Titel
3
|
#3 Kristendom
Baggrundstekster:
Lydfil om jødernes historie
Andreasen, Esben et al., Religion og kultur - en grundbog, Systime, s. 147-150 (om Jesu liv og død)
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C (iBog), 2024, Systime, id135 (om helligt/profant) og id32 (forklaring af ordene 'institutionaliseret' og 'ikke-institutionaliseret religion')
Scott Ridley, Exodus: Gods and Kings (uddrag), 2014, Cherning Entertainment
DR Undervisning, 5 skarpe om Jesus, 2020: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 34-35 (om karisma) og s. 74-75 (om offertyper)
Albinus, Natasha et al., Religioner lever. Grundbog til religion, 2017, L&R, s. 66 (om lignelser)
Model over den kristne grundfortælling i Haaning, Katrine og Søren Korshøj Laursens Kristendom - tro og praksis (iBog), 2016, id132
PP om Jesu død og genopstandelse
Mikkelsen, Poul Storgaard, Den optimale behandling, 2001, Systime, s.12-16 (om sekulær etik)
PP om kristendommens udbredelelse og splittelser (inkl. videoen https://www.videoman.gr/da/91633 om udbredelsen af de fem verdensreligioner)
Lutherspillet
Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 7-9 og 11-12 (om senmoderne religion, herunder begreber som 'individualisering', 'refleksivitet', 'erfaringstro', 'eklekticisme' m.m.)
Oversigt over samfundstyper og religionens udvikling i Ludvigsen, Lise og Poul Storgaards Religion i det senmoderne samfund (iBog), 2024, Systime, id141
Jensen, Ditte Birkebæk, "Folkekirken tager alternative midler i brug: Hyrer influencere til at reklamere for dåb", 2024, avisendanmark.dk: https://avisendanmark.dk/danmark/folkekirken-tager-alternative-midler-i-brug-hyrer-influencere-til-at-reklamere-for-daab
Ravn, Lene, "Præst går alternativ vej: - Der er efterspørgsel på mere krop i kirken": https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/der-er-eftersporgsel-pa-mere-krop-i-kirken
Thorsen, Dorte J., Den danske kirkemodel er årsag til folkekirkens succes (uddrag), 2016, Kristeligt Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/den-danske-kirkemodel-er-aarsag-til-folkekirkens-succes
Primærtekster:
1 Mos,1-2 (skabelsesberetningerne)
1 Mos 3 (syndefaldsmyten)
2 Mos 19-20,17 (De ti bud)
Es 11, Es 53 og Dan 7,1 + 13-14 (om messiasforventnignen)
Matt 3,1-17 (om Johannes Døber og Jesu dåb)
Mark 1,21-28 + 35-39 (om Jesu helbredelser og forkyndelse)
Mark 2, 1-12 (om syndsforladelse)
Luk 15,1-3 + 11-32 (Lignelsen om den fortabte søn)
Matt 5,1-2 + 20-30 + 38-48 (Bjergprædikenen)
Mark 14, 12-25 + 32-46 + 57-64 (den sidste nadver og Jesu tilfangetagelse)
Mark 15, 1-15 + 33-37 + 58 (Jesus for Pilatus og Jesu død)
Mark 16, 1-20 (Jesu genopstandelse)
Kvist, Dorte, "Nadveren er et kærtegn" (uddrag), 2006, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/nadveren-er-et-k%C3%A6rtegn
Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjetige samaritaner)
Matt 25, 35-49 (om sammenhængen mellem det at elske sin næste og Gud)
Matt 22, 37-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
Pedersen, Anna Rask, Hvem er min næste, 6. oktober 2015, kristendom.dk (Marie Kraup om næsten)
DR2, Kan medicin blive for dyr, 2017
Luther, Martin, Om de gode gerninger - uddrag 1520 (uddrag) i Lútken, Gerd von Buchwald et al., Litteraturens huse (iBog), 2010, id1919
Dalgaard, Lotte, "Jeg har genopdraget mig selv", 2011, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/jeg-har-genopdraget-mig-selv
Diverse statistikker om religion i DK
Fokus:
Forløbet har haft fokus på kristendommens opståen, udvikling og nutidige fremtrædelsesformer. Vi har arbejdet med kristendommens jødiske arv, kristendommens grundfortælling, reformationen, kristendommens religiøse praksis, kristen etik (vs. sekulær etik) og kristendommen i det senmoderne samfund.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, klassidiskusisoner, produktion af radioindslag m.m.
Omfang: ca. 60 sider.
|