Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jonas Christian Iuul
|
Hold
|
2022 ol/c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk epos
Kernetekter i alt: 181,5 sider
Kernetekster: 62 sider
Homers Odyssé (Otto Steen Due), 1. sang, 9. sang, 11. sang, 22. sang (v. 1-159), 24. sang (v. 502-548).
Kernetekster oplæst i timerne: 10,5 sider
5. sang (v. 281-332), 8. sang (v. 482-531), 11. sang (215-224), 21. sang (v. 226-434)
Perspektiverende materiale:
O Brother, Where Art Thou? (Joel Coen, 2000), https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004613/o-brother-where-art-thou
Henrik Nordbrandts digt 'På vej mod Ithaka' fra digtsamlingen Glas (1976)
Supplerende materiale:
The Metropolitan Museum of Art: "Death, Burial, and the Afterlife in Ancient Greece", https://www.metmuseum.org/toah/hd/dbag/hd_dbag.htm
Pernille Flensted-Jensen, "Odysseen og O Brother, Where Art Thou?", AIGIS 2002,1,
https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2002,1/PFJ-Brother.pdf
www.ordnet.dk/ddo
www.ordnet.dk/ods
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebeskrivelse (epos), litterær analyse, guder og mennesker, græsk religion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Græsk drama
Kernestof (45 sider)
Sofokles, Antigone (Marcel Lysgaard Lech)
Perspektiverende materiale:
Jean Anouilh, Antigone, overs. af Poul La Cour, Gyldendal 1965, s. 46-53.
Supplerende materiale:
Henrik Bolt-Jørgensen om det græske drama fra skolens gamle hjemmeside.
Film om græsk drama på http://www.nationaltheatre.org.uk/backstage/greek-theatre
(filmene ligger under forløbets enkelte lektioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebestemmelse (den græske tragedie); litterær analyse; familie vs fædreland, guddommelig vs menneskelig lov; guder og mennesker
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Græsk historieskrivning
Kernetekster: 20 sider
Herodot, Historie, 1. bog: kap 1
Herodot, Historie, 3. bog: kap 39-43, 80-83, 120-125
Herodot, Historie, 7. bog: kap 32-37, 138-145
(læst i Hellenere og barbarer, s. 15, 45-55, 130-32, 137-41).
Perspektiverende materiale:
Bjarne Nørum, "Statsledere begår hybris", Kristeligt dagblad 26/10/07, https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/statsledere-beg%C3%A5r-hybris
Supplerende materiale:
Bettany Hughes, Athens: the Truth about Democracy, Part One, Channel 4, UK, 2007 (dokumentaren kan genses på MitCFU).
Lex.dk, s.v. Athens demokrati: https://denstoredanske.lex.dk/Athens_demokrati
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Genrebestemmelse (historieskrivning). Overgangen fra den mytologiske beskrivelse af verden (mythos) til en mere rationel beskrivelse (logos). Herodots årsagsbegreb. Det gode liv. Skæbne og skyld. Guder og mennesker. Græsk historie i det 5. årh. Det athenske demokrati.
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Græsk og romersk kunst
I dette forløb er der blevet fokuseret på græsk og romersk skulptur som der også vil blive eksamineret i. Der bliver eksamineret i ukendte monumenter.
Gennemgåede antikke og perspektiverede monumenter:
Grundbog: Holm & Kluge, Kunsten af se på skulptur:
- Arkaisk tid 650-480 (s. 69-79): fig. VI.6, VI.7, VI.11
- Tidlig klassisk tid (s. 80-88): fig. VI.16, VI.17, VI.18, VI.19
- Højklassisk tid (s. 89-96): VI.22, VI.24, VI.26
- Senklassisk tid (s. 97-105): fig. IV.2 (s. 44-45), VI.31, VI.32, VI.33, VI.35
- Hellenistisk tid (s. 105-116): fig. VI 38, VI.39, VI.40, VI 41 (=fig. IV.2, s. 42), VI 48
- Romersk tid (s. 117-133, 142-145): fig. VI.54, VI.56, VI.78, VI.79, VI.58, VI.59, VI.60, VI.61,
Supplerende materiale:
Teksten til de nævnte kapitler i Kunsten af se på skulptur.
Derudover kapitlerne: "Sådan bliver en skulptur skabt", s. 25-31, "Kunsten at se og arbejde metodisk", s. 39-43, "Antikerecption", s. 147-168 (med tilhørende figurer) og "Ordforklaringer", s. 186-88.
Getty Museum på YouTube: Casting Bronze: Indirect Lost-Wax Method: https://youtu.be/4AR_KftDRs4?si=yJ5ZJI45LhNLjElx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Præsentation, beskrivelse og fortolkning af antikke monumenter. Antik kunsts betydning for den efterantikke kunst (renæssance, barok, klassicisme, modernisme). Hovedtræk af græsk-romersk historie. Kunsthistorisk opdeling i perioder og de tilhørende stiltræk. Datering af antikke kunstværker.
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Filosofi
Kernestof: 44 sider
Platon, Charmides (Bryld & Hesse, PSV)
Platon, Staten, (Otto Foss), 7. bog, 514a-517c - hulebilledet
Seneca, Brev 16 (Gregersen & Madsen)
Oplæst i timen: Platon, Sokrates' forsvarstale (Mejer, PSV), kap. 5-9
Perspektiverende materiale:
H.C. Andersen, Nissen hos Spekhøkeren
Supplerende materiale:
lex.dk: stoicisme
Bryld & Hesse, indledning til Charmides i PSV bind III.
The Polymath's Paradise: What is 'The Socratic Method': https://youtu.be/vyt-62JsZjw
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - <Faglige - Genrebestemmelse (den filosofiske dialog); naturfilosoffer og sofister; antik matematik; erkendelse og sandhed; begrebsdefinitioner; uddannelse og sofisme; det gode liv; fænomen og idé; episteme, aporia og doxa. Græsk historie i det 5. årh. Athens demokrati.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53689860322",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53689860322",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53689860322"
}