Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Astrid Merete Kirkegaard, Louise Brøndum Dubillot
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning 🎼 (Ad)
Fokuspunkter
• Fællesskab
• Motivation gennem musik
• Koordination
• Alsidighed
Kernestof
• Opvarmningens indhold og funktion
• Musik
• Bevægelseskvalitet
Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
• Formidling af kropslige bevægelser
Anvendt materiale Yubio
Rytmisk opvarmning (30.1)
Opvarmningens effekt (7.5)
Opvarmning/nedvarmning (3.3)
Selve musikken (30.2)
Bevægelseskvaliteter (30.3)
Programmets opbygning (30.4)
Øvelser (30.5)
Evaluering (30.7)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2.1 Basketball (LD)
Basketball:
Et forløb hvor eleverne arbejdede med deres basketball viden, færdigheder og kompetencer. Fokus var både teknisk og taktisk – hvor taktikken dog er begrænset til simple ”principper” for hhv. forsvar og angreb.
Indhold praksis:
Afleveringer: 2-hånd bryst afleveringer og studsafleveringer
Basics: tripple threat, v. cuts, aflevering som kommunikation mellem 2 personer
Skud: Stående skud begynder, lay-up
Driblinger: Slide og beskyt bold
Fodarbejde: Pivotering og standsning
Rebound
Grundlæggende principper for spillet: HI/Lo-balance og spacing.
Angreb (lette taktisk overskuelige muligheder i angrebsspil) backdoor, penetrate and pitch, give and go
Forsvarsprincipper: De 3 s’er: Stance, slide og secure
Teori:
Rob Friedrics m.fl... Basketball ABC. Teknik og taktik. 2005 - 10, s. 11, 12, 13, 20 – 23, 34 og 35, 42 – 43, 61-64, 76 og 91 – 95 (KUN de ovenstående elementer er der arbejdet med i undervisningen – også selvom nogle af de oplistede sider indeholder mere indhold) = basketballkompendium
Faglige mål:
Arbejde med viden og færdigheder i basketballøvelser samt kamp
Analysere og vurdere fysisk aktivitet i et trænings- og sundhedsmæssigt perspektiv
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse, boldbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
- fokus på grundlæggende principper for træning
Basketball: estimeret omfang på 18 s.
Reelt modulantal: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2.2. Tværfagligt miniforløb (LD)
Vi arbejdede på klassen med Labans bevægelsesteori - hvorefter eleverne i grupper knyttede naturoplevelser på island til hans bevægelseslære og lavede en performance med selvvalgt musik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 2.2 Grundtræning (LD)
Vi har i forløbet arbejdet med grundtræning, test og funktionel træning ( CrossFit-træningstyper og øvelser) Eleverne startede med at læse om CrossFits historie og tankerne bag. Herefter blev de introduceret for både udstyr, øvelser og forskellige måder at organisere CrossFit på. Som afslutning har elverne selv konstrueret træningsprogram til en anden gruppe på baggrund af jeres viden om CrossFit og funktionel træning.
Organiseringsformer indenfor CrossFit:
AMRAP, Tabata, x-fit team, EMOM, LADDER, FIGHT GONE BAD, FOR TIME, DEATH BY
Materiale
Yubio 2022/23 s. 976 - 1000
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
- fokus på grundlæggende principper for træning
- kendskab til basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
Reelt modulantal: 7
omfang på 11 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 2.3 Afrobeats (LD)
Forløbets praktiske fokus er dans med inspiration fra afrikanske genrer. Eleverne arbejder meget frit med temaet – ikke med en specifik afrikansk dans fx Azonto, men eksperimenterende og åbent overfor kreative idéer og bevægelser – dog primært med udgangspunkt i den meget groundede afrikanske dans. Der arbejdes mest i forskellige sammensatte grupper.
Eleverne kommer de første gange igennem mere lærerstyrede aktiviteter - afrodans-opvarmning, indlæring af grunddanseserie – som inspirationsgrundlag. Herefter begynder de på baggrund af egne medbragte bevægelser (fra Youtube-klip), at skabe små dansesekvenser. Til sidst arbejdede de i faste grupper med egen kreativ udvikling, fordybelse og perfektionering gruppens dans.
Denne dans udfordres herefter via forskellige ”Laban inspirerede” krav, som eleverne ”trækker” fra en kortbunke og derefter inkorporerer i deres dans.
Det hele slutter med en battle mellem gruppernes kreativ danseperformance mod andre fra holdet.
Eleverne har også selv foretaget søgninger på Youtube, som de har brugt som idégrundlag.
Men jeg har delt følgende klip med dem:
https://www.youtube.com/watch?v=9-UxgUWm6zc
https://www.youtube.com/watch?v=4eXy6PlJT0w&list=PLph32BOYJ-0jIeQG0raoxttN12nqK8hv5&index=14
https://vimeo.com/145850133
https://www.youtube.com/watch?v=y3W-YIoW8Bw&list=PLph32BOYJ-0jIeQG0raoxttN12nqK8hv5
https://www.youtube.com/watch?v=hXMjR4yAEYU
https://www.youtube.com/watch?v=SyUgfnGlElg
https://www.youtube.com/watch?v=eS4TzvU0qiw
Udfordringer ud fra BESS konceptet – taget fra Badjango dance creator: http://badjango.com
Læst materiale om Laban og hans bevægelsesteori i uddrag fra Idræt C - praksis og teori, grundbog Elmelund, van EE m.fl. 2018, s. 14 - 22
Arbejde med viden om og færdigheder indenfor frie og koreograferede bevægelser til musik.
Viden indenfor human og samfundsvidenskabelig idrætsteori (Laban - historie + teori)
1 moduls introduktion til skrivning af drejebog
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
Reelt modulantal: 7
Estimeret omfang på 10 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 3.1 Træningsprojekt (LD)
Eleverne har arbejdet med udvikling af deres kondition igennem 8 uger. Forløbet bygger videre på den teori, eleverne har gennemarbejdet under grundtræningsforløbet. Teorien knyttet til forløbet er vedhæftet i nedenstående powerpoint, og herudover har eleverne har også selv opsøgt viden om konditionstræning og intervaltræning til deres individuelle rapporter.
Vi starter forløbet med en konditonstest - hvorefter eleverne vurderer, om deres kondition og hvad der vil være et realistisk mål for de 8 uger Herefter planlægger, gennemfører og evaluerer de deres træning - med slutprodukt som en skriftlig afrapportering inklusiv kommenteret dagbog.
Omfang individuelt 5 sider.
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
- fokus på grundlæggende principper for træning
- kendskab til basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
Reelt modulantal: 8
Estimeret omfang på 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 3.3 Pickleball (LD)
Forløbet er fokuseret på teknisk og taktisk tilgang til pickleball-spillet - med en klassisk opdeling i opstart med snak om de tekniske aspekter med videomateriale til at understøtte de tekniske delelementer, herefter træning af de forskellige slagtyper via slagserier og træningsøvelser, og til sidst i hver time spilles kampe.
Vi har arbejdet med:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Materialer til forløbet:
https://gym-idraet.dk/undervisningsforlob/klassiske-og-nye-idraetter/pickleball-undervisningsforloeb/
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse, boldbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
- fokus på grundlæggende principper for træning
Reelt modulantal: 6
Estimeret sidetal: 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 3.3 Streetdance (LD)
Forløbet i streetdance tager udgangspunkt i udviklingen og træning af en fællesdans for hele klassen, hvor dele af fællesdansen er koreograferet af læreren – og dele koreograferes af eksamensgrupperne. Emnet streetdance er set som en bredt favnende dansekategori, hvor der skal være plads til alt fra breakdance til hiphop – men også bare helt almindelige club-moves. Fokus er på, at det skal være sjovt at bevæge sig til musik. Eleverne ser som introduktion og inspiration en video om de forskellige stilarter indenfor streetdance.
Det er progressionsmæssigt opbygget således, at eleverne først repeterer optælling af sange og i praksis tæller det mix op, de skal udvikle en dans til. Herefter lærer de en grunddans, som udsættes på fælles plenum for forskellige overvejelser ud fra BESS konceptet – gennem en diskussion af de tanker, der ligger bag koreografien. Herefter havde eleverne til opgave at bruge BESS til at lave fælles intro - og outtro til klassens dans. Herudover skulle eksamensgrupper udvikle små individuelle danse og freezes, samt en danse battle.
Teorien er den samme som de brugte i afro-beats forløbet, men de har i højere grad skulle både anvende og analysere kendt dans/egen dans/intro og outtro ud fra BESS (altså en slags level 2)
Materialer
Samme materialer som forløb 2.2 Afrobeats + div. Youtubeklip – herunder f.eks. dem her:
https://www.redbull.com/dk-da/dance-your-style-guide-til-stilarterne (material om de forskellige streetdance-stilarter)
https://www.youtube.com/watch?v=dnLd_K5iEDA
https://www.youtube.com/watch?v=ZSoPGMmdVpo
https://www.youtube.com/watch?v=4QjGOajlfGk
https://www.youtube.com/watch?v=iRGh2EDQItc
https://www.youtube.com/watch?v=b5VElrU9B_4
https://www.youtube.com/watch?v=CJlrlPhKYIU&list=RDb5VElrU9B_4&index=7
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
Reelt modulantal: 6
Estimeret sidetal 7 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 3.2 Volleyball (LD)
Forløbet har fokuseret på blanding af tekniske og taktiske aspekter af volleyspillet. Hvert modul har været bygget op efter en fast struktur, der gerne skulle styrke kobling mellem teori og praksis.
1) Tavle med teoretiske overvejelser over taktik og tekniske elementer fordelt på de 4 faser af volleyspillet
2) Eleverne træner små kampe eller øvelser, hvor de både træner og reflekterer i fællesskab over deres praksis
3) spiller modificerede kampe til sidst ud fra de elementer, der trænes
Arbejdet er faldet i forskellige dele
1) Opstilling på banen, de 3 berøringer, regler og rotationsprincip. (kastevolley)
2) Servefasen – teknik og taktik
3) Mellemspilsfasen – teknik, taktik, kommunikation ”i spillet” (lyd på og viden om pladser) og ”om spillet” (klare aftaler)
4) Åbningsfasen – teknik og taktik
5) Afslutningsfasen
Eleverne har fået udleveret et kompendium (udarbejdet af undervisere på Syddansk Universitet 2009) som undervisningen har taget udgangspunkt i. Dette tager udgangspunkt i Hassings bog Bolden i spil og et ønske om at se volleyball som ”det hele spil” og ikke blot en modtagning/hæve/angreb. Se bilag for kompendium.
Fokus:
- redegøre for begreber indenfor idrættens discipliner
- beherske færdigheder i boldspil+ opnår kropsbevidsthed
- indgå og opnår forståelse for roller i idræts samarbejdsrelationer
her i volley særligt som:
Udvikle viden om og færdigheder indenfor volleyballspillets 4 faser:
- teknisk fokus på serv, fingerslag, baggerslag og smash (meget kort blokering)
- taktisk fokus på placering på banen ”betonvolley”, opbakning, kommunikation, klare aftaler
Kompetencer, læreplanens mål & progression:
- Indgå i forskellige grupperelationer
- Fremme kropsbevidsthed, kropsbeherskelse, boldbeherskelse og fysisk kapacitet
- Opnå positive idrætsoplevelser gennem kropslig udfoldelse
- fokus på grundlæggende principper for træning
Reelt modulantal: 6
Volleyball: estimeret omfang 15 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663616510",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663616510",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663616510"
}