Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Ann Britt Wolsing
|
Hold
|
2022 SP1/acxyz (1acxyz SP1, 2acxyz SP1, 3acxyz SP1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1g acxyz SP1 (2022/23)
Det første år af spansk A er introducerende til faget.
Der trænes nye bogstaver, udtale, lytteøvelser, basal grammatik tilegnes, glosetræning, lidt tekstlæsning, samtale, skriftlighed, kulturforståelse.
Div. arbejdsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
TEMA 1: La emigración
Dette første tema-forløb om Latinos en los EEUU har fokus på brugen af verbaltider: nær fremtid, perfektum og de to datider.
Der vil blive læst tekster og set film på spansk om emnet. Der vil også være glosetræning med relevans for temaet, samt læsning af tekster på dansk som forforståelse af problematikken med den illegale immigration fra primært Mexico til USA.
Emnet anvendes også som led i SRO, som en mindre gruppe fra holdet skriver om (la emigración). Problemstillinger f.eks. PUSH og PULL faktorer diskuteres.
Litteratur/pensum:
- Cary Fukunaga (2004): "Sin nombre" (Película)
- "Jóvenes inmigrantes" fra El Sol (Artículo)
- Maná: "Pobre Juan" (Canción)
- "Sueños" (Hector) (Testemonio)
- "El paso" (César) (Testemonio)
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gen-
nem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFL De to datider - ANDRÉS :)
|
15-12-2023
|
Postal/Carta de Héctor o César
|
25-01-2024
|
Delprøve 1 - SIN NOMBRE
|
30-04-2024
|
Billedbeskrivelse til SIN NOMBRE
|
03-05-2024
|
Delprøve 2 til SIN NOMBRE
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
TEMA 2: COLOMBIA
I dette forløb laves der projektarbejde i matrixgrupper om Colombia som optakt til et foredrag af Salka fra NGO'en "Mi cuerpo" fra Calí i Colombia.
Grupperne laver plancher og glosarios, som bruges til fremlæggelser af plancherne. projektarbejdets indhold fungerer som forforståelse til den fælles tekst om Colombia om "Mario el colombiano".
Der trænes gloser, sætningsdannelse, fremlæggelse, skriftligarbejde og samarbejde, og der tilegnes viden om Colombia.
Litteratur/pensum:
Ole Mikkelsen (2020): "Mario de Colombia" (Texto in el libro "Identidad contrastada")
Joshua Marston (2004): "María llena eres de gracia" (película)
Faglige mål:
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
UNA POSTAL A MARIO
|
11-10-2023
|
GUSTAR
|
23-10-2023
|
Mario - delprøve 1
|
08-11-2023
|
MARIO - Blog - delprøve 2
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde - I forb. m. forelæsning (Mi cuerpo) af kvindesagsforkæmper, Salka, fra Colombia udarbejdes collager og fremlæggelser om kultur og politiske forhold i Colombia.
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
TEMA 3: Jóvenes
Dette tema 2 "Jóvenes" omhandler unge og ungdomsproblematikker i spansktalende lande. Der er en tekst om:
- en ung klimaaktivist, Marta
- spansk alkohol- og festkultur, El botellón og La fiesta (skrf. afl.)
- en skoleelev, der føler sig svigtet af sin far, Emma/Con la boca cerrada
- skolekultur i Peru (skriftlig aflevering)
- quinceañeras (film)
Der er især fokus på kulturforståelse.
Litteratur/pensum:
- Kloch, Kasper (2019): "La generación perdida" (Bernat García) (en "España en la calle")
- "Jóvenes contra el cambio político" (Marta Bordons)
- Kloch, Kasper (2019): "Botellón"/ "Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo" (en "España en la calle")
- Anna Farré Año (2014): "Con la boca cerrada" (Emma) (Cortometraje/película)
- Richar Glatzer (2017): "Quinceañera" (Película)
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
?Qué hora es?
|
30-01-2024
|
Delprøve 1 - Marta y el clima
|
07-02-2024
|
Delprøve 2 MARTA Y EL CLIMA
|
11-03-2024
|
LA ESCUELA
|
06-10-2024
|
FIESTA
|
14-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
TEMA 4: La identidad sexual
Dette forløb har fokus på unges seksuelle identitet.
Der vises kortfilm fra Det Danske Filminstitut og læses tekster om emnet.
Der vil i forløbet være fokus på tekstforståelse, udtale og dialog på spansk om materialerne.
Forløbet har fokus på tekstforståelse, glosetilegnelse og repetition af grammatik.
I modulerne læser vi en tekst om en homoseksuel, argentisk pige, der fortæller om sine interesser, sin baggrund, Argentina og hvordan det er at være homoseksuel i Argentina
Litteratur/pensum:
- Ole Mikkelsen (2020): "Mariángeles de Argentina" (Texto en el libro "Identidad contrastada")
- Arantxa Echevarría (2018): "Carmen y Lola" (Película)
- Friis Arfaoui, Louise et al (2021): "El diario de Sara" (Diario) (en el libro "El sexo en proceso")
- Gemma Roges (2015): "En la azotea" (Cortometraje/película)
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La homosexualidad
|
20-05-2024
|
PAPA Y PAPA
|
30-08-2024
|
Delprøve 1- sp stu ex GITANOS
|
03-09-2024
|
Delprøve 2 - GITANOS
|
03-10-2024
|
Kort brev til Sara
|
05-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
TEMA 5: NARCOCULTURA
Dette forløb fokuserer på la narcocultura og la vida pandillera, men vi ser også på latinos en los EE UU.
Der vil være fokus på repetition af grammatik, men også ny grammatik introduceres - f.eks. pronomener på spansk, brug og placering.
Forløbet vil træne skriftlighed - delprøve 1 og delprøve 2.
Litteratur/pensum:
- "Testemonio de un ex-jefe de MS13 Mara Salvatrucha" (José David González) (artículo, entrevista)
- "Hijo de un narco" (Juan pablo Escobar, el hijo del narcotraficante Escobar)
- Ole Mikkelsen (2020): "Héctor de Nicaragua" (en el libro "Identidad contrastada") (Texto)
- Ole Mikkelsen (2020): "Mario de Colombia" (en el libro "Identidad contrastada") (Texto)
- Joshua Marsden (2004): "María llena eres de gracia" (Película)
- Robert Rodriguez (1992). "El Mariachi" (Película)
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
TEMA 6: LOS NIÑOS ROBADOS - El fantasma del pasado
Dette forløb handler om "fortidens spøgelse" i Spanien. Dvs. at man i Spanien i dag side 2007 er begyndt at optrevle fortidens hændelser fra borgerkrigen (La guerra civil), såvel som perioden under Francos diktator (1939-1975). Der er især fokus på de børn der blev kidnappet/stjålet fra politiske modstandere under Franco-regimet.
Der trænes tekstforståelse, kulturforståelse, historisk forståelse, demokratiforståelse og der repeteres en del grammatik.
Ny grammatik er fokus på pronominer/stedord og passiv-konstruktioner
Litteratur/pensum:
Guillermo del Toro (2006): "El laberinto del fauno" (Película)
BBC: "Spaniens stjålne børn" + Textos breves sobre niños robados
Antena 3, el 30 de agosto de 2021: "Jordi - un niño robado" (uddrag) (artículo)
Kloch, Kasper et al. (2022): "el dictador sigue vivo un siglo despúes de su muerte" (en el libro "España mañana")
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PANS LABYRINT - delprøve 1
|
28-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Repetition
Repetition af de 6 eksamenstemaer og træning af skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering
|
27-03-2025
|
Mundtlig aflevering 2
|
27-04-2025
|
Billedbeskrivelse - i modul
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690356410",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690356410",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690356410"
}