240 - 241 (overført fra 1. g)

Fokuspunkter:
- Have kendskab til centrale kendetegn for enevælden – med særligt fokus på enevælden som ideologi, legitimeringen af enevælden og årsager til enevælden.

- Have kendskab til merkantilismen som økonomisk system og dens konsekvens for kongemagten og samfundet

- Have kendskab til centrale udviklingslinjer i oplysningstiden – både i Europa og i Danmark. Herunder de filosofiske idéer og religionens forandrede rolles betydning for styreformen og samfundet.

- Handelskolonialismens betydning for den danske økonomi og dens styrkelse af enevældige konger

- Kolonihistorie.
Have kendskab til den danske kolonisering af Vestindien i meget korte træk.
Skal kunne diskutere, hvordan kan vi stadig kan se kolonihistorien i byggeriet i Danmark – og hvilke problemer er der forbundet med den måde, vi husker/ikke husker fortiden på?

- Sammenhængen mellem kolonihistorien og enevælde/oplysningstid.

Metode/teori.
- Have dybegående kendskab til, hvordan man formulerer gode problemstillinger i historie

- Kender til og kan anvende begreber til at diskutere kulturmøder: Etnocentrisme, kulturrelativisme, typer af fremmedbilleder.

- Kender til at kan anvende begreber indenfor erindringshistorie: kulturel og social erindring (Astrid Nonbo fra artiklen om Slaveland Danmark)

- Have kendskab til centrale kildekritiske begreber og kan analysere kilder

- Kunne reflektere over centrale danske medieaktører (DR’s) og Informations historiebrug- under anvendelse af centrale faglige begreber som etnocentrisme/kulturrelativisme, aktualisering, historiebrug, fortid/nutid/fremtid, populær/faghistorie etc.

Arbejdsformer:
Første del er individuelt skriftligt arbejde kombineret med peer feedback på det skriftlige arbejde, variation mellem powerpoints, gruppeopgaver, film og fælles diskussioner om de problematikker, materialerne rejser, på klassen.

Omfang
12 moduler
ca. 90 s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 2.3 Revolutioner og forandring

I dette forløb koblede eleverne først revolutionerne til oplysningstidens idéer, herefter har de arbejdet med primært baggrunden for og udviklingen af den franske revolution, men de har også meget kort berørt den amerikanske, haitianske og sydamerikanske revolution. Herudover har vi arbejdet med konsekvenser af den franske revolution:
- nationalismens opblomstring i Europa som del af den franske revolution.
- oplysningsidéernes og den franske revolutions betydning for liberale opgør i midten af 1800-tallet, hvor f.eks. DK får sin Grundlov.
- Menneskerettighedernes rod i oplysningstankerne samt den franske revolution.
- Konservatismens opblomstring i Europa


Metodemæssigt har eleverne arbejdet i 2 dele:
Del 1: Fokus har været på udformning af gode problemformuleringer – tilkoblet et længerevarende eksamenslignende projektarbejde (projektarbejde 2) med videofremlæggelse samt peer-feedback på video og problemformuleringer. Vi sluttede af med en liste ”do’s and dont’s” til, hvordan man problemformulerer. Tillige arbejdede de med formidling og feedback på formidlingen i videoen – også afsluttet med en ”do’s and dont’s – liste.”

Del 2: Perioden efter den franske revolution:
- revolutionens modstandere, Wienerkongressen og konservatisme, nationalisme,  de nye nationalliberale revolutioner - herunder den danske.

Diskussionsemner i forløbet har primært drejet sig om:
- Hvordan mennesker under en voldelig revolution kan vende sig mod egne principper (menneskerettigheder)
- Nationalisme – den tyske og den franske tolkning - samt hvordan de stadig i dag kan ses. Diskutere hvordan partier i DK tolker forskelligt.
- Historieskabt/skabende og menneskerettigheder (Moderne slaveri)

Materialer:
Grundbogen (alle gennemgår)
Smitt og Vollmond Verdens historie 2. Fra moderne til nyeste tid. Lindhardt og Ringhof, s. 10 – 44

Til opgaven (de udvælger selv)
Adriansen, Inge m.fl. Fokus 2. Kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2012, s. 59 - 75

Bryld, Carl. Verden før 1914, Systime, s. 205 - 239 (s. 228 - 237 læses af alle)

Metode:
Troelsen og Ditlevsen, Historielærerens øvelsesbog, 2017, s. 68 – 69. (formulering af problemstillinger)
Christian Lund og Brian Dupont På sporet af historien s. 9 - 13 (Aktør, struktur)

Kilder:
Forfatningen af 1791 og Rædselsherredømmet – begge fra

Adriansen, Inge m.fl. Fokus 2. Kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2012 (

Adelsmand og gejstlig bliver forskrækket, samtidigt flyveblad

Fotoserie og moderne slaveri fra TED-talk med fotografen Lisa Christine https://www.ted.com/talks/lisa_kristine_photos_that_bear_witness_to_modern_slavery (engelsksproget materiale)

Podcast:
https://www.dr.dk/radio/p1/tidsaand/tidsand-sommerspecial-2

Omfang
11 moduler
ca. 75 s.

Politiske og sociale revolutioner
Hovedlinjer i Europas og verdens historie.
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
Stats og nationsdannelser – herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Historiebrug og formidling

Arbejde med problemformuleringer og mundtlig formidling i gruppearbejde, innovativt arbejde, peer-feedback, Power point m. diskussioner og pararbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 3.1 Hvornår blev Danmark Danmark?

Hvornår blev Danmark Danmark?
Vi startede med en dybdegående analyse af Danmarks såkaldte dåbsattest: Jellingestenen/Jellinge-anlægget samt mere overfladisk arbejde med Trelleborgene, og diskuterede herudfra, om disse vidnesbyrd virkelig i sig selv er troværdige som belæg for, at HER bliver Danmark til Danmark. Hermed tog vi altså afsæt i, hvorfor slutningen af 900-tallet er så appellerende at bruge som ”fortællingen om Danmarks tilblivelse” – især med fokus på 1800-tallets historie.
Herefter arbejdede eleverne i grupper af 3 personer meget selvstændigt ”som små historikere” ud fra problemstillingen: Hvornår bliver Danmark så egentlig Danmark? Slutproduktet for deres undersøgelse var et mind-map over mulige bud (årstal) på, hvornår DK blev DK, samt forklaringer og kilder, der understøtter netop dette årstal. Formålet var at undersøge, om der evt. er andre velbegrundede mod-erindringer til tolkningen om, at Jellingestenen er DK’s dåbsattest.
Dette dannede baggrund for en diskussion af, om eleverne så ville medgive, at det var her i slutningen af 900-tallet Danmark blev Danmark, eller om de mente, der var andre og bedre bud på sagen. Forud herfor diskuterede vi også definitioner af både hvad stat og nation er – og konsekvenser af, hvordan man bestemmer dette.
De skulle læse grundbogen (se nedenstående) og måtte herefter vælge mellem mange materialer, jeg havde stillet til rådighed via kompendium og en forslagsliste - se nedenstående. Eleverne har herudover også selv søgt viden.

Metodiske og teoretiske fokus for arbejdet har været:
Pierre Noras teori om erindringseksplosioner
Diakron/synkron historie
Historiografi
Erindringshistorie (Mod-erindringer, død erindring) – herunder lidt historiebrug.
Erindringssteder – i særdeleshed Jellingestenen som erindringssted
Hobsbawms tanke om at ”opfinde traditioner”// Young om erindringssteder

Grundbog:
Kim Bek Danielsen m.fl. Fokus 1. Fra antikken til reformationen, 2012 Afsnittet om Danmarks tilblivelse s. 64 – 78
Iversen m.fl. Grundbog Danmarks historie mellem erindring og glemsel. 2014. Hele afsnittet om vikingetiden

Andre foreslåede materialer:
Film:
DR-produktion fra 2016. Historien om Danmark. Afsnittet Vikingetiden og afsnittet Tidlig middelalder.

https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark-tv/-/historien-om-danmark-vikingetiden
https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark-tv/-/historien-om-danmark-tidlig-middelalder

(foredrag om Danmarks oprindelse 1) http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danernes-oprindelse-ifoelge-de-skriftlige-kilder/?no_cache=1&cHash=db38dacaa620f07f9b65803919d96fe4

(foredrag om Danmarks oprindelse 2) http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/?no_cache=1&cHash=f37db3fe8559fd8d8799df4c2ab35081

(Hvornår blev Danmark en nation.) https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/historien-om-danmark.-hvornaar-blev-danmark-en-nation
Historisk tidsskrift om datering af Dannevirke http://www.historie-online.dk/arkiv/danevirke-er-aeldre-end-vi-troede
Andres Dobat: Fællesskab og kongemagt: i Vikingetidens Danmark udgivelse fra Nationalmusseet, 2013

Kildemateriale, som alle elever har anvendt:  Alle i Kim Bek Danielsen m.fl. Fokus 1 . Fra antikken til reformationen, 2012 Afsnittet om Danmarks tilblivelse s.79, 80 og 83 - 84
Kilde 1 Erik Arup om danskernes oprindelse, 1925
Kilde 2: Jørgen Jensen om det danske landskab, 2001
Kilde 6: Anlægget i Jellinge og de 2 runesten – 900tallet (fokus på den store Jellingesten)

- Stats - og nationsdannelse
- Hovedlinjer i Danmarks historie
- Styreformer og samfundsorganiseringen (høvdingedømmer – mere centralt styre – valgkongedømme) samt (slægtens betydning og land som slægtens ejendom vs. en nutidig nationalstatsforståelse af et land)
- Diskussion af relation mellem fortid/nutid/fremtid – f.eks. vores snak om, hvorfor netop slutningen af 900-tallet er så appellerende at bruge som fortællingen om Danmarks tilblivelse og vores tendens til at tolke nationalstatsopfattelse tilbage i tid.
- Periodiseringsprincippet for Danmarks tilblivelse
- Remediering af viden og undersøgelser til et mind map
- Metodearbejde med 3 kilder
- Længerevarende gruppearbejde med fælles opstart og opsamling.

Omfang:
8 moduler
ca 65 s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 3.2 Industrialisering og imperialisme

Viden
I dette forløb arbejdede klassen med udviklingen af samt årsager til urbaniseringen og industrialiseringen – med fokus på England. De arbejdede med sammenhængen mellem industrialiseringen og imperialismen. Vi undersøgte imperialismens civilisationsprojekt, periodens videnskabelig racisme, racehygiejne/eugenik, socialdarwinisme samt disses forbindelse til både industrialiseringens udvikling og modernitetens tankesæt.

Eleverne arbejdede også med udviklingen af samt årsager til imperialismen – herunder Berlinkonferencens – og konsekvenser for særligt Afrika med fokus på Congo.

Metode
Metodisk arbejdede eleverne med klassisk analyse af både fremstillingsmateriale og kildemateriale. De diskuterede også forskellige typer af årsagsforklaringer, aktør/struktur samt begreber knyttet til kulturmøder: Etnocentrisme/ kulturrelativisme, social/kulturel erindring og typer af fremmedbilleder. Yderligere blev eleverne i forløbet introduceret til forskellige historiesyn - idealistisk, materialistisk og pluralistisk (marxistisk historiesyn er knyttet til ideologi - og Kinaforløbene).  

Vi diskuterede mennesket som skabt af historien og mennesket som historieskabende samt at menneskets mulighed for handling er afhængig af både kulturel og historisk kontekst.

Vi diskuterede også, hvilke fortællinger om racisme/imperialisme, der senere er blevet fremherskende i den kollektive erindring – herunder diskuteret, hvorvidt holocaust er en særlig nazistisk idé, eller om man i virkeligheden kan se det som en naturlig følge af imperialismens europæiske chauvinisme.

Materiale
”Verdenshistorien 2 – Fra moderne til nyeste tid” af Smitt og Vollmond kapitel 2

Uddrag af Maskingeværets historie 1, sendt på DR 2009. https://hval.dk/mitcfu/

Racismens historie, Racehygiejne, Engelsk dokumentarserie fra 2007. Fra DRK, 23. september 2013 (http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321309232100)

Opdagerne. Dokumentarfilm af Peter Tygesen - Del af DVD-antologien "Det Danske Congo-Æventyr". 2006 (frahttp://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?filmid=2622491801)

James Acaster On The Absurdity Of The British Empire
https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY&feature=youtu.be

Materiale til metode:
Lund og Larsen: På sporet af historien, om historiesyn s. 64 - 69

Kilder
Statistik over import af råbomuld fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution, England 1780-1850, Gjellerup 1973, s. 121.

Statistik over eksport af bomuldsklæde fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution, England 1780-1850, Gjellerup 1973, s. 121.

Statistik over Udviklingen i Jernbanenettet fra ”Verdenshistorien 2 – Fra moderne til nyeste tid” af Smitt og Vollmond, s. 63.

Andrew Ure om Fabrikssystem og arbejdsdisciplin, 1835 fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution. England 1780-1850. Gjellerup 1973 s. 219-220.

Biedermann om Fremmedgørelse, 1847 fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution. England 1780-1850. Gjellerup 1973 s. 224-225.

Parlamentsrapport om børnearbejde 1842 fra Claus Friisberg: Kilder til Verdens og Danmarks historie 2. 1780-1914. Vestjysk Kulturforlag 2000. s. 7-9.

Andrew Ure om Børnearbejde i The Philosophy of Manufactures 1835 2. udg. 1967 s. 300-301. Her fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution. England 1780-1850 s. 195-97

Købmænd og uldfabrikanter erklærer deres modstand mod maskinvæve 1822 fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution. England 1780-1850 s. 162-163

Den tyske fabrikskommissær Mays indberetning til den prøjsiske regering 3. feb. 1815 om det engelske fabriksvæsen fra Jensen og Kledal: Den industrielle revolution. England 1780-1850 s. 169-172

Annonce for Henry M. Stanleys bog fra Lütken, Det engelske imperium, 1998
Fordele og ulemper ved det britiske imperium, s. 65-69

Lütken Det engelske imperium (1998): 22. Rudd koncessionen, 23 - Lobengulas klage til Dronning Victoria og 24 - Dronning Victorias svar til Lobengula)

To tegneserieuddrag fra Tin Tin i Congo

Omfang:
12 moduler
ca 100 sider

Særlige fokuspunkter:
De mest centrale kernestofområder, der er i fokus i forløbet:
Hovedlinjer i Europas og verdens historie.
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Kulturer og kulturmøder i verdens historie
Globale konflikter og samarbejdsrelationer
Globalisering
Historiebrug og formidling
Historiefagets teorier og metoder
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Andre folkedrab

Væsentligste arbejdsformer:
Tavleundervisning med klassediskussioner, matrix, pararbejde
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 3.3 Ideologikamp og folkedrab

Viden
Forløbet strækker over mange centrale dele af både Europas og verdens nyere historie i perioden fra første verdenskrig til i dag. Hvilken dybde forskellige tematikker er bearbejdet kan ses her: Se faglig uddybning af indhold bagefter.

Del 1: Perioden indtil 2. verdenskrig. (i overbliksform)
Del 2: Det 3. rige og 2. Verdenskrig - særligt fokus på det nazistiske folkemord på jøder - holocaust. (fordybelse)
Del 3: Den Kolde Krig og kommunismens endeligt i Sovjet ( i overbliksform)
Del 4: Kommunismen i Kina/ Maos Kina (fordybelse - se det særskilte forløb)
Del 5: Post 1989 - ideologier i dag: Historiens endeligt og den liberale sejr eller civilisationernes sammenstød? (i meget kort overbliksform)

Del 1 har handlet om perioden op til 2. verdenskrig. Her er fokus lagt på to elementer:
a) ideologiernes indhold og den historiske kontekst, de opstår i  for at kunne forstå 1900 tallet som "de store ideologiers" århundrede - ideologierne nazisme, liberalisme og kommunisme blev bearbejdet.
b) særligt det tyske samfund i Mellemkrigstiden, for herigennem bedre at kunne forstå NSDAPs magtovertagelse i 1933 og den nazistiske ideolog, som er det emne, de dykker særligt ned i i forløbet.

Del 2 er et forløb om nazismen og Holocaust samt andre folkedrab. Vi ser nazismen som ideologi og hvordan det afspejles i det tyske samfund i perioden 1933 - 45. Eleverne arbejder med Holocaust og udviklingen frem til Endlösung - ud fra Stantons stadier for udvikling af et folkedrab.

Afslutningsvist i dette fordybelsesemne kiggede eleverne på men også moderne former for antisemitisme: Både nynazisme (som forlængelse af emnet) - men også den mere geopolitisk problematik omkring israel-palæstina konfliken. Her tog vi udgangspunkt i serien Jøde fra 2020 fra DR, hvor en ung jødisk pige på elevernes alder beskriver sit liv i København, hvor hun og andre jøder frygter for offentligt at vise deres jødiske navne og kultur frem. Eleverne arbejder som en del af denne nutidige antisemitisme og med Israel-Palæstinakonflikten - og har i forbindelse med CPHdox festival også set dokumentaren "No other land".

I del 3 behandles i oversigtsform FN, afkolonisering og ny nationsbuilding, den kolde krig og kommunismens fald i den tidligere sovjet-region. (Kort oversigtsform)

Del 4 = se næste forløb

I 5. del af forløbet arbejdede eleverne kort med Fukuyama og Huntingtons teorier, og hvorfor de bliver populære i netop de kontekster, de gør (den nye verdensorden post murens fald og 9-11).Herunder arbejdes med et billede, hvor Lars Løkke står sammen med islamiske mujahedinkrigere i Afghanistan i 1980'erne billedet. Her diskuterer vi, hvordan den historiske kontekst og centrale begivenheder forandrer  vores ”blik” på et billede som dette.

Metode:
Eleverne arbejder ikke med så meget nyt metodisk set - men har repeteret arbejde omkring brud/kontinuitet, aktør/struktur, årsagsforklaringer, denstore/lille historie, marxistisk deterministisk historieopfattelse samt kildearbejde.

Materialer:
Grundbogsmateriale i prioriteret rækkefølge (alle har læst det hele)
Lars Andersen m.fl.- Fokus 3. Kernestof i historie. Afsnittet "Ideologiernes
kamp og murens fald" s. 9 - 32
Carl Johan Bryld – Verden efter 1914 s.81 - 85 og s. 89 - 108
Peter Frederiksen Vores verdenshistorie, 2021 s. 258 + 260- 264
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-10-07-israel-palaestina-konflikten-forstaa-hvorfor-de-slaas
Carl Johan Bryld – Verden efter 1914 s. 149 – 182 (Kun bearbejdet som et powerpoint til del 3)

Kilder (alle)
Fra Lars Andersen m.fl.- Fokus 3. Kernestof i historie. Afsnittet "Ideologiernes
kamp og murens fald" s. 33 - 37: 1. Præsident Wilsons 14 punkter, 1918// 2. Lenin om demokrati og diktatur, 1919// 3. Hitler om racepolitik og "livsrum" , 1923.
Beretning af jødisk læge fra Birkenau-lejren i august 1944, taget fra Øjenvidner til historien, John Carey, 1987.
Strategic Defense Initiative STAR WAR – project, 1983 https://www.youtube.com/watch?v=sMfmVzHZvkc (engelsk-sproget)
Billede af Lars Løkke Rasmussen med afganske mujahedin-soldater fra 1981, kan ses på: https://www.dr.dk/radio/p1/p1-dokumentar/p1-dokumentar-2016-01-07-13-03
Uddrag af Francis Fukuyamas Historiens endelig

Film og artikler: (alle)
"No other land" af Yuval Abraham, Hamdan Ballal, Basel Adra, Rachel Szor, 2024
https://www.dr.dk/drtv/serie/joede_57797 (alle afsnit er anvendt - men kun i små klip/uddrag)
Tysk dokumentar fra 2021"Fotografierne fra Auschwitch" - findes her:  https://www.dr.dk/drtv/program/fotografierne-fra-auschwitz_288696 (tysksproget og engelsksproget)
Handout: "Israel palæstina konflikten kort"- udarbejdet på baggrund af: https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-17-israel-palaestina-konflikten-forstaa-hvorfor-de-slaas

Omfang:
11 moduler
ca 100 s.



Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie.
Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske ideologier – herunder ideologiernes kamp i det 20. Århundrede
Stats og nationsdannelser
Politiske og sociale revolutioners betydning for ideologiers opståen

Klassediskussioner, Power points med diskussioner
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 3.4 Maos Kina 1949 - 1976

Viden
Forløbet her er både et selvstændigt forløb og et underpunkt i forløbet om ideologiernes kamp. Her ser vi på det eneste store internationale betydningsfulde land, der stadig i dag kalder sig kommunistisk. Vi derfor undersøger, hvordan Kina bliver kommunistisk og hvordan Mao fører sin version af det kommunistiske samfund ud i livet i perioden fra 1949 – 1976 – med særligt fokus på hhv. ”Det store spring” og ”Kulturrevolutionen”. Jeg har desuden lavet et Power point for eleverne, der skitserer det kaos, Kina er underlagt i perioden fra 1840 – 1949, for at forstå perioden forud for vores fokus. Ligeledes har elever i en enkelt modul overfladisk undersøgt Kina historie efter 1976 – med afsæt i Deng Xiaopings regeringsperiode.

Metode, formidling og problemstillinger
Metodisk har vi arbejdet med problemformulering, kildearbejde, citatbrug og materialesøgning. Det har været udformet som eksamenstræning – denne gang individuelt og ikke i gruppe. Eksamenstræningen har taget udgangspunkt i et eksamenslignende sæt, som skulle fremlægges som afslutning på historiefaget i 3. g. En slags svendeprøve i faget afleveret som en mundtlig aflevering.

Ud fra filmen Maostalgi har vi arbejdet med forskellige typer historiebrug (Gøran Karlsons begreber) og diskuteret, hvordan og hvorfor Mao stadig i dag spiller en rolle i Kina.

Materialer
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie 3, 2020 s. 232 - 248
Smitt og Nonne Larsen Kina efter 1840. Riget i midten i fokus på ny. 2011, s. 7 – 15 + s. 63 – 97.
Podcast om Mao Zedung, Styr på historien, episode 3, 3. nov. 2020
Maostalgi. Kina mellem triumf og kaos, Britisk dokumentar fra 2012 (CFU)

Materialer til metodearbejde omkring historiebrug
Generelt om historiebrug:
https://historielab.dk/historiebrug/ og https://www.youtube.com/watch?v=XX9c6tyW0JI

videnskabelig historiebrug - https://www.youtube.com/watch?v=BiQ8x_rLiEk
eksistentiel historiebrug - https://www.youtube.com/watch?v=tdYhOTp3hn4
moralsk historiebrug - https://www.youtube.com/watch?v=l3b1dTBvDo4
ideologisk historiebrug- https://www.youtube.com/watch?v=LMGE9OhIRRQ
”ikke brug” - https://www.youtube.com/watch?v=pgf1HB2F1l0
underhold. historiebrug https://www.youtube.com/watch?v=3pxKqDc3sZw

Kilder
Smitt og Nonne Larsen Kina efter 1840. Riget i midten i fokus på ny. 2011, Billeder og statistik på s. 71, 74, 79,

Mao om Folkerepublikkens grundlæggelse:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-23/

Uddrag fra Jung Shangs roman Vilde Svaner fra 1991
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-23/

Omfang
10 moduler
ca. 80 sider

Særlige fokuspunkter
De mest centrale kernestofområder, der er i fokus i forløbet
Forskellige styreformer og samfundsorganisering.
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Historiebrug og formidling
Politiske ideologier – herunder ideologiernes kamp i det 20. Århundrede
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Hovedlinjer i verdens historie – fokus udenfor Europa og USA
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Folkedrab

Væsentligste arbejdsformer
Klassediskussioner om grundbogsstof, Power Points, små matrixarbejder, individuelt kildearbejde med eksamenslignende sæt, mundtlig formidling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer