Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Astrid Merete Kirkegaard
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning🎼
Titel 2 X-Fit 🏋️‍♂️
Titel 3 Basketball🏀
Titel 4 Yoga 🌸
Titel 5 Ind i rummet med Laban 🪐
Titel 6 Træningsprojektet 🥇
Titel 7 UltimateBold 🏐
Titel 8 Lindyhop 💃
Titel 9 X-Fit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning🎼

Fokuspunkter
• Fællesskab
• Motivation gennem musik
• Koordination
• Alsidighed

Kernestof
• Opvarmningens indhold og funktion
• Musik
• Bevægelseskvalitet

Faglige mål
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
• Formidling af kropslige bevægelser

Anvendt materiale Yubio
Rytmisk opvarmning (30.1)
Opvarmningens effekt (7.5)
Opvarmning/nedvarmning (3.3)
Selve musikken (30.2)
Bevægelseskvaliteter (30.3)
Programmets opbygning (30.4)
Øvelser (30.5)
Evaluering (30.7)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 X-Fit 🏋️‍♂️

Fokuspunkter
Grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab
til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på.

Teoretisk fokus:
Grundlæggende anatomiske betegnelser og musklernes arbejdsformer

Praksis fokuspunkter:
Teknisk korrekt udførelse af øvelser
Fysisk kapacitet

Kernestof og anvendt materiale
• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning

Faglige mål

• Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
• Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
• Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
• Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
• Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden


Anvendt materiale: I Yubio
25.1 X-Fits historie
25.2 Regler, ide & organisering
2.3.1. Musklers opbygning og funktion
2.3.2. Tre typer muskelarbejde
2.3.3. Mere om muskelarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basketball🏀

Praktisk fokus
Grundlæggende indføring i centrale dele af basketball i form af tekniske elementer i spillet som afleveringer og modtagninger, driblinger, skud og lay-up samt taktiske elementer I spillet som finter og løbemønstre.  


Faglige mål
• Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
• Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
• Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
• Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
• Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
• Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
• Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
• Indgå i kampsituationer, hvor man modtager bolden, og spiller den videre


Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Opnå erfaringer med kroppens bevægelsesmuligheder.
• Formidling af kropslige bevægelser
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden

Anvendt materiale
Yubio Idræt C og B 2022 5. udgave.
Cylinderprincippet s. 539
Afleveringer s. 545
Skud s. 545
Lay up s. 545
Driblinger s. 544
De vigtigste regler s. 542
Taktikker s.440-43
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Yoga 🌸

Fokus
Grundlæggende indføring i yoga som funktionel træningsform med fokus på de fysiske stillinger, åndedræt og afspænding. Desuden en introduktion til yogaens filosofi og livssyn.

Teoretisk fokus
Grundlæggende kendskab til åndedrætssystemet, coremuskulaturen og alignementprincipper

Praksis fokus
Teknisk korrekt udførelse af øvelser
Fysisk kapacitet, herunder smidighed og styrke.

Kernestof og anvendt materiale
• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
• Grundlæggende principper for træning

Faglige mål

• Udførelse af min 8 grundstillinger samt solhilsen A og solhilsen B på en teknisk korrekt måde
• Fysisk kapacitet: Styrke, balance, og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga.  
• Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper, herunder åndedrættets betydning samt ryggens opbygning og funktion.
Sammensætte og præsentere et mindre yogaprogram, hvor der indgår stående, siddende og liggende stillinger, foran bøjninger, bagud bøjninger, balance samt solhilsen A og B.

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden


Anvendt materiale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ind i rummet med Laban 🪐

Praktisk fokus
Udføre forskellige dansebevægelser til rytmisk musik og eksperimentere med forskellige udtryk. Arbejde med koreograferet sekvenser og i en gruppe med andre par og lave en koreografi, hvor trin og figurer fra forløbet – suppleret med egne trin og bevægelsesmønstre inddrages – så dansen får et personligt udtryk.

Teoretisk fokus
Labans bevægelseslære, herunder BESS-konceptet og relation.

Faglige mål
• Kunne udføre bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag.
• Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• Koordinere både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
• Kunne udføre centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
• Udvikle og udføre eget dans med bevægelseskvalitet og kreativitet
• Kunne anvende musikkens udtryk i dansen
• Demonstrere forståelse for de grundlæggende elementer i Labans teori og være i stand til at anvende denne i praksis.


Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Opnå erfaringer med kroppens bevægelsesmuligheder.
• Formidling af kropslige bevægelser
• Opnå bevægelsesglæde

Anvendt materiale
Elmelund van Ee et al (2017): ”Dansens historie og udvikling.” In: Grundbog i Idræt C, Systime.
Elmelund van Ee et al (2017): ”Kreativ bevægelse og bevægelse til musik”. In: Grundbog i Idræt C, Systime.
Elmelund van Ee et al (2017): ” "Labans bevægelseslære".” In: Grundbog i Idræt C, Systime.
Elmelund van Ee et al (2017): “Bevægelser” In: Grundbog i Idræt C, Systime.
Elmelund van Ee et al (2017): “Koreografi og anvendelse af bevægelsessystemer” In: Grundbog i Idræt C, Systime.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojektet 🥇

Fokus og formål

Formålet med træningsprojektets er at forbedre fysisk formåen og bevidsgøre om, hvordan man opbygger et hensigtsmæssigt træningsprogram, og hvordan test kan indgå i vurderingen af præstationsforbedring. Eleven skal således dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram og koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram, herunder demonstrere korrekt brug af faglige termer.

I vurderingen lægges vægt på følgende kriterier:
• Testresultater (før og efter resultat samt forbedring).
• Træningsindsats for at opnå præstationsforbedring – både i idrætstimerne og udenfor skoletid.
• Evnen til at opbygge et træningsprogram i forhold til fysiologisk viden om baggrunden for præstationsforbedringen.
• Refleksioner over træningsforløbet. Hvorfor har jeg valgt at opbygge mit træningsprogram, som jeg har? Hvorfor medførte det en præstationsforbedring? Osv.



Kernestof

• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.

Faglige mål

• Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil redegøre for relevant fysiologisk teori.
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
• Beherske centrale færdigheder inden for X-Fit, herunder
o Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
o Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
o Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
o Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
o Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater

Anvendt materiale

Yubio 2022

• Træningsprojekt (20.1)
• Forløbet (20.3)
• Målsætning (20.3.2)
• Åndedrætssystemet (2.1-2.2.2)
• Kost og energi (2.4.1 -2.4.2)
• Test (7.1-7.2.3)
• Superkompensation (3.1-3.2)
• Aerob og anaerob træning (3.4-3.6)
• Styrketræning (3.6)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 UltimateBold 🏐

Fokus
Formålet med forløbet er at eleverne opnår færdigheder inden for kaosboldspil med læringstrinmodellen som omdrejningspunkt. Eleverne skal lære at samarbejde og kommunikere hensigtsmæssigt og gennem dette opnå forståelse og færdigheder inden for UltimateBold.  

Kernestof og anvendt materiale
• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde


Faglige mål

Viden
• Eleven kan redegøre for de udvalgte kaosboldspilsfaser ”Grundspil”, ”Gennembrudsspil” og ”forsvarende forsvar”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.
• Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller en medstuderende i forbindelse med observation af spillet.
o Herunder at tale om at benytte retningsskift, temposkift, bredde, dybde, timing i afleveringer.
o Forklare og analysere tekniske, taktiske og pædagogiske relationelle færdigheder.
Færdigheder
• At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e), fx kalde på bolden, kommunikere med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op.
• At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden, fx gennem løb, signal med hænder.
• At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
o At eleven kan lave et temposkift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
o At eleven kan lave et retningsskift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
• At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.
Karakteregenskaber
• At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e), fx kalde på bolden, kommunikere med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op.
• At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden, fx gennem løb, signal med hænder.
• At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
o At eleven kan lave et temposkift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
o At eleven kan lave et retningsskift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
• At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden

Anvendt materiale

Iversen, Evald Bundgård et al: Din idræt C (2019), samlet 14 normalsider
• Færdigheders betydning for teamets taktik, færdighedsniveauer/læringstrin, s. 121-123 (1,5 normalsider).
• Relationel præstationsoptimering, s. 123-124 (1 normalside).
• Spilfasemodellen, s. 126 – 134 (5,5 normalsider).
• Kompetencer i grundspil, gennembrudsspil og forsvarsspil, præstationskampe vs. læringskampe, s. 134-136 (2,5 normalsider).

Kommunikationens usandsynligheder” in. Kommunikation. En grundbog.
Christy, L. (2012): ”Konfliktens sprog”, In. Grib konflikten. Det Kriminal Præventive Råd.



Ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Din oplevelse med kaosboldspil 02-11-2024
Præstationsoptimering i kaosboldspil 10-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lindyhop 💃

Fokus og formål
Formålet med forløbet er at eleverne tilegner sig grundtrin og figurer inden for swingdansen lindyhop. Gennem forløbet arbejder eleverne med forskellige variationer af grundtrinet, med autentiske jaazztrin og improvisation og hvorledes de forskellige trin kan sættes sammen og koreograferes i forhold til musikkens udtryk, herunder det klassiske break. Forløbet udmunder i et kreativt arbejde med udformning af egen koreografi, der udformes som en gruppeperformance, der danner grundlag for evaluering.



Kernestof
• Musik
• Bevægelseskvalitet

Faglige mål S

• At kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow, herunder inkorporere breaks i koreografi
• Kende til lukket/closed position og åben/open position
• Kunne føre en partner/blive ført af en partner
• Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
• Udføre forskellige trin, herunder
o Six-count-grundtrin
o Under the bridge
o Follower under arm
o Tuck turn
o Pass by
• Freestyle og kreativitet, herunder autentiske jazztrin
o Step touch
o Tackie Annie
o Skating
o Mess around
o Shout
• øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
• En vis grad af freestyle/improvisation
• A frame jump



Kompetencer, læreplanens mål & progression
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden
• Udvikle forståelse for kroppens grundbevægelser
• Formidling af kropslige bevægelser

Anvendt materiale
Yubio
36.1 Lindyhops historie
36.2 Musikforståelse og teknik
36.2.1 Improvisation & musikforståelse
36.2.2 Generelle karakteristika
36.2.3 Dansefatninger
36.2.4 Grundtrin

Labans bevægelseslære In: Elmelund van Ee et al (2017): Grundbog i Idræt C, Systime.














Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 X-Fit

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer