Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 KI/axyz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Kinesisk A
Lærer(e)
Theodor Willibald Harbsmeier
Hold
2022 KI/axyz (
1axyz KI
,
2axyz KI
,
3axyz KI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til Kina og det kinesiske sprog.
Titel 2
Kunst / Repetition: At præsentere sig
Titel 3
Kvinder i Kina/ At finde rundt
Titel 4
Xi og Mao/ På indkøb i Kina
Titel 5
Fester og højtider i Kina
Titel 6
Tema: Hobby og fritid med fokus på weiqi/go
Titel 7
Telefoni, e-mail og sms/chat på kinesisk
Titel 8
Uddannelse
Titel 9
Repetition med fokus på mundtlighed
Titel 10
Kærlighed og familie
Titel 11
Rejse
Titel 12
Det gamle Kina i det nye Kina
Titel 13
Repetitionsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til Kina og det kinesiske sprog.
Elektroniske hjælpemidler: Pleco, Wenlin og Thai-Han (https://apps.apple.com/mm/app/thai-han/id1505998113)
EMNER
Sprog:
- Generel introduktion til basal kinesisk grammatik. Fokus på hvad der adskiller kinesisk fra vestlige sprog.
- Særligt fokus på hvad man kan sige når man møder andre, dvs. f. eks. at lære hvordan man hilser, præsenterer sig på kinesisk (dvs. navn, nationalitet familie, arbejde, alder), på hvordan man stiller spørgsmål på kinesisk og på hvordan man orienterer sig på kinesisk, dvs. hvordan man angiver sted og retning og hvordan man spørger om vejen.
Det moderne Kina:
- Se "Kulturelle noter" i de første 7 kapitler af lærebogen, f. eks. om høflighed, navne og familiepolitik.
- Et par eksempler på sange fra det tyvende århundrede。
Kejsertidens Kina:
- Generelt overblik over Kinas historie gennem tiderne. Særligt fokus på den første kejser.
Weiqi/Go
- Det mere end 2500 år gamle brætspils rolle i kinesisk kultur. Konfutzes syn på spillet. Spillet i kinesisk maleri. Spillet som en del af et dannelsesideal (琴棋书画 qín qí shǔ huà: "guitar", go, kalligrafi og maleri). Spillet som hobby i dagens Kina. Go-terminologi.
MATERIALER
Lærebogstekst:
- Kap. 1-6 i Kinesisk 1 (Systime, 2006-2012)
Sekundærliteratur (se også de kulturelle noter i lærebogen ovenfor):
Om Kinas historie:
- Handouts med oversigt over Kinas historie
Sange:
- Tianmimi (甜蜜蜜):
https://www.youtube.com/watch?v=D8GOOWNcw8U
- Yueliang daibiao wode xin (月亮代表我的心)
https://www.youtube.com/watch?v=hj4bnnek9MU
- Nytårssang: 新年好xīnnián hǎo:
https://www.youtube.com/watch?v=gM_QSDCjHKY
- Julesang: Jingle Bells på kinesisk
Film:
- "The First Emperor: The Man Who Made China" (co-production of Discovery Channel and Lion Television, 2006):
https://www.youtube.com/watch?v=Yb1CcvqJ0gc
- 棋魂 qíhūn, "Go-ånden", 3 første episoder:
https://www.iq.com/play/hikaru-no-go-episode-1-slxk4ry5to?lang=en_us
Kinesisksproget 15 sider
Ikke kinesisksproget 15 sider
Indhold
Kernestof:
Lær de personlige pronominer på side 27 udenad. Find desuden ud af hvordan man siger hvad man hedder på kinesisk. Vi får besøg i timen... ;-)
Tianmimi.docx
Læs om navne på side 31-32 i lærebogen "Kinesisk 1"
Sprogdag 1g 2022-23.pdf
Check jeres lærerbog og noter og sørg for at I kan sige følgende på kinesisk: "God dag", "Farvel", "Jeg hedder ...", "Mit efternavn er ...", "Jeg elsker dig", "Du elsker mig". Prøv også at lære udenad hvordan man siger "Lad mig introducere mig selv k
Brug et kvartér på at lære så mange gloser udenad som du kan fra vedlagte gloseliste. Prioriter at lære dem fra dansk til kinesisk. Vent med at lære tegn. ;-) Gloseliste 1.docx
Træn gloserne fra gloselisten som I har fået. Vælg desuden (mindst) fire jule-gloser fra side 3 på vedlagte gloseliste som du gerne vil kunne udenad.
Lær nogle tegn fra gloselistenGloseliste 1.docx og forbered jeg på at skrive dem udenad på tavlen i morgen når vi får gæster. ;-)
KINAS HISTORIE I KORTE TRÆK.docx
Gloseliste 2.docx
Brug 15 minutter på at træne gloserne på gloselisten: Både fra kinesisk til dansk og fra dansk til kinesisk.
www.duolingo.com/classroom/mukkqb
Vi laver en lille gloseprøve! Gloselisten udvides meget snart, så få dem lært. Det er chancen til at at føle at man er på ret kurs! :-)
Brug et kvarter på at trne gloserne på vedlagte gloseliste. Sørg især for at I får et afslappet forhold til tallene. Prøv gerne også at lave tal der er højere end 20. Gloseliste 2.docx
Lær de nye grønne gloser fra vedlagte gloseliste. I skal træne hinanden i timen, så mon ikke I gerne vil imponere hinanden ved allerede at have fået det meste på plads? ;-)Gloseliste 3.docx
Træn de grønne gloser fra sidste gloseliste - og talord! Gloseliste 3.docx
Brug 15 minutter på at træne gloser fra gloselisten.
Gloseliste 4.docx
Træn dyrenavn og farver så de er helt på plads.
Repetér gloser for dyr og farver så de sidder helt i skabet. Check også op på de ord og fraser man kan sige i timen (Hvordan siger man "tak", "Jeg ved det", "Undskyld jeg kom for sent" osv.). De skal også sidde i skabet så vi kan begynde at lege. :-)
Brug 15 minutter på at træne duolingo.
Træn de gule gloser og sætninger fra vedlagte gloseliste. Check også at I har styr på de grønne. Brug 15 minutter.Gloseliste 6 .docx
Træn duolingo i 15 minutter.
Lær så mange af "tidsordene" i kassen på side 97 udenad som I kan nå på 15 minutter. Vi laver en lille prøve i timen og evaluerer.
Brug min. et kvarter på at gå i gang med jeres skriftlige aflevering, så I evt. kan stille spørgsmål til det i timen.
Træn gloser fra gloselisten. Husk de skal alle sammen sidde i skabet før sommerferien. Der afholdes en prøve før karaktergivning.
Træn gloser fra gloselisten. De skal alle sidde i skabet før sommerferien! Gloseliste 6 .docx
Træn gloser fra gloselisten. Alle gloser skal sidde til sidste time hvor vi laver en prøve.
GLOSEPRØVE! Den kommer til at betyde noget for årskarakteren, så gør en ekstra indsats. Og så giver det bare en god fornemmelse i maven at gå ind i ferien med følelsen af at man kan noget. :-)
Omfang
Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Kunst / Repetition: At præsentere sig
KULTURELT TEMA: Kinesisk traditionel kunst:
Vi beskæftiger os især med billedkunst og kalligrafi i kejsertidens Kina.
Materiale:
- "Chinese Art and Painting" (BBC, Kevin-John MacIntyre)
https://www.youtube.com/watch?v=VEfI4-lZLcc
SPROGLIGT TEMA: At præsentere sig (repetition fra 1.g)
- I introduktionsforløbet i 1.g lærte vi blandt andet hvordan man præsenterer sig ved at sige sit navn, beskrive sin familie, sige hvor man kommer fra og hvor gammel man er. Det repeterer vi i dette forløb sammen med den vigtigste grammatik og udvalgte gloser (se gloselisten "Gloser som alle skal kunne til eksamen".
Materiale på kinesisk:
- Lærebøger: Repetition af lektion 1-6 i "Kinesisk 1 - Kinesisk for begyndere" (Systime, 2006-2012) ved brug af øvelser til lektionerne fra "Kinesisk 1 - Øvelser"
OMFANG
Kinesisksproget: 1 sider
Ikke kinesisksproget: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Tag lærebogen "Kinesisk 1" med.
Sørg for at I kan svare hurtigt på spørgsmålet "Kan du et ordsprog på kinesisk" og opfordringen "Sig noget på kinesisk", så I ikke bliver ydmyget på tankstationen, hos bedstefar eller på daten. Gå desuden igang med at lappe huller i gloselisten. Sørg
Gloseliste 7 .docx
Arbejd videre på at repeter de gloser vi arbejde med i sidst time. Og bliv ved med at lappe huller i gloselisten så du er klar til en gloseprøve i en nær fremtid. Sørg især for at i er skarpe i forhold til de mundtlige øvelser vi lavede i sidst time.
Kik på vedlagte gloseliste som vi skal bruge til at finde rundt på Thisted på kinesisk. Lær først de ord udenad som I synes er særligt nyttige til at dirigere hinanden ned til toilettet. Jo flere ord I når at lære på 20 minutter, desto bedre! :-)
Træn videre på vedlagte gloseliste og sørg for at I bliver gode til at dirigere hinanden rundt på TG.Thisted rundt på kinesisk.docx
Træn især gloserne på gloselisten "Thisted rundt". Vi tager igen en tur rundt på gymnasiet hvis der er godt vejr.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kvinder i Kina/ At finde rundt
KULTURELT TEMA: Kvinder i Kina
Vi undersøger kvinders liv og status i kejsertidens Kina og det moderne Kina. I den sammenhæng hører vi bl. a. om en kinesisk kejserinde, om skiftende tøjmoder og om indsnørede fødder.
Sekundærliteratur:
- Kvinder i dagens Kina:
https://kvinfo.dk/stor-forskel-paa-kvindeliv-i-kina/
- Indsnørede fødder:
https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kunne-ikke-gaai-et-halvt-aar
https://www.berlingske.dk/kultur/skoenhedens-smerte
- Kvindetøj gennem tiderne:
https://m.chinadaily.com
.cn/en/2015-01/14/content_19306511.htm
- Skønhedsidealer: Tangpiger:
https://www.chinadaily.com
.cn/culture/2014-07/25/content_17916764_4.htm
https://www.flickr.com/photos/86682180
@N00/6554053865/
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Chinese_dance#/media/File:Danseuses_Chine_Guimet_291002.jpg
Film:
- "The Empress Who Ruled the World" (Timeline):
https://www.youtube.com/watch?v=aeZ7esmQcm4
(Om kejserinden Wu Zetian)
SPROGLIGT TEMA: At finde rundt
Vi lærer hvordan hvordan man siger hvor man/ting er og hvordan man beskriver bevægelse, altså hvordan man finder rundt og orienterer sig. Vi træner i den sammenhæng billedbeskrivelse.
Materiale:
- Lærebogen "Kinesisk 1- kinesisk sprog for begyndere": Lektion 7 (Spørge om vej), 8 (Trafik) og 9 (Tage Taxi)
SKRIFTLIGHED
5 elevtimer
OMFANG
Kinesisksproget:8 sider
Ikke-kinesisksproget: 5 sider
Indhold
Kernestof:
GLOSEPRØVE! I skal kunne alle gloser på gloselisten og dem som også er på gloselisten "Thisted rundt" særligt godt. Jeg læser op på kinesisk og I skriver hvad I hører med pinyin (altså danske bogstaver) og angiver betydningen.
Orientér jer i grammatikken på side 125 til 129 som vi har kikket på i timen så I er klar til at lave de efterfølgende øvelser i timen.
Øv gloser i min. 15 minutter.
Læs grammatikken på side 139-142 i lærebogen.
Gloseliste 9 .docx
Træn de grønne gloser på nyeste (vedhæftede) gloseliste.Gloseliste 9 .docx
Træn de grønne gloser til sidste gloseliste. Sørg også for at I har styr på dialogerne nederst på listen. Dem tester jeg jer i i timen.
Lav så mange af opgaverne på side 144 som du kan nå på 20 minutter.
Gloseliste 10 .docx
Brug et kvarter på at sørge for at hobbyerne på gloselisten sidder i skabet.
Brug en halv time på at lege Duolingo. Jeg har checket at ingen af jer har lavet noget i denne uge, så det bliver nemt at se om I skal have fravær. ;-) Skriv desuden en sammenhængende tekst om kvinder i Kina gennem tiderne. Teksten skal gøre brug af
Brug et kvartér på at lære gloser fra gloselisten. Vi laver snart igen en gloseprøve som bliver afgørende for kommende karaktergivning.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Xi og Mao/ På indkøb i Kina
KULTURELT TEMA: Mao og Xi
Vi sammenligner det kommunstiske Kinas grundlægger, Mao Zedong, og Kinas præsident i dag, Xi Jinping.
Materiale:
Sange:
- "Guoge" (国歌)
- "Dongfang hong" (东方红):
https://en.wikipedia.org/wiki/The_East_Is_Red_
(song)
- "Dongfang you hong" (东方又红):
https://www.youtube.com/watch?v=N_3fy8_0EM0
- "Wo zenme chenghu ni" (我怎么称呼你):
https://www.youtube.com/watch?v=ByMTB6n6HVU
Film:
- De første 22 minutter og 22 sekunder af filmen "Dongfang hong" (东方红):
https://www.youtube.com/watch?v=LQaK3tL6qIE.
- Xi Jinpings nytårstale:
https://www.youtube.com/watch?v=1ycys3kyt4A
- Film om kulturrevolutionen: "Morning sun" (Carma Hinton, 2003)
Sekundærliteratur:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_East_Is_Red_
(song)
Materialer lavet af eleverne som skriftlig aflevering:
- 21/05-2019: Sammenligning af Mao Zedong og Xi Jinping
"Kinesisk 1", Kap. 10 "På indkøb"
SPROGLIGT TEMA: Indkøb
Fokus:
- At gå på indkøb
- Tøj
- Farver
Grammatik: Fordobling af verber, bestemmelse af et substantiv II, oversigt over måleord.
Lærebogen "Kinesisk 1":
Kap. 11 "På markedet"
SKRIFTLIGHED
5 elevtimer
OMFANG
Kinesisksproget: 5
Ikke kinesisksproget: 6
Indhold
Kernestof:
Trænk gloselisterne må s. 156 i lærebogen. Lær så meget udenad som I kan på 10 minutter. I timen skal I demonstrere for hinanden (og mig!) hvad I har nået. Husk der snart er karaktergivning! ;-)
Gentag lektien fra sidst uge: Sørg for at gloserne på side 156 sidder i skabet og at I kan bruge 穿chuān = "have på" til at lave sætninger hvor I siger hvilken farve og størrelse jeres tøj har.
I timen laver vi samme øvelse i sidst time, bare med teksten på side 164. Man må gerne tyvstarte og træne på gloserne til teksten så man kan imponere mig sidste time før karaktergivning. ;-)
Brug 15 minutter på Duolingo.
Kik på vedlagte oversigt og find de ting du mener vi har haft om og de ting du mener vi ikke har haft om endnu. Brug oversigten som en checkliste for hvad du gerne vil have med til den skriftlige aflevering.
Sørg for at I har nået at lave opgaverne på s. 158. Brug mindst 20 minutter på at lave så meget som muligt hvis I ikke nåede så langt i timen. Dem der har lavet opgaverne øver selvfølgelig gloser fra gloselisten.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fester og højtider i Kina
EMNER
Jul, fødselsdag, kinesisk nytår og bryllup.
Tekstmateriale:
Højtidskompendium: s. 1-17
"Kinesisk 1", Kap. 12 "Holde fødselsdag"
Tema: At forberede og holde fødselsdagsfest. At snakke om hvor gammel man er, hvornår man har fødselsdag og hvilket tegn i den kinesiske dyrekreds man tilhører
Grammatik: Dato, tidsudtryk, afsluttet handling (le), shi ... de konstruktionen, lighed og ulighed
Supplerende materiale:
Om fødselsdag: Se Kulturelle noter til "Kinesisk 1", Kap. 12, s. 193-195
Om jul:
https://www.kina-portal.dk/kultur/folkekultur/juleaften.php
Om nytår:
https://www.kina-portal.dk/kultur/folkekultur/nytaar/nytaar-ind.php
Film om bryllup: The Wedding Banquet af Ang Lee:
Med engelske undertekster:
https://www.youtube.com/watch?v=ExyOn7Rz2Qk
Med kinesiske undertekster:
https://www.youtube.com/watch?v=Pb9Yc8W_kCs
SKRIFTLIGHED
5 elevtimer
OMFANG
Kinesisksproget: 5
Ikke kinnesisksproget: 1
Indhold
Kernestof:
Check de grønner gloser fra vedlagte nye gloseliste. Mange af dem har I allerede lært i forbindelse med sidste kapitel, men nogle er nye. Brug et kvartér på at lære så mange som muligt udenad. Check næste morgen mens I børster tænder hvor mange I sta
Points i skriftlighed docx.docx
https://www.youtube.com/watch?v=S_yy9ivLuxo
Vi får besøg af nogle 10. klasses elever. Forbered jer på at lære dem hvordan man tæller på kinesisk, hvordan man siger "jeg elsker dig og hvordan man siger "jeg elsker dig ikke" (altså med bu foran verbet). Tænk desuden over hvad du ellers har lyst
Læs grammatikken til kap. 12 på side 186 til 188 (s. 189 gennemgår vi sammen i timen). I behøver ikke at læse alle eksempler, hvis det ikke er nødvendigt for at forstå det grammatiske indhold.
Brug 15 minutter på at træne gloser fra gloselisten.Træn dem ved at sige hele sætninger hvor I bruger dem.
Spørgeskema - klik her og derefter på start
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema: Hobby og fritid med fokus på weiqi/go
Weiqi/Go
- Det mere end 2500 år gamle brætspils rolle i kinesisk kultur. Konfutzes syn på spillet. Spillet i kinesisk maleri. Spillet som en del af et dannelsesideal (琴棋书画 qín qí shǔ huà: "guitar", go, kalligrafi og maleri). Spillet som hobby i dagens Kina. Go-terminologi.
Materiale:
Tekst, video og øvelse: https://openbooks.lib.msu.edu/chs101/chapter/lesson-5a-what-do-you-do-on-weekends/
Film: 棋魂 qíhún, Episode 1:
https://www.iq.com/play/slxk4ry5to?frmrp=drama&frmb=R%3A19518724512&frmrs=1
Text: Udvalgte undertekster til filmen.
Gloser: Udvalgte ord for diverse hobbyer
OMFANG
Kinesisksproget: 3
Indhold
Kernestof:
Jingle bells med tegn.docx
xinnianhaosang oversat.docx
Brug 20 minutter på at lære gloser fra gloselisten - eller 10 minutter gloser fra gloselisten og 10 minutter duolingo.
Gloseliste 11 .docx
Qihun pensum rødt2.docx
Vi laver Thisted-rundt-på-TG-øvelsen, som vi talte om sidst time. Så check eventuelt gloserne, hvis I har glemt dem.
Træn gloserne fra Thisted rundt.
Øv de tolv/tretten ord som I fik af Bjørg på et stykke papir i sidst time.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Telefoni, e-mail og sms/chat på kinesisk
Vi har i dette forløb fokus på hvordan man telefonerer, skriver e-mails og sms'er på kinesisk. Vi snakker også lidt om slang.
Materiale:
"Kinesisk 1", Kap. 13 "Telefonere"
Tema: At ringe til fremmede og til venner. At ringe forkert. At lægge besked.
Grammatik: Pivotal konstruktionen, komplementer med si, understregning (bu shi ... ma?, adverbiet jiu, adverbiet zhen, verbet shi), konjunktionsparret suiran ... keshi ...
Handout med eksempler på sms'er og en kinesisk e-mail
Handout med med kinesisk slang.
Video om slang 1:
https://www.youtube.com/watch?v=j9IyuwaukNY
Video om slang 2:
https://www.youtube.com/watch?v=FDE3Ps4Wyio
SKRIFTLIGHED
5 elevtimer
OMFANG
Kinesisksproget: 5
Ikke-kinesisksproget: 2 sider
Indhold
Kernestof:
ET KINESISK BREV.docx
Træn gloser i 15 minutter, især de grønne på sidste liste. Evt. kan I også bruge lidt af tide på Duolingo.
4 Billeder2.docx
Kik på de fire billeder fra sidst time og brug 15 minutter på at træne at sige noget om dem.
_________.docx
Træn gloser fra gloselisten i et kvarter! Snart udvides gloselisten, og så er det vigtigt at have styr på det vi allerede skal kunne for at få en følelse af progression! Sørg især for at have styr på de grammatiske ord/de øverste ordgrupper på glosel
Brug mindst 15 minutter på at træne gloser fra gloselisten. I må gerne bruge nogle af minutterne på Duolingo hvis I foretrækker det.
_______.doc
Træn gloser i mindst 15 minutter. Gerne noget af tiden på Duolingo. Men det er vigtigt at I alle snart har nogenlunde styr på dem på gloselisten. Sørg som minimum for at I kan de væsentligste gloser i alle kategorier. Så kan jeg godt tilgive jer hvis
Husk at træne gloser ligesom til de foregående lektier. Tag lærebogen med.
Træn gloser. Sørg for at I alle kan hobbygloserne, også hobbygloser fra brevet, dvs. f. eks. "svømme" og "fiske".
Træn gloser, I ikke kan og som I gerne vil blive hørt i i timen, især gloser som har savnet til billedbeskrivelser. Det kunne være gloser for "foran" og "bagved" eller "over" og "under" Gør det gerne ved at sige sætninger med hver glose, f. eks. hvis
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Uddannelse
EMNER
Kultur:
- Forskelle på uddannelse i Kina og Danmark.
Sprog:
- Se grammatikstof i kompendiet
MATERIALER
Tekst, grammatik og kulturstof:
- Kompendiet "Uddannelse/Jiaoyu教育" lavet af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium
Film:
- Film hvor handlingen foregår på en skole: Young Style 青春派中英双字:
https://www.youtube.com/watch?v=oMUxdwumGd0
- "9z mod Kina- Del 1:
https://www.youtube.com/watch?v=-5-ejIlkdJw
Diverse:
- Om partiklerne 的 de, 地 de og 得 de:
https://www.italki.com/article/834/The-Difference-Between-The-Three-%27De%27s:-
的,-地,-And-得
- Oversigt over vigtig grammatik: THE WRITTEN EXAM GRAMMAR FIP.docx
EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Uddannelseskompendiet: Side 16
OMFANG
Kinesisksproget: 2 sider
Ikke-kinesisksproget: 4 sider
SKRIFTLIGHED
3 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Træn gloser fra gloselisten (. Jeg har lige lært af en anden lærer (Flemming) hvordan man laver elektroniske prøver, så vi prøver prøven i morgen! Så må vi se om den består og om vi kan bruge det til noget! ;-) Den prøve jeg har lavet i morgen har fo
Forbered jer til samme test som sidst time, evt., hvis I synes det hjælper, ved at lave Quizletter til de forskellige kategorier som I kan øve jer på også fremover. Kik især på præpositionerne, gerne også ved at finde dem i lærebogen hvis I synes det
Check om I har fået styr på de grammatiske ord. Og brug også 15 minutter på at træne de grønne gloser på sidste gloseliste I har fået (jeg vedhæfter den også her). Gloseliste 12 .docx
Repetér adjektiverne fra gloselisten. Vi laver en lille prøve i timen med fokus på dem. Vi indkluderer også gloser vi tidligere har repeteret og testet, altså de grammatiske ord, i prøven.
Brug 15 minutter på at træne de grønne gloser fra sidste gloseliste (se gloselisterne under dokumenter på Lectio). Vi laver måske en lille digital test ...
Fin undervisningskompendiet under mappen "skole" på Lectio. Sørg for at lære alle de fag på side 2 udenad som I tænker I gerne vil snakke om til eksamen, når I snakker om hvad I kan lide og ikke lide/mindre godt lide.
Brug et kvartér på at lave gloserne på side 6 i undervisningskompendiet.
Træn gloserne på side 2, 3 og 6 i kærlighedskompendiet. Sørg især for at dem på side 3 sider i skabet, at I kan tre fag I kan lide og tre I ikke kan lide og at I kan de gloser på side 6 som vi har haft på tavlen. Vi laver måske en lille glosetest ...
Forbered jer igen på at tage en runde rundt på skolen hvor I snakker om skole/fag på kinesisk. Jeg kommer med i en af grupperne og hører hvordan det går. ;)
Træn til en gåtur med kinesisk snak hvis der er godt vejr. Jeg kommer med i en ny gruppe denne gang.
Træn gloserne fra sidst gåtur.
Forbered vedlagte talepapir til gåturen. Sørg også for at I stadigvæk kan udspørge hinanden om hvilke fag I kan lide og ikke lide. Hvis vejret holder, laver vi en check på om vi kan holde dampen oppe med kinesisk på en spadsertur sammen. I så fald bl
Træn spadserturgloser. Vi kommer måske ikke ud i denne time, men så nok i næste.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 9
Repetition med fokus på mundtlighed
I dette forløb repeterer og supplerer vi ordforråd og grammatik. Der er særligt fokus på mundtlighed og på hvad der er nyttigt på Kinaturen senere i semesteret og til den mundtlige eksamen. Vi træner især:
- at øve sig i at præsentere sig og fortælle kort hvem man er som forberedelse til vores tur til Kina (f. eks. navn, alder, familie, hvor man kommer fra/bor, arbejde, hobbyer)
- at købe ind som forberedelse til vores tur til Kina.
- at beskrive billeder som forberedelse til mundtlig eksamen (Vi øver os både på billeder og gennem spadserture)
- at referere og stille spørgsmål til tekster som forberedelse til mundtlig eksamen (vi øver os især på eksamensegnede tekster fra tidligere forløb).
Vi repeterer med fokus på følgende materiale:
- Gloselister
- Grammatiske oversigter
- Eksamensegnede tekster fra 2.g, dvs. fra uddannelsesforløbet.
Indhold
Kernestof:
Kik og træn dialogerne nederst på vedlagte gloseliste så vi kommer godt fra start!
Træn "Dialoger to go", så tager vi en tur, hvis der er godt vejr: Dialoger to go 3.docx
Træn dialoger-to-go-gloser. Husk at de skal alle sidde før vores introforløb er ovre i næste uge hvis I ikke skal blive nervøse over eksamen! Giv den en ekstra skalde her i begyndelsen for at få en god fornemmelse for skoleåret. Vi laver en test i næ
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kærlighed og familie
EMNER
Kultur:
- Kærlighed og familieliv i Kina overfor i vesten.
- Homoseksualitet i Kina
Sprog:
- Gloser egnet til at tale om kærlighed og familie, se kompendium og s. 59 i Lærebogen "Kinesisk 1"
- Grammatik: Se grammatiske oversigter i kompendiet "Zhongguo aiqing"
- SMS-genren
MATERIALE
Tekster, grammatik og kulturstof:
- Kompendiet " Kærlighed i Kina/ Zhongguo aiqing 中国爱情" laved af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium
Film:
- Zhang Yimou (张艺谋): "Under den røde lygte" (dà hóngdēnglóng gāogāo guà 大红灯笼高高挂)
Sange (som vi har kikket på i tidligere forløb, men som også passer her):
- Tianmimi (甜蜜蜜) (repetition fra tidligere forløb)
https://www.youtube.com/watch?v=D8GOOWNcw8U
- Yueliang daibiao wode xin (月亮代表我的心) (repetition fra tidligere forløb)
https://www.youtube.com/watch?v=hj4bnnek9MU
Dokumentarfilm:
- Dokumentar om, homoseksualitet gennem tiderne:
https://www.youtube.com/watch?v=MDQsRUy7Fao
- Dokumentar om homoseksualitet i dag:
https://www.youtube.com/watch?v=y6BnkNWw0Pg
- Artikel om sex-politik i Kina:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-opfordrer-unge-til-spille-badminton-i-stedet-have-sex
Personlige erfaringer fra studieturen.
EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Kærlighedskompendiet: Side 3- 7
OMFANG
Kinesisksproget: 4 sider
Ikke-kinesisksproget: 4 sider
SKRIFTLIGHED
6 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Tag pas med hvis du skal med på kinaturen: I timen tager vi kopier af dem. Jeg har i første omgang brug for passet til at købe billetter og senere til at bestille elektronisk visum til os. Træn dialoger-to-go-gloser på torsdag laver vi en prøve. Der
Træn til prøven på torsdag.
GLOSEPRØVE i Dialoger-to-go-gloser
Brug ti minutter på at træne gloser på side 1 i kærlighedskompendiet ved at lave sætninger i jeres hoved med ordene - som vi gjorde i timen. I begyndelsen af timen bliver I bedt om at sige en sætning hver med nogle af gloserne.
Træn kærlighedsgloser fra begyndelsen af kompendiet i mindst 10 minutter.
SMS-tekst hele uden oversættelse.docx
Træn kærlighedsgloser. Sørg for at I som minimum kan sige: følelser, date, kærestepar, kys, at kysse hinanden, et knus, at give knus, lede efter, at lære nogen at kende, at være lykkelig, at gifte sig, ægtefælde, at slå op, at hade, at være vred, at
Træn videre på kærlighedsgloserne som I har haft i lektie til sist time: følelser, date, kærestepar, kys, at kysse hinanden, et knus, at give knus, lede efter, at lære nogen at kende, at være lykkelig, at gifte sig, ægtefælde, at slå op, at hade, at
Træn videre på kærlighedsgloserne i kompendiet.
Træn videre på kærlighedsgloserne på side 1 i kærlighedskompendiet. Lav en liste over de 15 vigtigste!
De der ikke var der i sidst time: Læs denne artikel fra dr.dk om sex-politik i Kina. Passer perfekt til vores forløb!: https://www.dr.dk/nyheder/udland/hongkong-opfordrer-unge-til-spille-badminton-i-stedet-have-sex
Træn kærlighedsgloserne fra begyndelsen af kompendiet
Træn Thisted rundt på kinesisk-gloser. Kik også på dialogerne sidst i vores store gloseliste. Den skal jo sidde til når vi får besøg af kineserne. Vi tager en spadsertur hvis der er godt hver. :-)
Kik på dialogerne sidst på gloselisten og træn de ting I gerne vil sige når I skal præsentere jer selv for kineserne. Husk at vi også har tænkt at lave en spadsertur med kineserne. Så det kan I også så småt begynde at træne til. Det bliver aldrig sjo
Træn jeres præsentation så især det kinesiske flyder godt! :-)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 11
Rejse
EMNER
Formålet med forløbet var at lære at tale på kinesisk om forskellige måder at rejse, både geografisk (f. eks. i Kina eller andre steder) og i overført forstand (i forbindelse med filmen, se nedenfor under materialer). Stikord for temaer vi har talt om i forbindelse med rejser: Natur 自然 zìrán, mennesker 人 rén, kultur 文化 wénhuà, historie 历史lìshǐ, mad 食物shíwu osv.
MATERIALER
Tekster , grammatik og kulturstof:
- Kompendiet "旅游 lǚyóu" lavet af kinesisklærer Margrethe Ellegaard Hansen fra Ikast-Brande Gymnasium
- Gloseliste med mad-gloser.
- Sekundærliteratur om mad
https://denstoredanske.lex.dk/det_kinesiske_k
økken
Film:
- Filmklip om mad:
https://www.youtube.com/watch?v=oHCBgAcfVKE
Personlige erfaringer med pennevenner fra Thisted Gymnasiums venskabsskole Nanjing foreign language school, Xianlin Campus samt fra studietur til Shanghai og Nanjing.
UNDERTEMA: MAD
Vi har talt om forskellen mellem vestlig og kinesisk mad, på den ene side, og kikket på nogle iøjnefaldende forskelle mellem kinesisk mad i forskellige dele af Kina (øst, vest, nord og syd). Vi har spist kinesisk sammen og trænet vores mundtlige kinesisk i forbindelse med bespisningen.
MATERIALE
Gloseliste med oversigt over gloser relateret til mad.
Handout med billeder relateret til mad.
Sekundærliteratur
-
https://denstoredanske.lex.dk/det_kinesiske_k
økken
- Andre kilder fundet med Google
Filmklip
-
https://www.youtube.com/watch?v=oHCBgAcfVKE
EKSAMENSEGNEDE TEKSTER FRA FORLØBET: Rejsekompendiet: Side 14 og s. 20
OMFANG
Kinesisksproget: 5 sider
Ikke-kinesisksproget: 6 sider
SKRIFTLIGHED
5 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Træn dialogerne nederst på gloselisten. Jeg fører en kort dialog med hver af jer i timen, mens alle arbejder med det næste stykke i kærlighedskompendiet.
Brug 15 minutter på at træne gloser: Især gloser som hjælper jer til at gå en tur og snakke kinesisk.
Husk at træne gloser! De der skal til Kina bør især tænke på gloser de tror bliver nyttige at bruge når vi går omkring sammen på sightseing og shopper eller når I er hos jeres værtsfamilie eller i skolen. De der ikke skal til Kina bør tænke på især
I denne time og i timerne i den uge hvor jeg er i Kina, er der LU: I timerne skal I gøre følgende: Lav et dokument som I kalder "LU-ugen + jeres navn". I den skal I først kopiere ind jeres oversættelse af den sidste tekst i kærlighedskompendiet og sk
Husk at blive ved med at træne gloser til Kinaturen! Især madgloserne.
Husk at træne gloser til turen! Og så de sætninger I har tænkt at sige i Kina! Sig dem højt, så I kan høre jer selv.
Forbered og træn de sætninger I skal have med til Kina. Vi udvider jeres lister i timen indspireret af hinandens.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 12
Det gamle Kina i det nye Kina
EMNE
Teksterne i dette emne var relateret til ritualer og ordsprog med rødder i det gamle Kinas myter og og filosofi. I den forbindelse forsøgte vi at danne os at billlede af hvilken rolle traditioner (传统 chuántǒng) har spillet og stadigvæk spiller i Kina. Indenfor filosofi havde vi et særligt fokus på Konfutzianismen.
MATERIALE
Vi læste på kinesisk om baggrundshistorierne til nogle ordsprog (井底之蛙 jǐngdǐ zhi wā, 调虎离山 diào hǔ lí shān, 画蛇添足 huà shé tiān zú, 画龙点睛 huà lóng diǎn jīng og mindede os om andre ordsprog vi tidligere havde mødt (入乡随俗 rù xiāng suí sú, 对牛弹琴 duì niú tán qín). Desuden så vi en tegnefilm om dragebådsfesten ( 端午节 duānwǔjié) og læste underteksterne til den på kinesisk. Vi læste på dansk om kinesisk filosofi.
Originaltekster:
尹斌庸: 成语,100 Common Chinese Idioms and Set Phrases, Sinolingua 1999, s. 19-20, 39-40 41-42, 47-48
Undertekster til filmen 端午节 duānwǔjié de gùshi:
https://www.youtube.com/watch?v=HkN9uEPmb3Y
Repetition tekster fra forløb om højtider som også er relevant i forhold til dette forløb:
Nytårssang (新年好-sangen):
https://www.youtube.com/watch?v=gM_QSDCjHKY
Undertekster til tegnefilmen om 年兽niánshòu:
https://www.youtube.com/watch?v=rb_P9W6VjEU
Sekundærlitteratur
- David Favrholdt: Kinesisk Filosofi, Gyldendahl: s. 16-40
EKSAMENSEGNET TEKST FRA FORLØBET: Duanwujie-teksten og Nianshou-teksten
OMFANG
Kinesisksproget: 4 sider
Ikke-kinesisksproget: 24 sider
SKRIFTLIGHED
10 elevtimer
Indhold
Kernestof:
Læg jeres billeder op på det drive Ida har lavet til os. Lav desuden et overslag over hvor mange penge i har brugt i Kina på mad. Find ud af hvor meget af den sum I har brugt i lufthavnen. Det er så jeg kan fortælle næste hold hvor mange lommepenge d
Brug et kvartér på at lære højtidsgloser. Sørg også for at I kan alle spørgeord + "hvor længe" = 多长时间duō cháng shíjiān . De skal sidde før nytår! ;-)
Husk at lappe huller i jeres gloseliste: Altså repetere gloser I burde kunne. Det skal I gøre til alle timer fremover hvor jeg ikke angiver lektie. Brug minimum 10 minutter. Evt. kan I starte med at sørge for at I som minimum kan nogle gloser i alle
Brug mindst 15 minutter på at træne gloser, hvis I har tænkt at holde på eller højne jeres karakterer. Det skal I gøre til hver kinesisktime fremover (og helst oftere), hvis jeg ikke har lagt anden lektie ud.
Husk at træne gloser. Især de øverste på eksamensgloselisten, hvis I ikke kan dem endnu. Brug mindst 15 minutter. Hvis det er kedeligt, så prøv også at lave sætninger, mens I lærer gloserne hvor I bruger dem.
Begynd på næste skriftlige aflevering. Lav først opgave 1. I må gerne samarbejde om den del. De andre opgaver skal besvares mere selvstændigt, men lidt må I godt hjælpe hinanden med oversættelsen af teksten til opgave 2. Efter timen skal I sende mig
Træn gloser - også til denne time ligesom til alle andre. Før karaktergivningen den 22. februar kommer vi til at lave en større prøve som kommer til at tælle en del (vi kan evt. sammen aftale hvornår I vil have den). Så sørg for at komme rundt i glos
Billeder.docx
Træn gloser. Mindst 15 minutter afhængigt af hvor meget I er bag ud.
Husk at træne til gloseprøven på torsdag. I bliver testet I gloser fra alle dele af gloselisten, men det trækker særligt ned hvis de øverste hyppige grammatiske gloser ikke sidder.
GLOSEPRØVE!!!
Sørg for at I (og jer der ikke var der sidst time) har læst Favrholdts tekst om kinesisk filosofi s. 29 - 40. Sørg for at I har markeret vigtige steder i teksten, f. eks. udvalgte ordsprog som I synes er spænnende og som man kunne snakke om i timen.
TAG JERES LÆREBOG I KINESISK ("Kinesisk 1") MED TIL TIMEN!
Billeder2.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Titel 13
Repetitionsforløb
Vi repeterer alle tekster som kan komme i betragtning som eksamenstekster. Vi træner gloserne fra vores gloselister. Vi træner den mundtlige og skriftlige eksamensform.
TEMAER DER ER EGNET TIL SIDSTE DEL AF MUNDTLIG EKSAMEN PÅ DANSK
- Samfund: Kvinder i Kina
- Politik: Mao og Xi Jinping
- Det gamle Kina i det nye Kina: Filosofi og traditioner
- Mad i Kina
- Kunst i Kina
- Uddannelse/Skolegang
- Kærlighed
Indhold
Kernestof:
1) Brug de første 40 minutter af timen på at træne samtaler. Brug både dialogerne sidst i gloselisten og snak om billeder sammen (det behøver ikke at være "vores" billeder). Lav mindst 3 korte videoer af samtaler (hvis de blev meget korte, så lav fle
GLOSEPRØVE! Samme som sidst. I får den samme som sidst tilbage og skal supplere nye gloser.
Repetér hvad vi lavede i timen: Studér side 3 i Undervisningskompendiet. Sørg for at I på kinesisk kan svare på spørgsmål til hvilket fag I kan lide/ikke kan lide og hvorfor. Brug også lektier og lærere som begrundelser. I skal kunne svare uden at ki
Sørg for at I kan de for jer vigtigste fag på side 2, alle gloser på side 3 og side 6.
Tag lærebogen kinesisk 1 med til timen. Kik som lektie på grammatikken til de to første kapitler og orientér jer lidt i gloserne for at se om der er nogle I bør genopfriske (altså især gloser som også findes i "Gloseliste eksamen".
Orientér jer i grammatikken til lærebogen "Kinesisk 1" kap. 3 og 4. Vi afholder i øvrigt en sidste gloseprøve d. 6. maj. Så sørg for at det ikke kommer som en overraskelse på jer! ;-)
Kik på grammatikken til lærebogens kapittel 5 og 6.
Eksamenstekster og -temaer.docx
Vi gennemgår lektien til sidst time som vi ikke fik gennemgået: "Kik på grammatikken til lærebogens kapittel 5 og 6."
Øvelser til gloseliste EKSAMEN.docx
Gloseprøve!
Afsnit
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669915518", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669915518", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53669915518" }