Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Peter Møller Ubbesen
Hold 2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sammenspil
Titel 2 Teaterkoncert
Titel 3 Musik til Juleafslutning
Titel 4 Kor
Titel 5 elementær musikteori
Titel 6 Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen
Titel 7 Rockanalyse
Titel 8 Teaterkoncert
Titel 9 musik til juleafslutning
Titel 10 Teori Delprøve 1
Titel 11 Sammenspil frem mod forårskoncert
Titel 12 Musikindslag til dimission
Titel 13 Teori delprøve 2
Titel 14 Klassisk musikhistorie
Titel 15 Beatles forløb
Titel 16 Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sammenspil

Sammenspil - Take on me
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Teaterkoncert

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musik til Juleafslutning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kor

Forberedelse og deltagelse i korstævne Nykøbing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 elementær musikteori

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 13 s. 24 09-01-2023
Mol-skalaer 13-01-2023
Akkorder-Treklange 24-01-2023
Firklange 30-01-2023
Where have all the flowers gone 06-03-2023
søsterlil 14-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen

Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Teaterkoncert

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 musik til juleafslutning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sammenspil frem mod forårskoncert

Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Musikindslag til dimission

Vi forbereder, indstuderer, optager og producerer video til musikindslag til dimissionen
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Teori delprøve 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT - Primus
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Klassisk musikhistorie

Indhold Den vesteuropæiske musikkulturs historie med nedslag i greg. sang, barok, klassik og romantik.
Uddrag af Træk af den Vestlige Verdens Musik.
• Del af påskemesse (Gregoriansk sang)
• J.S.Bach: Brandenburgkoncert no. 5
• Kuhlau: Sonatine no 21, (Fra samlingen: "45 Sonatiner")
• Haydn: 2. Sats af Paukeslagssymfonien
• Shubert: Erlkönig
• Mahler: Tristan og Isolde. Ouverturen, samt Liebestod.
Omfang
5 lektioner
Særlige fokuspunkter a) identificere musikalske parametre i forskellige stilarter og genrer i vestlig kunst- og populærmusik
b) demonstrere forståelse af musik i en historisk, samfundsmæssig og kulturel sammenhæng med anvendelse af grundlæggende begreber og metoder fra musiklære, hørelære og musikteori
c) anvende fagets terminologi i en diskussion afmusik fra hjemlige og fremmede kulturer

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning efterfulgt af skriftlig intern evaluering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik ̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Beatles forløb

Gennemgang af Beatles udviklingshistorie.
Analyser af numre fra deres forskellige stilperioder.
Numrene er
Please, Please Me
She Loves You
Drive My Car
In My Life
Tomorrow Never Knows
Lucy in the Sky with Diamonds

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen

Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland ̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland ̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker ̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde