Holdet 2022 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Natascha Ulf Christensen
Hold 2022 re/x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Introforløb
Titel 2 #2 Islam
Titel 3 #3 Kristendom
Titel 4 #4 Hinduisme
Titel 5 #5 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Introforløb

Baggrundstekster:
Uddrag af læreplanen
Emu, "En model for forforståelse af religionsfagets genstandsområde", 2024: https://www.emu.dk/stx/religion/anden-inspiration/foerste-time-i-religion
Motzfeldt, Dorte Thelander, Religion: Teori, Fænomenologi, Metode, 2010, Systime, s. 17 (Ninian Smarts model)
Secher, Mikkel, "Særligt én scene vækker fordømmelse efter historisk OL-ceremoni" (kort uddrag), 2024, sport.tv2.dk: https://sport.tv2.dk/2024-07-27-saerligt-en-scene-vaekker-fordoemmelse-efter-historisk-ol-ceremoni
PP om myter (om mytens kendetegn, mytetyper og mytens funktion)
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C, Systime, s. 311-312 (om myter) og s. (om ritualer)
Lykke-kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 114-115 (om begreberne hellig/profan, hierofani og axis mundi)
Andreasen, Esben et al., Religion og kultur - en grundbog, 2011, Systime, s. 235-240 (om sekularisering og modernitet)


Primærtekster:
Egede, Poul, Solen og månen i Augustesen, Rasmus og Krister Hansens Grønland - Historie, samfund, religion (iBog), 2024, Systime, p265
Ibn Fadlan, Vikingerne ved Volga i Simonsen, J. Bæk, Vikingerne ved Volga, 1981 (+ tv-serien Vikings filmatisering af ritualet)
Forskellige eksempler på religion i det offentlige rum


Fokus:
At få kendskab til religionsfaget og centrale religionsfaglige begreber.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig elevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, gruppearbejde, klassedialog, speeddating-diskussioner m.m.


Omfang: ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Islam

Baggrundstekster:
Steffensen, Jens M, Islam - fra beduinkult til verdensreligion, 2004, s. 8-14ø, s. 15m og s. 17 (om islams formative periode/Muhammeds liv)
Rosenvinge, Maria Ditlev, "I islamisk kunst må man gerne male profeten Muhammed", 2018, religion.dk: https://www.religion.dk/udstilling-belyser-forholdet-mellem-kunst-og-billedforbud-i-islam
Rasmussen, Morten, "Harmløs humor eller grov fornærmelse", 2006, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/harml%C3%B8s-humor-eller-grov-forn%C3%A6rmelse
Albinus, Natasha et al., Religioner lever. Grundbog til religion, 2017, L&R, s. 99n (islam indefra/udefra), s. 100n-114 (om islams kilder, islams trosartikler, de fem søjler og sharia)
PP om islams kilder
Forman, Jens, Islam og muslimerne, 2011, Systime, s. 42-43 (om valfartsprogrammet)
PP om sharia og fatwagenren
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C, 2019, Systime, s. 332-333 (om minimalisme/maksimalisme og Hjärpe)
Forman, Jens, Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia, 2006, Systime, s. 49-55 (om de fire idealtyper: sekularisten, modernisten, traditionalisten og fundamentalisten)
Udleveret oversigt over de fire idealtyper
Momme, Christian et al., "Mange muslimer vil ikke lade deres barn leve frit som homoseksuel", 2024, Jyllands-Posten


Primærtekster:
Profetens himmelrejse i Forman, Jens' Muslimernes religion - Tro, praksis og sharia, 2006, s. 66-68
Sura 112 (om Allah)
Sura 2, 255 (om Allah)
Al-Bukhari, Handel (hadith) i Andreasen, Esben og Søren Korshøj Laursen, Religionshistoriske hovedværker i uddrag, iBog, 2023, p234
Al Majidi, Negin Mohammadzadeh, "Som almindelig muslimsk dansker bliver jeg ked af det, hver gang jeg ser Muhammedtegningerne", 2020, information.dk: https://www.information.dk/debat/2020/11/almindelig-muslimsk-dansker-ked-hver-gang-ser-muhammedtegningerne
Sura 5, 5 (om bøn)
Sura 22, 25-29 (om valfarten)
VICE, Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj, 2012: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Islamqa.dk, Er det islamisk set tilladt at ryge?
Diverse fatwaer på islamsvar.dk
DR, Helvedes homo - en muslim springer ud, 2018


Fokus:
Forløbet har fokuseret på væsentlige sider af islam. Vi har derfor arbejdet med islams oprindelse, Muhammed som profet, islams kilder, islams trosforestillinger, islams praksis og sharia. Desuden har vi øvet, hvad det vil sige at lave en religionsfaglig analyse af forskelligartede tekster.


Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst  samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejdsformer: læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser, kreative øvelser m.m.


Omfang: ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Kristendom

Baggrundstekster:
Lydfil om jødernes historie
Andreasen, Esben et al., Religion og kultur - en grundbog, Systime, s. 147-150 (om Jesu liv og død)
Madsen, Lene et al., Grundbogen til religion C (iBog), 2024, Systime, id135 (om helligt/profant) og id32 (forklaring af ordene 'institutionaliseret' og 'ikke-institutionaliseret religion')
Scott Ridley, Exodus: Gods and Kings (uddrag), 2014, Cherning Entertainment
DR Undervisning, 5 skarpe om Jesus, 2020: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
Lykke-Kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime, s. 34-35 (om karisma) og s. 74-75 (om offertyper)
Albinus, Natasha et al., Religioner lever. Grundbog til religion, 2017, L&R, s. 66 (om lignelser)
Model over den kristne grundfortælling i Haaning, Katrine og Søren Korshøj Laursens Kristendom - tro og praksis (iBog), 2016, id132
PP om Jesu død og genopstandelse
Mikkelsen, Poul Storgaard, Den optimale behandling, 2001, Systime, s.12-16 (om sekulær etik)
PP om kristendommens udbredelelse og splittelser (inkl. videoen https://www.videoman.gr/da/91633 om udbredelsen af de fem verdensreligioner)
Lutherspillet
Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 7-9 og 11-12 (om senmoderne religion, herunder begreber som 'individualisering', 'refleksivitet', 'erfaringstro', 'eklekticisme' m.m.)
Oversigt over samfundstyper og religionens udvikling i Ludvigsen, Lise og Poul Storgaards Religion i det senmoderne samfund (iBog), 2024, Systime, id141
Jensen, Ditte Birkebæk, "Folkekirken tager alternative midler i brug: Hyrer influencere til at reklamere for dåb", 2024, avisendanmark.dk: https://avisendanmark.dk/danmark/folkekirken-tager-alternative-midler-i-brug-hyrer-influencere-til-at-reklamere-for-daab
Ravn, Lene, "Præst går alternativ vej: - Der er efterspørgsel på mere krop i kirken": https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/der-er-eftersporgsel-pa-mere-krop-i-kirken
Thorsen, Dorte J., Den danske kirkemodel er årsag til folkekirkens succes (uddrag), 2016, Kristeligt Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/den-danske-kirkemodel-er-aarsag-til-folkekirkens-succes


Primærtekster:
1 Mos,1-2 (skabelsesberetningerne)
1 Mos 3 (syndefaldsmyten)
2 Mos 19-20,17 (De ti bud)
Es 11, Es 53 og Dan 7,1 + 13-14 (om messiasforventnignen)
Matt 3,1-17 (om Johannes Døber og Jesu dåb)
Mark 1,21-28 + 35-39 (om Jesu helbredelser og forkyndelse)
Mark 2, 1-12 (om syndsforladelse)
Luk 15,1-3 + 11-32 (Lignelsen om den fortabte søn)
Matt 5,1-2 + 20-30 + 38-48 (Bjergprædikenen)
Mark 14, 12-25 + 32-46 + 57-64 (den sidste nadver og Jesu tilfangetagelse)
Mark 15, 1-15 + 33-37 + 58 (Jesus for Pilatus og Jesu død)
Mark 16, 1-20 (Jesu genopstandelse)
Kvist, Dorte, "Nadveren er et kærtegn" (uddrag), 2006, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/nadveren-er-et-k%C3%A6rtegn
Luk 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjetige samaritaner)
Matt 25, 35-49 (om sammenhængen mellem det at elske sin næste og Gud)
Matt 22, 37-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
Pedersen, Anna Rask, Hvem er min næste, 6. oktober 2015, kristendom.dk (Marie Kraup om næsten)
DR2, Kan medicin blive for dyr, 2017
Luther, Martin, Om de gode gerninger - uddrag 1520 (uddrag) i Lútken, Gerd von Buchwald et al., Litteraturens huse (iBog), 2010, id1919
Dalgaard, Lotte, "Jeg har genopdraget mig selv", 2011, kristeligt-dagblad.dk: https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/jeg-har-genopdraget-mig-selv
Diverse statistikker om religion i DK


Fokus:
Forløbet har haft fokus på kristendommens opståen, udvikling og nutidige fremtrædelsesformer. Vi har arbejdet med kristendommens jødiske arv, kristendommens grundfortælling, reformationen, kristendommens religiøse praksis, kristen etik (vs. sekulær etik) og kristendommen i det senmoderne samfund.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, klassidiskusisoner, produktion af radioindslag m.m.

Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Religionsfaglig analyse af nadvertekst 28-01-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Hinduisme

Baggrundstekster:
DR Undervisning, 5 skarpe om hinduismen, 2020, dr.dk
Poulsen, Allan, Hinduismen, 2017, Systime, s. 22-25 + 28 (om hinduismens historie og hellige bøger), s. 100-107 (om kastesystemet), s. 30-39 (om hinduismens lære, Bhagavadgita og de tre veje til frelse), s. 42-46 + 48 (om guderne/trimurti) og s. 56 + 58-60 (om kulten)
Folkekirkens Nødhjælp, Kasteløs - og hva' så?, 2008, Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mNxCcqf0vdc
PP om Bhagavadgita, yoga og guderne


Primærtekster:
Purusha-hymnen i Ahle, Allan et al., Horisont C - grundbog i religion, iBog, 2024, id147
Tekst 1, Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed i Poulsen, Allan, Hinduismen, 2017, Systime, s. 121-122
Tekst 4, Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha i Poulsen, Allan, Hinduismen, 2017, Systime, s. 123-124
Tekst 6, Bhagavadgita (uddrag a-f) i Poulsen, Allan, Hinduismen, 2017, Systime, s. 126-131ø
DR2, Teenageren og gudinden, 2006, CFU
Tekst 14, Eck: Darshan i Poulsen, Allan, Hinduismen, 2017, Systime, s. 144-145


Fokus:
I forløbet 'Hinduisme' har vi arbejdet med hinduismens centrale lære og praksis. Vi har arbejdet med hinduismens udvikling over tid ved at læse tekster fra både 'Vedatiden' og 'Den klassiske periode', og vi har arbejdet med den hinduistiske kult med fokus på puja-ritualet. Vi har desuden brugt Ninian Smarts model til at sammenligne den hinduistiske lære og praksis med kristendommens lære og praksis, og vi har arbejdet med at formidle faglig viden til et bestemt målgruppe (fx en 5.klasse).

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Arbejdsformer: Gruppearbejde, pararbejde, læreroplæg, klassedialog m.m.


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Scientology

Baggrundstekster:
Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 52-58ø (om Scientology) + PP
Scientology.dk, Video om menneskets sind og engrammer, https://www.scientology.dk/what-is-dianetics/basic-principles-of-scientology/dianetics-understanding-the-mind.html
Lykke-kjeldsen, Carsten, Begrebsnøglen til religion, 2017, Systime s. 108-109 (om ritualtyper, herunder Lauri Honki og Peter Schjødts modeller), s. 104-105 (om religiøse fællesskaber: kirke, sekt, denomination og kult), s. (om deprivationteori) og s. (om Beckfords medlemstyper (red.))
Østergaard, Kate, Danske Verdensreligioner - Islam, 2006, Gyldendal s. 194-198 (om Rambos model for omvendelse)


Primærtekster:
Scientology.dk, Video om auditering: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-practice-of-scientology/auditing-in-scientology.html
Tekst 14: En præclears rapport i Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 71-73
Scientology.dk, Scienotlogy Kirkens trosbekendelse: https://www.scientology.dk/what-is-scientology/the-scientology-creeds-and-codes/the-creed-of-the-church.html
Case (om Daniel, der er scientolog) i Andersen, Birgit et al., Senmoderne religiøsitet i Danmark, 2008, Systime, s. 64-66
DR, Mit hemmelige liv i Scientology, 2014
Artikel fra scientologys medlemsblad, Pigen han ikke kunne få (hentet fra http://www.scientology.dk/articles/petter.php)
Third Ear, Robert og Thetanerne E2, 2016: https://politiken.dk/podcast/robert_og_thetanerne/

Fokus:
I forløbet har vi arbejdet med at karakterisere Scientology som religiøst fællesskab ud fra et religionsfagligt perspektiv. I den forbindelse har vi arbejdet med Scientologys trosforestillinger og praksis, og vi har arbejdet med begreberne kirke, sekt, denomination og kult. Derudover har vi også analyseret medlemsberetninger fra både nuværende og tidligere medlemmer af Scientology for på denne måde at undersøge, hvorfor nogen vælger at være med i Scientology/hvofor nogen melder sig ud (med et fagligt-kritisk blik på konversionsberetningerne).

Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejsformer: Grupperarbejde, klassedialog, pararbejde, læreroplæg m.m.


Omfang: ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer