Titel
3
|
Middelalder -Renæssance
Middelalderen:
Fremstillingstekster:
Hvad er Middelalderen?
Middelalderen
Vores Verdenshistorie, s. 122-141 (uden kilderne)
Kilder:
Dudo: Normandiets historie under de første hertuger, 1015
Fokus, bd. 1, s. 117-118
Biskop Fulbert om vasallens pligter, 1020
Peter Frederiksen m. fl., Grundbog til historie, 1, 2000, s. 126
Frankerkongernes befaling, 847
H. og T. Prag, Ridderliv, 1998, s. 47
Ærbarhed og at pleje sin mand, ca. 1390
Vores Verdenshistorie, bd. 1, kilde 27, s. 138
Fra Benedikts regel for munke, ca. 550
Fokus, bd. 1, s. 115-117
Niels Jensens testamente (1489)
Grundbog til Danmarkshistorien, kilde 3.2
Om Øm Klosters grundlæggelse 1172
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/om-oem-klosters-grundlaeggelse-1172/?no_cache=1&cHash=e80896eee648550e5b9fc3d8945b8b42
3 kilder om Cølibat
Benedikts Regel, Caesarius af Heisterbachs historier, Pave Innocens7 brev til Anders Sunesen
På sporet af Middelalderne, s.
3 kilder om kvinder og køn i Middelalderen
Chrétien de Troyes: Løveridderen, Geoffrey Chaucer: Konen fra Bath, Heloise: Brev til Abeland
På sporet af Middelalderen, s.
Renæssancen:
Fremstillinger:
Renæssancen - Mennesket i centrum
Vores Verdenshistorie, bd. 1, s. 215-222, 224-227, 234-235 (uden kilderne)
Kilder:
Leonardo Bruni: En lovprisning til byen Firenze,
Renæssancen. Da mennesket kom i centrum. Systime, s. 51-54.
Giovanni Rucellai: Den guddommelige nåde,
Fokus, bd. 1, s. 174-176
Alessandra Strozzi: Brev til sønnen Filippo
Fokus, bd. 1, s. 177-178
Kilder om europæernes verdensopfattelse, kilder nr. 7,8, 9, 10, 13, 15 & 16
Opdagelserne – Kulturmøde eller kultur-sammenstød, s. 24-34
Både et oversigtsforløb, der ser på perioderne, men også med nedslag, der ser på styresystemet (feudalisme) og hvordan det påvirker både det verdslige og det sekulære liv, hvilke rolle religionen spillede, og menneskets syn på sig selv og hvordan man så på kvinder og køn.
Overordnede problemstillinger, Middelalderen:
- Hvad karakteriserede middelalderens feudale samfund?
- Hvilke faktorer var med til at opretholde det feudale samfund?
- Hvilken rolle spillede kirken i det feudale samfund?
- Hvilken påvirkning havde det feudale system på familielivet?
- Hvordan fremstilles det feudale samfund i kilderne?
- Hvilke værdier var centrale i det feudale samfund?
Renæssancen:
- Hvordan ændre forholdet mellem menneske og Gud sig?
- Hvilket ny menneskesyn og verdenssyn spirer frem i renæssance.
---
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
|