Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Bente Bundgaard Larsen
Hold
2022 id/b (
1b id
,
2b id
,
3b id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Rytmisk opvarmning
Titel 2
Basketball
Titel 3
Crossfit
Titel 4
Afrobeats
Titel 5
Volleyball teamarbejde
Titel 6
Pickleball
Titel 7
Træningsprojekt/Crossfit
Titel 8
Swingdans: Lindyhop
Titel 9
Floorball
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Rytmisk opvarmning
Kernestof:
- Kort teorioplæg om opvarmnings funktion og form på et opvarmningsprogram
Der har særligt været arbejdet med følgende fokuspunkter:
- Formidling, funktion, kvalitet og effekt af opvarmningsprogram
- Fysisk aktivitet
- Kobling af teori og praktik
- Bevægelse til musik og rytme forståelse
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
- Opnå basal viden om nødvendigheden af opvarmning for præstation og skadesforebyggende
- Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
- Formidling af kropslige bevægelser
Gruppevis udarbejde og fremvise et opvarmningsprogram.
Materialer:
Yubio s. X
Omfang 10 normalsider
Indhold
Kernestof:
Så starter idræt, vi skal i gang med rytmisk opvarmning. Husk sko. Der er også en lektie i yubio bogen, som jeg håber alle fik downloadet i grundforløbet.
Yubio; sider: 71-72, 1241-1244, 1246-1247, 1472
e-bog
Idræt c+b 2022
Læs afsnit 30.1 og 30.2.- hvad er forskellen på 2 typer opvarmningsprogrammer? Hvordan måler man tempoet i musikken?
Sæt jer ind i hvilke øvelser I skal lave til før og efter test. Vi skal være i den lille sal.
Fokuspunkt: Hvad gør opvarmningen ved kroppen?
I dag laver I hele jeres opvarmningsprogram. Tænk gerne over at medbringe gode musikforslag til programmet. Drejebog for jeres opvarmningsprogram skal færdiggøres i dag. Jeg snakker indledningsvist lidt om hvad en drejebog er i idræt.
Her downloadlink til idrætsbogen for 1g'erne (treårig licens):
Rytmisk opvarmningsprogram.docx
Der er 15 min til at færdiggøre program i. Herefter er gruppe 1 og 2 på!
Opvarmningsgrupper.docx
Gruppe 1 og 3 er på med program.
Gruppe 1 og 5 er på.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Basketball
Fokuspunkter og indhold:
Basket:
- Afleveringstyper
- Fokus på 3 mod 3 spil
- Forsvar: Personlig opdækning, bredde og dybde
- Angreb: Back-door og give & go
- Triple-threat position
- Lay-up
- "at spille sig fri (v-cut)
Faglige mål:
Opnå god fysisk kapacitet
Beherske centrale færdigheder i basketball som beskrevet ovenfor.
Opnå forståelse for egen og andres rolle i basketspillet.
Kunne reflektere over 3 mod 3 basketspillets muligheder og begrænsninger.
Estimeret 10 normalsider fra basketkompendiet.
Indhold
Kernestof:
Fokus på afleveringer/modtagninger og stående skud.Link til download af yubio bogen - få den hentet ned på jeres egen computer, hvis I ikke allerede har gjort det. Læs om de vigtigste regler på nedenstående billede.
www.dropbox.com
billede.png
Driblinger og lay-up
Yubio; sider: 544-545, 564-567
e-bog
Idræt c+b 2022
Gå ind på siden og se videoer om driblinger (han er for vild!) lay-up og skud. Det tager maks. 10 min.
Er det i dag alle har sko på:)
Teori i lokale 78 efter revyen. Jeg introducerer hvad en drejebog er i idræt, og I udarbejder en for basketforløbet.
Skabelon til drejebog-3.docx
Vi skal være udenfor, men mødes i det lille teorilokale ved siden af hallen først.
Vedhæftet program: Skovly tur for 1.docx
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Crossfit
Forløbet skal introducere eleverne til crossfit som fitnessgenre. Der er fokus på øvelser med egen kropsvægt og med vægtstænger, kettlebells, medicinbolde. Eleverne bliver udfordret på balance, koordination, styrke(udholdenhed) og kondition.
Crossfit terminologien skal læres. Afprøve forskellige måder at opbygge et crossfitprogram på,(TABATA, AMRAP, YGIG og FIGHT GONE BAD) lære øvelser og den korrekte tekniske udførsel af dem.
Der har været fokus på øvelser indenfor:
Horisontalt og vertikalt pres og træk: Push-ups, skulderpres
Knædominante: Squat
Hoftedominante: Kettebellswing
+ mobility øvelser: Monkeycrawl, duck crawl, spiderman walk mv.
Kernestof:
Yubio s. ?
Aerob træning
Styrketræning - muskeludholdenhed
Koordination - balance
Basal lære om muskler og led.
Faglige mål:
Opnå fysisk kapacitet
Udarbejde, gennemføre og evaluere forskellige træningsprogrammer og i relation hertil redegøre for basal fysiologisk teori
Estimeret omfang: 15 normalsider
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et forløb i cross-fit og grundtræning som varer frem til efterårsferien. Det bliver en god kombination af træning og teori hvert modul. Husk sko(ellers foregår modulet i bare tæer:)
Hej 2B: Vi er UDE i modulet så husk udendørs sko. Men vi mødes i hallen og bærer udstyr med ud.
Vi starter i det lille teorirum.
interval_oversigt.pdf
Vi mødes i det lille teorilokale og går bagefter udenfor til løb. Husk det er blevet lidt koldere i vejret nu, men jeg lover jer at I nok skal få varmen:)
CrossFys
Krav til WOD;
Vi trækker lod - 2 grupper kommer til at instruere i deres WOD. ALLE grupper skal kort gennemgå deres WOD på skærmen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Afrobeats
Indhold
Kernestof:
Vi skal repetere opvarmningsdansen og lære fællesdansen i dag. MEN der er også en lektie: Læg mærke til nogle af de bevægelser videoerne med JJPaulo rummer - og tag ét af dem med til timen!
JJ PAULO guider til at blive en konge på floor | Upcoming
JJ Paulo - My Bebe (Oficial video) ft. VHT Dance crew
Yubio bogen afsnit 30.8 Labans bevægelseslære s. 1262-1264.
billede.png
West African Dance- Sinte
I skal lære et par nye bevægelser inspireret fra ovenstående video, og derefter arbejde med feminine og maskuline bevægelsesudtryk.
Lidt mere Laban + opstart af egen koreografi.
Performance - krav (NYESTE VERSION).docx
Skabelon til drejebog-3.docx
3 grupper er på med deres dans. Derudover skal der laves drejebog.
Sidste modul inden juleferien. Vi går i gang med volleyball. Det er vigtigt at I har sko på.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Volleyball teamarbejde
Kernestof:
- Der arbejdes med grundspilsslagene baggerslag og fingerslag, samt opstilling og rollefordeling på banen.
Formålet er, at eleverne opnår et minimum af egen færdighed samt en forståelse for spillets rytme og taktik.
Derudover arbejder de i at forbedre deres team.
Der har særligt været arbejdet med følgende fokuspunkter:
- Spillets individuelle færdighedskrav (baggerslag og fingerslag) foruden opnåelse af en for-nemmelse af det færdige spils flow med faserne modtagning, mellemspil og angrebsfase. Særligt ved at spille meget 3 mod 3 på halv bane.
- Fra simple øvelser til det færdige spil
Kernestof:
Kompetencer, læreplanens mål, progression:
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
- Have forståelse for egen og andres rolle i spillet
- Udvikle egne færdigheder i volleyball
Estimeret omfang:
12 normalsider
Indhold
Kernestof:
Sidste modul inden juleferien. Vi går i gang med volleyball. Det er vigtigt at I har sko på.
Fokus: Fingerslag og baggerslag.Tjek nedenstående figur fra "boldspilsfamilierne". Hvad betyder reaktiv kommunikation?
billede.png
I dag tavlesnak om roller og kommunikation på banen når vi går fra 3 mod 3 spillet til 6 mod 6 spillet. Læs derfor i yubio kapitel 13 afsnit 13.2 : Regler, ide og organisering + figuren "De vigtigste regler i volleyball".
Yubio; sider: 137-143, 587-591
e-bog
Idræt c+b 2022
Tjek videoen ud - hvordan ser tilløbet ud, hvor rammes bolden henne?
Vi skal også lave denne modtagningsøvelse, som bliver nemmere at forklare hvis i bruger 2 min på at se den her:
Vi skal snakke lidt teamarbejde - hvornår er man et godt team, noget teori I kan bruge til alle former for holdspil. Læs derfor s. 137 - 143 (afsnit 5.3). Vi starter i det lille teorilokale, en del af undervisningstiden i dag er også at lave drejebog
Vi spiller turnering, 4 hold mod hinanden. Som opvarmning viser og igangsætter hvert hold en øvelse fra deres drejebog. Så husk dem! I kommer også til at spille (noget af tiden)med disse roller på hvert hold:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pickleball
Pickleball
---
Indhold
Kernestof:
billede.png
Inden timen så se videoen og læs reglerne igennem, så kommer vi hurtigere igang.Tjek lige - jeres udgave af yubio - er der et kaiptel om pickleball??
Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball
Pickleball Serve-Legal and Effective
Coach Dekel | Return of Serve
Hej - jeg har lagt 2 videoer op - tilsammen cirka 15 min. Vi indleder timen med at snakke om dem - se dem og hæjt jer ved et par fokuspunkter.
Fokus: 3. shot -drop: Igen, se de 2 videoer og læg mærke til fokuspunkter - max 15 min arbejde.
Master the Third Shot Drop - Pickleball 411
Pickleball 411: Improve Your Third Shot Drop with Wes Gabrielsen
Fokuspunkt: Smash + flugtninger+ coaching. LEKTIE: Yubio s. 160 - 161 om coaching (afsnit 5.7.3). Spørgsmål: Hvordan adskiller coaching sig fra instruktion?
Pickleball coaching.docx
Begge spillere i double har et serveforsøg indtil bolden tabes. Vinder man bolden fortsætter samme spiller altså med at serve. Det er altid spilleren, der står i højre servefelt, der starter med parrets første serv. Det vil i praksis sige, at hvis sp
Serving Sequence
Rubric-Pickleball.pdf
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
Tekniske fokuspunkter for de forskellige slag
Drejebog-Pickleball.pdf
Vi starter i teorilokalet. ½ modul til at lave drejebog. Derefter viser grupperne på skift en sekvens fra drejebogen for mig. Resten af tiden er der frit spil.
I behøver ikke at have sko med:) Vi vil arbejde med akro-yoga. I kan se på youtube hvad det går ud på.
I dag går vi mere klassisk til yogaen med solhilsen og fokus på åndedrættet.
Vi starter i salen med yoga og slutter af i teorilokalet hvor jeg orienterer om hvad 3.g. træningsprojekt er + lidt om retningslinjerne for karaktergivning i gymnasiet.
Vi laver aktivitet udenfor - måske beachvolley? Vi mødes udenfor v boldbanerne.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Træningsprojekt/Crossfit
Træningsprojektet har bestået af en biptest og en crossfit test.
Undervisningen i perioden har derfor koncentreret sig om crossfit.
Principperne for de forskellige øvelser: Hoftedominant, skulder/ryg, eksplosive bevægelser, knædominante, træk/pres.
Faglige mål:
- Kende grundlæggende træningsprincipper - tung/mange gentagelser, interval og kontinuerlig træning, funktionel træning: Crossfit.
Kernestof:
Fra yubio: Kapitel 2+3 (fysiologi) + 20 og 25 - kapitlet om crossfit.
Elevstyret undervisning:
Gruppevis udformning af en WOD der gennemføres med hele klassen.
Indhold
Kernestof:
Der er start på træningsprojekt - I skal lave 2 test i dag - en biptest og en crossfit WOD. Vi starter i den lille sal. Bliver man ikke testet i dag kommer det til at ske en anden dag efter skoletid, så mød op!
Træningsprojekt 2024 på Thisted Gymnasium.docx
I skal starte med teori(men er selvfølgelig omklædte)Træningsprojekt 2024 på Thisted Gymnasium.docx . Medbring kompendiet, vi skal have planlagt og udfyldt træningsdagbog. Caroline, Katrine og Thilde starter i hallen med biptest - vær gerne hurtigt k
Yubio; sider: 72-77
e-bog
Idræt c+b 2022
I skal læse afsnit 3.4 om aerob træning. Der er mange informationer. Du skal have styr på: MAksimal iltoptagelse, kondital, udholdenhed, figur 3.8, 3.9. og 3.10. Vi skal lave en WOD. Er vejret godt går vi udenfor. + udfyldt træningsdagbog til den kom
Grundtræning.pptx
Vi skal helt sikkert udenfor og det bliver helt sikkert hårdt:) Bagefter snakker vi lidt om muskeludholdenhed.
billede.png
fysisk træning hæfte.pdf
Lektie: Plan for selvtræning (må gerne laves i grupper). Fælles snak i starten af timen om "sundhed". Lav din egen sundhedsprofil fra s. 39 - 42 i yubio. Du kommer ikke til at skulle vise den til andre - men reflekter gerne over om det er den rigtige
Husk: Vi mødes til fraværsregistrering i hallen, herefter er der selvtræning.
Sidste gang med selvtræning. Denne gang er der et fokus: Cirkeltræning med minimum 5 forskellige øvelser. I bestemmer organiseringen af cirkeltræningen samt hvilke øvelser I laver. Vi starter med en fælles (kortere)løbetur. Forvent at det bliver uden
Test og afslutning. HUSK Kompendier så I kan få skrevet resultaterne ind. Derefter har I et par dage til at få kommenteret på jeres resultater inden i afleverer til mig.
løberesultater 3.b.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Swingdans: Lindyhop
Faglige mål:
- Udvikle kropsbevidsthed
- Udvikle musikforståelse og rytme
- Sammensætte trin med en partner
Indhold:
- Grundtrin i Lindyhop
- Musikforståelse - start på 1 takten
- Bounce og frame
- Kende forskellen på leader og follower
- Lære 3-4 figurer indenfor Lindyhop
- Improvisation
- Jazztrin
- Et eller to løft (aerials)
Teori:
Swingdansens opståen i USA
Labans bevægelsesteori - særligt fokus på "effort"
Kernestof: Kapitlet om Lindyhop i yubio + diverse youtube videoer med dansetrin.
Afsluttes med showcase.
Indhold
Kernestof:
Test for dem der ikke nåede det før ferien. Vi andre starter Lindy hop forløb op. I dag med grundtrin og bounce!. Timen slutter kl. 11. Brug 15 min på at orientere dig lidt i videoerne - så har du en fornemmelse af hvad der venter :)
Lindy Hop JnJ Finals. MXDC 2018
Hellzapoppin' in full color | Colorized with DeOldify
How to Swing Dance for Beginners - Part 1: 6 Count Footwork
How to Swing Dance for Beginners - Part 2: 6 Count Footwork - Music Training video
How to Swing Dance for Beginners - Part 5: 6 Count Tuck Turns
Authentic Jazz Alfabet - lær alle variationerne
I skal lære forskellige sjove jazztrin og sætte det sammen med grundtrin i mindre grupper.
Yubio; sider: 1430-1431, 1433
e-bog
Idræt c+b 2022
https://swingshoes.dk/authentic-jazz-alfabet
Lektie: I skal medbringe et jazztrin til timen. Søg på linket - man skal lidt ned i alfabetet før der kommer en masse forskellige trin.
Vi skal lave løft - starter med aerial A frame fra yubio bogen. Vi er ikke så mange så fokus bliver at I kan lære de andre det i næste uge.
Aerial beginner
En teoretisk og praktisk introduktion til Labans bevægelsesteori.docx
Skim gerne lige siderne her - brug 10 min.
Showcase.pdf
Fremvise jeres showcase
Hej 3.b. Jeg er desværre stadig feberramt så timen forløber således: I øver jeres showcase og færdiggør den. Derefter filmer i det og sender det til mig på min mail: bl@thisted-gymnasium.dk. Skriv gerne i emnefeltet navnene i gruppen. I kan låne nøgl
Hvis ikke I er med i en gruppe så må¨I enten koble jer på en gruppe eller finde sammen.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Floorball
Faglige mål:
Tekniske: greb, udgangsstilling, driblinger forhånd/baghånd, inderside, afleveringer (pasninger), trækskud og håndledsskud.
Grundopstillingen 2-1-2
Flytte bolden op med minimal risiko for boldtab - brug brede wings - bolden ud i siden af banen.
Arbejde med angrebsåbninger
Teambold - oversigt
3mod 3 og 5 mod 5
Kernestof: Floorball kapitlet i yubio + sider fra Floorballkompendium
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på floorball. Dvs. ALLE møder op med sko på. Forvent godt med sved på panden i hvert modul. Kapitel 14 i yubio er en del af forløbets teori. Se på de 3 videoer der hører til s. 629: Skills, stående dribling og indersidedribling.
Vi er i hallen. Opvarmning med teknikbane.
Teknikbane - tjek - skudøvelser - det bød Mads, Gustav og Rasmus ind på - tjek.
teambold.docx
Vi skal arbejde med gennembrudsspil og forsvarsspil - læs vedhæftede.
Vi arbejder videre i samme spor som sidst med team-arbejde. Nu flytter vi spillet til 5 mod 5 på hel bane.
Stationsopvarmning med fokus på teknik. Spil som sidst.
Lille forløbsprøve hvor man viser nogle tekniske elementer + en sammensat øvelse (f.eks. afleverings og skudøvelse). Jeg forventer at selvom man ikke kan/må deltage fysisk aktivt i timen stadig kommer til at vise isolerede tekniske dele - f.eks. greb
Vi genopfrisker volleyball. HUSK SKO.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663631453", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663631453", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53663631453" }