Titel
8
|
UltimateBold 🏐
Fokus
Formålet med forløbet er at eleverne opnår færdigheder inden for kaosboldspil med læringstrinmodellen som omdrejningspunkt. Eleverne skal lære at samarbejde og kommunikere hensigtsmæssigt og gennem dette opnå forståelse og færdigheder inden for UltimateBold.
Kernestof og anvendt materiale
• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
•
Karakteren fastsættes på baggrund af følgende kriterier:
Faglige mål
Viden
• Eleven kan redegøre for de udvalgte kaosboldspilsfaser ”Grundspil”, ”Gennembrudsspil” og ”forsvarende forsvar”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.
• Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller en medstuderende i forbindelse med observation af spillet.
o Herunder at tale om at benytte retningsskift, temposkift, bredde, dybde, timing i afleveringer.
o Forklare og analysere tekniske, taktiske og pædagogiske relationelle færdigheder.
Færdigheder
• At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e), fx kalde på bolden, kommunikere med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op.
• At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden, fx gennem løb, signal med hænder.
• At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
o At eleven kan lave et temposkift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
o At eleven kan lave et retningsskift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
• At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.
Karakteregenskaber
• At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e), fx kalde på bolden, kommunikere med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op.
• At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden, fx gennem løb, signal med hænder.
• At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
o At eleven kan lave et temposkift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
o At eleven kan lave et retningsskift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
• At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.
Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
Anvendt materiale
Iversen, Evald Bundgård et al: Din idræt C (2019), samlet 14 normalsider
• Færdigheders betydning for teamets taktik, færdighedsniveauer/læringstrin, s. 121-123 (1,5 normalsider).
• Relationel præstationsoptimering, s. 123-124 (1 normalside).
• Spilfasemodellen, s. 126 – 134 (5,5 normalsider).
• Kompetencer i grundspil, gennembrudsspil og forsvarsspil, præstationskampe vs. læringskampe, s. 134-136 (2,5 normalsider).
•
Kommunikationens usandsynligheder” in. Kommunikation. En grundbog.
Christy, L. (2012): ”Konfliktens sprog”, In. Grib konflikten. Det Kriminal Præventive Råd.
Ca. 20 sider
|