Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Id/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Aske Overgaard Hammar, Kira Kopp Mortensen
Hold
2022 Id/x (
1x Id
,
2x Id
,
3x Id
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1.1. Floorball
Titel 2
1.2. Rytmisk opvarmning
Titel 3
2.1. Livredning i åbent vand
Titel 4
2.2. Lindyhop, idrætshistorie og sociokulturel bet
Titel 5
2.3.Volley-hvordan kan jeg forbedre min hoppehøjde
Titel 6
2.4. Badminton, arbejdskrav og anaerob energiomsæt
Titel 7
2.5. Roundnet + Aerobe processer (as)
Titel 8
3.1 Flagfootball og idrætspsykologi (Mr)
Titel 9
3.2 Pickleball og doping (Mr)
Titel 10
3.3 Træningsprojekt (Mr)
Titel 11
3.4 X-Fit - Tests (Mr)
Titel 12
3.5. Hiphop, livsstil og sundhed
Titel 13
3.6. Five-a-side håndbold, sport og politik
Titel 14
Forløb#13
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1.1. Floorball
Forløbet består af følgende:
- idrætsopstart med teambuildingslege og idrætshistorier
- Regler, organisering og boldtilvænning
- Driblinger, afleveringer og spilbarhed
- Afslutninger med fokus på trækskud
- Taktik og samspil
- Den fysisk gode floorballspiller
Faglige mål:
- eleverne skal kunne aflevere og modtage afleveringer på 5-10 meters afstand. Afleveringen skal så vidt muligt flugte med gulvet.
- Eleverne skal kunne drible med forside/bagside af stav stående, i let tempo og zigzag uden at miste kontrol med bolden.
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser og vise overvejelser omkring angrebssystemer og forsvarstaktik.
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Kernestof
:
Yubio Idræt C+B s. 616-623 + 645-646
Supplerende stof
Video af professionel kamp fra 15 min.:
https://www.youtube.com/watch?v=-Qz0YEkNAIA
Indhold
Kernestof:
Hej med jer! Juhuu, nu skal vi endelig have idræt! :-) Vi starter blødt op i dag med idrætshistorier, nogle små teambuildingslege og lidt boldspil til sidst. I skal møde op omklædte til idræt i hallen kl. 10.05 og I skal have en blyant/kuglepen med :
Hej 1.x! Så skal vi for alvor igang med floorball-forløbet :) Til i dag skal I læse om "Regler, idé og organisering" i Yubio s. 616-623 (reelt omkring 6 sider) (jeres idræts e-bog, som I installerede på jeres computer i forbindelse med grundforløbet)
Floorball er måske ikke den mest populære og kendte sportsgren i Danmark, men her kan I se, at det er ret stort andre steder samt hvordan et professionelt set up ser ud:
Hej 1.x! Så - lidt forsinket - skal vi nu for alvor igang med floorball-forløbet :) Til i dag skal I læse om "Regler, idé og organisering" i Yubio s. 616-623 (reelt omkring 6 sider) (jeres idræts e-bog, som I installerede på jeres computer i forbinde
Skim gerne s. 24-25 om Trækskud i nedenstående kompendium.
Lektie: I skal læse s. 620-621 i Yubio fra "Floorball i skolen er kendetegnet ved...". Kig også grundigt på figur 14.4, som viser to typiske forsvarsopstillinger i floorball. - i dag handler nemlig om at arbejde med at få en bedre taktik! :)
Hvis du ikke var der sidst/ikke kan huske hvad vi talte om sidst: Læs lektien fra sidste gang :)
Lektie: Til i dag skal I læse s. 645-646 i Yubio idræt C + B om "den gode floorballspiller". Når I læser skal I fokusere på at forstå:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1.2. Rytmisk opvarmning
Formål
Formålet med forløbet er, at du bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til
musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.
Læringsmål i rytmisk opvarmning
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Kernestof
:
Yubio Idræt C+B s. 1241-1247
Indhold
Kernestof:
OBS: Tag også penalhus med :-)
Hej 1.x: Til i dag skal I læse afsnit 30.2 i Yubio s. 1242-1243. Prøv gerne derefter at tælle taktslagene og måle tempoet i én af dine yndlingsmusiknumre.
Hej 1.x: Til i dag skal i læse afsnit 30.3 om bevægelseskvaliteter (s. 1244-1245 i Yubio). Prøv at lave en ført, en markeret og en svingende bevægelse derhjemme, så du fornemmer hvad det vil sige kropsligt - og ikke bare teoretisk.
Rytmisk opvarmningsprogram_Konstruktion af eget program 2023.docx
Hej 1.x! I dag skal I igang med at konstruere jeres eget opvarmningsprogram. Derfor skal i som lektie til modulet læse afsnit 30.4 i Yubio s. 1246-1247.
I skal ikke læse noget til i dag, men husk tilbage på sidste time - I skal gennemføre den sekvens, som I arbejdede med sidste gang, i starten af timen.
Husk computer (og den skriftlige dimension)
I dag får i 45 minutter af modulet til at færdiggøre jeres opvarmningsprogram. Hvis I vurderer, at I skal bruge længere tid, kan det være en idé at forberede jer hjemmefra. I skal også huske den skriftlige besvarelse. Herefter gennemfører første grup
Vi mødes på boldbanerne kl. 13.40 - husk tøj efter vejret og drikkedunk
Gruppe 5 og 1 gennemfører opvarmningsprogram.
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2.1. Livredning i åbent vand
I dette forløb har eleverne trænet op til og gennemført livredningsprøven i åben vand (underviserprøven):
https://www.svoem.org/Discipliner/Livredning/Vandsikkerhed/Proever/Aabent-vand-underviserproeven/
Dette har været koblet med teori om danske vandforhold, statistik om drukneulykker, førstehjælp samt hjerte/lunge-kredsløbet.
Kernestof:
Iwersen, Michael (2017): Livredning - Håndbogen til alle med interesse for vand og sikkerhed. Dansk Svømmeunion. s. 15-22 + 25-31
Yubio C + B s. 45-50 + 51-52.
Øvelser til underviserprøven:
https://www.svoem.org/Discipliner/Livredning/Vandsikkerhed/Proever/Aabent-vand-underviserproeven/
Indhold
Kernestof:
Hej med jer! - hermed opdateret besked, da vejret ikke er til et praktisk modul i dag. Vi har derfor teori på skolen og forhåbentligt har vinden lagt sig i næste uge :)
Afsnit
Praktisk opstart!
Hej med jer!
Lektie: Se denne video, som minder om den redning, vi skal øve i dag - blot arbejder vi i første omgang med en træt svømmer, ikke en bevidstløs svømmer.
Hej med jer
Hej med jer! Sikke en fed dag i Klitmøller i onsdags. Jeg synes virkelig I udvikler jer og er skide gode! :-) Vi fortsætter med at træne de forskellige elementer af livredningen i dag ved Søbadet. I dag vil vi bl.a. have fokus på at få svømmetrænet l
Vi mødes ved Søbadet. I tager afsted hurtigst muligt efter 3. modul :)
Lektie: Brug 15 minutter til at kigge i noter fra biologi og/eller søge på nettet efter viden om, hvordan hjerte/lunge-kredsløbet fungerer, dvs. både det lille og det store kredsløb.
I skal ved hjælp af s. 45-50 i Yubio tegne og forklare, hvordan lunge- og hjerte-kredsløbet (blodkredsløbet) fungerer. I skal derudover komme ind på, hvad der sker i henholdsvis lungekredsløbet og blodkredsløbet, når I svømmer polocrawl i længere tid
Hej folkens! Ændring i lokation: vi mødes ved søbadet kl. 9!
Redegør for, hvad blodet består af og hvilke egenskaber de enkelte dele har.Hvorfor vil man gerne øge hæmatokritværdien i forbindelse med doping?Redegør for blodtrykketForklar hvordan din krop regulerer dit åndedræt og dit blodkredsløb, når du begynd
image.png
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
2.2. Lindyhop, idrætshistorie og sociokulturel bet
Et praktisk forløb i Lindyhop kombineret med lindyhoppens historie og sociokulturelle betydning i USA samt dansk idrætshistorie og BESS.
Faglige mål:
Praktisk:
- Kunne danse lindyhop 6-count med en partner i takt til musikken og med bounce
- Kunne udføre forskellige figurer; ’over åen’ (’cross the bridge’), ’follower under armen’, ’byt plads’ (’pass by’)
- Kunne udføre forskellige autentiske jazztrin (’Skating’, ’Mess Around’, ’Tackie Annie’, ’Step-Touch’, ’Suzy Q’)
- Kunne føre/blive ført
- Kunne lave koreograferede sekvenser, men også danse, hvor der improviseres undervejs.
- Have kendskab til aerials og som minimum kunne udføre A-frame.
Teoretisk:
- Kunne beskrive hvad der kendetegner Lindyhop, herunder dansens kendetegn, historie og sociokulturelle betydning i datidens USA samt hvordan den adskiller sig fra andre pardanse.
- Kunne redegøre for og aktivt anvende Rudolf Labans bevægelseslære, BESS, både analytisk og kreativt i forbindelse med egen koreografi.
- Kunne redegøre for dele af dansk idrætshistorie med fokus på udviklingen i idrættens rolle siden Vikingetiden (enkelte nedslag). Herunder hvordan dansk idræt undervejs har været påvirket af både Engelsk, tysk og svensk idræt.
- Kunne diskutere idrættens rolle og kendetegn i det senmoderne samfund.
- Kunne diskutere, hvilken rolle medierne spiller for idrætten i dag.
Kernestof:
Yubio C+B (2022) s. 1418-1426 + 1428-1431 + 1433-1434 + 1442-1444 + 1264 (figur 30.7) + 351-356 + 363-368
Van Ee, Jeppe Elmelund, Lars Bo Kristensen & Troels Wolf (2018): Idræt C - praksis og teori, gyldendal. s. 14-23 (Labans bevægelseslære)
Idræt C,
systime.dk
: 3.2. Bønderne og den svenske gymnastik.
https://idraetc.systime.dk/?id=85
Supplerende stof:
Swing History 101: The Golden Age of Harlem Lindy Hop (1935-1942) (2017):
https://swungover.wordpress.com/2017/01/13/swing-history-101-the-golden-age-of-harlem-lindy-hop-1935-1942/
Interview med Frankie Manning:
https://www.youtube.com/watch?v=1NKBolRDyBo
Enkelte figurer fra "Danskernes Motionsvaner" (2016) + (2020), Idrættens Analyseinstitut.
https://www.natouren.dk/wp-content/uploads/2019/11/idan_2016.pdf
(figur 40) +
https://www.idan.dk/media/fg0jwckc/baggrundsrapport-final.pdf
(figur 4.25)
Artikel: DGI, "Alle børn og unge skal have adgang til foreningslivet"
https://www.dgi.dk/samarbejd/om-vores-fokusomraader/fokusomraader/boerns-bevaegelsesglaede/alle-boern-og-unge-skal-have-adgang-til-foreningslivet
diverse videoer:
Charleston: 1920s - charleston dance
Og mere fra i dag: 2011 ILHC Solo Charleston Finals - Spotlight
Shag: RTSF 2013 Stephen & Chandrae - Shag Showcase
Balboa: RTSF 2017 - Balboa Showcase
Lindyhop: Lindy Hop JnJ Finals. MXDC 2018
The A-frame:
https://www.youtube.com/watch?v=0EOFxVKhJPI
The Frog Jump:
https://www.youtube.com/watch?v=5IT1KXSzKs4
Gymnastik fra 1860'erne Piger:
https://www.youtube.com/watch?v=UGAdkAuAlzY&t=1s
Gymnastik fra 1860'erne Drenge:
https://www.youtube.com/watch?v=NTfAQ73312Y&t=21s
Indhold
Kernestof:
Lektie: Yubio s. 1420-1422
Ikke lektie: Modul 3 - Lindyhops sociokulturelle betydning.docx
Lektie: Læs s. 1418-1419 i Yubio og forhold dig til følgende spørgsmål. Tag gerne noter til spørgsmålene:
Ikke lektie: Evt. inspiration: Authentic Jazz Alfabet - lær alle variationerne
Som lektie skal I repetere de tre figurer I har lært ved at se disse videoer:
I slipper for læselektier, men skal i stedet forvente at starte timen ud med at læse :)
Obs: I skal have computer med ind i hallen i dag! Og husk også at tage drikkedunkene med ind ;-)
Labans bevægelseslære.pdf
Modul 7 - gruppearbejde - den svenske gymnastik.docx
Vi skal dykke ned i idrætshistorien i dag med fokus på, hvordan samfundsudviklingen afspejles i idrætten. Lektie: Læs s. 351-355 (frem til "den svenske gymnastik") og overvej følgende undervejs i din læsning:
I dag skal I igang med at lave jeres egen showcase. Lektien til i dag er at repetere de aerials, I arbejdede med sidst. Se videoerne af A-frame (yubio s. 1433) og the frog jump her:
Lindyhop - showcase.docx
Skal først bruges på timen: Modul 9 - Idrættens og samfundets udvikling i Danmark.docx
Vi starter med at gennemgå gruppearbejdet fra sidst. Lektien er derfor, at I skal læse jeres noter igennem fra det og øve jeres udvalgte bevægelse. Gør gruppearbejdet færdigt, hvis det ikke allerede er det.
Lektie: Se videoer fra youtube hjemmefra og find en bevægelse, som du tager med til gruppearbejdet.
Lektie: Læs dine noter om BESS+R fra timen i sidste uge.
Hej 2x - så skal jeg sørme lige på et kursus igen, så I skal arbejde selv i dette modul. Opgaven er: Læs afsnit 9.2.1 på s. 363-368 (kun figur 9.17 på sidste side) og lav en video, hvor I på en levende og gerne kreativ måde forklarer de centrale poin
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
2.3.Volley-hvordan kan jeg forbedre min hoppehøjde
Faglige mål:
o At eleverne opnår basale tekniske færdigheder inden for volleyball, dvs. at de isoleret fra en kampsituation kan udføre et fingerslag, baggerslag, en serv og et stående slag til bolden.
o At eleverne kender og kan redegøre for centrale tekniske fokuspunkter i ovenstående isolerede bevægelser.
o At eleverne opnår forståelse for spillets faser og kan indgå funktionelt i dette i et spil, herunder udvise forståelse for løbemønstre samt relationer og kommunikation til andre spillere på banen.
o At eleverne forstår deres roller og ansvar på banen og kæmper for bolden.
o At eleverne behersker opstillingsmønstre og rollefordeling i et simpelt 2-hæversystem.
o At eleverne kan redegøre for spillets regler og basal taktik.
o Eleverne skal kunne anvende viden om træningslære og træningsplanlægning med henblik på at forbedre en volleyballspillers hoppehøjde, herunder særligt viden om muskelfysiologi og styrketræning.
o Eleverne skal kunne lave en anatomisk bevægelsesanalyse (af en volleyballrelevant bevægelse)
Indholdsfokus i den teoretiske del:
Anatomi:
- Bevægelsesanalyse af hop
- Knogler, ledtyper, muskler
- Afsætsbevægelsen
Muskelfysiologi og styrketræning:
- Kraft-hastighedskurven, længde-spændingskurven
- Neurale faktorer (neuralt drive, RFD, motorisk enhed m.m.)
- Fibertypesammensætning
- Superkompensation og styrketræningsplanlægning i praksis
Arbejdskravsanalyse
Psykiske/sociale faktorer: Spændingsregulering
Kernestof:
Troels Wolf og Jørn Hansen (2020): B for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave. S. 36-42 + 54-59 + 60-62 + 106-124 + 126-130 + 153-158
Supplerende stof:
Innowell e-learning: Introduktion til Muskelsystemet, minut: 0.00-13.00. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=lwDt0hE57-4
Artikel: ”Tyndere lægge giver afrikansk dominans”,
Videnskab.dk
, 22/7-09,
https://videnskab.dk/kultur-samfund/tyndere-laegge-giver-afrikansk-dominans
Diverse youtube-videoer af volleyballkampe. Derudover har de set pokalkamp live mellem Bedsted KFUM og Gentofte Volley (damer)
Indhold
Kernestof:
Hej med jer! Så er det tid til et bold-forløb og denne gang tager vi fat i klassikeren: Volleyball! Vi har jo flere eksperter på holdet, så det skal vi udnytte til at blive rigtig gode. Forløbet har det teoretiske (og praktiske) fokuspunkt, at vi ska
Lektie: Se denne video om baggerslag: How To PASS a Volleyball! ⎮BEGINNERS
Der er ingen lektier. I får en ny bog i dag, så hav plads i tasken til den :-)
Vi skal have 2 net op i dag. HUSK INDENDØRS SKO
Ikke lektie:
Lektie: s. 39-42 (til og med tabel) i "B for bedre idræt". Sørg for at pege på dig selv og dine egne muskler mens du læser, så du aktivt forholder dig til teksten. Tag gerne noget i hånden og lav den beskrevne øvelse, mens du læser og mærker efter. F
Se denne video og tænk over, hvad der er vigtigt, når man spiller forsvar i volleyball TOP 20 Moments Legendary Defense in Recent Volleyball History Tænk også igen over de fysiske krav til en volleyballspiller bl.a. energiomsætning, hvis I har haft o
Vi mødes 16.10 i Bedsted-hallen :)
Afsnit
Lektie:
Ikke lektie: Modul 9 - muskelfysiologi - vigtige figurer og begreber.docx
Vi bruger modulet på at udfylde blanketter m.m. til Unge Forskere.
Lektie: Læs s. 114-118 øverst i B for bedre idræt.
Hej med jer
Lektie: læs op på jeres gruppearbejde fra i sidste uge og tal med hinanden om det, så I er klar til at instruere klassen i jeres del af (volleyrelevant) styrketræning i praksis.
Skal bruges på timen - ikke lektie:
Lektie: s. 153-158 i B for bedre idræt
Husk: Eksplosiv muskelstyrke-gruppen skal være klar til at instruere i dag!
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
2.4. Badminton, arbejdskrav og anaerob energiomsæt
Faglige mål (praktisk):
1. At eleverne kan udføre centrale tekniske slag i badminton: clear, drop, netdrop, lop, serv.
2. At eleverne opnår kendskab til forhånds- og baghåndsserv samt smash og kan udføre dem nogenlunde
3. At eleverne opnår kendskab til benarbejdet i badminton og kan udvise kropslig forståelse for, hvordan man bevæger sig bedst muligt på banen
4. At eleverne kan redegøre for reglerne i badminton, herunder banens forskellige størrelse i single og double
5. At eleverne opnår basal teoretisk og kropslig kendskab til double taktik
Teoretisk har vi haft fokus på anaerob energiomsætning og træning samt adaptationer heraf. Derudover har de lavet en arbejdskravsanalyse af badminton samt en bevægelsesanalyse af et clear-slag (øvecase).
Kernestof:
Yubio C + B s. 837-842 + 844 + s. 854 (men kun teknik 14: Clear forhånd) + 850-851 teknik 8 og 11 + s. 855 teknik 16 + 850 teknik 7 + s. 851 teknik 10 & teknik 11 + s. 854 teknik 13 + s. 855 teknik 17
Troels Wolf og Jørn Hansen (2020): B for bedre idræt, Gyldendal, 2. udgave. S. 92-95 + 99-102 + 103-104
Van Ee, Jeppe Elmelund, Lars Bo Kristensen & Troels Wolf (2018): Idræt C - praksis og teori, gyldendal. s. 83-84
Supplerende stof:
- øvecase og arbejdskravsanalyse bilag
Indhold
Kernestof:
Lektio: Yubio s. 837-839 + 844 + 854(men kun teknik 14: Clear forhånd)
Lektie: læs s. 839-842 i Yubio om regler, idé og organisering i badminton.
Ikke lektie: Anaerob energiomsætning og træning - opgaver.docx
Lektie: s. 92-95 i B for bedre idræt. Husk bogen til timen. I skal læse siderne for at opnå en umiddelbar forståelse, men I får mulighed for at dykke mere ned i det på timen.
Ikke lektie: Arbejdskravsanalyse badminton.docx
Lektie: I skal have en færdig og klar fremlæggelse (5-7 min) af jeres arbejde med anaerob effekt og kapacitet og den specifikke sportsgren, I valgte sidst. Alle skal have adgang til dokument/slides, så man kan fremlægge, selvom et gruppemedlem er syg
I dag står den på en masse forskellige småspil og kampe i badminton, så vi får spillet en masse uden at have et bestemt teknisk fokus, nu hvor halvdelen er fraværende til Unge Forskere :) Vi skal derfor have 3 net op fra start. Husk indendørs sko!
Lektie: s. 850-851 i Yubio teknik 8 og 11 (læs og se de to videoer) + s. 855 teknik 16 (læs og se video)
Lektie: læs formålene og se følgende videoer: Yubio s. 850 teknik 7 + s. 851 teknik 10 & teknik 11 + s. 854 teknik 13 + s. 855 teknik 17
Husk idrætsbogen til timen! I dag får I jeres første øvecase, dvs. en smagsprøve på, hvad man skal til den teoretiske del af idræt B-eksamen :)
Lektie: Læs s. 83-84 i nedenstående pdf og skim s. 839-842 i Yubio igen. I dag skal vi have fokus på taktik, så det er vigtigt, at I har helt styr på reglerne og at I har gjort jer nogle tanker om, hvad der er smart at gøre i en badmintonkamp.
Afsnit
Opgaver aerobe processer - intro.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
2.5. Roundnet + Aerobe processer (as)
Praktisk: Roundnet - Nye og klassiske idrætter
Roundnet (Spikeball) er et nyt boldspil hvor man spiller 2 mod 2.
Eleverne er blevet præsenteret for spillets regler og 5 faser:
1. Serv (serve)
2. Modtagelse (recieve)
3. Hævning (setting)
4. Slag (hitting)
5. Forsvar (defence)
I hver fase er eleverne blevet præsenteret for fasens basale tekniske og taktiske principper, som de har arbejdet med gennem blevet isoleret og funktionelle øvelser.
*Roundnet teorien bygger på principper kreeret af
Preston Bies og Scott Beeks.
Teoretisk: Aerobe processer
I de teoretiske timer er der blevet arbejdet med ATP-dannelse gennem aerobe processer. Her er der blevet arbejdet med hvordan aerob træning påvirker kroppen så som puls, slagvolume, og minutvolume.
I arbejdet med de aerobe processer har eleverne skulle udarbejde træningsplaner og applicere deres viden på konkrete sportsgrene.
Kernestof:
Aerobe processer
Pensum:
Wolf, Troels og Hansen, Jørn, 2009, " B for bedre Idræt", Gyldendal, 1. udgave, s. 67-90.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Opgaver aerobe processer - intro.docx
IKKE LEKTIE: Opgaver: Aerob træning - blodet + kredsløbet.docx
Læs s. 75-82. Vi arbejder med teksten i klassen
Maksimal iltoptagelse .docx
Læs s. 82-90 i B for bedre Idræt
Udholdenhed.docx
Udarbejdelse af træningsforløb (2).docx
ÆNDRING: Vi fremlægger i små grupper i stedet for på hele klassen.
Tag både indendørs og udendørs tøj med.
SE DE FØRSTE 4 MINUTTER: https://www.youtube.com/watch?v=w2BgG24hYbw
Vi bliver på skolen - Min vejrapp melder skyer og potentiel regn - Kom glad til årets sidste idrætsundervisning ;)
HUSK B FOR BEDRE IDRÆT
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
3.1 Flagfootball og idrætspsykologi (Mr)
Praksis:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I store dele af forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på.
Hvilke færdigheder lærer eleverne?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Teori:
Idrætspsykologi - Yubio s.131-146, s.157-163
- den individuelle toppræstation
- motivation og målsætning
- spændingsniveauet
- holdets toppræstation
- synergieffekt
- social kohæsion og opgavekohæsion
- formelle og uformelle roller på et hold
- verbal og nonverbal kommunikation
- positiv og negativ aggression
- trænerroller og ledelse
Indhold
Kernestof:
Husk idrætstøj! Vi går efter at være på græsbanen og kun hvis det regner meget er vi i hallen. Flagfootball er bare meget sjovere udendørs.
Yubio; sider: 131-136, 139-146, 157-163, 701-709
Læs kapitlet om flagfootballs historie, regler og organisering
Læs kapitel 5.3 og bliv klog på hvordan psykologi spiller en rolle for præstationsniveauet på et hold
Husk idrætstøj - vi satser på at være ude men tag også dine indendørssko med hvis nu det skulle regne.
Mødested kl.12: https://maps.app.goo.gl/iY9d7Z7pFpKrmRc79
Læs kapitlet "Aggression i idræt" og mød Aristoteles, Lorenz og Bandura og deres forskellige syn på emnet.
Læs om den individuelle toppræstation - du skal kunne forklare indholdet af målorienteringsteorien, forskellige typer af motivation, de tre forskellige typer af målsætninger og begrebet spændingsregulering.
Hvis ikke du har Yubio som pdf dokument på din computer, så find linket i studieplanen og hent bogen.
Tag din computer med i hallen
Coaching Styles
Læs kapitel 5.7 om trænerroller og ledelse. Se om du kan genkende dem i trænere du har mødt eller i forskellige lærere på gymnasiet.
Podcast - idrætspsykologi og håndbold
Tag jeres flagfootball drejebog med - på computer eller som print
Husk at tage jeres drejebøger med - elektronisk eller på papir!
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
3.2 Pickleball og doping (Mr)
Praksis:
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. At beherske simple slagserier.
Teori
Doping - Yubio hele kapitel 4
- Dopings historie
- aktuelle dopinghistorier - Jannick Sinner (tennis), nye diskvalifikationer i 1500m finalen fra OL i London i 2012 på baggrund af gemte blodprøver mm.
- doping af udholdenhed
- doping af styrke
- diskussion af legalisering af doping, herunder introduktion til "Enhanced Games"
- Anti Doping kampen - dopingprøver, blodpas, whereabouts
Indhold
Kernestof:
Husk tøj og sko til indendørs idræt.
Quiz - idrætshistorie
Quiz - Doping
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004099/the-program
Yubio; sider: 102-113, 123-128
Læs om doping i forbindelse med udholdenhed. Er det noget en pickleball spiller kunne bruge til at fremme præstationen?
Læs om doping og styrke.
Lægernes Lege maraton.docx
Lægernes Lege sprint.docx
Quiz Doping
Hvilken rolle spiller atleternes køn i forbindelse med doping? Vil du vægte inklusion eller retfærdighed højere?
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
3.3 Træningsprojekt (Mr)
Fokus og formål
Formålet med træningsprojektets er at forbedre fysisk formåen og bevidsgøre om, hvordan man opbygger et hensigtsmæssigt træningsprogram, og hvordan test kan indgå i vurderingen af præstationsforbedring. Eleven skal således dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram og koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram, herunder demonstrere korrekt brug af faglige termer.
I vurderingen lægges vægt på følgende kriterier:
• Testresultater (før og efter resultat samt forbedring).
• Træningsindsats for at opnå præstationsforbedring – både i idrætstimerne og udenfor skoletid.
• Evnen til at opbygge et træningsprogram i forhold til fysiologisk viden om baggrunden for præstationsforbedringen.
• Refleksioner over træningsforløbet. Hvorfor har jeg valgt at opbygge mit træningsprogram, som jeg har? Hvorfor medførte det en præstationsforbedring? Osv.
Kernestof
• Aktiviteter, der fremmer fysisk aktivitet
• Grundlæggende principper for træning
• Basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
Faglige mål
• Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil redegøre for relevant fysiologisk teori.
• Indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
• Beherske centrale færdigheder inden for X-Fit, herunder
o Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
o Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
o Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
o Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
o Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Anvendt materiale
Yubio 2022
• Træningsprojekt (20.1)
• Forløbet (20.3)
• Målsætning (20.3.2)
• Åndedrætssystemet (2.1-2.2.2)
• Kost og energi (2.4.1 -2.4.2)
• Test (7.1-7.2.3)
• Superkompensation (3.1-3.2)
• Aerob og anaerob træning (3.4-3.6)
• Styrketræning (3.6)
Indhold
Kernestof:
Træningsprojektet 3x.docx
"Fight gone bad" består af øvelserne atomic sit-up, push-up release, air squat og burpeesHver øvelse gennemfører du et minut og tæller gentagelserDet hele gentages tre gange altså 3x4minutter.Du kan træne øvelserne som lektie
Husk at betale 90,- på Studiz til vores ekskursion til Viborg Idrætshøjskole (26.-27. november)
Husk sko!
For at komme godt i gang med dit træningsprojekt skal du skrive din motivation og dine målsætninger ned og aflevere dem som opgave på Lectio. Læs siderne 3-5 i dokumentet. Udfyld skemaet på side 6 og aflever det.Dine målsætninger kan tage afsæt i de
Skriv al din motion ned i træningsdagbogen!
Modulet starter med Cross Fit Workout of the day (WOD) som jeg står for.Du skal selv have en konkret plan til 30min af idrætsmodulet. Det skal være motion som passer ind i dit træningsprojekt. Du kan selv vælge at løbetræne, styrketræne lave smidighe
Husk at følge dit træningsprogram og skrive hver træning ind i dagbogen.
Planlæg din træning for de kommende otte uger. Gør dig overvejelser om hvordan du når dine mål, hvor hyppigt du vil træne, hvor meget variation der skal være i din træning...Skriv det ned i spalten "planlagt aktivitet" i dagbogen og aflever det.
Husk at pakke din taske til Idrætshøjskolen
Program og pakkeliste.docx
Aftal kørsel - hvem kører med hvem?Jeg har stadig to ledige pladser i min bil.
Yubio; sider: 193-209
Hvorfor tester vi? Hvilke eksempler på konditionstests og styrketests bliver beskrevet? Hvordan gennemføres de?
Besvar spørgeskemaet om evaluering af idrætsundervisningJeg giver julekager hvis alle har besvaret det inden modulets start.
Planlæg en omgang svømmetræning til dit træningsprojekt. Enten at svømme langt til at forbedre din udholdenhed eller nogle sprints for at træne den anærobe energiomsætning.
Få planlagt 60min træning som opfylder følgende mål1. Pulsen skal op i det trechifrede2. Det skal passe ind i dit program til at nå dit mål i træningsprojektet3. Det skal være sjovt
Gennemfør den samme test som du gjorde i december måned for at se hvordan du har klaret dig hen over jul og nytår
Allround tests og tests af smidighed
Husk dit idrætstøj og indendørs sko
Lav den samme Fight gone bad som vi lavede i starten af forløbet. Om 12 dage skal vi lave de afsluttende tests i træningsprojektet.
Tag penalhus og drikkedunk med ind i hallen
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
3.4 X-Fit - Tests (Mr)
Praksis
Grundlæggende viden om X-fit - historie, træningsprincipper,
Træne med kropsvægt og med kettlebells, håndvægte og vægtstænger
Følgende former for WODs bliver prøvet:
- Fight Gone Bad
- AMRAP
- EMOM
- TABATA
- I go - You go
- Climb the ladder
Hvilke færdigheder lærer eleverne?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Teori - Yubio (2022) s.193-206
Hvorfor tester vi i idræt?
Former for test:
- direkte / indirekte
- maksimal / submaksimal
Test af udholdenhed:
- Bip test
- Cooper test
- Pulsforholdstest
- 1,6 kilometer gåtest
Styrketest
- RM begrebet
- Estimering af 1RM
Allroundtest
Effekt af opvarmning
Indhold
Kernestof:
Træningsprojektet 3x.docx
"Fight gone bad" består af øvelserne atomic sit-up, push-up release, air squat og burpeesHver øvelse gennemfører du et minut og tæller gentagelserDet hele gentages tre gange altså 3x4minutter.Du kan træne øvelserne som lektie
Husk at betale 90,- på Studiz til vores ekskursion til Viborg Idrætshøjskole (26.-27. november)
Husk sko!
For at komme godt i gang med dit træningsprojekt skal du skrive din motivation og dine målsætninger ned og aflevere dem som opgave på Lectio. Læs siderne 3-5 i dokumentet. Udfyld skemaet på side 6 og aflever det.Dine målsætninger kan tage afsæt i de
Skriv al din motion ned i træningsdagbogen!
Modulet starter med Cross Fit Workout of the day (WOD) som jeg står for.Du skal selv have en konkret plan til 30min af idrætsmodulet. Det skal være motion som passer ind i dit træningsprojekt. Du kan selv vælge at løbetræne, styrketræne lave smidighe
Husk at følge dit træningsprogram og skrive hver træning ind i dagbogen.
Planlæg din træning for de kommende otte uger. Gør dig overvejelser om hvordan du når dine mål, hvor hyppigt du vil træne, hvor meget variation der skal være i din træning...Skriv det ned i spalten "planlagt aktivitet" i dagbogen og aflever det.
Husk at pakke din taske til Idrætshøjskolen
Program og pakkeliste.docx
Aftal kørsel - hvem kører med hvem?Jeg har stadig to ledige pladser i min bil.
Yubio; sider: 193-203
Hvorfor tester vi? Hvilke eksempler på konditionstests og styrketests bliver beskrevet? Hvordan gennemføres de?
Besvar spørgeskemaet om evaluering af idrætsundervisningJeg giver julekager hvis alle har besvaret det inden modulets start.
Planlæg en omgang svømmetræning til dit træningsprojekt. Enten at svømme langt til at forbedre din udholdenhed eller nogle sprints for at træne den anærobe energiomsætning.
Få planlagt 60min træning som opfylder følgende mål1. Pulsen skal op i det trechifrede2. Det skal passe ind i dit program til at nå dit mål i træningsprojektet3. Det skal være sjovt
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
3.5. Hiphop, livsstil og sundhed
I dette forløb består den praktiske del af hiphop, mens den teoretiske del omhandler sundhed og livsstil.
Faglige mål:
1) At eleverne kan redegøre for hiphoppens historie og særlige kendetegn
2) At eleverne kan anvende Rudolf Labans BESS-koncept analytisk i en karakteristik af hiphop og til at sammenligne hiphop og andre rytmiske bevægelseformer.
3) At eleverne kan anvende Rudolf Labans BESS-koncept til kreativ udvikling og bearbejdning af koreografisk materiale.
4) At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser, herunder at de kan inddrage bounce.
5) At eleverne kender til og evt. kan vise forskellige poses og freezes
6) At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk
7) At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at de er i stand til at identificere 1. slaget.
8) At eleverne kan anvende ovenstående viden og færdigheder til at danse sammen i mindre "crews" og både improvisere og danse egne koreograferede sekvenser i en battle samt at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans)
9) At eleverne kan diskutere betydningen af forskellige sundhedsdefinitioner og bruge det til at tage stilling til egen forståelse af sundhed
10) At eleverne kan redegøre for KRAM samt risiciene ved de forskellige faktorer
11) At eleverne kan strukturere og gennemføre en undersøgelse af befolkningens idrætsdeltagelse ud fra egne selvvalgte parametre
12) At eleverne kan undersøge og diskutere ulighed i sundhed, herunder anvende Bourdieus begreber hertil.
13) At eleverne kan diskutere, hvem der har ansvaret for individets sundhed.
Kernestof:
Yubio C+B (2022) s. 13-22 + 1331-1334
Wolf, Troels & Jørn Hansen (2020): B for Bedre Idræt s. 24-34.
Iversen, Evald Bundgård et al. (2019): Din Idræt C. "Sundhedsopfattelser og livsstil". s. 147-148. (pdf)
Skov, Oliver Boserup et al. (2016): Samf på B. "Den nye Ulighed" s. 59-62 (pdf)
Van Ee, Jeppe Elmelund et al. (2018): Din Idræt C - Praksis og teori. "Kreativ bevægelse til musik". s. 14-22 (Labans bevægelseslære, BESS) (pdf)
Supplerende stof:
U-turn, Chris MacDonald:
https://www.chrismacdonald.dk/wp-content/uploads/2013/05/diabetesforeningen1.pdf
DR TV (2022): Signe Molde på Udebane - Det er ikke usundt at være tyk.
https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-det-er-ikke-usundt-at-vaere-tyk_336033
Bak, Cecilie Hedegaard (2024): Børn og unge med dårlig trivsel prøver kræfter med idræt, men falder fra igen. Idrættens analyseinstitut.
https://www.idan.dk/nyheder/boern-og-unge-der-trives-daarligst-proever-kraefter-med-idraet-men-falder-fra-igen/
Selvvalgte figurer fra følgende rapporter om idrætsdeltagelse:
https://www.idan.dk/media/myiiev5i/aendringer-i-danskernes-idraetsvaner-over-tid.pdf
+
https://www.idan.dk/media/brgf4e44/baggrundsrapport-final.pdf
Ernst, Anders Ejbye et al. (2024): Det er kun blevet værre siden 80'erne: Fattige danskere dør flere år før deres rigere nabo.
DR.dk
.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-er-kun-blevet-vaerre-siden-80erne-fattige-danskere-doer-flere-aar-foer-deres
Prakash, Thomas og Mille Vejen Vig Fich (2024). Eksperter advarer: Wegovy-trenden fører os tilbage til usunde skønhedsidealer.
Dr.dk
.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-advarer-wegovy-trenden-foerer-os-tilbage-til-usunde-skoenhedsidealer
Indhold
Kernestof:
Lektie: Læs s. 1331-1334 i Yubio (afsnit 33.1 og 33.2 om hiphoppens historie samt hiphop og breakdance). Skriv nøgleord ned ift. spørgsmålet "Hvad kendetegner hiphop?" (her tænkes der både som genre, kultur, historisk og livsstil)
Introduktion til freezes. I dag skal vi bl.a. danse i soul train, som er en fællesskabsorienteret måde at danse på, som var meget brugt da hiphop stadig var i sin spæde fase. Se lidt af følgende videoer af nogle oprindelige soul trains med electric b
33 E1
33 E2
Lektie: Brug 10-15 minutter til at tænke over følgende spørgsmål og tag noter, så du kan diskutere dine tanker i morgen:
Læs s. 13-15 i Yubio om Sundhedens Ansigter.Diskutér WHO's definition af sundhed i gruppen.Hvad indebærer definitionen?I hvor høj grad mener I, at det er den sundhedsdefinition, der dominerer det danske samfund lige nu? Kom med argumenter for og imod
sundhedsperspektiver rød idræt c bog.pdf
Hej 3x! I skal arbejde selv i dag, da jeg skal til Bjerringbro med nogle elever til samf-konkurrence. I skal arbejde med nedenstående dokument og I skal aflevere det under opgaver for fraværsregistrering. I må arbejde op til 4 personer sammen. Husk b
Ikke lektie:
Lektie: s. 16-22 i Yubio (KRAM) - i forlængelse af LU - hvordan påvirker (andre dele af) vores livsstil vores sundhed?
Lektie: I skal repetere BESS ved at genlæse denne pdf: Labans bevægelsesteori.pdf
Hiphop showcase.docx
Marie, husk det er hiphop ;-)
OBS EKSAMENSRELEVANT: Jeg overvejer lidt, om vi skal danne jeres eksamensgrupper allerede nu, så I kan arbejde i dem, når I skal lave jeres egen koreografi. Kravene fra læreplanen er, at man er 3, 4 eller 5 i hver gruppe, så vi skal have det til at g
Lektie: Medbring 2 bevægelser til dit gruppearbejde
Lektie: Læs nedenstående artikel og notér dig, hvilke tendenser/mønstre/sammenhænge artiklen peger på mht. børn og unge med dårlig trivsel og idræt.
Lektie: Færdiggør fremlæggelsen (idrætsdeltagelse)
Husk der er koldt i skatehallen, så tag jakken med over, så I kan tage den på, når I ikke danser. Vi mødes i sal C og går derefter i skatehallen.
Lektie: Læs s. 716-723 i Yubio. I må nøjes med at skimme afsnit 17.2.1 om håndbold generelt (719-721) (har man ingen kendskab, kan det dog være en god idé at læse dette grundigere også), men se dog figur 17.5 på s. 720. Resten skal nærlæses som norma
Ikke lektie: Eksperter advarer: Wegovy-trenden fører os tilbage til usunde skønhedsidealer
Ingen lektier :)
Lektie: Læs om idræt/sport og politik på s. 395-399 i Yubio
Lektie: Læs dette og se videoen
Hvad er kontra og hvorfor/hvornår er det godt i håndbold?
Hej 3x
OL - Idræt B idrætsteori s. 37-54.pdf
Ikke lektie: Arbejdssporgsmal-til-podcasten-Berlin-1936-Forforelsens-triumf.pdf
Lektie: Hør de første 14 minutter af podcasten "OL i Berlin 1936 – Forførelsens triumf" (OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf - kan også findes andre steder!). Følgende lyttespørgsmål skal diskuteres i starten af timen:
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
3.6. Five-a-side håndbold, sport og politik
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske
og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre praktiske lektioner har primært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Vi afslutter forløbet med en lektions strandhåndbold, som på nogle måder ligner five-a-side og på andre adskiller sig fuldstændigt.
Faglige mål:
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op
- Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil (presspil og krydsspil)
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
Sideløbende hermed har vi haft et teoretisk forløb om sport og politik med særlig fokus på OL - dog ikke udelukkende med fokus på OL, da eleverne til slut har valgt selvvalgte cases at dykke ned i.
Indhold:
Eleverne skal kunne:
- Diskutere definitioner af sport, idræt og motion
- Diskutere fordele og ulemper ved at holde sport og politik adskilt
- Diskutere idrættens rolle som mål vs. middel til noget andet
- Redegøre for tendenserne i tre historiske perioder af OL's historie i forhold til hvordan sport og politik bliver blandet sammen samt Coubertins rolle i opstarten af de moderne OL og Olympismen som begreb.
- Redegøre for Hitlers OL i 1936
- Redegøre for selvvalgt sag
- Diskutere mediernes og økonomiens rolle i at sport og politik blandes sammen i nyere tid.
Kernestof:
Yubio C+B (2022) s. 395-399 + 716-723
Franch, Jesper et al. (2009): Idræt B teori. "De Moderne Olympiske Lege" s. 37-54 (udleveret på pdf)
Supplerende stof:
Podcast fra Mediano Sport og Perspektiv (2020): OL i Berlin 1936 – Forførelsens triumf
https://open.spotify.com/episode/1heg4cmOMTo6ptgcc3hBas
Uddrag fra: OL ( 1 ) - Legene i politisk og historisk perspektiv (2004), TV2.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Berlin%201936&orderby=title&SearchID=97faff9e-fefa-4d36-99da-55272b947063&index=6
fra 22:52
Historisk kilde: "Hitler om krop og ånd":
https://idraetshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/03/kap-4_kilde-1.pdf
Selvfundet materiale om selvvalgt sag.
Øvecase: Marathon
Indhold
Kernestof:
Lektie:
DET I SKAL:
Ingen lektier
Case (vi arbejder med den på timen, de nysgerrige kan jo kigge på den på forhånd): Marathon øvecase.docx
Lektier: Læs følgende dokument om væske- og kulhydratindtagelse. Det skal bruges til casearbejdet. Sørg for at have "B for bedre idræt" med til timen.
Vi afslutter forløbet med strandhåndbold, så tag tøj med efter vejret. Evt. nogle ekstra sokker også, som I kan have på i sandet, hvis det er for koldt med bare tæer. Se følgende video som lektie:
Vi mødes i springcentret og skal først kort snakke om, hvilke praktiske forløb, der skal opgives til eksamen. Derefter er der fri leg, MEN KUN EFTER EVNE. Hjælp hinanden med at modtage på en god måde. I skal overveje følgende:
Der er et lille hængeparti i forhold til motivation, som jeg ikke synes, I har haft helt nok om. Derfor får I en opgave om motivation i dag, mens I venter på casegennemgang/når I har være til "prøveeksamen". Læs derfor s. 144-147 i B for bedre idræt
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#13
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669620709", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669620709", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669620709" }