Holdet 2022 SP1/acxyz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Thisted Gymnasium STX og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ann Britt Wolsing
Hold 2022 SP1/acxyz (1acxyz SP1, 2acxyz SP1, 3acxyz SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g acxyz SP1 (2022/23)
Titel 2 TEMA 1: La emigración
Titel 3 TEMA 2: COLOMBIA
Titel 4 TEMA 3: Jóvenes
Titel 5 TEMA 4: La identidad sexual
Titel 6 TEMA 5: NARCOCULTURA
Titel 7 TEMA 6: LOS NIÑOS ROBADOS - El fantasma del pasado
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g acxyz SP1 (2022/23)

Det første år af spansk A er introducerende til faget.
Der trænes nye bogstaver, udtale, lytteøvelser, basal grammatik tilegnes, glosetræning, lidt tekstlæsning, samtale, skriftlighed, kulturforståelse.
Div. arbejdsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 TEMA 1: La emigración

Dette første tema-forløb om Latinos en los EEUU har fokus på brugen af verbaltider: nær fremtid, perfektum og de to datider.
Der vil blive læst tekster og set film på spansk om emnet. Der vil også være glosetræning med relevans for temaet, samt læsning af tekster på dansk som forforståelse af problematikken med den illegale immigration fra primært Mexico til USA.
Emnet anvendes også som led i SRO, som en mindre gruppe fra holdet skriver om (la emigración). Problemstillinger f.eks. PUSH og PULL faktorer diskuteres.

Litteratur/pensum:
- Cary Fukunaga (2004): "Sin nombre" (Película)
- "Jóvenes inmigrantes" fra El Sol (Artículo)
- Maná: "Pobre Juan" (Canción)
- "Sueños" (Hector) (Testemonio)
- "El paso" (César) (Testemonio)

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gen-
nem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFL De to datider - ANDRÉS :) 15-12-2023
Postal/Carta de Héctor o César 25-01-2024
Delprøve 1 - SIN NOMBRE 30-04-2024
Billedbeskrivelse til SIN NOMBRE 03-05-2024
Delprøve 2 til SIN NOMBRE 05-05-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 TEMA 2: COLOMBIA

I dette forløb laves der projektarbejde i matrixgrupper om Colombia som optakt til et foredrag af Salka fra NGO'en "Mi cuerpo" fra Calí i Colombia.
Grupperne laver plancher og glosarios, som bruges til fremlæggelser af plancherne. projektarbejdets indhold fungerer som forforståelse til den fælles tekst om Colombia om "Mario el colombiano".
Der trænes gloser, sætningsdannelse, fremlæggelse, skriftligarbejde og samarbejde, og der tilegnes viden om Colombia.

Litteratur/pensum:
Ole Mikkelsen (2020): "Mario de Colombia" (Texto in  el libro "Identidad contrastada")
Joshua Marston (2004): "María llena eres de gracia" (película)

Faglige mål:
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
UNA POSTAL A MARIO 11-10-2023
GUSTAR 23-10-2023
Mario - delprøve 1 08-11-2023
MARIO - Blog - delprøve 2 19-11-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde - I forb. m. forelæsning (Mi cuerpo) af kvindesagsforkæmper, Salka, fra Colombia udarbejdes collager og fremlæggelser om kultur og politiske forhold i Colombia.
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 TEMA 3: Jóvenes

Dette tema 2 "Jóvenes" omhandler unge og ungdomsproblematikker i spansktalende lande. Der er en tekst om:  
- en ung klimaaktivist, Marta
- spansk alkohol- og festkultur, El botellón og La fiesta (skrf. afl.)
- en skoleelev, der føler sig svigtet af sin far, Emma/Con la boca cerrada
- skolekultur i Peru (skriftlig aflevering)
- quinceañeras (film)
Der er især fokus på kulturforståelse.

Litteratur/pensum:
- Kloch, Kasper (2019): "La generación perdida" (Bernat García) (en "España en la calle")
- "Jóvenes contra el cambio político" (Marta Bordons)
- Kloch, Kasper (2019): "Botellón"/ "Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo" (en "España en la calle")
- Anna Farré Año (2014): "Con la boca cerrada" (Emma) (Cortometraje/película)
- Richar Glatzer (2017): "Quinceañera" (Película)

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
?Qué hora es? 30-01-2024
Delprøve 1 - Marta y el clima 07-02-2024
Delprøve 2 MARTA Y EL CLIMA 11-03-2024
LA ESCUELA 06-10-2024
FIESTA 14-12-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 TEMA 4: La identidad sexual

Dette forløb har fokus på unges seksuelle identitet.
Der vises kortfilm fra Det Danske Filminstitut og læses tekster om emnet.
Der vil i forløbet være fokus på tekstforståelse, udtale og dialog på spansk om materialerne.

Forløbet har fokus på tekstforståelse, glosetilegnelse og repetition af grammatik.
I modulerne læser vi en tekst om en homoseksuel, argentisk pige, der fortæller om sine interesser, sin baggrund, Argentina og hvordan det er at være homoseksuel i Argentina

Litteratur/pensum:
- Ole Mikkelsen (2020): "Mariángeles de Argentina" (Texto en el libro "Identidad contrastada")
- Arantxa Echevarría (2018): "Carmen y Lola" (Película)
- Friis Arfaoui, Louise et al (2021): "El diario de Sara" (Diario) (en el libro "El sexo en proceso")
- Gemma Roges (2015): "En la azotea" (Cortometraje/película)


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La homosexualidad 20-05-2024
PAPA Y PAPA 30-08-2024
Delprøve 1- sp stu ex GITANOS 03-09-2024
Delprøve 2 - GITANOS 03-10-2024
Kort brev til Sara 05-10-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 TEMA 5: NARCOCULTURA

Dette forløb fokuserer på la narcocultura og la vida pandillera, men vi ser også på latinos en los EE UU.
Der vil være fokus på repetition af grammatik, men også ny grammatik introduceres - f.eks. pronomener på spansk, brug og placering.
Forløbet vil træne skriftlighed - delprøve 1 og delprøve 2.

Litteratur/pensum:
- "Testemonio de un ex-jefe de MS13 Mara Salvatrucha" (José David González) (artículo, entrevista)
- "Hijo de un narco" (Juan pablo Escobar, el hijo del narcotraficante Escobar)
- Ole Mikkelsen (2020): "Héctor de Nicaragua" (en el libro "Identidad contrastada") (Texto)
- Ole Mikkelsen (2020): "Mario de Colombia" (en el libro "Identidad contrastada") (Texto)
- Joshua Marsden (2004): "María llena eres de gracia" (Película)
- Robert Rodriguez (1992). "El Mariachi" (Película)

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 TEMA 6: LOS NIÑOS ROBADOS - El fantasma del pasado

Dette forløb handler om "fortidens spøgelse" i Spanien. Dvs. at man i Spanien i dag side 2007 er begyndt at optrevle fortidens hændelser fra borgerkrigen (La guerra civil), såvel som perioden under Francos diktator (1939-1975). Der er især fokus på de børn der blev kidnappet/stjålet fra politiske modstandere under Franco-regimet.

Der trænes tekstforståelse, kulturforståelse, historisk forståelse, demokratiforståelse og der repeteres en del grammatik.

Ny grammatik er fokus på pronominer/stedord og passiv-konstruktioner

Litteratur/pensum:
Guillermo del Toro (2006): "El laberinto del fauno" (Película)
BBC: "Spaniens stjålne børn" + Textos breves sobre niños robados
Antena 3, el 30 de agosto de 2021: "Jordi - un niño robado" (uddrag) (artículo)
Kloch, Kasper et al. (2022): "el dictador sigue vivo un siglo despúes de su muerte" (en el libro "España mañana")

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PANS LABYRINT - delprøve 1 28-08-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Repetition

Repetition af de 6 eksamenstemaer og træning af skriftlighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering 27-03-2025
Mundtlig aflevering 2 27-04-2025
Billedbeskrivelse - i modul 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde