Titel
1
|
Antik kunst og kultur
I dette forløb arbejder vi med antik kunst og kultur fra den græske bronze til romersk kejsertid. Hovedfokusset ligger på analyse og fortolkning af skulpturer, men eleverne introduceres også for andre monumenter.
Faglige mål:
beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
Der introduceres til perioderne i græsk skulpturs udvikling. Der arbejdes med friskulptur fra arkaisk tid til hellenistisk tid med perspektivering til romersk kunst, renæssancen, barokken, rokoko samt moderne skulptur. Vi kommer bl.a. ind på skulpturens udformning, materiale, funktion og fundkontekst, original og kopi, stiliserende, idealiserende og naturalistisk, symmetri og kontrapost.
TEKST
Andreasen, B. og J.R. Paideia (København, 2012),1. udgave, 3. oplag, ss. 45-50
Lærerproduceret powerpoint omhandlende periodernes karakteristiske stiltræk, friskulpturernes dominerende fundkontekst og funktion
MONUMENTER:
ARKAISK TID:
Sunion-kouros (590 f.Kr. Nationalmuseet, Athen), ”Getty” Kouros, (530 f.Kr. The Getty Museum , Californien), “Kleobis og Biton” (ca. 590 f. Kr. museet i Delphi), ”Kalvebæreren” / Moschoforos (ca. 560 f.Kr.
Akropolis-museet, Athen), Aristodikos-kouros (ca 510-500 f.Kr.
Nationalmuseet, Athen), Kritiosdrengen (ca 480-90 f.Kr. Akropolismuseet, Athen), Anavyssos-kouros (ca.530-520 f.Kr., Nationalmuseet i Athen). Korai: Auxerre-koren (ca. 640 f.Kr., Louvre, Paris); Chiotissa-koren (ca. 510 f.Kr., Akropolismuseet, Athen); Peplos-koren (ca. 530, Akropolismuseet, Athen)
TIDLIG KLASSISK:
Kritios-drengen (490-480 f.Kr., Akropolis-museet, Athen); Zeus Artemision (ca. 460 f.Kr., Det arkæologiske nationalmuseum, Athen); Diskoskasteren (ca. 450 f.Kr., Museo Nazionale-Palazzo Massimo, Rom),
Den sørgende Athene (ca. 460 f.Kr. Akropolismuseet, Athen), Vognstyreren (ca. 470 f.Kr. Museet i Delphi)
HØJKLASSISK:
Spydbæreren (ca. 440 f.Kr., Museo Nazionale, Napoli); Venus Genetrix (ca. 430. f.Kr. Louvre, Paris), Karyatide (ca. 420 f.Kr. British Museum, London),
SENKLASSISK:
Eirene med Plutos (ca. 370 f.Kr., Die Glyptothek, München); Dansende Mænade (ca. 360 f.Kr., Albertinum, Dresden); Afrodite fra Knidos (ca. 340 f.Kr. Vatikanmuseerne, Rom); Hermes med Dionysosbarnet (ca. 325 f.Kr., Det arkæologiske museum, Olympia), Skraberen (ca. 350 f.Kr. Vatikanmuseerne), Sokrates (ca. 330 f.Kr. British Museum)
HELLENISME:
Dreng der trækker en torn ud af sin fod (ca. 200 f.Kr. British Museum, London),Eros (Amor) og Psyke (ca. 100 f.Kr. De capitolinske museer, Rom), Afrodite Kallipygos (ca. 100 f.Kr. Nationalmuseet, Napoli),
ROMERSK:
Augustus Prima Porta (ca. 20 f.Kr., Vatikanmuseet, Rom); Claudius som Jupiter (ca. 42 e.Kr., Vatikanmuseet, Rom), Sabina (ca. 130 e.Kr., Museo Ostiense, Rom);
PERSPEKTIVMATERIALE
Renæssance:
Michelangelos David (1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze)
Barok: Berninis Apollon og Dafne (1622-25, Galleria Borghese, Rom)
Rrokoko: Bouchardons Amor spænder sin Bue (1747-50, Louvre, Paris)
Nyklassicisme: Thorvaldsens Jason med det gyldne skind (1803, Thorvaldsens Museum, København)
Modernisme: Lemmerz' Adam Kadmon (1996, Pustervig Torv i Århus); Giacomettis Tall Woman II (1948-9, Tate Modern, London
|