Thisted Gymnasium STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Thisted Gymnasium STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Peter Møller Ubbesen
Hold
2022 MU/a (
1a MU
,
2a MU
,
3a MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sammenspil
Titel 2
Teaterkoncert
Titel 3
Musik til Juleafslutning
Titel 4
Kor
Titel 5
elementær musikteori
Titel 6
Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen
Titel 7
Rockanalyse
Titel 8
Teaterkoncert
Titel 9
musik til juleafslutning
Titel 10
Teori Delprøve 1
Titel 11
Sammenspil frem mod forårskoncert
Titel 12
Musikindslag til dimission
Titel 13
Teori delprøve 2
Titel 14
Klassisk musikhistorie
Titel 15
Beatles forløb
Titel 16
Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sammenspil
Sammenspil - Take on me
Indhold
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Teaterkoncert
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Musik til Juleafslutning
Indhold
Kernestof:
Vi henter instrumenter i lok 28, stiller op i salen og øver Cool Jool
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kor
Forberedelse og deltagelse i korstævne Nykøbing
Indhold
Kernestof:
Nøgle til musikken; sider: 22-27, 33-35
Lav den skriftlige aflevering der hører til (øvelse 13, s. 24) den ligger som primus-fil som skriftlig aflevering til mandag aften
.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
elementær musikteori
Indhold
Kernestof:
Nøgle til musikken; sider: 22-27, 33-35
Lav den skriftlige aflevering der hører til (øvelse 13, s. 24) den ligger som primus-fil som skriftlig aflevering til mandag aften
.
Sammenspil + karaktersamtaler
karaktersamtaler + sammenspil slut
laves i timen: Akkordopgaver+trommeopgave.pri
sosterlil.pri
Mom in Love - Kashmir.pdf
Mom in Love, Daddy in Space
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse 13 s. 24
09-01-2023
Mol-skalaer
13-01-2023
Akkorder-Treklange
24-01-2023
Firklange
30-01-2023
Where have all the flowers gone
06-03-2023
søsterlil
14-03-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen
Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Mom in Love - Kashmir.pdf
Mom in Love, Daddy in Space
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Rockanalyse
Indhold
Kernestof:
hvad består M1 af, og hvordan gør man det?
lav evt lidt i vedhæftede øvelsesopgave
Medbring "Nøgle til Musikken"
læs Nøgle til Musikken s. 47 nederst til 50
Læs Nøgle til Musikken s. 51-54
Sammenspilsgrupper i musik
Vi bruger teksten i timen: Na'aman og Elisa.docx
Aflever analyseopgaven, I fik udleveret sidst. Afleveres på papir.
I får analyseopgaven tilbage og vi laver musik til musikgudstjenesten
læs Nøgle til musikken s. 52-54 + s. 56. I får en lille opgave i timen med det, og resten af tiden arbejder vi med musikgudstjenesteprogrammet
Funktionsfont til Musikteori 1 - STX | emu danmarks læringsportal
Du som har tændt.pri
Nu står der skum - diskant.pri
Lav harmonisk og melodisk analyse af "Nu står der skum fra bølgetop" Den ligger som skr aflevering på lectio. I må gerne arbejde sammen og aflevere i grupper, men huske at skrive på, hvem der afleverer.
Na'aman.pri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Teaterkoncert
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs i "Rockmusik i tid og rum" om Bluesharmonik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
musik til juleafslutning
Indhold
Kernestof:
Fremlæggelse af jeres små bluesanalyser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Teori Delprøve 1
Indhold
Kernestof:
Lindved 2 Peter.docx
M1 Thomas Lindved prøvesæt 3.docx Opgave D Rytmisk analyse.mp3
Tonearter | Musikipedia
noder i dokumentmappen sammenspil/just ken
kor.pri
Brug timen på at lave M1 opgaven, Lindved 2 D&B2 (afleveringsmappen) - i må gerne arbejde sammen og hjælpe hinanden med afleveringen, men skriv på, hvem der har arbejdet sammen.
Kage:
Amager Forbrænding1.pri
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sammenspil frem mod forårskoncert
Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår arket Syngestil og sangteknik (ligger i dokumentbiblioteket)
Catrine sadolins hjemmeside
Musiccamp indslag først i modulet - se dernæst noten ovenfor.
Øve til forårskoncert
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Musikindslag til dimission
Vi forbereder, indstuderer, optager og producerer video til musikindslag til dimissionen
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Teori delprøve 2
Indhold
Kernestof:
læs "Træk af den vestlige verdens musik" s. 66 ff. om samfundsforhold og kultur i barokken.
Music Management 150824.docx
Orientér jer i programmet til kulturmødet her:
Ekskursion 3a kulturmøde Mors.docx
Fortæl om gruppernes kulturmøde-oplevelser
Læs Træk af den vestlige verdens musik s. 110-116 om wienerklassikkens samfundsforhold og kultur
Medbring "Bastarden" (teoribog til arrangement)
Medbring bastarden (altså bogen)
Vi får besøg af en gæstedirigent, Ann fra Fællesklang, der laver korworkshop - og bagefter begynder vi at se på noderne til operation SYNG
ØVEFILER - Syng Ud i LIvet – Google Drev
Læs "Træk af den vestlige..." s. 151-157 om romantikkens samfundsforhold og kultur
Beethoven symfoni 5 1.html
Medbring bastarden
Operation Syng Aalborg 2024.pdf
Læs "Bastarden" s. 10-13 om Taktart, betoningsmønstre og lifts
Tænk over et godt nummer til sammenspil (vi starter på det mandag)
Vi skal også lige øve "På kanten af ingenting" - Øv på din egen stemme ved hjælp af øvefilen og noden (vedhæftet)
På kanten af ingenting – Google Drev
syng 24.pdf
Intet stopper helt.docx
Some Day.pri
O6ubhH5P.jpgSome Day node
Balstyrko Intet stopper helt:
Some day:
Bussen kører kl 07.30 fra parkeringspladsen ved Thyhallen.
Medbring noden til beethovens 5. symfoni. (Hvis I kan finde den)
Medbring Bastarden
beethovens 5,1.pdf
Eine kleine n.pdf
Beethoven's 5th Symphony
Eine Kleine Nachtmusik - Mozart
I skal skrive en kampagne sang til det amerikanske valg.
INNOVATION I STUDIERETNINGSPROJEKTET - ver_jan2021(1).pdf
Analyse og evaluering af jeres produkt. Videnskabsteoretiske overvejelser.
Planlæg hvad I vil spille til Juleafslutningen i år. Giv mig besked på lectio om, hvad i vælger samt fordeling af instrumenter mv, så jeg kan kigge på det til næste gang. (og igen: tak for sidst :-)
Noder i sammenspilsmappan i lectio - link herunder
Lectio Log ind - Lectio - Thisted Gymnasium STX og HF
193743_peter0.pri
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
Skrive
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Kreativitet
IT - Primus
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
Klassisk musikhistorie
Indhold Den vesteuropæiske musikkulturs historie med nedslag i greg. sang, barok, klassik og romantik.
Uddrag af Træk af den Vestlige Verdens Musik.
• Del af påskemesse (Gregoriansk sang)
• J.S.Bach: Brandenburgkoncert no. 5
• Kuhlau: Sonatine no 21, (Fra samlingen: "45 Sonatiner")
• Haydn: 2. Sats af Paukeslagssymfonien
• Shubert: Erlkönig
• Mahler: Tristan og Isolde. Ouverturen, samt Liebestod.
Omfang
5 lektioner
Særlige fokuspunkter a) identificere musikalske parametre i forskellige stilarter og genrer i vestlig kunst- og populærmusik
b) demonstrere forståelse af musik i en historisk, samfundsmæssig og kulturel sammenhæng med anvendelse af grundlæggende begreber og metoder fra musiklære, hørelære og musikteori
c) anvende fagets terminologi i en diskussion afmusik fra hjemlige og fremmede kulturer
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning efterfulgt af skriftlig intern evaluering
Indhold
Kernestof:
læs "Træk af den vestlige verdens musik" s. 66 ff. om samfundsforhold og kultur i barokken.
Music Management 150824.docx
Orientér jer i programmet til kulturmødet her:
Ekskursion 3a kulturmøde Mors.docx
Fortæl om gruppernes kulturmøde-oplevelser
Læs Træk af den vestlige verdens musik s. 110-116 om wienerklassikkens samfundsforhold og kultur
Medbring "Bastarden" (teoribog til arrangement)
Medbring bastarden (altså bogen)
Vi får besøg af en gæstedirigent, Ann fra Fællesklang, der laver korworkshop - og bagefter begynder vi at se på noderne til operation SYNG
ØVEFILER - Syng Ud i LIvet – Google Drev
Læs "Træk af den vestlige..." s. 151-157 om romantikkens samfundsforhold og kultur
Beethoven symfoni 5 1.html
Medbring bastarden
Operation Syng Aalborg 2024.pdf
Læs "Bastarden" s. 10-13 om Taktart, betoningsmønstre og lifts
Tænk over et godt nummer til sammenspil (vi starter på det mandag)
Vi skal også lige øve "På kanten af ingenting" - Øv på din egen stemme ved hjælp af øvefilen og noden (vedhæftet)
På kanten af ingenting – Google Drev
syng 24.pdf
Intet stopper helt.docx
Some Day.pri
O6ubhH5P.jpgSome Day node
Balstyrko Intet stopper helt:
Some day:
Bussen kører kl 07.30 fra parkeringspladsen ved Thyhallen.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af kulturer, herunder vestlig kunstmusik ̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
Beatles forløb
Gennemgang af Beatles udviklingshistorie.
Analyser af numre fra deres forskellige stilperioder.
Numrene er
Please, Please Me
She Loves You
Drive My Car
In My Life
Tomorrow Never Knows
Lucy in the Sky with Diamonds
Indhold
Kernestof:
Medbring bastarden
Peter fremlægger analyse af Please Please me
Læs de to tekster i Beatles-kompendiet
Medbring "Rockmusik i tid og rum"
Arbejde med Beatles-analyser
Skr aflevering tilbage + ny for
kom gerne med konkrete forslag til numre til forårskoncert/eksamen
Skr opgave tilbage og gennemgang af ny aflevering (5-timers aflevering, som får indflydelse på skr årskarakter)
Tonale kadencer
Holger + + spiller på kirkeorgel - og vi går på cafe
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Sammenspil frem mod forårskoncert/eksamen
Vi arbejder i grupper frem mod forårskoncerten/eksamen
Indhold
Kernestof:
Arbejde med Beatles-analyser
Skr aflevering tilbage + ny for
kom gerne med konkrete forslag til numre til forårskoncert/eksamen
Skr opgave tilbage og gennemgang af ny aflevering (5-timers aflevering, som får indflydelse på skr årskarakter)
Tonale kadencer
Holger + + spiller på kirkeorgel - og vi går på cafe
Vi øver korindslagene til forårskoncerten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige - et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland ̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland ̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker ̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53678947827", "T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53678947827", "H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53678947827" }