Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Bente Bundgaard Larsen
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Basketball
Titel 3 Crossfit
Titel 4 Afrobeats
Titel 5 Volleyball teamarbejde
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Træningsprojekt/Crossfit
Titel 8 Swingdans: Lindyhop
Titel 9 Floorball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Kernestof:
- Kort teorioplæg om opvarmnings funktion og form på et opvarmningsprogram

Der har særligt været arbejdet med følgende fokuspunkter:
- Formidling, funktion, kvalitet og effekt af opvarmningsprogram
- Fysisk aktivitet
- Kobling af teori og praktik
- Bevægelse til musik og rytme forståelse

Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
- Opnå basal viden om nødvendigheden af opvarmning for præstation og skadesforebyggende
- Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
- Formidling af kropslige bevægelser
Gruppevis udarbejde og fremvise et opvarmningsprogram.

Materialer:
Yubio s. X

Omfang 10 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball

Fokuspunkter og indhold:
Basket:
- Afleveringstyper
- Fokus på 3 mod 3 spil
- Forsvar: Personlig opdækning, bredde og dybde
- Angreb: Back-door og give & go
- Triple-threat position
- Lay-up
- "at spille sig fri (v-cut)

Faglige mål:
Opnå god fysisk kapacitet
Beherske centrale færdigheder i basketball som beskrevet ovenfor.
Opnå forståelse for egen og andres rolle i basketspillet.
Kunne reflektere over 3 mod 3 basketspillets muligheder og begrænsninger.


Estimeret 10 normalsider fra basketkompendiet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crossfit

Forløbet skal introducere eleverne til crossfit som fitnessgenre. Der er fokus på øvelser med egen kropsvægt og med vægtstænger, kettlebells, medicinbolde. Eleverne bliver udfordret på balance, koordination, styrke(udholdenhed) og kondition.

Crossfit terminologien skal læres. Afprøve forskellige måder at opbygge et crossfitprogram på,(TABATA, AMRAP, YGIG og FIGHT GONE BAD) lære øvelser og den korrekte tekniske udførsel af dem.
Der har været fokus på øvelser indenfor:
Horisontalt og vertikalt pres og træk: Push-ups, skulderpres
Knædominante: Squat
Hoftedominante: Kettebellswing
+ mobility øvelser: Monkeycrawl, duck crawl, spiderman walk mv.


Kernestof:
Yubio s. ?
Aerob træning
Styrketræning - muskeludholdenhed
Koordination - balance
Basal lære om muskler og led.


Faglige mål:
Opnå fysisk kapacitet
Udarbejde, gennemføre og evaluere forskellige træningsprogrammer og i relation hertil redegøre for basal fysiologisk teori

Estimeret omfang: 15 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball teamarbejde

Kernestof:
- Der arbejdes med grundspilsslagene baggerslag og fingerslag, samt opstilling og rollefordeling på banen.
Formålet er, at eleverne opnår et minimum af egen færdighed samt en forståelse for spillets rytme og taktik.
Derudover arbejder de i at forbedre deres team.

Der har særligt været arbejdet med følgende fokuspunkter:
- Spillets individuelle færdighedskrav (baggerslag og fingerslag) foruden opnåelse af en for-nemmelse af det færdige spils flow med faserne modtagning, mellemspil og angrebsfase. Særligt ved at spille meget 3 mod 3 på halv bane.
- Fra simple øvelser til det færdige spil
Kernestof:

Kompetencer, læreplanens mål, progression:

- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
- Have forståelse for egen og andres rolle i spillet
- Udvikle egne færdigheder i volleyball

Estimeret omfang:
12 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball

Pickleball

---
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojekt/Crossfit

Træningsprojektet har bestået af en biptest og en crossfit test.
Undervisningen i perioden har derfor koncentreret sig om crossfit.
Principperne for de forskellige øvelser: Hoftedominant, skulder/ryg, eksplosive bevægelser, knædominante, træk/pres.

Faglige mål:
- Kende grundlæggende træningsprincipper - tung/mange gentagelser, interval og kontinuerlig træning, funktionel træning: Crossfit.


Kernestof:
Fra yubio: Kapitel 2+3 (fysiologi) + 20 og 25  - kapitlet om crossfit.


Elevstyret undervisning:
Gruppevis udformning af en WOD der gennemføres med hele klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Swingdans: Lindyhop

Faglige mål:
- Udvikle kropsbevidsthed
- Udvikle musikforståelse og rytme
- Sammensætte trin med en partner


Indhold:
- Grundtrin i  Lindyhop
- Musikforståelse - start på 1 takten
- Bounce og frame
- Kende forskellen på leader og follower
- Lære 3-4 figurer indenfor Lindyhop
- Improvisation
- Jazztrin
- Et eller to løft (aerials)

Teori:
Swingdansens opståen i USA
Labans bevægelsesteori - særligt fokus på "effort"

Kernestof: Kapitlet om Lindyhop i yubio + diverse youtube videoer med dansetrin.

Afsluttes med showcase.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer