Holdet 2022 KI/axyz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Kinesisk A
Lærer(e) Theodor Willibald Harbsmeier
Hold 2022 KI/axyz (1axyz KI, 2axyz KI, 3axyz KI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Kina og det kinesiske sprog.
Titel 2 Kunst / Repetition: At præsentere sig
Titel 3 Kvinder i Kina/ At finde rundt
Titel 4 Xi og Mao/ På indkøb i Kina
Titel 5 Fester og højtider i Kina
Titel 6 Tema: Hobby og fritid med fokus på weiqi/go
Titel 7 Telefoni, e-mail og sms/chat på kinesisk
Titel 8 Uddannelse
Titel 9 Repetition med fokus på mundtlighed
Titel 10 Kærlighed og familie
Titel 11 Rejse
Titel 12 Det gamle Kina i det nye Kina
Titel 13 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Kina og det kinesiske sprog.

Elektroniske hjælpemidler: Pleco, Wenlin og Thai-Han (https://apps.apple.com/mm/app/thai-han/id1505998113)

EMNER

Sprog:
- Generel introduktion til basal kinesisk grammatik. Fokus på hvad der adskiller kinesisk fra vestlige sprog.
- Særligt fokus på hvad man kan sige når man møder andre, dvs. f. eks. at lære hvordan man hilser, præsenterer sig på kinesisk (dvs. navn, nationalitet familie, arbejde, alder), på  hvordan man stiller spørgsmål på kinesisk og på hvordan man orienterer sig på kinesisk, dvs. hvordan man angiver sted og retning og hvordan man spørger om vejen.

Det moderne Kina:
- Se "Kulturelle noter" i de første 7 kapitler af lærebogen,  f. eks. om høflighed, navne og familiepolitik.
- Et par eksempler på sange fra det tyvende århundrede。

Kejsertidens Kina:
- Generelt overblik over Kinas historie gennem tiderne. Særligt fokus på den første kejser.

Weiqi/Go
- Det mere end 2500 år gamle brætspils rolle i kinesisk kultur. Konfutzes syn på spillet. Spillet i kinesisk maleri. Spillet som en del af et dannelsesideal (琴棋书画 qín qí shǔ huà: "guitar", go, kalligrafi og maleri). Spillet som hobby i dagens Kina. Go-terminologi.

MATERIALER

Lærebogstekst:
- Kap. 1-6 i Kinesisk 1 (Systime, 2006-2012)

Sekundærliteratur (se også de kulturelle noter i lærebogen ovenfor):
Om Kinas historie:
- Handouts med oversigt over Kinas historie

Sange:

- Tianmimi (甜蜜蜜):
https://www.youtube.com/watch?v=D8GOOWNcw8U
- Yueliang daibiao wode xin (月亮代表我的心)
https://www.youtube.com/watch?v=hj4bnnek9MU
- Nytårssang: 新年好xīnnián hǎo: https://www.youtube.com/watch?v=gM_QSDCjHKY
- Julesang: Jingle Bells på kinesisk

Film:
- "The First Emperor: The Man Who Made China" (co-production of Discovery Channel and Lion Television, 2006):
https://www.youtube.com/watch?v=Yb1CcvqJ0gc
- 棋魂 qíhūn, "Go-ånden", 3 første episoder: https://www.iq.com/play/hikaru-no-go-episode-1-slxk4ry5to?lang=en_us

Kinesisksproget 15 sider
Ikke kinesisksproget 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kunst / Repetition: At præsentere sig

KULTURELT TEMA: Kinesisk traditionel kunst:

Vi beskæftiger os især med billedkunst og kalligrafi i kejsertidens Kina.

Materiale:

- "Chinese Art and Painting" (BBC, Kevin-John MacIntyre)
https://www.youtube.com/watch?v=VEfI4-lZLcc

SPROGLIGT TEMA: At præsentere sig (repetition fra 1.g)

- I introduktionsforløbet i 1.g lærte vi blandt andet hvordan man præsenterer sig ved at sige sit navn, beskrive sin familie, sige hvor man kommer fra og hvor gammel man er. Det repeterer vi i dette forløb sammen med den vigtigste grammatik og udvalgte gloser (se gloselisten "Gloser som alle skal kunne til eksamen".

Materiale på kinesisk:

- Lærebøger: Repetition af lektion 1-6  i "Kinesisk 1 - Kinesisk for begyndere" (Systime, 2006-2012) ved brug af øvelser til lektionerne  fra "Kinesisk 1 - Øvelser"

OMFANG

Kinesisksproget: 1 sider
Ikke kinesisksproget: 10 sider






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kvinder i Kina/ At finde rundt

KULTURELT TEMA: Kvinder i Kina

Vi undersøger kvinders liv og status i kejsertidens Kina og det moderne Kina. I den sammenhæng hører vi bl. a. om en kinesisk kejserinde, om skiftende tøjmoder og om indsnørede fødder.

Sekundærliteratur:
- Kvinder i dagens Kina:
https://kvinfo.dk/stor-forskel-paa-kvindeliv-i-kina/
- Indsnørede fødder:
https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kunne-ikke-gaai-et-halvt-aar https://www.berlingske.dk/kultur/skoenhedens-smerte
- Kvindetøj gennem tiderne:
https://m.chinadaily.com.cn/en/2015-01/14/content_19306511.htm
- Skønhedsidealer: Tangpiger: https://www.chinadaily.com.cn/culture/2014-07/25/content_17916764_4.htm https://www.flickr.com/photos/86682180@N00/6554053865/ https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Chinese_dance#/media/File:Danseuses_Chine_Guimet_291002.jpg

Film:  
- "The Empress Who Ruled the World" (Timeline):
https://www.youtube.com/watch?v=aeZ7esmQcm4 (Om kejserinden Wu Zetian)


SPROGLIGT TEMA: At finde rundt

Vi lærer hvordan hvordan man siger hvor man/ting er og hvordan man beskriver bevægelse, altså hvordan man finder rundt og orienterer sig. Vi træner i den sammenhæng billedbeskrivelse.

Materiale:
- Lærebogen "Kinesisk 1- kinesisk sprog for begyndere": Lektion 7 (Spørge om vej), 8 (Trafik) og 9 (Tage Taxi)

SKRIFTLIGHED

5 elevtimer

OMFANG

Kinesisksproget:8 sider
Ikke-kinesisksproget: 5 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Xi og Mao/ På indkøb i Kina

KULTURELT TEMA: Mao og Xi

Vi sammenligner det kommunstiske Kinas grundlægger, Mao Zedong, og Kinas præsident i dag, Xi Jinping.

Materiale:

Sange:
- "Guoge" (国歌)
- "Dongfang hong" (东方红): https://en.wikipedia.org/wiki/The_East_Is_Red_(song)
- "Dongfang you hong" (东方又红): https://www.youtube.com/watch?v=N_3fy8_0EM0
- "Wo zenme chenghu ni" (我怎么称呼你): https://www.youtube.com/watch?v=ByMTB6n6HVU

Film:
- De første 22 minutter og 22 sekunder af filmen "Dongfang hong" (东方红): https://www.youtube.com/watch?v=LQaK3tL6qIE.
- Xi Jinpings nytårstale: https://www.youtube.com/watch?v=1ycys3kyt4A
- Film om kulturrevolutionen: "Morning sun" (Carma Hinton, 2003)

Sekundærliteratur:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_East_Is_Red_(song)

Materialer lavet af eleverne som skriftlig aflevering:
- 21/05-2019: Sammenligning af Mao Zedong og Xi Jinping


"Kinesisk 1", Kap. 10 "På indkøb"

SPROGLIGT TEMA: Indkøb

Fokus:

- At gå på indkøb
- Tøj
- Farver

Grammatik: Fordobling af verber, bestemmelse af et substantiv II, oversigt over måleord.

Lærebogen "Kinesisk 1":

Kap. 11 "På markedet"

SKRIFTLIGHED

5 elevtimer

OMFANG

Kinesisksproget: 5
Ikke kinesisksproget: 6




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fester og højtider i Kina

EMNER

Jul, fødselsdag, kinesisk nytår og bryllup.

Tekstmateriale:

Højtidskompendium: s. 1-17
"Kinesisk 1", Kap. 12 "Holde fødselsdag"
Tema: At forberede og holde fødselsdagsfest. At snakke om hvor gammel man er, hvornår man har fødselsdag og hvilket tegn i den kinesiske dyrekreds man tilhører
Grammatik: Dato, tidsudtryk, afsluttet handling (le), shi ... de konstruktionen, lighed og ulighed

Supplerende materiale:

Om fødselsdag: Se Kulturelle noter til "Kinesisk 1", Kap. 12, s. 193-195
Om jul: https://www.kina-portal.dk/kultur/folkekultur/juleaften.php
Om nytår: https://www.kina-portal.dk/kultur/folkekultur/nytaar/nytaar-ind.php
Film om bryllup: The Wedding Banquet af Ang Lee:
Med engelske undertekster: https://www.youtube.com/watch?v=ExyOn7Rz2Qk
Med kinesiske undertekster: https://www.youtube.com/watch?v=Pb9Yc8W_kCs

SKRIFTLIGHED

5 elevtimer

OMFANG

Kinesisksproget: 5
Ikke kinnesisksproget: 1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema: Hobby og fritid med fokus på weiqi/go

Weiqi/Go
- Det mere end 2500 år gamle brætspils rolle i kinesisk kultur. Konfutzes syn på spillet. Spillet i kinesisk maleri. Spillet som en del af et dannelsesideal (琴棋书画 qín qí shǔ huà: "guitar", go, kalligrafi og maleri). Spillet som hobby i dagens Kina. Go-terminologi.

Materiale:

Tekst, video og øvelse: https://openbooks.lib.msu.edu/chs101/chapter/lesson-5a-what-do-you-do-on-weekends/

Film: 棋魂 qíhún, Episode 1: https://www.iq.com/play/slxk4ry5to?frmrp=drama&frmb=R%3A19518724512&frmrs=1
Text: Udvalgte undertekster til filmen.
Gloser: Udvalgte ord for diverse hobbyer

OMFANG

Kinesisksproget: 3

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Telefoni, e-mail og sms/chat på kinesisk

Vi har i dette forløb fokus på hvordan man telefonerer, skriver e-mails og sms'er på kinesisk. Vi snakker også lidt om slang.

Materiale:

"Kinesisk 1", Kap. 13 "Telefonere"

Tema: At ringe til fremmede og til venner. At ringe forkert. At lægge besked.
Grammatik: Pivotal konstruktionen, komplementer med si, understregning (bu shi ... ma?, adverbiet jiu, adverbiet zhen, verbet shi), konjunktionsparret suiran ... keshi ...

Handout med eksempler på sms'er og en kinesisk e-mail
Handout med med kinesisk slang.
Video om slang 1: https://www.youtube.com/watch?v=j9IyuwaukNY
Video om slang 2: https://www.youtube.com/watch?v=FDE3Ps4Wyio

SKRIFTLIGHED

5 elevtimer

OMFANG

Kinesisksproget: 5
Ikke-kinesisksproget: 2 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Uddannelse

EMNER

Kultur:
- Forskelle på uddannelse i Kina og Danmark.

Sprog:
- Se grammatikstof i kompendiet

MATERIALER

Tekst, grammatik og kulturstof:
- Kompendiet "Uddannelse/Jiaoyu教育" lavet af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium

Film:

- Film hvor handlingen foregår på en skole: Young Style 青春派中英双字: https://www.youtube.com/watch?v=oMUxdwumGd0
-  "9z mod Kina- Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=-5-ejIlkdJw

Diverse:
- Om partiklerne 的 de,  地 de og  得 de: https://www.italki.com/article/834/The-Difference-Between-The-Three-%27De%27s:-的,-地,-And-得
- Oversigt over vigtig grammatik: THE WRITTEN EXAM GRAMMAR FIP.docx

EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Uddannelseskompendiet: Side 16

OMFANG

Kinesisksproget: 2 sider
Ikke-kinesisksproget: 4 sider

SKRIFTLIGHED

3 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Repetition med fokus på mundtlighed

I dette forløb repeterer og supplerer vi ordforråd og grammatik. Der er særligt fokus på mundtlighed og på hvad der er nyttigt på Kinaturen senere i semesteret og til den mundtlige eksamen. Vi træner især:

- at øve sig i at præsentere sig og fortælle kort hvem man er som forberedelse til vores tur til Kina (f. eks. navn, alder, familie, hvor man kommer fra/bor, arbejde, hobbyer)
- at købe ind som forberedelse til vores tur til Kina.
- at beskrive billeder som forberedelse til mundtlig eksamen (Vi øver os både på billeder og gennem spadserture)
- at referere og stille spørgsmål til tekster som forberedelse til mundtlig eksamen (vi øver os især på eksamensegnede tekster fra tidligere forløb).

Vi repeterer med fokus på følgende materiale:

- Gloselister
- Grammatiske oversigter
- Eksamensegnede tekster fra 2.g, dvs. fra uddannelsesforløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kærlighed og familie

EMNER

Kultur:
- Kærlighed og familieliv i Kina overfor i vesten.
- Homoseksualitet i Kina

Sprog:
- Gloser egnet til at tale om kærlighed og familie, se kompendium og s. 59 i Lærebogen "Kinesisk 1"
- Grammatik: Se grammatiske oversigter i kompendiet "Zhongguo aiqing"
- SMS-genren

MATERIALE

Tekster, grammatik og kulturstof:

- Kompendiet " Kærlighed i Kina/ Zhongguo aiqing 中国爱情" laved af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium

Film:
- Zhang Yimou (张艺谋): "Under den røde lygte" (dà hóngdēnglóng gāogāo guà 大红灯笼高高挂)

Sange (som vi har kikket på i tidligere forløb, men som også passer her):
- Tianmimi (甜蜜蜜) (repetition fra tidligere forløb)
https://www.youtube.com/watch?v=D8GOOWNcw8U
- Yueliang daibiao wode xin (月亮代表我的心) (repetition fra tidligere forløb)
https://www.youtube.com/watch?v=hj4bnnek9MU

Dokumentarfilm:
- Dokumentar om, homoseksualitet gennem tiderne: https://www.youtube.com/watch?v=MDQsRUy7Fao
- Dokumentar om homoseksualitet i dag: https://www.youtube.com/watch?v=y6BnkNWw0Pg
- Artikel om sex-politik i Kina: https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-opfordrer-unge-til-spille-badminton-i-stedet-have-sex

Personlige erfaringer fra studieturen.

EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Kærlighedskompendiet: Side 3- 7


OMFANG

Kinesisksproget: 4 sider
Ikke-kinesisksproget: 4 sider

SKRIFTLIGHED

6 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Rejse

EMNER

Formålet med forløbet var at lære at tale på kinesisk om forskellige måder at rejse, både geografisk (f. eks. i Kina eller andre steder) og i overført forstand (i forbindelse med filmen, se nedenfor under materialer). Stikord for temaer vi har talt om i forbindelse med rejser: Natur 自然 zìrán, mennesker 人 rén, kultur 文化 wénhuà, historie 历史lìshǐ,  mad 食物shíwu  osv.

MATERIALER

Tekster , grammatik og kulturstof:
- Kompendiet "旅游 lǚyóu" lavet af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium
- Gloseliste med mad-gloser.
- Sekundærliteratur om mad https://denstoredanske.lex.dk/det_kinesiske_køkken
Film:
- Filmklip om mad: https://www.youtube.com/watch?v=oHCBgAcfVKE


Personlige erfaringer med pennevenner fra Thisted Gymnasiums venskabsskole Nanjing foreign language school, Xianlin Campus samt fra studietur til Shanghai og Nanjing.

UNDERTEMA: MAD

Vi har talt om forskellen mellem vestlig og kinesisk mad, på den ene side, og kikket på nogle iøjnefaldende forskelle mellem kinesisk mad i forskellige dele af Kina (øst, vest, nord og syd). Vi har spist kinesisk sammen og trænet vores mundtlige kinesisk i forbindelse med bespisningen.

MATERIALE

Gloseliste med oversigt over gloser relateret til mad.

Handout med billeder relateret til mad.

Sekundærliteratur
- https://denstoredanske.lex.dk/det_kinesiske_køkken
- Andre kilder fundet med Google

Filmklip
- https://www.youtube.com/watch?v=oHCBgAcfVKE


EKSAMENSEGNEDE TEKSTER FRA FORLØBET: Rejsekompendiet: Side 14 og s. 20


OMFANG

Kinesisksproget: 5 sider
Ikke-kinesisksproget: 6 sider

SKRIFTLIGHED

5 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Det gamle Kina i det nye Kina



EMNE

Teksterne i dette emne var relateret til ritualer og ordsprog  med rødder i det gamle Kinas myter og og filosofi. I den forbindelse forsøgte vi at danne os at billlede af hvilken rolle traditioner (传统 chuántǒng) har spillet og stadigvæk spiller i Kina. Indenfor filosofi havde vi et særligt fokus på Konfutzianismen.

MATERIALE

Vi læste på kinesisk om baggrundshistorierne til nogle ordsprog (井底之蛙 jǐngdǐ zhi wā, 调虎离山 diào hǔ lí shān, 画蛇添足 huà shé tiān zú, 画龙点睛 huà lóng diǎn jīng og mindede os om andre ordsprog vi tidligere havde mødt (入乡随俗 rù xiāng suí sú, 对牛弹琴 duì niú tán qín).  Desuden så vi en tegnefilm om dragebådsfesten ( 端午节 duānwǔjié) og læste underteksterne til den på kinesisk.  Vi læste på dansk om kinesisk filosofi.

Originaltekster:

尹斌庸: 成语,100 Common Chinese Idioms and Set Phrases, Sinolingua 1999, s. 19-20, 39-40 41-42, 47-48

Undertekster til filmen 端午节 duānwǔjié de gùshi: https://www.youtube.com/watch?v=HkN9uEPmb3Y

Repetition tekster fra forløb om højtider som også er relevant i forhold til dette forløb:

Nytårssang (新年好-sangen): https://www.youtube.com/watch?v=gM_QSDCjHKY
Undertekster til tegnefilmen om 年兽niánshòu: https://www.youtube.com/watch?v=rb_P9W6VjEU

Sekundærlitteratur
- David Favrholdt: Kinesisk Filosofi, Gyldendahl: s. 16-40

EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Duanwujie-teksten og Nianshou-teksten


OMFANG

Kinesisksproget: 4 sider
Ikke-kinesisksproget: 24 sider

SKRIFTLIGHED

10 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Repetitionsforløb

Vi repeterer alle tekster som kan komme i betragtning som eksamenstekster. Vi træner gloserne fra vores gloselister. Vi træner den mundtlige og skriftlige eksamensform.

TEMAER DER ER EGNET TIL SIDSTE DEL AF MUNDTLIG EKSAMEN PÅ DANSK

- Samfund: Kvinder i Kina
- Politik: Mao og Xi Jinping
- Det gamle Kina i det nye Kina: Filosofi og traditioner
- Mad i Kina
- Kunst i Kina
- Uddannelse/Skolegang
- Kærlighed


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer