Titel
2
|
TEMA 2: Identitet og køn i senmoderniteten
Dette tema omhandler køn, identitet og ligestilling i senmoderniteten.
Der er fokus på de grundlæggende sociologiske fagbegreber i sociologi, som f.eks.: socialisering, familietyper, normer, roller, social kontrol, dif. identiteter, integrationstyper, Hofstede, Goffman, Giddens, Ziehe, Beck, samfundstyper, stratificering/klasser, fattigdom og ulighed.
1.g. Forløbet har fokus på det sociologiske kernestof
3.g. Forløbet har fokus på køn i senmoderniteten
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- ligestilling mellem kønnene
- magtbegreber/teorier om køn
Nogle af de centrale begreber og teorier:
Horisontal arbejdsdeling (forskel i sektorer, f.eks. sygeplejersker)
Vertikal arbejdsdeling (forskel: lederjobs)
Kønssymbolik i jobs
Det reproduktive (i hjemmet) og produktiver arbejde (på arbejdsmarkedet)
Løngab
Glasloftet
Det feminiserede skolesystem/velfærdsstat
Intersektionalitet
Patriarkatet
den ægteskabelige terrorbalance (1950erne)
Teorier om køn:
- Biologisk determinisme (funktionalisme)
- Simone de Beauvoir: Teorien om ”Det andet køn” – der findes et biologisk (sex) og et socialt køn (gender) – kritik af den biologiske determinisme
- Teorier om patriarkatet: Inspiration fra marxismen i 1970erne. Konfliktteori. Strukturer. Carole Pateman.
- Judith Butler: Diskursivt køn (social konstruktivisme) – man ”gør køn” i hverdagen. Sproget skaber virkeligheden
- Intersektionalitet – sammenlåste undertrykkelsessystemer (køn er et af flere)
- Henning Bech: Det valgfrie køn i dag – klassiske kønsroller er forsvundet. Vi leger vores køn.
- Michael Kimmel – Mænd har samfundsmæssige privilegier, men føler sig truede…Hegemonisk maskulinitet
Marginaliseret maskulinitet/”tabermænd”
Non-binært
Heteronormativt
Trans-kønnet
Glas-loftet (det at kvinder stadig ikke sidder på mange topposter trods det, at der er flere kvinder med lange videregående uddannelser)
Ligestillingspolitiske mål og midler = ideologi/politik
Udvalgte løsninger på den manglende ligestilling:
- Positiv særbehandling
- hård kønskvotering (det underrepræsenterede køn foretrækkes uanset)
- blød kønskvotering (lighed i kvalifikationer, målsætninger)
- Øremærket barsel (til mænd fra 2022 - 2+11 uger til mor, 11 til far)
- ændring af diskurs/kultur
- målsætninger i virksomheder om diversitet og ligestilling
Lighedsbegreber:
- Formelt lighedsbegreb (liberalismen)
- Resultatlighed/lighed i slutresultatet (socialismen)
- Chancelighed
Magtbegreber
- direkte magt
- indirekte magt (dagsordensættende magt)
- strukturel magt: 1. institutionel og 2. diskursiv
Bourdieu: symbolsk vold, social reproduktion, habitus, kapitaler
Minerva--modellen (blå, grøn, violet og rosa segment)
Struktur-aktær-forklaringer
Socialisering
- primær
- sekundær
- tertiær
Dobbeltsocialisering
Social norm
social kontrol
Generationsdefinitioner, f.eks. generation X og Z
Riesmans socialtyper: myre, snegl, kamæleon, blæksprutte
Axel Honnets anerkendelsesteori: privatsfære, solidariske sfære og den retslige sfære
Erving Goffmans frontstage og backstage-teori, face
Meyrowitz' middleregion
Maffesolis neostammer og retraditionalisering
Thomas Ziehes orienteringsformer: subjektiviering, ontologisering, potensering, emblematisering
Aftraditionalisering
Stødpudezoner
Giddens kendetegn ved det senoderne samfund
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
- problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Estimat: 16%
|